De olieprijs blijft kwakkelen, wat op korte termijn positief is voor ons, want onze brandstof blijft zo redelijk betaalbaar (soort van). De markten maken zich op voor een nieuwe tik, nu de Arabieren en Russen vechten om de Europese markt.
In een interessant artikel over de huidge stand van zaken in de oliewereld schetst Reuters een beeld van onderlinge concurrentie tussen de producenten, die de comfortabele marges van vroeger hebben zien verdampen, en nu naarstig op zoek zijn naar inkomsten om hun – met de oude hoge olieprijzen meegestegen uitgaven – mee af te dekken. In een notendop, maar lees vooral het artikel, waarbij altijd zal worden betwist in hoeverre de researchers de vinger op de zere plek hebben gelegd. De oliebusiness is zo transparant als het goedje dat het verhandelt, en wij hebben er in ieder geval nauwelijks zicht op.
200 miljard bezuinigingen
De olieindustrie reageert, en zal naar verwachting 200 miljard USD aan investeringen schrappen. Dit werd vandaag voorafgaand aan een bijeenkomst van olieministers in Qatar bekendgemaakt. Met de afname van de productie die dit met zich meebrengt moet er een nieuwe bodem onder de olieprijs worden gelegd. Momenteel doet een vat Brent-olie (158 liter) $47,64, op zijn top in juli 2008 was dit het drievoudige.
Shell
Ons eigen oliefonds lijkt nog niet getroffen: een aandeel Shell noteert momenteel op de AEX een lichte plus, Shell heeft goede financiële reserves en keert bovendien een vorstelijk dividend uit. De vraag is echter hoe lang het dit dividend nog kan garanderen met de huidige olieprijzen. Het afgelopen kwartaal draaide het AEX-zwaargewicht voor het eerst sinds mensenheugenis verlies.
Foto: scene uit Paul Andersons meesterwerk ‘There will be blood’
garra432 zegt
Ong 1,50 Groningen
oswaldscheerder zegt
@garra432: bij mij in t dorp 1,13. Oh wacht, ik rij op vrachtwagen brandstof…
viezefreddyw zegt
Laat ze maar lekker. Hoe harder de prijzen dalen, hoe lekkerder ik me voel aan de pomp. En dat gevoel heb ik een tijdje moeten missen.
VeniVidiVici zegt
@viezefreddyw: Ja tot er een paar in de politiek denken, ‘Goh laten we de accijns eens wat opvoeren want dat is extra goed voor de staatskas!’
Junior540 zegt
@venividivici: maar wel met de mededeling dat we dat kwartje ook weer terug krijgen, zodat het minder erg lijkt
scottishcarspotter2000 zegt
@viezefreddyw: mijn vader werkt voor een bedrijf dat de onderzeese leidingen bij booreilanden aanlegt, ze zijn in een klap van geloof ik dik 100 naar 27 werknemers gegaan… Ja, het is lekker om minder voor je brandstof te betalen, maar er zitten wel echt twee kanten aan dit verhaal
viezefreddyw zegt
@scottishcarspotter2000: Ja, dat is waar en is ook zeer betreurenswaardig. Ik gun het ook niemand om zonder werk komen te zitten, dat daar gelaten. Neemt niet weg dat ik het qua prijzen erg prettig vind om nu aan de pomp te staan. No offense!
lekbak zegt
Leuk voor ons benzine stekers, maar eigenlijk helemaal niet zo leuk voor Nederland. We hebben namelijk een nogal grote offshore business. Hoopjes schepen en meuk wordt hier gebouwd en onderhouden. Ihc heeft de eerste ontslagronde al aangekondigd een tijdje geleden (ook al uitgevoerd? Geen idee eigenlijk). Dit gaan we in Nederland nog wel voelen…
lekbak zegt
@lekbak: benzine stokers uiteraard, mijn telefoon heeft nog een hoop woorden te leren.
krisp zegt
@lekbak: Waar, maar er zijn genoeg alternatieven. Er moeten behoorlijk veel windmolens op zee worden geplaatst en onderhouden, waar ook schepen voor nodig zijn.
Dit is vooral vervelend omdat het de transitie naar sustainable energy uitstelt. Een goedkope olieprijs moedigt investeerders ook niet aan om te investeren in alternatieven als solar en wind. Niet voor niets is dit een van de verklaringen voor de lage olieprijs: cashen nu het nog kan, want de transitie gaat ontzettend hard nu.
lekbak zegt
@krisp: net wat je zegt. De hardware nodig voor windmolens word nu ook niet besteld. Net als pijpenleggers en bevoorradingsschepen. Het domino effect gaat veel verder dan alleen de boorplatformen. Feit is dat de offshore meuk bouwers in Nederland een zware tijd tegemoet gaan. En dat zijn een hoop banen, een hele hoop.
Onehp zegt
@lekbak: bijvoorbeeld ons bedrijf, zit in de brandbestrijding, maar omdat een behoorlijk aandeel van onze klanten gerelateerd zijn aan de oliebusiness krijgen we ook een pak minder bestellingen binnen wanneer de investeringen opgeschort worden. Diversifieren is een noodzaak en ocharme als je enkel de olieklanten hebt…
Arnoud zegt
@lekbak:
Inderdaad een jaar geleden ook al 1500 banen geschrapt. Ik kom er regelmatig en heb er tot een jaar of drie geleden zelf ook op de loonlijst gestaan.
Nu werk ik voor een mkb hydrauliek bedrijf en ook daar is het momenteel geen vetpot. Bedrijfstechnisch gezien is het beter wanneer Donald Trump de verkiezingen in de VS gaat winnen.
volvologisch zegt
Een zakkende olieprijs staat gelijk aan een afname van het aantal exotische wagens in Londen, Monace en dergelijke.
berlinetta zegt
@volvologisch: Ah die jurken hebben geld genoeg joh. Bovendien vinden ze wel iets anders om geld mee te verdienen. Als je geld hebt, is het ook makkelijker om geld te verdienen.
volvologisch zegt
@berlinetta: Ja zoals Thomas Piketty al zei: “de rijken worden rijker”
Dutchdriftking zegt
Ja, laat het maar lekker zakken. De dag dat de prijs boven de €2,- per liter komt zal ik vast wel meemaken. Maar hopelijk duurt het nog heel lang!
pomoek zegt
“Give me the blood, Lord, and let me get away!”
harryb zegt
Nu het schandaal van vag uitgekomen is en ze alle betrokken voertuigen moeten ‘repareren’ is er plots veel minder vraag naar brandstof , juist nog even het olie probleem met de benzinemotoren van vag oplossen en we betalen binnenkort nog slechts 50cent per liter :)
Want alles staat met vraag en aanbod dus de vraag zal serieus dalen….
Vag fanboys maak Me maar af :D
850t5r zegt
@harryb: Pang! ;-)
reistje zegt
De olie was toch bijna op? Ach dat was sowieso al geen overtuigend verhaal…
Onehp zegt
@reistje: beetje kortzichtig hé, we spreken over een perspectief van een paar decennia, wat op zich nog steeds erg kortzichtig is in de menselijke historie. Zie het zo, het glas is misschien halfvol, maar je strootje gaat niet tot de bodem, dus als je nu snel drinkt, krijg je later problemen want een langer strootje die heeft je grote broer en die geeft ie niet zomaar af… zoiets…
gregorius zegt
Altijd lastig te zeggen of dit nou mooi is of niet; zeker als je achter in je hoofd houdt dat een hoge olie prijs, tegenwoordig, betekent dat investeren in alternatieve (groene, niet arabische & russische) energie bevordert.
Het zou me leuk lijken als Nederland zegt: afgaande van de benzine prijs, mag je als consument een hoeveelheid x belastingvrij investeren in groene energie bedrijven. Minimale investering periode y jaar.
Opeens gaat half NL echt op zoek naar de goedkoopste benzine (alleen in NL, want bonnetjes van over de grens tellen niet) en investeren ze ‘fondsen’ die dan weer in groene energie research investeren!
jaapiyo zegt
Je zou toch gaan denken dat de angst voor nieuwe energiebronnen groot is bij de olieproducerende landen dat ze hun natuurlijke schatten voor een appel en een ei van de hand doen…Zouden zij iets weten wat wij nog niet weten?
Echt een andere reden kan ik niet bedenken dat de prijs zo laag is. Ok, het is winter, ok het de Chinese economie is gestopt met als een raket omhoog gaan, ok in de VS zijn ze lekker schaliegas aan het delven maar toch…de VS gaat weer wat beter qua economie, Europa los van de vluchtelingen ook, China gaat trager omhoog maar de vraag is nog altijd hoger dan ooit volgens mij…
Heel apart.
norge zegt
Het zijn net kinderen, je geeft ze een paar goedkope lollies en als ze van de suiker afhankelijk worden begin je de prijs weer op te schroeven…Kassa voor Norge..
RobUSA zegt
Hier in FL $ 1,93 per gallon ( zo’n 3,8 liter.)
thomasthomas zegt
Hoelang zal het nog duren dat er weer wat accijns op komt, ben benieuwd. #genaaidwordenwetoch
Rick-dos zegt
Het is vooral ook een concurrentiestrijd tussen OPEC (m.n. SA) en VS. De Verenigde Staten hebben de afgelopen jaren hun aandeel zien stijgen in de oliemarkt juíst door de hoge olieprijs. Door de hoge olieprijs konden Texanen en aanverwanten veel geld investeren in fracking (is ook olie uit de grond halen maar dan op een duurdere en moeilijkere manier).
SA zag z’n aandeel en invloed in Amerika hierdoor verminderen. Vonden ze niet leuk en hebben toen de olieprijs onder druk gezet door de markt te laten overstromen met olie (aanbod hoger maken (of laten blijven) dan vraag). Voor SA is de prijs niet interessant maar wel het marktaandeel. Hier zetten ze dan ook vol op in.
Het overschot is zelfs zo erg dat er over deze aardkloot tankers rondvaren zonder echt een bestemming te hebben in afwachting tot er een afzetmarkt zich meldt.
SA verwachtte bij een prijs van $60 per vat de meeste fracking bedrijven in VS op de fels te kunnen laten gaan. Dit bleek echter niet het geval. Hierdoor is er op die markt nog steeds een overschot aan olie. Neem dan er nog bij dat China “sputtert”, of in ieder geval niet meer zoveel vraag naar olie heeft, en het feit dat de markt al rekening houdt met de opheffing van sancties tegen Iran en je ziet waarom de olieprijs zo laag staat.
Dit stuk van Reuters is eigenlijk een bijwerking van dit alles. SA die vooral zijn marktaandeel wil veiligstellen/behouden. Wij blij aan de pomp, maar let er wel op, daar waar we het nu staan te vieren kan het ons zomaar op een bepaald moment in de kont bijten via een andere weg.
RobUSA zegt
@Rick-dos: Zie je nou als het maar niet over bmw of Amerikaanse auto’s gaat kan je best een heldere kijk op dingen hebben Rick. Hahahah
piemus zegt
De overheid zal zo wel denken:’ooh de prijs gaat omlaag, laten we de accijns hoger maken’.
clarkson zegt
Mijn tankpas maakt zich niet druk gelukkig.