Volkswagen krijgt zijn eigen stoelendans.
De Formule 1 is niet de enige plek waar ze aan stoelendans doen. Ook binnen de top van de Volkswagen Group wordt er binnenkort het een en ander verschoven. Dit betekent dat Porsche CEO Oliver Blume de (ondankbare) taak van Volkswagen CEO op zich mag nemen.
Er zijn nog geen officiële berichten vanuit Volkswagen, maar het Duitse Auto, Motor und Sport heeft inside information. Zij melden dat Blume de nieuwe CEO van Volkswagen wordt. Daarmee neemt hij het stokje over van Herbert Diess. Diess heeft momenteel twee petten op: die van Volkswagen-CEO en die van Volkswagen Group-CEO. Die eerste functie geeft hij nu dus uit handen.
Oliver Blume kennen we als de CEO van Porsche. De 51-jarige Duitser vervult deze rol al sinds oktober 2015. Hij kwam in 1994 als trainee bij Audi binnen en is sindsdien bij Volkswagen blijven hangen. Nu heeft hij het dus zelfs tot CEO geschopt, als de berichten kloppen.
De positie van Porsche-CEO wordt hiermee vacant. Skoda-baas Bernhard Maier zou volgens het Duitse magazine op de nominatie staan om deze plek in te vullen. Wie er dan de nieuwe Skoda-baas wordt is nog niet bekend. Er staat ook iemand op de nominatie om de laan uitgestuurd te worden. Dat is Jochen Sengpiehl, de marketingchef. Waarschijnlijk heeft de racistische Golf 8-reclame hem de das omgedaan.
Oliver Blume staat een hoop werk te wachten als CEO van Volkswagen. Aan hem de taak om onder meer de problemen met de Volkswagen ID.3 en de Golf 8 op te gaan lossen.
Via: Auto, Motor und Sport
mashell zegt
Dus Porsche zet de bloemetjes buiten?
lincoln zegt
Ja jongens ..
We gaan het helemaal anders doen ..
Meer communicatie naar de klant toe ..
Meer transparantie ..
Meer service ..
We moeten echt weer met alle achter ons product staan ..
Verbinding ..
Samen ..
Yep ..
Ken die kerel niet ..
Maar heb nu al zin om hem een paar Beukers voor zijn harses te verkopen ..
roadkill zegt
Gaat niet goed met je. School ooit afgemaakt?
lincoln zegt
Goedzo meid ..
En niet vergeten straks je handen kapot te klappen voor deze prachtige introductie speech van deze held ..
bischero zegt
@lincoln: zo herkenbaar dit, menig post Corona opstart toespraak zal de bingo kaart vullen. ?
karaya zegt
Dit is dus de man die Porsche emblemen op Audi’s plakt.
kevertje zegt
De ultieme stoelendans. Wat voor een merk is VW immers ondertussen geworden? Vroeger kocht een groter gezin een Touran of Sharan, die trouwe ruimte-kampioenen waren de afbetaling ruim waard. De zakenman veel onderweg zag zich wel zitten in een Passat. Het jonge, aanstormend talent hield van de Golf. De vrouw des huizes had veel jaren plezier van een wat leukere Polo. En er was ook een fun-car (nou ja), de Beetle, of de uber-Touareg. Toch wat betere Duitse auto’s in hun respectievelijk segment aangeboden werden voor een nog wat betaalbare prijs toch wel. Wat is het anno 2020? Er staat een leger rare en peperdure EV’s klaar die maar niet op de markt geraken en waarvan we moeten zien wat het commercieel gaat worden – maar met de genoemde ranges zal het grootste gedeelte oer-klanten deze kelk voorlopig aan zich laten passeren. De rest van het VW-gamma werd al jaren stiefmoederlijk behandeld, trek een Tiguan open en vergelijk met elke andere VW van pakweg 8-10 jaar geleden en de meeste VW motoren zijn echt rare driecilinders of ondermaatse cc’ers geworden. Alleen de Touareg heeft een stuk oud CO2-ijzer aan boord die je bankrekening ruim draineert richting overheid. De voor de grote massa interessantere modellen en technologie werden al te lang geëvacueerd naar andere VAG-merken, die je hoe langer hoe meer ziet rondrijden dan het ‘core’ merk. Précies. Deze man heeft een klus te doen om hier weer de auto van het volk van te maken. (Kleine noot: zoals de naam laat vermoeden was ik vroeger een VW-fan, helaas, de liefde is al jaren bekoeld vanwege het ontbreken van zelfs maar één model dat me nog ooit had kunnen interesseren).
lincoln zegt
@kevertje ..
Prachtig geschreven ..
torsen zegt
Ik mis in dit hele betoog eigenlijk wat VW zelf nou verkeerd doet of minder VW maakt.
De meeste dingen die je aanhaalt zijn gevolgen van veranderende regelgeving.
Als je VW bekijkt als no nonsense auto maker is Skoda ondertussen misschien meer het Volkswagen van vroeger dan VW zelf.
Esprit_de_Flandre zegt
@kevertje: Zie je het verleden niet wat te romantisch? Je verhaal klinkt als een goedkoop marketingpraatje.
En als de liefde voor VW bekoelt is, goed zo. Er gaat een hele wereld voor je open, weet je…
petrolcarsfirst zegt
Als hij maar tegen EV’s is!
Ik zeg, kleine 6 of liever 8 cilinder met turbo(‘s) en hybride aandrijving op de wielen (zoals bij audi R10 lemans)
LaLancia zegt
Je baan zal maar op de tocht staan omdat een paar mensen enorm lange tenen heeft. Zullen vast dezelfde mensen zijn die zich zo’n zorgen maakt om wat er in Amerika gebeurt, maar geen flauw idee hebben dat het in sommige landen tien keer erger is (wat niet wil zeggen dat Amerika geen groot probleem heeft).
kevertje zegt
Het probleem is vooral dat het woord ‘vernieuwing’ bij VW doorgeschoven is naar alle andere merken en zelfs Skoda of Seat idd de feitelijke rol ingenomen hebben van de ‘auto voor iedereen’. Het wat chiquere VW-publiek kijkt alsmaar meer naar Audi. Anderzijds komt die vernieuwing met die ID’s er wel aan, maar die is dan een soort van futurisme dat de meeste VW-adepten niet erg gaat bekoren. Vergeet niet dat VW steeds een vrij conservatief merk is geweest, met een budget maar niet één dat tot in de sterren rijkte. Te duur, te anders en zelfs exotisch, nog te beperkt in range én zeker niet de rol invullend van ‘family-car’ waarmee je ook verre reizen kan doen. VW heeft z’n identiteit opgeofferd aan het dieselschandaal en wil nu zeer actief de groene toer opgaan. Wat er straks overblijft, zal rijkelijk autosalons vullen maar de handtekeningen onder de contracten zullen uitblijven. Ik zie echt niet veel ex-Touran of ex-Sharan-rijders overstappen naar een ID-Buzz, of Tiguan/Toureg rijders naar een ID-Crozz waarmee ze nog niet eens tot aan de Luxemburgse grens geraken, om daar een paar uur aan een paal te staan wachten voor de volgende 300km. En nee, ik heb niets tegen EV’s maar zolang ze @dezelfde investeringskost qua batterijtechnologie niet een vergelijkbaar reiscomfort kunnen bieden dan een gemiddelde diesel of benzine, blijft het een vrij ontoegankelijk concept voor velen. Terwijl het hele ecologie-plaatje een serieus dubbeltje op z’n kant blijft – alleen nog maar wanneer je naar de resources kijkt, nodig om zo’n auto te bouwen…