
Eind 2028 loopt zijn contract af, maar mogelijk verlengt Verstappen als de F1 een drastische verandering aanbrengt.
Waar een deel van zijn collega’s ieder jaar moet vrezen voor zijn baan, gaat Max Verstappen wat relaxter de winterstop in. De Nederlander heeft allereerst al een langdurig contract. Mocht hij toch een ander stoeltje willen, dan zijn er genoeg gegadigden die hem willen inlijven. Maar Verstappen zag dat lang anders. Hij maakt dit contract af bij Red Bull en gaat daarna andere leuke dingen doen, zoals een familiebezigheden en de 24 Uur van Le Mans.
Tenminste, zo stond Verstappen in de wedstrijd. Een nieuwe ontwikkeling brengt ook bij Verstappen de kriebels terug. De F1 zou namelijk overwegen om terug te gaan naar gillende V10-motoren. Een eerste aanzet daarvoor kwam van FIA-president Ben Sulayem. Inmiddels zou ook F1-baas Stefano Domenicali aan boord zijn.
De V10-motoren kunnen snel komen
Auto, Motor und Sport doet er nog een schepje bovenop. Het Duitse auto-, motor- en sportmediumweet dat de Formule 1 nadenkt over een vroege introductie van de tiencilinders. Al tegen 2028 zou de V10 terug in de F1 kunnen zijn. Uiteraard drinkt die tiencilinder in V-vorm van wel louter duurzame sapjes. Als de V10’s al in 2028 komen, zouden de aanstaande motorwijzigingen niet doorgaan.
Ook Max Verstappen is voorstander van de V10. Bij de persconferentie voor de GP van China van dit weekend wordt hij gevraagd naar zijn kijk op de V10. “Voor de pure emotie van de sport, dan is een V10-motor absoluut veel beter dan wat we nu hebben. Ik kan me nog herinneren dat ik als kind op het circuit rondliep en het geluid van die motoren hoorde, dat brengt zoveel meer beleving”, zegt de regerend kampioen. Gevraagd of hij langer in de Formule 1 kan blijven als de V10-motoren terugkeren, reageert hij: “Misschien wel, ja. Het spreekt in ieder geval veel meer aan dan wat we nu hebben.”
Niet alleen maar voorstanders
Ik zou zeggen dat de knapen van de oude stempel eerder voor een gillende V10 kiezen dan voor de murmelende hybride V6 van nu. Toch denken routiniers Hülkenberg en Alonso anders over de tiencilinder. Alonso zegt bijvoorbeeld: “We kunnen niet tegen de tijdgeest ingaan. We verbruiken nu nog maar een derde van de totale hoeveelheid brandstof vergeleken met vroeger en we moeten niet vergeten dat de huidige auto’s extreem efficiënt zijn.” Nooit gedacht dat ik dit ooit zou typen, maar wat woke van Fernando!
Waarom zijn The Hulk en ‘Nando tegen de V10? Waarschijnlijk vanwege hun werkgevers. Volgend jaar rijdt Hülkenberg voor Audi en Alonso weer voor Aston Martin dat dan met nieuwe Honda-motoren gaat rijden. Om die reden verwacht ik dat niet dat de 2026-regels weg gaan.
Waarom het 2026-reglement waarschijnlijk niet geschrapt wordt
Audi, Honda en General Motors werken al een tijdje aan hun hybride F1-V6 voor volgend jaar. Die drie fabrikanten nu opbellen met de boodschap dat het feestje niet doorgaat, is funest. Wat mij realistischer lijkt, is om de 2026 gewoon in te laten gaan om later, zeg 2029 of 2030, een keer met de tiencilinders te beginnen. In die context moet je je dus afvragen: zou Verstappen hierop willen wachten of gaat ie dan toch liever met papa Jos en Fernando in een Le Mans Hypercar zitten?
Ja vroeger was alles beter. Zullen we Bernie ook weer terughalen?
Graag zelfs als dat tenkoste gaat van Mohammed Ben Sulayem. Dan het liefst gisteren nog.
Helemaal mee eens!!
En dan ook direct races op parking bij Miami en op Strip schrappen graag
Voor de coureur met de dikke helm op z’n kop maakt het niet echt uit of er een V10 of V6 turbo in ligt, voor de TV kijker waarbij de geluiden door de frequentiefilters en de commentatoren die zichzelf net iets te graag horen praten niet echt te horen zijn maakt het niet uit, voor de bezoeker op de circuits maakt het uit maar die bezoekers betalen ook al 300 euro voor een kaartje en 8 euro voor een biertje betalen om V6 geluiden te horen dus die bezoekers maken niet uit.
Het aantal cilinders maakt in principe niet uit voor een coureur, dat klopt.
Maar Max vergelijkt de terugkeer van die V10 met ‘wat we nu hebben’, en dat is niet alleen die V6 maar die heeft ook een turbo, en er zit nog een elektromotor aan vastgeschroefd die gevoed wordt door een relatief zware accu.
Als je die hele santenkraam vervangt door een atmosferische V10, dan maakt dat voor de coureur wel degelijk verschil. De auto’s kunnen weer kleiner en lichter worden, en zullen heel anders reageren op gas- en stuurinput.
Voor het publiek zal het allemaal wel loslopen. Ja het klinkt anders, maar dat meer cilinders ook meer ‘beleving’ brengen is in mijn optiek vooral leuke borrelpraat.
Nou ik kijk toch niet graag naar formule 1 met die verschrikkelijk slecht klinkende v6 blokken.
Misschien ben ik een geluids elitist, maar zelfs de vr6 met stijgerpijp van mijn buurjongen klinkt tegenwoordig lekkerder dan een formule 1 auto.
Ik zou veel meer een voorstander zijn om daar een 4 cylinder te gaan, dan krijg je ten minste weer een mooi zuiver hoogtoerig geluid.
Met de v6 van tegenwoordig met zijn onregelmatige ontstekingsinterval is gewoon nooit een mooi geluid te produceren.
In de reglementen is helaas opgenomen dat de krukas geen gedeelde astappen mag hebben om de ontstekingsinterval weer gelijk te maken.
Je kan ook de V10 vrij stellen voor gebruik naast de V6 Hybrid, en de fabrikanten laten kiezen wat ze willen gebruiken.
Ik ga er van uit dat de V10 ook een Hybrid configuratie krijgt, en dan kan je via het Hybrid systeem, de vermogens gelijk trekken met de V6 turbo Hybrid en de V10 Hybrid.
Wat ik uit het artikel op AM&S opmaak is dat die V10 géén hybride wordt, maar moet gaan lopen op e-fuel. Waar AM&S overigens fijntjes bij uitlegt dat juist die e-fuel nog een grote onbekende is, die ervoor zorgt dat een uitrol in 2028 misschien wat ambitieus is…