En wij Nederlanders niet, want onze benzineprijzen dalen voor geen meter.
Eerder berichtten we al over de dalende prijs van ruwe olie, maar kennelijk was dat slechts het topje van de ijsberg. Gezien het feit dat de wereld her en der aardig in de fik staat daalt de vraag, maar het niet aflatende aanbod geeft de oliekoers een aardig zetje naar beneden. Zo is de prijs voor een vat Brent-olie onlangs onder de 90 dollar gedoken en da’s al een hele tijd geleden.
De Nederlandse benzineprijzen lijken juist precies in de omgekeerde richting te veranderen, met als gevolg dat een liter benzine aan de pomp op dit moment gemiddeld € 1,789 kost terwijl dat op 1 januari van dit jaar nog € 1,759 was. De gemiddelde prijs van een vat olie daalde in dezelfde periode met bijna 13%, dus de vraag lijkt gerechtvaardigd of we met z’n allen niet veel te veel betalen aan de pomp. Maar goed, da’s niks nieuws!
Ondertussen lijkt het erop dat de Duitse consument wél de vruchten plukt van de huidige ontwikkelingen. Het brandstofverbruik aldaar komt dit jaar naar verwachting op hetzelfde peil als in 2003. Deze groei houdt verband met de dalende brandstofprijzen aldaar, dus waarom het in Duitsland wel kan en hier niet is ons in elk geval een raadsel.
Al met al lijkt het dat hier een mooi klusje ligt voor de Europese Commissie, die zich onder andere bezighoudt met misstanden waar de consument de dupe van is. Hoewel er ooit wel sprake is geweest van vermoedens omtrent prijsafspraken, bleven harde maatregelen uit. Het vergt natuurlijk ook wel een gezonde dosis lef om de grote benzine-cowboys aan te pakken, maar op deze manier is de consument hoe dan ook de lul.
RiKe zegt
De Europese commissie heeft wel andere dingen aan z’n hoofd dan in het voordeel van de Nederlandse burger aan de slag zijn, zoals zich druk maken om Zwarte Piet
sanderm3 zegt
@rike: idd! Ontiegelijk zielig gezeik is dat toch.
azenomei zegt
Petitie iemand?
Hubert zegt
@azenomei:
Neuh…
Hier kost euro 95 gewoon 1,63.
moveyourmind zegt
@azenomei: Ik ben bang dat dat te weinig indruk maakt. Ik stel voor dat we komende Zaterdagen opofferen om eensgezind als Autobloggers onze eigen tanks in elkaar te lassen. Ik heb hier nog wel wat plaatstaal in de schuur liggen. Iemand nog een setje rupsbanden en een dikwandig stuk buis in de aanbieding?
mashell zegt
@moveyourmind: waarom wil je rupsbanden onder een brandstoftank?
moveyourmind zegt
@mashell: Geniaal! Ik dacht eigenlijk aan een soort zelfbouwlegertank om Den Haag wakker te schudden, maar we kunnen natuurlijk ook een soort zelfrijdende afstandbestuurbare mega Molotov cocktail bouwen om een beetje te dreigen op het Binnenhof. Alleen jammer dat dat een vermogen aan benzine gaat kosten.
faalhaas zegt
Ja, maar wij betalen prijsdalingstaks. Daarom zakt de prijs niet.
406_v6 zegt
€1,759 in januari -13% dan zouden we rond de €1,46 uitkomen….
Ik stel voor dat we massaal de auto een paar dagen laten staan; worden er tenminste 2 zaken duidelijk in Den Haag:
1- De schatkist raakt op die manier rap leeg
2- Het OV is absoluut geen volwaardig alternatief (hoe graag men dat ook wil)
escort77 zegt
@406_v6: btw, accijnzen en tankstationkosten zijn niet met 13% gedaald…
potver7 zegt
@escort77: BTW is een percentage van de verkoopprijs, dus die gaat gewoon evenredig mee met whatever de prijs doet. En dat geldt voor een heleboel ‘uplifts’ die tussen het Brent vat en het vulpistool zitten – percentages, geen vaste bedragen.
13% prijsdaling van ruwe olie zal inderdaad niet meteen betekenen dat de prijs aan de pomp ook meteen met 13% daalt, maar er zit nogal een ruim gat tussen -13% en +1,5%.
parasite888 zegt
@406_v6: Zeiken kunnen wij als geen ander, maar wij hebben minder daadkracht dan een aardappel…
406_v6 zegt
@parasite888: Daar heb je helemaal gelijk in…..
escort77 zegt
Zolang we “met zijn allen” gewoon aan de snelweg blijven tanken en de adviesprijs betalen, zal er niets veranderen en moeten we niet zeuren.
tupperware zegt
@escort77:
Ik tank nooit langs de snelweg, en hier lezende vele lezers met mij ook niet.
Toch betaalde ik donderdag ook gewoon €1,789 maar dan voor Euro98, 95 was zo’n 12 cent goedkoper.
potver7 zegt
@escort77: Dat zijn vast de leaserijders, die maakt het namelijk geen bal uit wat een litertje kost, de baas betaalt…
lambo4all zegt
Dit is inderdaad wel een beetje raar ja, hier moeten ze achteraan gaan. Het “we moeten niet zeuren want we kopen het nogsteeds” argument is belachelijk. Brood zullen we ook altijd blijven kopen, ook als het het komende jaar met 100% stijgt. We hebben het namelijk nodig.
meneer zegt
bij mij in de buurt met 5 cent gedaald. uiteraard is 13% voordeel op de olie niet 13% voordeel op de benzine maarja… als ik dat uit zou leggen zou er geen reden meer zijn om oeverloos te zeiken?
tip: neem een vriendin
wolfsburger zegt
Hier in Berlijn tank ik Euro 95 voor 1,50. E10 is hier ongeveer 1,45-1,47. Echt krankzinnig in NL
cthijs zegt
Je word dubbel genaaid want straks gaan de olieprijzen omhoog en dan word de benzine hier nog duurder
Pordon zegt
Jezus wat een bizar slecht ‘journalistiek’ stuk.
Heel leuk die laatste zin dat de benzineprijs aan de pomp met 2 cent is gedaald in Duitsland maar dat is in Nederland ook gewoon het geval. In 2013 hebben we even een landelijke adviesprijs van 1.895 gehad en dat is momenteel 11 cent minder.
Niemand ook op de redactie die zo slim is om de euro-dollar koers er even bij te betrekken? In de vergelijking met januari zou je inderdaad kunnen zeggen dat er een enigszins krom verschil aangezien de olieprijs maar liefst 13% is gedaald maar daar tegenover staat een euro die 10% minder waard is geworden. Maar een direct vergelijking van louter die 2 variabelen is niet genoeg. Geef het nog wat tijd, de prijsdaling aan de pomp is inmiddels ingezet, de euro staat nu kort even stabiel, zelfs sprake van lichte correctie naar boven dus de prijs aan de pomp zal wel nog iets verder dalen.
Niet teveel SBS6-achtige berichten plaatsen a.u.b, staat autoblog niet goed.
uselessblogger zegt
@Pordon: De wisselkoers maakt toch helemaal niets uit volgens mij (schiet me niet af, ik studeer nog maar net economie dus vergeef me een fout), die tonnen olie worden inderdaad verkocht in dollars maar onze nationale banken (waaronder de ecb) hebben toch grote reserve’s dollars waarmee dit kan worden betaald? dollars die hoogstwaarschijnlijk zijn ingeruild toen de euro veel gunstiger stond ten opzichte van de dollar?
9000cse zegt
@uselessblogger:
De waarde van de dollars, die in het bezit zijn van banken, verandert evenredig met het koersverloop. Is de dollar in waarde gedaald t.o.v. de Euro, dan lijdt de bank ’n verlies. Bij ’n stijging van de dollar t.o.v. de Euro maakt ze winst.
gregorius zegt
@uselessblogger: Maar die banken kopen die olie niet. En die banken zullen geen enkele partij die dollars goedkoper verkopen ook.
9000cse zegt
@Pordon:
Met je eerste en laatste zin ben ik het volkomen eens. Met wat er tussen staat echter niet. Er bestaat immers geen waardeverschil tussen een Duitse en een Nederlandse Euro. De uitwerkingen van de euro/dollarverhouding zouden aldus in beide landen exact hetzelfde moeten zijn. Ik denk, dat de oorzaak eerder gezocht dient te worden in het winstgejag van de Nederlandse brandstoffendistributeurs en -aanbieders.
Pordon zegt
@9000cse: ik geef in mijn reactie toch ook aan dat, net als in Duitsland, de prijs aan de pomp ook is gedaald. Ik heb er verder niet naar gekeken maar ik denk dat je in Duitsland op eenzelfde soort situatie uit zal komen als je een vergelijking trekt met de prijzen in januari.
Wie zoekt dat even voor me uit?
roquez zegt
@Pordon: ben met je eens dat het slecht is dat er in het artikel niet naar de dollarkoers is gekeken
gregorius zegt
@Pordon: in juni deed een vat olie ongeveer 105 usd, eur/usd was 1.35 ish. Nu kwamen we op ongeveer 85 usd voor een vergelijkbaar vaatje uit met een xrate van 1.27. Dan kom ik op een ongeveer 16% daling voor je vat olie uitgedrukt in Euro’s. Dus dat gedeelte is prima gedaan door AB.
Of de prijzen aan de gemiddelde pomp of de ‘niets-zeggende adviesprijs’ echt hetzelfde zijn, of zijn gezakt, kan ik niet checken.
Dus voordat je AB gaat afzeiken, eerst even je feiten checken: koste mij minder lang dan dit stukje typen.
Pordon zegt
@gregorius: Als ik de cijfers van 1 juni erbij pak en die van vandaag kom ik uit op een procentuele daling van 8% op de olieprijs en een daling van 2.5% op de pompprijs. een ‘krom’ verschil van 5.5%. Andere factoren buiten beschouwing gelaten lijkt dat toch heel wat minder sensationeel dan wat hierboven weerspiegeld wordt. Tuurlijk, de vertraging van de prijsdaling voordat die aan de pomp te zien is zal er mede mee te maken hebben dat pomphouders even een iets grotere marge willen pakken maar uiteindelijk zal, zoals de afgelopen paar dagen al is gebeurd, de prijs echt wel gaan zakken. Feit blijft dat dit stuk erg ver richting populisme en sensatiejournalistiek neigt.
gregorius zegt
@Pordon: Als mijn oom tieten had, dan was t mn tante.
Het artikel gaat over de daling van de ‘olie prijs’ en de (niet) merkbare gevolgen. In dat soort gevallen doe het verhaal over de daling sinds het hoogste punt. Dan moet je dus naar eind Juni kijken.
Kijk je naar de eerste helft van Jan 2014, dan zit je rond dezelfde prijs of zelfs nog lager (ja, in EUR) vergelijken met nu.
Pordon zegt
@gregorius: eerste helft januari had een gemiddelde prijs p. vat van +- €68,- met een landelijke adviesprijs aan de pomp van +- 1.78 . Dat is op dit moment vrijwel hetzelfde dus wat is je punt…? Dat de prijs aan de pomp dus wel gewoon mee fluctueert zoals ik al heb vermeld.
406_v6 zegt
@Pordon: De Duitse benzineprijzen in statistiek:
Van 1972 tot 2014:
http://de.statista.com/statistik/daten/studie/776/umfrage/durchschnittspreis-fuer-superbenzin-seit-dem-jahr-1972/
En van aug-2013 t/m aug 2014:
http://de.statista.com/statistik/daten/studie/1690/umfrage/preis-fuer-einen-liter-superbenzin-monatsdurchschnittswerte/
In de laatste link zie je dat de gemiddelde literprijs in Duitsland in Januari € 1,517 was en in augustus €1,551…
Pordon zegt
@406_v6: Dank! Zo te zien fluctueren de prijzen in Duitsland dus vergelijkbaar met die in Nederland.
turbokniene zegt
Hier op gran canaria is de prijs 1,08 voor n litertje benzine! Ik emigreer
potver7 zegt
@turbokniene: tsja, als benzine alles was wat je nodig had… Is alles daar 80% goedkoper dan in Nederland? En de salarissen, gewoon op NAP?
cvierc zegt
@potver7: Prijzen zijn daar inderdaad lager. Gilette scheermesjes 12 stuks 10 Euro goedkoper. Auto’s duizenden Euro’s goedkoper. Alleen voedsel is van hetzelfde niveau. Ik ken een ober die in een nieuwe Range Rover Evoque rondrijdt. Je hoeft daar niet zoveel te verdienen om een beter leven te hebben.
rolov zegt
@cvierc: het is ook een doorvoerhaven van alles hè. Mensen, drugs enz. Dus wie weet wat die ober erbij schuifelt.
gregorius zegt
@rolov: je vergeet de dronken Duitsers..
dick1980 zegt
Welkom in Nederland. Goed genaaid blijft langer zitten. Of u even stil wilt blijven zitten terwijl u geknipt wordt.
406_v6 zegt
@dick1980:
[img]http://www.betterthanpants.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/-/i-dont-need-sex-government-fucks-me-bs-base.png[/img]
wilbertg zegt
Totdat de olieprijs weer stijgt. Dan stijgen de benineprijzen hier weer mee natuurlijk. Dat dan weer wel.
frietjemet zegt
Beste nederlandse roverheid, voor u rij ik graag de grens over om het tankje van mijn heilige koe te vullen, niet om mijn nederlandse medemens te kwellen, maar omdat ik u mijn overgebleven centen, welke overblijven na al die belastingen, gewoonweg niet gun!
En ik ga een zwarte piet kopen muhahaha, echt om te lachen nederland, wat een belachelijke vertoning, daar is flodder een familie op stand bij!
tvr1974 zegt
Ik tank diesel en die is in Zoetermeer nu 1,287 bij de goedkoopste pomp. Een maand geleden betaalde ik daar nog 1,367 dus hier is de prijs wel degelijk aan t zakken..
shicomm zegt
Vorige week dinsdag even in Duitsland gaan shoppen ( aanrader trouwens ) en bij de super in Rees even de tank helemaal volgegooit voor 1,44 de liter …
Toch opmerkelijk dat de prijs in Belgie ook gelijk blijft ( de tango in Baarle vraagt al bijna 2 maanden ongeveer 1,50 voor een litertje euro )
Beetje jammer dat het qua statiegeld wat kostbaar word anders was het ook nog aantrekkelijk om bier en drank mee te nemen vanuit dld…
Aquios zegt
@shicomm: Zou ik ook doen als ik de mogelijkheid had. Echter is de dichtsbijzijnde grens een uur rijden. Dus dan verstook ik meteen mijn winst. Had ik dichter bij de grens gewoond dan had ik precies hetzelfde als jij gedaan.
erddo zegt
Vandaag gewoon 1,66 bij de Shell hoor? Gewoon euro 95
pomoek zegt
Jongens serieus, is de benzineprijs echt het grootste probleem dat je hebt? Verhuis dan inderdaad maar alsjeblieft de grens over, daar wordt Nederland alleen maar beter van. Ik ben zelf ook geen ras lolbroek maar wat een zure reactie zeg, ongelooflijk.
KEV9 zegt
1 van de grootste oorzaken van deze daling is het simpele feit dat Amerika voor vrijwel 100% in zijn eigen energie behoefte kan voorzien en dus geen olie of aardgas van derden meer hoeft te betrekken.
Het heeft over de maanden augustus en september zelfs een overschot gehad.
Tel daarbij op het dumpen van steenkool tegen bodemprijzen door de amerikanen op de wereldmarkt . Je ziet niet voor niets kolengestookte energiecentrales weer opgestart worden en olie- en gasgestookte centrales worden gesloten
sir_smokalot zegt
Maar als de prijs verder daalt is energiewinning door fracking niet meer rendabel, dus dan loopt de VS tegen de muur. Hier tegenover staat dat grote olieproducerende landen meer zijn gaan uitgeven en dus een hogere prijs per vat moeten vangen om quitte te spelen op de begroting, dus je weet dat we niet meer naar prijzen van een paar tientjes per vat gaan.
KEV9 zegt
@sir_smokalot: in amerika is deze manier van winning al snel rendabel. Als in bepaalde gebieden in bv Texas iets te hard op de grond stampt vliegt de olie je om je oren.
Heb midden jaren 80 rondom Houston geboord. Vaak was het na 100 tot 250m boren al kassa.
406_v6 zegt
@Soulmaster: Iets zegt me dat het weer stilzetten van die kolengestookte centrales méér millieuwinst oplevert als de “vergroening” van het autopark…. correct me if i’m wrong.
KEV9 zegt
@406_v6: heb je gelijk in. Maar geld is geld.
lamborgfan zegt
Wat een vervelende mensen hebben we toch in the Hague..
Ach, worden de mensen aan de grens weer wat vrolijker dat ze in germany kunnen tanken! (:
n54coupe zegt
Noemen ze dat niet kartelvorming?
Prijsafspraken zouden verboden zijn, toch.
Blijkbaar maken de nederlandse polmhouders zich hier op grote schaal schuldig aan.
maniaxdream zegt
Nederlanders zijn gewoon SPINELESS BITCHES. In plaats van dat we de straat opgaan gaan we lekker zeiken op autoblog, of staan we bij de bushalte: “kut hé?” “Ja, tis wat.” En laten we de zoveelste dildo in onze aars rammen… Tis wat…
rolov zegt
@maniaxdream: ik volg jou wel! Wat ga jij doen?
406_v6 zegt
Interessant artikel over het ontstaan van de olieprijs (dus NIET de brandstofprijzen aan de pomp):
http://www.forexinfo.nl/artikelen/handel-in-grondstoffen/379-hoe-komt-de-olieprijs-tot-stand
RacingDevil zegt
In belgie nu 1,50 aan de pomp en morgen gaat er 5,5cent af !
RazorHead zegt
@RacingDevil:
doeme ! ik ging het ook net posten :D
RacingDevil zegt
@RazorHead: te laat :D