Je hebt er aan de pomp waarschijnlijk nog helemaal niets van gemerkt, maar de olieprijs daalt al maanden. Ook vandaag was het behoorlijk raak met de sterkste daling sinds november 2012.
We hoeven je maar twee feitjes voor te schotelen om te laten zien wat er aan de hand is. Allereerst de olieprijs per vat in juni 2014. Destijds betaalde je daar ruim 114 dollar voor, terwijl een vat ruwe olie vandaag nog slechts 91,16 dollar (-13 procent) deed op de New York Mercantile Exchange. Sterker nog: alleen vandaag al daalde de prijs met 3,41 dollar (3,6 procent).
Hoe dat kan? Je hoeft er geen studie Wiskunde of Economie voor te hebben afgerond om te begrijpen dat de olieprijs wordt bepaald door vraag en aanbod. De OPEC verwachtte in september bijvoorbeeld 29,2 miljoen vaten per dag te produceren, maar het werden er liefst 31 miljoen, bleek uit onderzoek van Reuters. Die stijging kunnen we vooral toerekenen aan Saoedi-Arabie en Libië, terwijl ook de Verenigde Staten zichzelf steeds meer profileren als olieproducent.
Tegenover die overproductie staan problemen in het Midden-Oosten (IS) Azië (Hong Kong) en Europa (Rusland), waardoor ook de vraag naar olie al een tijdje lager uitvalt dan verwacht. Er wordt dus al een tijdje meer olie geproduceerd dan er nodig is en daarom daalt de prijs, want handelaren hebben simpelweg minder dollars over voor het zwarte goud.
We zien het helaas nog niet aan de pomp, want daar schommelt de gemiddelde prijs van een liter Euro 95 al een tijdje rond de 1,80 euro.
Bartholomeo zegt
De roverheid is blij met deze daling : kassa kassa!
367pk zegt
@Bartholomeo: domme reactie: lagere prijs=minder accijns=minder BTW
awesome zegt
@367pk: = hogere marge voor de pomphouder?
gregorius zegt
@awesome: Nou, meer een hogere marge bij Shell etc.
De relatie tussen de ‘olie prijs’ en voor hoeveel de pomphouder de benzines kan inkopen, is ook niet bepaald 1 op 1.
En de Shell’s e.d. verdienen in theorie nu iets meer omdat hun inkoopkosten lager zijn. Maar dit soort bedrijven handelen ook behoorlijk in olie-derivaten, vooral om zichzelf in te kunnen dekken voor plotselinge stijgingen. Maar goed, daar zitten zoveel (handels en bedrijfs)lagen tussen, dat het gemiddelde ‘olie bedrijf’ waarschijnlijk geeneens een day-to-day profit graph tov de ‘olie prijs’ kan produceren.
En extra info: dit soort cijfers zijn altijd gebaseerd op de (komt ie) West Texas Intermediate Light Sweet Crude oil prijs (die weer gebaseerd is op de gelijknamige future prijs die op de CME wordt verhandeld). De andere ‘grote’ olie ‘prijs’ komt van de Brent Crude Oil prijs (ook light sweet crude oil); deze is vooral gebaseerd op wat er uit de Noordzee gehaald wordt en is eigenlijk ‘leuker’om voor ons te volgen. Deze 2 samen zijn van de hoogste kwaliteit.
super zegt
@gregorius:
Shell koopt geen olie maar produceert olie… daarom is een lagere olieprijs niet gunstiger voor Shell…
gregorius zegt
@super: gaat om het voorbeeld.. Verder heb ik geen idee of Shell altijd/gemiddeld meer uit de grond haalt dan t verkoopt of omgekeerd en hoe de lange(re) termijn kosten van de opslag daarbij meespelen.
sacha zegt
@367pk: accijns is een vast bedrag per liter. BTW gaat wel schelen.
burninrubber zegt
@367pk: Haha jij leeft in een sprookje, ze zullen zo weer de accijnzen verhogen als het in hun ogen allemaal te ‘goedkoop’ wordt
367pk zegt
@burninrubber: topic goed lezen: het ging er om of de overheid z’n zakken extra vult door de olieprijsverlaging. Dat denk ik dus niet. Dat ze geen genoegen gaan nemen met minder inkomsten geloof ik direct.
mashell zegt
Als we het niet aan de pomp terugzien dan toch zeker in de jaarcijfers van Shell…
367pk zegt
Simpel: olieprijs is in dollar; euro daalt ook als een baksteen tov dollar. Netto resultaat: 0
awesome zegt
1,80! Ik vin helemaal duur.
*mompelt iets over tanken in Duitsland*
2wheeler zegt
1,80!? Hier (Krimpen aan Den IJssel) is het dan nog relatief netjes met €1,699
sjeppie156 zegt
@2wheeler: Breda 1,669 is normaal
jrk68 zegt
@2wheeler:
Ik kom toch echt nauwelijks lager dan €1,80 maar die van mij lust geen Euro 95.
Nu is dat nog steeds duur maar eind 2012 betaalde je €0,30 meer, alles is dus relatief….
rolov zegt
@2wheeler: wuustwezel België 1,53
TimoBac zegt
Die 1,80 aan de pomp is wat hoog toch? Misschien langs de snelwegen maar kom op, wie behalve leaserijders met tankkaarten tankt er langs de snelweg..
MercMax zegt
1,80! Hier is het rond de 1,65!
macready zegt
Heeft vooral alles met de (afname) vraag te maken:
http://2.bp.blogspot.com/-R3cFCFGo9fE/VBMlYpzu4aI/AAAAAAABwmk/A7Qr-m1c1c4/s1600/1.jpg
n0zem zegt
Dat is toch bizar dat we dat niet aan de pomp mogen merken? Als de prijs van een vat stijgt zijn ze er als de kippen bij, maar nu…
Trouwens; van 114 naar 91 is een daling van 20% ;-)
drime zegt
@n0zem: Is niet bizar, olie wordt verhandeld in Dollars en wij betalen hier in Nederland met euro’s. Voorbeeldje 1 vat olie op 14 juli kostte 76euro, vandaag kost 1 vat olie 72.50 euro. De kosten voor 1 vat olie zijn in europa dus met >5% gezakt.
drime zegt
@drime: dat moet dus met <(minder dan) 5% zijn ;) (is al laat..)
norge zegt
Slecht nieuws…
roppp zegt
Hier kost een liter €1,64
broodjan zegt
nou dan wil ik dat binnenkort toch ook wel ff bij de pomp zien,,
pindakoning zegt
Als er ook maar een dingetje gebeurd dat eventueel nadelig kan zijn voor de olieproductie -verkoop, stijgen de prijzen uiteraard wel gelijk…
87sandyd zegt
En straks gaat de prijs per vat weer stijgen en gaat de prijs bij de pomp wel omhoog..
TDI-goeroe zegt
dus de dieselprijs kan terug naar niveau van 2001=0.68ct per liter?
sjouveur zegt
Hier in Amerika wordt het lekker snel doorgevoerd. Ik betaal nu ongeveer 60 eurocent per liter :D
reistje zegt
@sjouveur: Jaloers. Je hebt toch wel een V8 he?
Ontopic: 1,80 is dan ook wel weer overdreven, voor 181 had ik gewoon 102 octane in mijn tank hoor. 95 zat op 1,67…
sjouveur zegt
@reistje: Helaas slechts een 2.5 4 cilinder (’98 Subaru Legacy GT). Maar met deze brandstofprijs laat ik de boxermotor vaak genoeg horen en rij ik 1 op 10 :P
w211bonestock zegt
Ik ben erg benieuwd wanneer we het gaan merken. Dan zijn de prijzen alweer gestegen.
spidermann zegt
Ik vermoed dat de prijsdaling in USD althans ten dele te niet wordt gedaan door de koersstijging van de USD tegenover de EURO. Zou interressant zijn een grafiek te zien van de inkoopprijs van olie in EUR tov de verkoopprijs in EUR aan de pomp. Wie weet waar ik zoiets kan vinden op het internet?
gregorius zegt
@spidermann: olie prijs: google voor de WTI Crude. zoek op de Spot prijs (ook al is dat een afgeleide).
Wel even door de dagelijkse eur/usd rate delen.
Die bende wordt op de CME exchange verhandeld.
Ik kon snel een tabelletje vinden op
http://www.eia.gov/petroleum/data.cfm Maar heb verder niet de gechecked of je de source kan vertrouwen.
Aan de pomp data is vast wel ergens op een NLse site te vinden.
KEV9 zegt
litertje diesel al wekenlang op 1.36,9
colorblind zegt
Ik ga denk ik maar korting eisen bij het tankstation
endofline zegt
Lang leve fracking. US is binnenkort netto exporteur olie. Hebben we geen olie meer nodig uit de onstabiele golf regio.
ad1995 zegt
Langleve de Belgische grens: €1,48
xenonlampje zegt
1,40 afgelopen zaterdag getankt. Was wel in Duitsland.
steelfighter zegt
1,82 competition 102 firezone
drivingpleasure zegt
Wat ik mij afvraag is: hoe kan het dat wanneer de prijzen stijgen ze dit vaak van te voren al doorberekenen bij de pomp en als de prijzen een langere tijd dalen dit niet doorberekend wordt?
gregorius zegt
@drivingpleasure: Ik verveel me er op mijn werk, dus ach ja waarom ook niet:
Antwoord op jouw vraag: omdat er geen benzine uit de grond komt, maar olie. Er is een relatie, maar die is vaak te zoeken.
Daarnaast: de prijs van olie uitgedrukt in USD zakt dus lekker: de prijs van olie is ‘altijd’ in USD. Echter, de EUR tov de USD zakt ook flink in elkaar. Resultaat: de prijs van olie in EUR is de afgelopen tijd relatief stabiel.
Als je nu de vraag stelt met: hoe zit het dan tussen prijs van olie in eur en de benzine aan pomp. Voor een gedeelte ‘lijkt’ jouw effect groter dan dat t is.
Verder zijn er zoveel factoren die de prijs aan de pomp beinvloeden: voorraden, verwachtingen van de prijs in de toekomst, handelsposities die op die verwachting zijn gebaseerd. Vervolgens heb je de marktwerking van de pomp-mensen; voor hoeveel kunnen zij inkopen. Zitten zij vast aan contracten? (zoals waarschijnlijk de Shell en BP pomphouders etc). Daarnaast zullen er niet heel veel groothandels / leveranciers zijn voor benzine in NL.
Dus ergens zitten er een paar schakels in de ketting waar geen hele efficiënte concurrentiewerking is: en als je concurrent t niet goedkoper verkoopt, waarom jij dan wel?!
drivingpleasure zegt
@gregorius: Dat is niet wat ik bedoel. Ten eerste wordt de olie voorraad vaak kunstmatig laag gehouden. Het komt regelmatig voor dat de voorraad olie stijgt maar de prijs niet daalt (met name destijds met de bubbel in de USA). Daarnaast bedoel ik dat zodra je hier in Nederland in het nieuws hoort dat de olieprijzen gaan stijgen ze van te voren al de prijsstijging doorberekenen aan de consument. Zelfs al hebben ze nog genoeg benzine en diesel die ze tegen een lagere prijs hebben gekocht. Op zo’n moment wordt het direct doorberekend aan de klant. Waarom wordt het dan niet direct doorberekend aan de klant als de prijzen dalen en houdt men het dan stabiel?
gregorius zegt
@drivingpleasure: Met economische relaties kan ik t niet verklaren. Met business economie kan je t verklaren met een kleine aantal grote spelers op de markt. Deze spelers weten van elkaar dat ze prijzen gelijk omhoog gooien en dat ze maar langzaam de prijzen naar beneden hoeven te gooien. Als alle grote speler zich hieraan houden, werkt t omdat er geen alternatief is. En de overheid gaat z’n vingers er niet aan branden; omdat de link naar te hoge accijns zo gemaakt is. Zembla ook niet, want je kan het de burgers niet makkelijk uitleggen.
En ach, die voorraden. Dat vind ik meer een zaak van de overheid: die moet beslissen of en hoeveel voorraad aangehouden moet worden in het geval dat t mis gaat in NL / EU. Als olie-verkoop-bedrijf kan t zeker interessant zijn om een mogelijkheid te hebben benzine / olie op te slaan; maar dat zitten natuurlijk erg veel andere factoren aan vast.
Zag trouwens dat ons vaatje olie van het artikel al onder de $90 stond vanochtend. Jammer dat ik die troep en afgeleiden niet meer handel voor mn werk; zijn leuke dagen!
robpors zegt
Zelf tank ik ook wel eens in Duitsland, omdat ik daar nou eenmaal dichtbij woon,daar betaal ik €1,50 voor een liter bleifrei 95. Ga ik niet naar Duitsland dan tank ik bij de Shell waar de kwaliteit van de brandstof wel vele malen beter is! Met name het verschil in kwaliteit van diesel is groot tussen het Duitse tankstation waar ik tank en de Shell. Mijn vader zijn Mercedes C220 diesel kwalmt als een gek wanneer hij Duitse diesel tankt, bij Shell geen problemen!
fijnkonijn zegt
Totaal geen last van mhuhahahaha !!
* Model S rijder is…
Tommy2 zegt
Door olie uit Libië? Dat zou je niet zeggen, er heerst daar totale anarchie momenteel.
87sandyd zegt
Tank diesel in duitsland 2 km verderop. 1,30 p/l