Elk jaar worden de verkeersboetes duurder. Dat moet stoppen, aldus het Openbaar Ministerie.
Te hard rijden. Door rood licht rijden. Het niet dragen van een gordel. Allemaal overtredingen die je vandaag de dag duur kunnen komen te staan. Helemaal lullig als je het onbewust doet. Bijvoorbeeld het oranje licht nog even meepakken en het licht verspringt naar rood. Oeps..
Het is eigenlijk een soort traditie geworden dat de Nederlandse verkeersboetes op 1 januari weer duurder worden. Het kabinet gebruikt de boetes om de begroting te dichten. In de nasleep van corona en alle uitgaven van het huidige demissionaire en vorige kabinetten zijn er ook de komende jaren weer miljarden nodig. Je kunt er donder op zeggen dat de boetebedragen weer verder gaan oplopen.
En nou is het afgelopen! Dat is geen Arjen Lubach in de lollige rubriek van zijn tv-show, maar het Openbaar Ministerie. Volgens het AD zegt het OM dat er een einde moet komen aan de steeds duurder wordende verkeersboetes. Inmiddels is het zo dat lichte verkeersovertredingen net zo zwaar beboet worden als een serieuze strafzaak.
Mishandeling vs foutparkeren
Voorbeeld. Voor het mishandelen van een persoon kan een boete van 400 euro opgelegd worden. Maar parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats zonder gehandicaptenkaart kost je 440 euro boete. Welke overtreding weegt zwaarder? Inmiddels lopen de verkeersboetes zo hard op dat het scheef loopt met strafbare feiten, zoals mishandeling.
Het OM gaat nog verder. In plaats van het tot halt toe roepen van stijgende verkeersboetes, pleit de overheidsinstantie voor het verlagen van verkeersboetes. Het boetebedrag voor zaken als een snelheidsovertreding of niet handsfree bellen moet 30 procent omlaag, aldus het Openbaar Ministerie.
Niet alleen de scheefgroei van de boetes is een reden voor het OM om aan de bel te trekken. Ook het draagvlak komt in het geding. Rechters en politieagenten kunnen vaker het bij een waarschuwing houden dan daadwerkelijk een boete uitdelen. Omdat ze bijvoorbeeld vinden dat 440 euro boete voor verkeerd parkeren belachelijk is. Zeker als zoiets per ongeluk is gebeurd, de auto in het verkeerde parkeervak zetten kan iedereen overkomen. Terwijl het mishandelen van een persoon niet zo onschuldig is.
2024: +10%
Of een volgend kabinet gehoor gaat geven aan de oproep van het OM? Het demissionaire kabinet in elk geval niet. Op 1 januari 2024 gaan de verkeersboetes met nog eens 10 procent omhoog. Per ongeluk parkeren op een gehandicaptenplek kan dan 484 euro gaan kosten. Alles om die begroting rond te krijgen..
eMbe zegt
Prima, maar dan moet de pakkans wel 3x zo groot worden.
Met name voor het vasthouden van de telefoon, blijft absurd hoeveel mensen dat maar normaal vinden.
pomoek zegt
echt 99 van de 100 keer als je iemand ziet slingeren op de weg of harder of langzamer gaat rijden: bezig met de telefoon.
Robert zegt
Ik zou graag willen zien dat straffen progressief worden uitgedeeld. Dus eerste overtreding is sanctiebedrag, tweede keer is dubbel sanctiebedrag en derde keer is vier keer het sanctiebedrag of drie maanden je rijbewijs kwijt.
Alternatief wil ik ook wel het sanctiebedrag naar inkomen accepteren, zoals in sommige landen al is ingevoerd.
lekkaah zegt
Juist. 3 strikes you’re out. Net als in de US.
waterisnat zegt
Maar het is zo makkelijk om te graaien op petty crime. Echt werk waar ze voor zijn ingehuurd is veel te moeilijk. Kijk naar compliance geloel bij banken. Heeft niks meer met criminaliteit aanpakken te maken en okk nog uitbesteed zodat we nogmaals tax kunnen betalen via de banken nu.
karhengst zegt
Tuurlijk kerel. Word je gepakt met 85 waar je 80 mag is het “ga boeven vangen”. Worden er processen geïmplementeerd tegen het witwassen van crimineel geld of het financieren van criminele organisaties, is het ook niet goed.
Nog even afgezien daarvan dat dat laatste niet door de politie wordt gedaan.
Anyway, on topic: Regering heeft, volledig naar verwachting, toegezegd niks met de klacht te doen. Want als de politie niet genoeg binnenharkt, is er niet genoeg geld voor ze om de eigen broek op te houden. Hetgeen maar weer bevestigt dat het niks met veiligheid te maken heeft, enkel met geld harken.
Wolflow zegt
Het is al jaren duidelijk dat het Den Haag allemaal om geld te doen is.
Als het om verkeersveiligheid zou gaan werden er controles gedaan in woonwijken in plaats van snelweg
dree16v zegt
Precies kwam laatst met een lekker gangetje op de grens bij Arnhem af, en jawel gelijk Flitsmeister alarm! Met verkeersveiligheid heeft het niets meer te maken puur spekken van de kas. En de bedragen zijn idioot inmoddels, goed dat het OM aan de bel trekt. Ben benieuwd of het iets gaat opleveren.
waterisnat zegt
:-) groeiend personeelstekort :-)
Robert zegt
Verkeersboetes vallen binnen redelijk ruim gestelde grenzen ook al hel wat jaren niet meer onder het strafrecht, en worden daarom grotendeels geautomatiseerd verwerkt. Kost relatief weinig personele inzet.
stefanvts16v zegt
De boete voor niet-handsfree bellen moet juist met minimaal 30% omhoog! Liefst gecombineerd met veel meer controles zodat de pakkans omhoog gaat en er ook daadwerkelijk veel meer boetes voor worden uitgedeeld. Politie uitrusten met mobiele pinapparaten zodat de boete direct geïnd kan worden en gevoeld wordt door de overtreder.
Daarmee kan gemakkelijk het begrotingstekort worden gedicht en wordt het hopelijk ook een stukje veiliger op de Nederlandse wegen. Daarnaast hoeven de overige boetes dan ook niet meer verhoogd te worden.
mashell zegt
Je vraagt gewoon om een politiestaat. Als de pakkans voor mobieltje in de hand omhoog gaat, dan gaat ook de pakkans voor te snel rijden, fout parkeren en te luide uitlaat omhoog. Willen we dat eigenlijk wel? En staan de opbrengsten daarvan wel in verhouding met de kosten?
Janus zegt
Oh, dat is helemaal niet verkeerd. Mag best een beetje meer democradictatuur. Regels zijn regels. Luisteren naar de staat. Gewoon niet doen wat niet mag. Simpel. Wordt de wereld een beetje leuker van.
Janus zegt
Oh, dat is helemaal niet verkeerd. Mag best een beetje meer democradictatuur. Regels zijn regels. Luisteren naar de staat. Gewoon niet doen wat niet mag. Simpel. Wordt de wereld een beetje leuker van.
rollingstoned zegt
Boetes voor spelen met een mobieltje achter het stuur mogen wat mij betreft wél flink omhoog. De rest is hoog zat. Alleen heeft verhogen niet zoveel zin als er amper gehandhaafd wordt, dus de pakkans moet ook aanzienlijk omhoog…
mashell zegt
Het OM heeft gelijk. Het gemakkelijk incasseren van enorm hoge boetegelden voor kleine overtredingen dat onze rechtse kliek heeft ingevoerd onder de noemer “keihard aanpakken” gaat gewoon te ver. Als boetes zijn gaan dienen om de begroting op orde te krijgen is er wat verkeerd gegaan.
DeWitteCondor zegt
Dat is maar een deel van het verhaal. Het artikel rept er niet echt over maar de politie krijgt meer en meer taken met steeds minder mensen. Kortom, de pakkans neemt alleen maar af. Om dan enigszins dezelfde afschrikwerking te hebben verhogen ze de boetes maar. Het lastige is, maar die situatie hebben ze aan zichzelf te danken, dat je nu eigenlijk meer blauw op straat moet zien te krijgen (kost geld) terwijl de boetes dan ook naar beneden gaan (kost geld). En dat terwijl de huidige begroting al met prittstift aan elkaar hangt.
mashell zegt
Hoezo krijgt de politie steeds meer taken? Ze krijgen juist steeds minder taken, een groot deel van het “blauw op straat” politiewerk wordt nu door “handhaving” gedaan, eigenlijk is de gemeentepolitie is weer helemaal terug maar nu met lagere opleidingseisen.
Het personeelstekort bij de politie (maar ook in de zorg, het onderwijs, de rechterlijke macht, het IND, etc.) is het gevolg van een regering die streeft naar een kleine overheid en daarbij de grenzen opzoekt.
werf76 zegt
Als je niet weet waar je over praat, zeg dan niks. Er is in de jaren aardig wat taken afgestoten maar ook bijgekomen. Het werk is in veel gevallen best wat veranderd. Op straat is er niet veel veranderd maar vooral veel bureaucratie en papierwerk bijgekomen voor eenzelfde zaak waar 10 jaar gelden minder “papierwerk” voor nodig was.
Wat niet helpt is de vergrijzing wat de politiek al 40 jaar aan hebben zien komen maar niets mee gedaan hebben.
Wat niet helpt is dat politiewerk niet meer vanzelf sprekend het werk voor het leven geworden. Veel politiepersoneel gaan voortijdig weg omdat ze helemaal beu zijn om de gaten op te vullen, om nog meer nachtdiensten/late diensten/feestdagen te werken vanwege datzelfde te kort.
Wat niet helpt is dat wijkagenten nog minder dan 50% hun werk kunnen doen en alleen maar bijspringen in de noodhulp, of bij de ME voor demonstraties of bij evenementen wat allemaal maar door moet blijven gaan.
Wat niet helpt is de vele overlast van veiligelanders die voor veel ongeregeldheden zorgen in de grote steden en plaatsen. Een politiek probleem wat niet erkend of überhaupt aangepakt wordt.
Wat niet helpt is dat we nu hetzelfde werk aan het doen zijn met 6 man in tegenstelling tot in 2015 het met 14 man werd gedaan. En dat rekening houdend dat al het bovenstaande allemaal maar door moet blijven gaan.
Niet voor niets worden veel aangiftes niet meer opgepakt. Niet voor niets komt de politie niet meer bij eenvoudige aanrijdingen. Maar als mensen eenvoudig 112 bellen, verwacht men gewoon van alles terwijl ze geen idee hebben wat er allemaal op de achtergrond draait om die melding naar behoren op te pakken.
En de overheid blijft maar bezuinigen.
mashell zegt
Wat niet helpt is dat je het probleem wel ziet: bezuinigen maar er ook allerlei niet relevante zaken bijsleept en daarvan de politiek de schuld geeft. Zoals de vergrijzing, wat kan de politiek daar aan doen? Vergrijzing is geen probleem van de politiek (die kan aan zulke demografische zaken niets veranderen) maar van de organisaties, die moeten daarop inspelen. Zoals de bureaucratie, dat dient wel een doel, kwaliteitswaarborgen en integriteit. Zoals die veiligelanders, iedereen weet dat ze na enige tijd worden teruggestuurd, iedereen weet dat het IND niet voldoende capaciteit heeft om snel een oordeel te vellen. Hier ontstaan door bezuinigingen op de IND (lees: het streven naar een kleine overheid) juist extra kosten, daar kan de politiek wat aan doen maar de kiezer wil dat niet zo, dus niet zeuren, slechts duiden en accepteren. Zoals die wijkagent die helpt bij noodhulp, of bij de ME voor demonstraties of bij evenementen. Dat zijn wel de belangrijke dingen, die demonstraties zijn onze democratie (je kunt die XR mensen overigens ook gewoon op de A12 laten zitten) die evenementen het leven waarvoor mensen werken.
launchcontrol zegt
Het personeelstekort bij de overheid komt ook doordat veel ambtenaren grote klagers zijn en zo hun eigen vak erg onaantrekkelijk maken voor nieuwe instroom.
O.T. de boetes zijn gewoon veel te hoog in veel gevallen maar een fantastische bron van inkomsten voor de overheid, en tja waar we aan verslaafd zijn komen we niet zomaar vanaf….
str8six zegt
Welke rechtse kliek?
kniesoor zegt
Rustig laten l*llen. Hij heeft ooit een blauwtje gelopen bij een hockeymeisje en sindsdien is alles de schuld van de VVD.
rollingstoned zegt
😁👍
crashingduke zegt
Ze kunnen natuurlijk ook de boetes voor mishandeling e.d. verhogen.
Rokende Wielen zegt
Ja, want stel dat het op deze voet doorgaat kan een mishandeling van een BOA om te voorkomen dat die een boete uitschrijft wel eens goedkoper uitpakken… Ik heb er geen moeite mee om boetes te verhogen, ook die voor strafbare feiten om de verhouding “goed” te houden hoor. Simpele oplossing om niet te hoeven betalen is je gewoon netjes, sociaal te gedragen…
jjcp zegt
Precies dit dus. Ken genoeg mensen die ik wel eens een pak rammel zou willen geven, blijkbaar kost me dit maar €400……..geld goed besteed lijkt me zo😅
e36thuglife zegt
Yesss oprotten met boetes.
Mensen stem op OM!!
OM = omin master
petroldrinker zegt
Het probleem is in mijn ogen meer dat de verkeerde boetes hoog zijn, boete voor rood licht is gewoon laag in nl (iets wat versterkt word door hoe ontiegelijk veel mensen constanr door rood rijden in nl) wat by far het gevaarlijkst is, yet niet heel duur…
ponnie zegt
Hier ben ik het deels mee eens, vroeger reed ik nooit door rood licht, maar tegenwoordig komt het regelmatig voor.
Dan denk je misschien dat ik een grotere aso ben geworden maar nee.
Ik heb tegenwoordig een retetrage nissan micra als daily en hiermee rijd ik regelmatig per ongeluk mee door rood.
Het gaat zich dan om twijfelgevallen, zoals het licht dat precies op het laatste moment op oranje springt.
Waarbij je met een capabele auto makkelijk nog kan remmen of optrekken, maar de micra gewoon net wat te slecht remt of te traag optrekt om het nog te halen.
baardmijt zegt
Dan moet je je rijstijl aanpassen aan een minder snelle auto. Als je je aan de snelheid houdt is het echt met iedere auto die in goede staat is mogelijk om te stoppen voor geel. Dat is ook de bedoeling van geel licht: stoppen, tenzij het niet meer veilig kan. In dat laatste geval rijd je door en nogmaals, als je gewoon de geldende maximumsnelheid rijdt, haal je het gele licht dan gewoon, zonder gas bij te geven. Ik rijd heel veel met trage auto’s, motoren en bromfietsen en hoef echt nooit door rood te rijden. Met snellere voertuigen overigens ook niet. Veel mensen gaan bij geel gewoon gokken of ze het nog halen, tja, dan kan je er een keer naast zitten inderdaad.
petroldrinker zegt
Ze zouden beter hun uitgaves kunnen aanpassen, net als elk huishouden moet doen als de kosten stijgen… maar voor hun gelden de regels niet natuurlijk, dus gaan ze als maffia maar innen
karhengst zegt
Kerel zit waarschijnlijk nog steeds als Randy Marsh achter z’n PC. Sticky keys enzo.
imaginenl zegt
Het moet inderdaad eens afgelopen zijn met dat grote verschrikkelijke ‘bedrijf’ genaamd de overheid die hun gaten probeert te dichten met geld van ons arme burgers. Boeven zijn het!
Eigenlijk ben ik wel blij dat de het kabinet onze begroting (niet hun maar ONZE) een beetje rond probeert te krijgen. Natuurlijk kunnen we wel even discussiëren waar de rekening wordt neergelegd. En de boete voor mishandeling is gewoonweg te laag. Dat zou minstens een maandsalaris moeten zijn.
jeroenm83 zegt
Als je even snel leest dan denk je dat ‘OM’ een nieuwe politieke partij is met de zoveelste loze belofte om kiezers aan zich te binden…..
kniesoor zegt
@r525: Houdt Max Verstappen zich tegenwoordig ook al bezig met verkiezingsprogramma’s ? ‘t Mot niet gekker worden !!!1elf!!
alper zegt
Wanneer stappen we af van strafsysteem naar beloningsysteem? Vanuit psychologisch perspectief veel effectiever. De “hoe” kunnen we collectief discussieren. Laten we over de “wat” eens zijn. Tot slot: of de minister van Financien blij zal zijn is een tweede😬
jandevries zegt
Top idee. Drie keer keurig de max snelheid bij een controle, één keer ‘gratis’ tot 10 km te snel.
DAT zegt
Voor het mishandelen van een persoon kan wat mij betreft een boete van 4000 euro opgelegd worden.
87sandyd zegt
Eens. Ipv verkeersboetes lager moeten zulke boetes hoger worden
Autokenner zegt
Oranje licht mee pakken doe ik niet meer, man heb de ogen van de hemel aangekeken eergister.