Zo worden het er steeds minder: er is een Audi RS2 Avant gespot op de schroothoop, de plek waar je hem liever niet wil zien.
Anno 2022 mogen we genieten van een breed aanbod Audi RS-modellen. Dat alles begon in 1994. Toen debuteerde de allereerste Audi RS, de Audi RS2 Avant. Deze auto begon ooit als een Audi 80 Avant, maar werd heftig aangepast om de ultieme stationwagon van het moment te zijn.
Audi RS2 Avant
Officieel is de Audi RS2 Avant trouwens niet enkel een Audi, maar een Audi-Porsche. Het was namelijk Porsche die het grootste gedeelte performance-aspect van de RS2 Avant voor hun rekening nam. De 2.2 liter grote vijfcilinder is van origine een Audi-motor, maar dankzij Porsche’s inspanningen komt er 316 pk uit. Voor 1994 aardig indrukwekkend. Porsche deed eveneens hun zegje over meerdere componenten in het onderstel en bijvoorbeeld de remmerij. Ook kon je Porsche onderdelen vinden van buiten. De velgen, remmen, spiegels en zelfs de mistlampen komen van Porsche. Audi deed het aanleveren van de carrosserie en hij werd dus als Audi verkocht.
Zo begon het label RS, al weekte Porsche daarvan los nadat de RS2 Avant uit productie ging. De heritage is dus voor Audi. Van de opvolger A4 kwam een RS4 en zelfs de lanceerkleur RS Blue, later Nogaro Blue, is sindsdien veel geleverd geweest op Audi’s. Kortom: een bijzondere auto waar er naar verluidt niet eens drieduizend van zijn gebouwd. Wat er nog van over is, wordt dus veelal gekoesterd. Dan behouden ze hun waarde. Waar je een RS2 Avant niet wil zien: de schroothoop.
Audi RS2 Avant op de schroothoop
Toch is dat wat er recent opdook. Via meerdere sociale media-kanalen duiken er foto’s op van een Audi RS2 Avant die opgestapeld staat tussen andere autowrakken. Een zielig aanzicht. De auto staat op een schroothoop in Portugal en het gaat dus ook om een Audi RS2 op Portugees kenteken.
Waarde
Een Audi RS2 Avant is het type auto dat zelfs in slechte staat gewild is, dus waarom iemand hem op de schroothoop heeft gegooid is een raadsel. Zoals gezegd zijn er niet zo veel van (over) en dus is het zonde om hem zo te zien. Gelukkig mogen we hem nog even zo zien: na een bezoekje aan de shredder wordt het écht janken.
potjak zegt
Even voor de foto’s daarop geplaatst. Die gaat echt de shredder niet in.
maxidyne zegt
Die van mij staat in de loods te glimmen. Benieuwd wanneer hij op de sloop staat, zal wel snel gebeuren als we niet meer in fossiele brandstof auto’s mogen rijden.
christian85 zegt
Nou dan geef ‘m maar aan mij, ik kijk er wel naar
E34M5Touring zegt
Trap die A6 uit de AB garage en haal em op zou ik zeggen..
5cil zegt
Als deze RS2 rechtstreeks in de shredder beland, inderdaad zonde. Maar als alle bruikbare onderdelen verkocht worden en er zo weer veel RS2 rijders blij worden, helemaal prima. Elk wrak word nu gerestaureerd met als gevolg een schaarste van veel onderdelen. En voor de mensen die het echt zonde vinden, er staan genoeg goede exemplaren te koop.
kniesoor zegt
Je zou toch zeggen, dat ze in Portugal ook wel weten, dat een RS2 geen doorsnee oto is. Dan rijst de vraag hoe deze RS2 – zelfs in de staat waarin-ie verkeert – op de sloop is geëindigd.
Ot92 zegt
Even 75k naar de sloop gebracht, zonde…
Poulusma zegt
@loek
‘De 2.5 liter grote vijfcilinder is van origine een Audi-motor, maar dankzij Porsche’s inspanningen komt er 315 pk uit.’
De motor in de RS2 is toch zeker een 2.2 liter lijn 5! En deze levert 316 pk. Ik denk dat je met de cilinderinhoud in de war bent met de RS3 🙂
Loek zegt
@poulusma: klopt helemaal! Het is wat, nummertjes ;) Is inmiddels gefixt!
Joseppe zegt
Je kunt niet alles behouden…
En hoe schaarser,hoe meer de overgebleven exemplaren waard worden…