
Een makkelijk te voorspellen probleem: er komt een oliecrisis aan. Eén van de oplossingen is het terugbrengen van een autovrije zondag. Kan dat?
Je hoeft geen expert te zijn om een flinke oliecrisis aan te zien komen. Gezien de situatie in Rusland en Oekraïne momenteel zien we aan de pomp al wat een olietekort gaat doen met onze benzineprijzen. Oké, de accijnzen gaan binnenkort naar beneden, maar dat benzine ondanks dat flink duurder gaat worden is evident en niet exclusief voor ons land. Heel Europa, wellicht bijna de hele wereld, gaat dit voelen.
Oplossingen
De International Energy Agency (IEA) voorspelt dus een flinke oliecrisis en zoals gezegd, dat snapt iedereen. Belangrijker is de oplossing en de manier om ervoor te zorgen dat we beter omgaan met de schaarste die gaat ontstaan. Het energieverbruik moet teruggedraaid worden. De IEA heeft een tienpuntenplan gemaakt om minder energie te verbruiken. Een aantal opvallende zaken worden genoemd.
Tienpuntenplan
De lijst is als volgt (aantal bespaarde olie erbij gezet in kb/d of duizend olievaten per dag):
- Snelheidslimiet op de snelwegen omlaag met 10 km/u (290 kb/d van auto’s en 140 kb/d voor vrachtwagens)
- Werk minstens drie dagen per week thuis (500 kb/d)
- Autovrije zondag in steden (380 kb/d of 95 kb/d bij één autovrije zondag per maand)
- Gebruik openbaar vervoer of minder energieslurpende ‘micromobiliteit’, lopen of fietsen (330 kb/d)
- Alternatieve toegang voor auto’s in steden (210 kb/d)
- Autodelen (470 kb/d)
- Promoten van efficiënter rijden voor vrachtauto’s en andere bevoorradingsvoertuigen (320 kb/d)
- Verbeterde treinen als alternatief voor vliegen (40 kb/d)
- Vliegen vermijden waar mogelijk en alternatieve methodes gebruiken (260 kb/d)
- Werk maken van het grootschalig bouwen en verkopen van elektrische en/of efficiëntere auto’s (100 kb/d)
Autovrije zondag?
Op zich voor een groot deel allemaal redelijk open deuren, maar de autovrije zondag vinden wij wel een bijzondere in dit plan. Uiteraard was dat idee vroeger ‘normaler’ omdat autorijden nog niet helemaal genormaliseerd was. Nu is het natuurlijk van de zotte om mensen rijden te ontzeggen op een bepaalde dag van de week. Toch noemt de IEA een potentiële autovrije zondag (in steden) als redelijk besparende maatregel. De return van een oude bekende, dus. Wat ervan allemaal in de praktijk komt is natuurlijk nu nog niet te zeggen. Ook al is, zoals gezegd, een hoop ervan een aardig open deur waar sowieso al naar gekeken wordt.
De olieprijzen is er helemaal niet een die door restricties aan de consument opgelost moet/kan worden. Er hangen nog voldoende bereikbare voorraden, in en boven de grond, stil omdat de oliebazen ’t maar wat prima vinden dat hun “verliezen” van afgelopen jaren nu worden gecompenseerd.
Er gaan genoeg geluiden rond dat deze oorlog 0,0 impact heeft op het vermogen van de oliebazen om de wereld van voldoende olie te voorzien.
Volgens mij was t de chef van Enron die zei dat ze helemaal niet meer op gaan pompen om de russische olie dip op te vangen, omdat de aandeelhouder de huidige prijs maar wat prima vind.
@tmon enron bestaat al niet meer sinds 2001…
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Enron
Het was de pressident van Exxon inderdaad.
@tmon: het op facebook gestaan
Nee hoor, dat is wat andere bronnen koppen. Maar eerlijk, ik ben niet enorm ingelezen in de olie industrie.
https://finance.yahoo.com/news/shale-wildcatters-send-bullish-oil-002829906.html
https://www.wsj.com/articles/frackers-hold-back-production-as-oil-nears-100-a-barrel-11645150760
https://www.reuters.com/markets/commodities/global-oils-comeback-year-presages-more-strength-2022-2021-12-23/
Quote hieruit: “The U.S. shale industry, similarly, has not responded to higher prices as they had done previously, bowing to investor pressure to restrain spending”
Vandaar mijn bericht. Maar corrigeer me vooral als ik ernaast zit!
Ik merk dat er weer druk in de spits word. Ik begrijp ook niet waarom (deels) thuiswerken niet een vast ding blijft. Scheelt uitstoot, tijd, geld en werkt voor veel mensen goed.
Maar thuiswerk hebben veel mensen nu al wel twee jaar gedaan en die zijn er wel klaar mee.
@mashell: er zijn er ook een hoop die (deels) thuiswerken prima vinden en er van balen weer voltijds naar kantoor te moeten.
Mijn werkgever had recent een “welkom terug dag” op kantoor en binnen twee weken daarna het verzoek om vooral te blijven thuiswerken, nu niet vanwege vitamine c maar vanwege de hoge brandstofprijzen…
Mashell@ Wacht maar af hoe het wordt als je met pensioen gaat……
Ik ben een veertiger, ik ga niet met pensioen, mijn pensioenpot wordt leeggeroofd door de huidige pensionado’s die maar blijven doorleven en ook nog verhogingen willen. Maar mocht het zo zijn dan stel ik me voor dat ik 7 dagen weekend houdt en dus niet veel thuis ben.
Als we tijdens de pandemie honden gaan kopen en hesjes van pizzaboeren om maar een avondklok te kunnen omzeilen, dan zou je al deze regels in moeten voeren en EV’s hier van vrijwaren. Moet je dan eens kijken hoe snel men EV’s wil rijden en de transitie in een stroomversnelling raakt.
Ik zeg doen. Heb je een win-win.
@Rick-dos: Maar waar gaan mensen die EV’s van betalen dan? Als men het nu al niet kan betalen, en de vraag wordt nog groter dan worden de prijzen van EV’s NOG hoger dan nu, dan zal het dan helemaal niet gaan
@RiKe We hebben afgelopen 2 jaar 30 miljard gespaard. We hebben een spaarpot van 400 miljard. Laten we nou niet doen alsof we het zo slecht hebben hier. En de mensen kopen niet ineens een nieuwe EV volgens mij hebben de meesten nog een auto voor de deur staan die als inruil gebruikt kan worden.
Ik weet niet hoe het met jou zit maar als er meer verkocht wordt dan verlaagd dat juist de prijs.
@Rick-dos: wie hebben een spaarpot van 400mld en 30mld gespaard in de laatste 2 jaar? Laat me niet lachen joh. Als je denkt dat een modaal gezin zomaar even een EV voor de deur kan zetten ben je echt niet goed wijs. Spaargeld is leuk, maar als je wasmachine stukgaat moet je die ook kunnen vervangen. Daarnaast is dat spaargeld veel beter besteed aan het verduurzamen van een woning, en zelfs daar weten we van dat bijna niemand dat kan betalen zonder de hypotheek daarvoor open te moeten breken. 400 miljard? Bij de allerrijkste 1% misschien, bij wijze van spreken.
@Rick-dos: wij hebben niks meer in de spaarpot. Die verhalen over miljarden gespaard Gelden niet voor ons . En zo zijn er meer . Wij hebben neit thuis gewerkt en moesten gewoon doorwerken . Alsof er niks aan de hand was ging ons leven gewoon door . Dus extra sparen
@rolov: Yep. Hier ook. Maar die miljarden zijn er wel degelijk. Die staan op de bankrekening van mensen die hebben belegd in fossiele brandstoffen.
@Rick-dos: Er is maar een heel klein groepje mensen die als een dolle hebben kunnen sparen, Jan modaal en lager zijn er qua koopkracht echt niet op vooruit gegaan. Bovendien snap je het spel van vraag en aanbod niet helemaal. Als er veel geproduceerd wordt en ook geleverd kan worden, ja dan wordt het goedkoper. Er kan door de chip tekorten alleen niet geleverd worden, dus lopen wachttijden en dus ook de prijzen op. Als je nu een ID4 zou bestellen dan mag je blij zijn als die volgend jaar zomer geleverd wordt. Dat zijn niet mijn woorden, maar die van de dealer over de levertijd.
@rike: ik zou zeggen: Tax the rich!
@Rike: ter ondersteuning van mijn eerdere bericht: https://nos.nl/artikel/2421832-vooral-hoge-inkomens-profiteren-van-lagere-energie-en-brandstofbelasting
@Rick-dos: Als je dat terug rekent heb je per maand 74 euro extra opzij gelegd. Dat geld zal nu wel tegen de plinten klotsen.
De rente is laag en een EV rijden levert een flinke besparing op per kilometer op. Een avondje excel en je weet of het een goede investering is voor jou.
Rick-dos @ als je denkt dat je lekker groen bezig bent…. kostbare materialen moeten gedolven worden voor de accu’s , eventueel met behulp van kinderarbeid. De carrosserie valt ook niet zo maar uit de lucht, als je groen wilt zijn koop je een bakfiets.
Olieprijzen zijn niet hoog, en Rusland Oekraïne produceren heel weinig olie, dus ik zie geen crisis. Ik zie wel stemmingmakerij van de OPAC.
Huh, cynisch? Rusland behoort samen met Saudie Arabië en US tot de drie grootste exporteurs ter wereld. En het is OPEC btw.
@dutchdriftking: gelukkig meer verstand van driften?
Iedereen praat over Russisch aardgas maar Nederland import voor een drie keer zo groot bedrag Russische olie dan Russisch aardgas.
is die olie import voor eigen gebruik? Of gaat dat via de havens weer weg, maar wordt het alsnog als import gezien. Dan zou er natuurlijk ook export tegenover moeten staan in dat laatste geval.
In het licht van sancties maakt dat natuurlijk niet uit.
@dutchdriftking: exact. Olieprijs is niet het probleem. Belastingen (waaronder inflatie ook valt) is het probleem. 100 euro op 160 liter “kostprijs” (er zit ook daar normaliter al 50% tax in) is 60ct/liter olie. Nog steeds heel goedkoop.
Wel opvallend hoe deze tegenwoordig marxistische bureaucraten deugroofclub IEA gewoon enkel oplossingen zoekt in vrijheid afnemen. Geen enkele andere.
Ook motor vrij dan op zondag? Dan ben ik voor, op zondag word je gek van de pokke herrie van de motorrijder hier. Een uitlaat is tegenwoordig een extra uitgave van de optielijst
Hahaha arme vent
@lekkerlinksrijden: Niet alle motorrijders over 1 kam scheren. 10 % rijd met een open uitlaat, en 90% van de motorrijders heeft ook een hekel aan dat volk.
@techniekmeneer: 100% mee eens…
@techniekmeneer: ik heb recent eindelijk een DB killer gevonden voor m’n motor. Wat een verademing voor mij als voor mijn medemens.
Het is echt extra genieten, alleen op de snelweg kon ik wel eens genieten van het harde geluid bij het flink doortrekken.
@techniekmeneer: klopt ook wat je zegt, sorry voor het generaliseren
@lekkerlinksrijden: Linksrijders zijn vervelender
Zo zuur.
Wat zijn jouw hobbies? Laten we die maar allemaal verbieden.
Hoewel waarschijnlijk heb je er geen zo zuur ben je.
@Chenzo: van mijn hobby heeft niemand last, je kunt ook motorrijden zonder anderen lastig te vallen. Iets met sociaal en rekening houden met elkaar
@lekkerlinksrijden: kan wel merken dat je geen motor rijder bent , misschien gaan we dan met zijn alle op zaterdag avond bij jou voor de deur afspreken . lekker blèren met die open pijpen
@fabian: ik denk dat mijn buurman dan ook even komt met zijn shovel, die had het al over ” moving target practice”. Geen idee wat het moet zijn, maar klinkt wel leuk
@fabian: Dank u voor hert versterken van het punt wat @lekkerlinksrijden maakt.
zeker zo iemand die aan een dijk is gaan wonen die bekend staat om de motoren, lekker blijven janken dan droeftoeter
@petroldrinker: nou droeftoeter, om op jou niveau te blijven, ik woon hier al 30 jaar en echt pas de laatste jaren is dit een probleem geworden. ik woon niet aan een dijk, wat dat met veroorzaken van overlast te maken heeft weet ik ook niet.
@petroldrinker: wat moet je met je motor op een dijk? Broodnodig om recreatieve tourtjes aan banden te leggen , motor is er om van A naar B te gaan, anno 2022 kan dit gewoon niet meer.
@toniominestrone: Is dit ironisch of zit je op de verkeerde site?
@toniominestrone ik denk dat je de verkeerde link heb geklikt om bij het libelle forum te komen…
Mag ik op mijn eigen PV stroom dan nog wel de weg op? Met een autovrije zondag gaan diezelfde verplaatsingen waarschijnlijk toch naar andere dagen.
@flutterby: nee, liever het net op gooien
@padoempats: is daar afname voor dan? Volgens mij hebben netbeheerders geen idee wat ze moeten met al die particuliere stroom.
@flutterby: hooguit bij elkaar een paar uur in het jaar in enkele kleine regios. Voor 98% vd mensen nooit een issue. Dus ja ook de ev laten staan heeft nut
@padoempats: enige probleem van de mensen dat ik kan voorstellen is als de fase overbelast raakt waardoor de omvormer stopt en daardoor niet meer betaald krijgt. Echter is mijn vraag meer wat er met de stroom gebeurt wanneer er nog wel teruggeleverd wordt.
Door een of ander apparaat opgenomen. De stroom verdwijnt niet. De voltage loopt op als het aanbod oploopt en de vraag afneemt. Gedachten is dat bij 253 volt wat vrij hoog is, dat die aanbieders dan stoppen zodat de andere aanvoer die minder makkelijk te sturen is nog voorrang kan krijgen. Het gebeurt in de zomer, maar sporadisch in vaak dezelfde regios waar veel aanbod is en weinig vraag.
En als het uitvalt omdat het teveel belast is, kan jij ook je ev niet opladen met pv, want je omvormer is gestopt. Maw, precies op de momenten dat het eigenlijk gewenst is kan het niet (ook al lever je niet terug. Beetje paradox-situatie.
Laten we eens beginnen met accijns op kerosine
En evt een vliegtuigloze zondag?
@p993: helemaal eens. Moet je eens opletten hoeveel plezier vluchtjes naar Spanje etc dat gaat schelen. Blijft wel jammer dat er voor groot deel van Europa nog niet echt een treinalternatief
@p993: Daar zijn “we” al decennia lang mee bezig. Het is niet mogelijk dit te regelen als NL alleen. Dus daar moeten verdragen voor worden gesloten. Met alle landen in de wereld. Ik durf werkelijk niet te zeggen hoe lang zoiets gaat duren. Maar minimaal een jaar. Dus waarom in de tussentijd niet wat laaghangend fruit plukken?
@pomoek: toch jammer dat we daarmee zo weinig voortgang maken en dan maar de toevlucht moeten nemen tot exorbitante benzine-accijnzen die ook de minder bedeelden flink raken…
Ruim baan voor de elektrische waggie op de autovrije zondag.
@rulefollower: Dat is ook een auto. We gaan niet discrimineren op basis van aandrijving.
Oprotten met auto vrije zondag en ook met electro waggis ik doe wat ik wil.
@e36thuglife: je wil volgens mij gewoon meer betalen voor brandstof.
Schepen en vliegtuigen eerst?
De maximumsnelheid is al veel te laag in NL, geef me dan maar een autoloze zondag, dan kan ik eindelijk mijn familie op de fiets krijgen en en een leuk stukje fietsen.
Het communisme is back in business
@3246cm252kw: juist het tegenovergestelde: https://www.autoblog.nl/nieuws/lada-productie-ligt-nu-helemaal-op-zijn-gat-3323929
Pak de scheep en luchtvaart eerst dan. Dat is nog de moeite.
@kennone: Ja! Laten we verdragen gaan openbreken en sluiten met 195 landen in de wereld en daar internationaal al onze energie in steken hoewel dat al decennia lang niet lukt terwijl rusland de Oekraïne verwoest, we met een klimaatcrisis worstelen een pandemie en China voordat voordat we het laaghangend fruit gaan plukken!
Olie crisis? laat mij niet lachen, er is genoeg, tis puur eu en overheden die bangmaken
@petroldrinker: Helaas weinig olie in Nederland zelf, vooral in landen als SA en Rusland. En het het is gewoon altijd gez3ik met die landen. Dus minder olie als regel is helemaal niets mis mee.
Tis maar net hoe je het ziet, waarom verandering doorvoeren als je lekker kan doorgaan zoals we gaan, al dat gejank om millieu, het gehele europesche wagenpark stoot minder uit dan 10 grote cruise schepen, ipv dat ze dat aan banden gaan leggen ipv de automobilist weer, maar daar hoor je niemand over janken…..
Een autovrije zondag is, gezien de tot beschikking staande alternatieven, niet meer van deze tijd. Niet in de laatste plaats omdat het wederom de groepen treft die in de coronacrisis het hardste getroffen zijn wat betreft klandizie of sociale eenzaamheid.
En als er iets is wat de pandemie heeft aangetoond is het dat thuiswerken voor velen een passend alternatief is. Echter zal er weinig bereidheid zijn van bedrijven omdat rijkosten sowieso bij de werknemer worden neergelegd. Als rijkostencompensatie gekoppeld was aan de benzineprijs hadden we de initiatieven al lang als paddestoelen de grond uit zien springen.
Olie crisis aanstaande?
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5294905/olieprijs-daalt-100-dollar-oekraine
Onzin, de prijs is juist aam het dalen, zie het artikel van afgelopen week.
Het is juist ee overheid die kunstmatig met accijnzen de prijs hoog houdt.
Ik woon momenteel in Polen en hier is de fluctuatie in benzineprijs niet meer dan 8 a 10 cent. “Crisis” of geen crisis, oorlog of geen oorlog
@bmw335d: accijnzen gaan nu juist omlaag.
@pomoek: ja nu ja omdat de overheid niet anders kan. Maar waarom is de accijns er überhaupt? En als kers op de taart óók nog eens belasting op de accijns?
@bmw335d omdat ze in Den Haag graag stelen van hun eigen volk, dat wisten we toch allemaal allang als nederlanders…
Drie daagjes thuiswerken scheelt dus 500.000 vaten olie poer dag.
Interessant….
Auto vrije zondag vind ik echt een slecht idee. Dat is mijn enige echt vrije dag in de week dus dan trek je er toch ook vaak op uit.
@frostbitenl: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-brommers/fietsen-dames-damesfietsen/m1821842348-damesfiets-28-inch-heeft-onderhoud-nodig
Zo, ook weer opgelost.
Krijgen we dan ook een fietsvrije zondag als de olieprijzen weer dalen?