Een groot voordeel van de economische crisis waren de lage olieprijzen, maar dat lijkt voorbij. De olieprijs heeft afgelopen week iets boven de grens van 70 dollar per vat gestaan, dat is het hoogste niveau in zeven maanden.
Eind vorig jaar zakte de olieprijs van een maximum van 147 dollar per vat naar minder dan 40 dollar. Mooie tijden, maar vooruitlopend op een economisch herstel is de prijs alweer een tijdje aan het stijgen. De Amerikaanse bank Goldman Sachs verwacht dat de prijs van een vat ruwe olie dit jaar verder oploopt naar zo’n 85 dollar.
De prijs van benzine stijgt trouwens ook. De Nederlandse adviesprijs is vandaag 1,46 euro, daarmee staat de benzineprijs al meer dan 25 cent boven het laagste niveau dat begin dit jaar werd bereikt.
Jeroen zegt
Dit was me helaas al opgevallen bij de pomp laatst. Ik hoor overal signalen dat de grootste klap nog moet komen, dus vind ik het wel gek dat ze ‘alvast’ de prijs omhoog gooien omdat de economie zogenaamd weer aan gaat trekken. Vraag me af wie die prijzen bepaald.
Alwood zegt
maar dit geeft wel een beetje een vertekend beeld. De sjeiks zijn namelijk al hun $$$ voor €€€ aan het inwisselen. Dit gaat samen met een verder dalen van de $$$-koers, wat dus een flinke stijging voor de olieprijs in Amerika betekend. In Europa zouden de prijzen redelijk stabiel moeten blijven.
Weliswaar wordt de olie duurder, maar het is minder erg dan het lijkt :)
Verder zijn die oliemaatschappijen een verknipt zooitje want de adviesprijs ligt al weer veel hoger dan nodig. Ze zijn gewoon weer preventief de prijs aan het opkrikken…
ZwerverRoodbaard zegt
Ach we zien wel weer hoe het vat gaat rollen :P
Rijden moeten we toch, anders raakt men vlot z’n baan kwijt.
Qasim zegt
Ik denk dat ik mijnauto met g3 toch maar niet zal verkopen …
Kyanite zegt
@Alwood
Kan jij dan ook verklaren waarom we aan de pomp dan als nog zoveel moeten betalen? Kijk naar een jaar geleden, toen was de dollar helemaal niets waard en toch stegen de prijzen aan de pomp terwijl de prijzen voor een vat olie daalden (dollar).
Nijntje_ zegt
@Kyanite:
Hier in België: de staat ;)
Jez zegt
@Kyanite: Ik wel! De formule is als volgt: OPEC = schurken
CooperDriver zegt
Luxemburg was het een week geleden 1 euro/liter. Voor elke tank van ons krijgen zij 1,5 tank :(
Helaas geldt ook voor mij een dag niet getankt is een dag niet geleefd.
wilco zegt
Er klopt iets niet met het nederlandse prijsbeleid van benzine. De benzine is nu bijna net zo duur als toen een vat olie dik 100 euro kostte, terwijl een vat olie nu duidelijk goedkoper is.
York zegt
@Kyanite:
Hoeveel denk je dat de dollar nu waard is?? bijna evenveel als toen. De dollar is serieus aan het dalen.
Spuit11 zegt
Niet alleen OPEC zijn schurken maar vooral overheid = schurken omdat de ruwe olieprijs hier niet veel scheelt met de andere landen in de EU. Maar door aandelen aan te houden in Fugro en Shell kan je mooi compenseren voor meer geld betalen aan de pomp :D
VivelaFRANCE zegt
@ Nijntje,
idem voor Nederland ;) : het kwartje van Kok, etc.
Supreem zegt
Staat die foto nu op z’n zij of hoort dat zo?
Gnermo zegt
Lijkt toch wel de trend te worden, goedkooper in de winter en duurder in de zomer.
Sorcerer zegt
Een groot deel van de stijging hebben we te danken aan speculatie op het stijgen van de olieprijs (net als vlak voor de crisis trouwens). Dat soort financieel gegok vind ik thuishoren in een casino, niet op een markt waar o.a. ook consumenten van afhankelijk zijn…
Maargoed, ik heb gisteren nog even in België kunnen bijtanken, bij een Esso Express, bijna 20 cent goedkoper dan de adviesprijs in NL!
Larrs zegt
Die foto is expres zo geplaatst anders lees je de tekst niet, of je zit nu met een zere nek achter je computer. :P
Over het onderwerp:
Nu het weer duurder wordt, zal de zuinige auto’s en de sloopregeling ook wel populairder worden. Zover het al populair was.
Ik ben bang dat we dit jaar wel de 2 Euro gaan halen voor benzine en voor diesel zal dan over de 1 Euro gaan. Schandalige prijzen, maar als consument zijnde doe je er niks aan.
Nijntje_ zegt
Hier in België is er het Cliquetsysteem:
Door het cliquetsysteem voor accijnzen op benzine en diesel wordt een eventuele prijsdaling maar voor de helft gerealiseerd (doorgerekend aan de klanten), de andere helft wordt omgezet in een accijnsstijging. Door een omgekeerd cliquetsysteem voor accijnzen op benzine en diesel wordt een eventuele prijsstijging maar voor de helft gerealiseerd, de andere helft wordt omgezet in een accijnsdaling.”
bertuss zegt
Het komt op dit moment door die corrupte oliemagnaten ! Die klotehommels houden gewoon schepen vast voor de havens. Er is meer dan genoeg olie, maar ze willen de prijs kunstmatig opdrijven. Nou dat lukt. En wat doe je eraan … niets ! Wat mij betreft slaat de crisis harder in dan ooit … zodat ze de prijzen wel omlaag MOETEN doen !
dennisbmw zegt
die verhoging van de benzine prijs die wij betalen loopt totaal niet evenredig met de prijs per vat die betaald word. het is allemaal alleen maar geldklopperij, onder het mom van “crisis”
Cpt. Really Slow zegt
De feiten:
– Bij een benzineprijs van ca. € 1.50 stond een vat ollie op $150
– Bij een benzineprijs van ca. € 1.40 stond een vat olie op $40
Gezond verstand zegt mij dat een goede prijs voor benzine nu €0.40 zou zijn.
MC zegt
Zij verspild nu brandstof of niet?
Alhoewel in USA 15 cent/liter paar druppeltjes scheelt niet veel.
Kyanite zegt
De hele brandstofprijzen klopt geen hout van, de staat steekt een hoop in eigen zak. Maar dan klopt de verhouding inkoop olie – verkoopbenzine nog steeds niet. Vat olie kost 150 dollar, we betalen een vermogen voor een liter benzine, hetzelfde vast kost nu 75 dollar en wat zien we aan de pomp? In iedergeval geen prijsdaling van 50%, hooguit 5%. Dus leg mij nou maar eens helder uit hoe dat kan. Hetzelfde geldt voor een dalende dollarprijs, dat zie ik niet terug aan de pomp, een stijgende dollarprijs daarentegen wel.
Thomas zegt
Het laagst dat ik hem gemeten was 1,15 nu is het helaas alweer 1,35 steiging van 20 cent:(
xjs678qr zegt
@ Kyanit: Ik heb ook al gemerkt dat de marktwerking vooral wordt aangewend om prijsverhoging goed te praten. Wanneer de prijs daalt verhoogt de overheid de belastingen (wat je nog eens dubbel voelt wanneer de prijs weer stijgt).
Je moet wel zeggen dat een daling van de prijs van 150$ naar 45$ geleid heeft tot een prijsdaling van 1.3€ naar 0.8€ (diesel aan de pomp). Dat is een daling met 39% (de daling van het basisproduct: 70%)
De olieprijs stijgt altijd in de zomer, omdat er dan meer verbruik (vakanties) is en bepaalde groeperingen willen daar waarschijnlijk wel hun graantje van meepikken (via belastingen). Het zou mij niet verbazen mochten er geheime voorraden aangelegd worden in de zomer (of bvb die van het leger bijgevuld) om zo kunstmatig de prijs op te drijven…
Citrofiel zegt
@ Thomas; Gemeten? Jij meet de prijs zelf? Interessant… Hoe werkt dat in de praktijk? Je meet de hoeveelheid vragers en aanbieders, en de accijns, en dan bereken je daarmee de prijs? ;)
Tinus zegt
Brandstofprijzen bestaan uit meer dan alleen de olieprijs. Je betaalt aan accijns een vast bedrag per liter (70 cent!). Dus geen percentage. Uiteraard komt daar de inkoopprijs van olie bij. Vervolgens vermeerdert met de marge van de pomphouder. En als klap op de vuurpijl nog de BTW. (Ja idd, je betaalt BTW over accijns!).
Een verdubbeling van de olieprijs levert dus geen verdubbeling op van de brandstofprijs. Gelukkig maar! Ik blij met belasting? Nee natuurlijk niet. Maar wanneer je per maand bedrag x aan brandstof uitgeeft weet je waar je ongeveer aan toe bent.
In Amerka is dit niet zo. Daar gaat de brandstof evenredig met de olie omhoog. Verdubbelt de olie dan betaald je ook dubbel voor je benzine.
Was dat bij ons net zo dan zou benzine voor ons nu €2,80 per liter kosten
Kyanite zegt
@Tinus
Aan die uitleg heb je tenminste wat, die onzin kreten die meerdere mensen eerder slaakte heb je dan ook weinig tot niets aan.
BTW over accijns zijn ze goed in, kijk maar naar de BPM op auto’s. Kale prijs + 40% BPM en dan over het totaal bedrag nog eens 19% BTW.
mashell zegt
Ben ik nou gek of zegt Titus inderdaad dat accijns en BTW vrij benzine duurder zou zijn dan zonder?
clijde zegt
De prijs per ruwe olie is wat anders als de prijs die als batch geraffinieerd wordt. We lopen altijd acher de feiten aan… De sheiks worden er stinkend rijk van.