Wanneer jij een rijke oliesjeik zou zijn, dan zou de opmars al die muesli auto’s en groene technologie jou waarschijnlijk ook een nerveus maken. Ah goshie toch!
Het actief zoeken naar en het ontwikkelen van alternatieven voor olie, is natuurlijk een opsteker voor het milieu. En hoewel het hot is om te roepen dat je lekker groen bezig bent, draait het uiteindelijk vooral om de centen. Lekker opportunistisch: groen zolang het niet teveel geld kost of tenzij het geld oplevert.
We hebben de olieprijs de afgelopen jaren (en vrij recent nog) behoorlijk zien pieken. Er zijn deskundigen die voorspellen dat olie de komende jaren fors duurder zal worden. Mocht je denken dat oliesjeiks in hun handen wrijven bij dit vooruitzicht, dan heb je het mis. Ze worden er behoorlijk nerveus van.
Een hoge olieprijs maakt alternatieven voor olie steeds interessanter en dat beseft o.a. de Saoedische prins Al-Waleed Bin Talal zich als geen ander. In een interview met CNN deed hij vorige week de volgende uitspraak:
We don’t want the West to go and find alternatives, because, clearly, the higher the price of oil goes, the more they have incentives to go and find alternatives.
Volgens de prins zou de prijs van een vat ruwe olie zich tussen de 70 en 80 dollar moeten bewegen, maar momenteel schommelt deze rond de 100 dollar.
Oliesjeiks hebben heus geen oogkleppen op en zien ook wel dat de wereld verandert. Maar van mij krijgen ze geen medelijden, want een beetje oliesjeik heeft inmiddels zoveel vermogen vergaard (en tientallen, eerder honderden supercars), waar nog generaties lang op geteerd kan worden. (via: automotive news)
baasbas zegt
Is er dan geen oliesjeik die een stuk van die lege woestijn vol plempt met zonnepanelen? Vast wel..
norge zegt
Kan nou echt geen medelijden met die geldjurken hebben.
Gideon zegt
Obvious headline is obvious.
JamesBond007 zegt
Advies voor oliesjeik: koop bertolli over, is groen en verkoopt zat olie.
SDM zegt
Het is een puur een kwestie van vraag en aanbod. Er zijn steeds meer mensen met toegang tot een auto. Veel van die mensen, in bijvoorbeeld China en India, kunnen voor het eerst in hun leven een auto rijden. Die mensen willen olie en zijn ook bereid er goed voor te betalen. No way dat de prijs ooit, ja ik zei ooit, nog weer onder de 80 dollar komt. In Europa gaan we misschien groener, de rest van de wereld echt niet en de olie sjeiks blijven dus lekker geld verdienen. Dus ik denk dat die kerel zich nergens zorgen over hoeft te maken.
floryn zegt
@SDM: Good point. Ik zie nu ook niet ineens enorme reserves die de prijzen zouden moeten laten dalen in combinatie met een stagnerende vraag. De vraag gaat eerder omhoog.
The360box zegt
Wat dan als de olie op is? Ik blijf me zelf nog altijd afvragen hoe er zoveel liter olie in de grond zit.
As_long_as_it_is_fast zegt
@The360box: Echt e.. Waar blijft dat vandaan komen? :D
Jazzie zegt
Ik kan geen medelijden hebben met hem. En ik denk dat de teruglopende vraag uit Europa wel gecompenseerd wordt door China en India en andere opkomende economieën.
Zoepie zegt
@Jazzie: Ik denk eerlijk dat die landen ook wel op de kar springen en groene wagens zullen nemen. China en India hebben er allebei goed aan gedaan om wat europese merken over te kopen waardoor ze veel sneller toegang kregen tot de laatste technologie
Jokkebrok zegt
Stelletje zeikerts, ”o nee, straks kunnen we geen gouden boterham met diamandpasta meer kopen” Of zoiets…
JamesBond007 zegt
@Jokkebrok: Lol.
Die gasten hebben geld zat, volgens mij vegen ze hun bottom af met kasjmir toiletdoekjes met amandelgeur. En wassen ze hun handen met bronwater.
As_long_as_it_is_fast zegt
@Jokkebrok: Jij hebt duidelijk nog nooit diamantpasta gegeten…
High-Tech zegt
Ongeacht de olieprijs – ik ga nooit in een 3-cilinder pruttel koffiemolendiesel (van VAG) rijden. Dan ben je toch echt niet goed wijs. Dan rijdt een Prius of Honda Hybride nog vele malen beter !!
Mijn volgende auto een zalige Honda Legend 3.5 V6 uit 2006/2007 ! Heerlijk zoeven.
KaCh1ng zegt
@High-Tech: als je geld wilt besparen voor dagelijkse dingens koop je toch wel zo’n 3 cilinder? en voor het weekend een CO2 blazende machine voor opt circuit :)
As_long_as_it_is_fast zegt
@KaCh1ng: als je geld wil besparen ga je met de fiets?
En eerlijk, wie gaat er nu in het weekend op circuit rijden met een extra auto? Hoeveel mensen kunnen dat zeggen?
Jokkebrok zegt
@High-Tech: OF je hebt geen keuze, maar dan kan je altijd nog voor een klassiekert of een 2e handsje gaan…
mtuning zegt
@High-Tech:
Rijd super zo’n Legend.
Ik heb nog de voorganger.
De Honda Legend coupe uit 1995 waar ik wel de nieuwere 3.5 in heb gelepeld :D
Zoepie zegt
Vele sjeiks hebben inmiddels al belegd in vastgoed en andere zaken die wat stabieler zijn dan hun Olie
noudjuh zegt
Ach, die mensen verdienen hun geld toch nog wel de komende decennia,
totdat alternatieve middelen van voortbewegen goed genoeg ontwikkeld zijn zal olie de motor van de wereld blijven.
Met een elektrische auto kun je namelijk niet ver op vakantie, want dan sta je na 300km (maximaal!) weer 8 uur stil om op te laden.
En waterstofcellen zijn ook niet allemaal even veilig en betrouwbaar. Kan iemand zich de ramp met de ‘Hindenburg’ voor de geest halen? Dat kwam ook door waterstof…, waterstof en elektriciteit is een hele erge slechte combinatie, want één vonkje en de hele boel gaat de hens in.
Dus die oliesjeiks hoeven zich nergens zorgen over te maken. Alleen wij moeten ons zorgen maken over de brandstofprijzen die de pan uit reizen
Tommy2 zegt
Manman, dan praten we echt wel over 40-50 jaar voor de oliehonger aanmerkelijk aan het afnemen is. Dan liggen die uitbuiters daar al lang in hun eigen (lege?) olieveld begraven.
love4sportcars zegt
het moest er ooit eens van komen
xilver zegt
Aan hen om nieuwe technologieën te zoeken waardoor we hun olie nog harder nodig hebben en er dus ook meer voor zullen betalen.
BRT zegt
Eigen schuld. Als ze het zelf nou wat minder duur verkochten, dan is zuinig rijden een stuk minder aantrekkelijk.
bozewolf zegt
Wat een huilebalk.
RickB zegt
Zou je niet zeggen, met die brandstofprijzen…
the-budel-guy zegt
als ze nu eens beginnen te sparen ipv alles op crédit te kopen.
nielsvanderweiden zegt
LOL!
Hoge olieprijs = innovatie = minder olieverbruik = lagere opbrengst = fucked.
Maar gelijkblijvende of stijgende olieconsumptie bij slinkende voorraden betekent hoge olieprijs = innovatie of sowieso minder vraag = lagere opbrengst = fucked.
Ofwel: “either way, you’re fucked”
RickB zegt
@nielsvanderweiden: Er is vast nog olie zat, de olie waar we nu naar aan het boren zijn ligt redelijk aan de oppervlakte. Wie weet wat daar weer onder ligt, het kost meer tijd, moeite en geld, maar de olie is (denk ik) nog lang niet op! ;)
midasracer zegt
Olie zal altijd nodig blijven, het is een grondstof voor ontelbare andere produkten. Neem bijv. plastics, chemische industrie enz. Dus ik begrijp niet waar de Arabieren zich zorgen over maken.
spykerboy zegt
mwa ben het wel met ze eens. in die landen is er geen ander inkomen dan olie. als iedereen electrisch ging rijden verdwijnen landen zoals kuwait, bahrain, abudhabi qatar etc van de map om het zomaar te zeggen want ze hebben niks meer. ik vind het dus terecht dat ze het niet leuk vinden…. go arabs !
Esprit_de_Flandre zegt
@spykerboy: Met de miljarden die ze al verdiend hebben, kunnen ze genoeg andere industrieën opstarten. Als ze dat niet doen, dan moeten ze het maar weten. Niets is voor eeuwig hé…
mashell zegt
Psst we doen het niet voor het milieu maar primair om de macht uit het midden oosten weg te nemen.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Primair voor het geld dacht ik zo. Dat is zowat het enige wat mensen in beweging brengt. Één ijsbeer op het laatste stukje pool-ijs zal geen verandering brengen in het olie-verbruik, 2 euro per liter des te meer…
RutgerK zegt
Bij de oprichting van de OPEC werd al bepaald dat de prijs per vat ergens rond de 70-74 dollar zou moeten liggen. Het zet je toch aan het denken dat die prijs al 50 jaar hetzelfde is.
speedie zegt
De olieprijs volgt vraag en aanbod. Hoe meer alternatieve aandrijving hoe goedkoper de olie zal worden. Gevolg is dat de verbrandingmotoren, die alsmaar zuiniger en properder worden weer veel aantrekkelijker gaan zijn. M.a.w er zal een zekere nivelering komen tussen alle type wagens en ieder moet dan nemen wat voor hem het bruikbaarst is. Natuurlijk wordt dit een uidaging voor de autoindustie om dan op alle markten thuis te zijn wat op zijn beurt dan weer meer ontwikkelingskosten met zich meebrengen. Wat er ook van wordt de consument betaalt toch altijd en vadertje staat pikt dan met plezier een (groot) graantje mee.
x7phenom zegt
Iedereen mag van mij groen gaan rijden ( sukkels ), blijft er alleen maar meer over voor mij en de echte carfreaks.
D-Drive zegt
De markt zal het ‘probleem” oplossen. Mensen die daar niet in meegaan en dagelijks atmosferisch 6 of 8 cylinders blijven voeden lijken voor als nog hun eigen (financiele) graf te graven. (Wie riep daar wat over sukkels? Hebben jullie wel eens van het gedachtegoed van Darwin gehoord?)
danny166v6 zegt
Hmm..
Ik zal absoluut mijn atmosferische 6 pitter keer op keer blijven voeden.
Darwin heeft een leuke theorie, echter is mijn overtuiging dat deze je ver kan laten klimmen in de maatschappelijke ladder, echter houdt dit de hierarchie intact. (Iedereen doet wat van hem/haar gevraagd wordt)
Laat ik nu net tegen deze afpersing zijn. Ik geloof niet in al de verhalen die de wereld in geholpen worden over dat alles zo vreselijk schadelijk is, daar er mij teveel belangen achter steken.
Sukkels zal ik niet zeggen, maar x7phenom, volledig met je eens. Als de vraag zo gigantisch afneemt, en het aanbod is zo groot dat het de prijs kan doen laten zakken naar 10 cent per liter Euro 98 :) Dan mag iedereen van mij electrisch gaan rijden inderdaad.
Krijgen we over een heel aantal jaar de volgende maatschappelijke zorgen die het electrisch rijden met zich meebrengt ;)
Hoe lang heeft het niet geduurd voordat er doorheen geperst werd dat telefonie straling schadelijk is, en veel schadelijker dan verwacht. Laten die masten nu net op flatjes staan waar veel mensen wonen. Dit betekent weer inkomens.. is maar een klein voorbeeld, maar D-Drive.. Wel is van mijn gedachtegoed –> Money rules the world gehoord?
As_long_as_it_is_fast zegt
@danny166v6: Een mens zou al content zijn met 1euro per liter.
As_long_as_it_is_fast zegt
Geen onnozele sjeik hier. Denkt na over zijn prijszetting. Kan aan de andere kant weinig begrip opbrengen voor zijn situatie. Stel je voor da je van de ene dag op de andere geen inkomsten meet hebt uit je olie en moet gaan leven van 30miljoen euro per jaar interest, je zou voor minder moord en brand schreeuwen.
Ram-G-maN zegt
Het grote aanbod aan supercars hebben wij te danken aan deze “geld wolven”. Dus niet gaan huilen dat ze het allemaal wel kunnen betalen. Zoiets heet jaloezie en dat is schadelijk. Zonder oliesjeiks geen Koenigsegg Agera’s en Pagani Zonda Cinque’s! Nuff said! 8)
shandar zegt
Mooi zo, leren die Sjeiks misschien ooit nog is wat werken nou ECHT is!
bempi zegt
Waarom nerveus. Ze kunnen toch straks auto’s op zand laten rijden, daar hebben ze toch genoeg van. :D
Esprit_de_Flandre zegt
Dan moeten ze zelf ook maar naar alternatieven uitkijken. Dat doen ze ook. De Arabische wereld investeert veel in Westerse bedrijven, zoals Daimler en Aston Martin bvb, en vastgoed.
Daarnaast wordt olie ook gebruikt voor andere producten zoals kunststoffen. Er zal dus altijd olie-verbruik zijn, alleen minder…
luis zegt
Gefeliciteerd met je 5000ste post!!!
sanderm3 zegt
zolang we ook olie nodig hebben voor de fabricage van o.a. kunstoffen, verf, plastic, smeermiddelen etc. hoeven ze niet te janken, eer de westerse wereld daar iets op gevonden heeft zijn we allemaal al lang de pijp uit.
olie voor brandstof e.d. is maar een klein gedeelte van het hele plaatje, ff nadenken!
rubenvandenbussche zegt
Iedereen die denkt dat we op elektriciteit moeten overstappen omdat de olie op gaat hier een feit: We zullen nooit zonder olie komen te zitten, omdat er steeds nieuwe technieken ontwikkeld waardoor we weer olie kunnen winnen op plekken waar dat eerst niet kon. Maar dit betekend niet dat we nooit op elektriciteit zullen gaan rijden. We rijden immers ook niet meer op kolen. Maar de kolen zijn ook nog steeds niet op.
Wat de oliesheiks betreft: Ik denk dat ze met een probleem zitten omdat er minder verkocht gaat worden. Maar ik denk eigenlijk dat ze niet heel erg veel minder gaan verkopen, omdat er nu een industrieele revolutie gaande is in asie en dit zal ook in afrika gebeuren. Ook zal daardoor de gemiddelde mens meer consumeren waardoor er weer meer plastic geproduceerd moet worden en meer vervoerd moet worden.
Een tip aan de sheik: Koop dit jaar geen nummerbord van 2 miljoen. Maar investeer het in groene energie :)