
Er is het afgelopen half jaar een hoop veranderd in de financiële wereld. De fincri heeft hard toegeslagen en iedereen is weer eens goed met de neus in de feiten gedrukt wat betreft de risico’s van aandelen. Omdat echter elk nadeel ook een voordeel hep, krijgen we er goedkope olie voor terug. Het speculeren op stijgende prijzen door verscheidene fondsen is eindelijk een halt toe geroepen. Toch steeg afgelopen week de prijs aan de pomp! Waar de prijs voor een vat zelfs weer een kleine daling heeft meegemaakt, wordt in Nederland de benzineprijs gewoon wat opgevoerd.
Deze verwonderlijke stijging moest nader onderzocht worden, vond autoblog. Dus zijn er verscheidene wiki’s en financiële pagina’s opgesnord en doorgelezen. Hoe steken die brandstofprijzen nu werkelijk in elkaar en welk aandeel heeft bijvoorbeeld de overheid hier in?
Om te beginnen zijn oliemaatschappijen natuurlijk geen liefdadigheidsinstellingen. Het zijn immens grote bedrijven die vooral heel veel winst willen (en kunnen) maken. Die winst behalen ze uiteraard door het verkopen van en handelen in olie, maar ook door op een slimme manier te speculeren. Door de prijs aan de pomp iets op te krikken vlak voor een prijsstijging kan er veel extra geld gemaakt worden. Hetzelfde geldt omgekeerd ook, pas na een daadwerkelijke daling van de ruwe olieprijs wordt meestal de prijs aan de pomp bijgewerkt.
Naast het speculeren voor dat beetje extra winst zit er ook nog een maatschappelijk en bedrijfstechnisch puntje in de relatief trage reactie van benzineprijzen op de prijs van olie. De oliemaatschappijen hebben enorme voorraden die niet bij de eerste daling van de olieprijs op zijn. De voorheen duur gekochte olie moet ‘er nog even doorheen’ voordat de prijs naar de pomp doorberekend kan worden. Een ‘rustige’ olieprijs zorgt verder ook nog voor een klein beetje maatschappelijke rust. Een te sterk schommelende benzineprijs zou voor meer onrust zorgen. Pomphouders zouden grote risico’s lopen als ze verkeerd inkopen en de handel zou te sterk fluctueren.
Terug naar het onderzoek. Het probleem op dit moment is een stijgende benzineprijs bij een dalende olieprijs. En een duidelijke oorzaak, anders dan pure oplichterij, is nog niet gevonden. Op dit moment is de belastingdruk in Nederland ongeveer €0,75. De prijs voor een litertje onbewerkte olie schommelt, sinds november ’08, tussen de €0,14 en €0,22. In het uiterste geval zou een liter euro95, winst niet meegerekend, nu maximaal €0,97 kosten. Als de oliehandelaar vervolgens tien tot vijftien cent bij dat bedrag optelt lijkt het mij dat er goede winst geboekt kan worden. De adviesprijs op dit moment bedraagt echter een ‘whopping’ €1,30!
Op de inauguratie van de eerste kleurige president van Amerika na is er de afgelopen week niks raars gebeurt. Geen reden tot grote paniek of plotselinge prijs-explosies. Een klein foutje met knoppen zorgde voor extra tienden bij Shell of Total misschien? Het is ze bijna vergeven, maar als compensatie en blijk van goede wil zou ik komende week dan toch graag een keer de tellers gelijk zien lopen voor een litertje 95.
Jongens WIKIPEDIA is GEEN betrouwbare bron!
Ten tweede de olieprijs is afgelopen tijd weer even korst gestegen naar ruim 45 dollar om vervolgens te dalen naar 37. Aangezien de prijzen aan de pomp tijd nodig hebben om verwerkt te worden ontstaat er een soort vertraging.
Tsja, er is nog steeds geen fatsoenlijk alternatief voor de fossiele brandstoffen. M.a.w. er is sprake van een monopolie. Zodra er wel een of meerdere fatsoenlijke betaalbare alternatieven zijn krijgen we eindelijk marktwerking, als de oliemaatschappijen de prijzen dan niet verlagen zullen ze 1 voor 1 omvallen. Iets dat uiteindelijk sowieso onvermijdelijk zal zijn.
Per wat is die prijs trouwens van de ruwe olie?
Hoezo is WIKIPEDIA geen betrouwbare bron?
Wordt vaker en meer aangevuld dan de reguliere gedrukte encyclopedieën, die jaarlijks worden aangevuld en verbeterd.
Daarbij komt nog eens dat je op WIKIPEDIA de voorgaande versies van desbetreffende onderwerp kunt nabladeren.
158,987 294 928 l
JPM: Het is Kort en niet: Korst
ik heb me dit ook altijd afgevraagd. Maarja elke keer als ik ga tanken dan leg ik me er maar weer bij neer.
169cent de liter bij 160dollar per vat en 130cent bij 37dollar. Klopt iets niet lijkt me ?
JPM schrijft,
17 January 2009 om 21:22
Jongens WIKIPEDIA is GEEN betrouwbare bron!
Ten tweede de olieprijs is afgelopen tijd weer even korst gestegen naar ruim 45 dollar om vervolgens te dalen naar 37. Aangezien de prijzen aan de pomp tijd nodig hebben om verwerkt te worden ontstaat er een soort vertraging.
Zeg jij, verschillende onderzoeken hebben al aangetoond dat wikipedia even betrouwbaar is als elk andere enceclopedie, omdat er, ondanks dat mensen het zelf bijwerken en updaten, door een team uitvoerig gecontrolleerd word of alle ingevoerde informatie correct is..
Wat mij betreft mag de benzineprijs op ongeveer 1.25 wel blijven staan, liever niet hoger :P Echter, de wegenbelasting en verzekeringskosten mogen wel eens drastisch omlaag, die doen me veel meer pijn in de portemonnee!
@ JPM
Stijging van de prijs van ruwe olie wordt onmiddellijk doorgevoerd op brandstoffen, dalingen echter niet!
Maar toen de prijs omhoog ging waren de pomphouders er wel verassend snel bij!! De stijgingen aan de pomp liepen zelfs gelijk aan de dagelijkse stijging van de olieprijs.
Het blijft zuivere naaierij, overigens moet ik zeggen dat ik de overheid hierin nog de grootste schoft vind, immers gaat +/-60% van de prijs naar de overheid, en dan altijd onder het mom; “De auto moet minder aantrekkelijk worden gemaakt, pak allemaal het OV want dat is G.R.O.E.N.”, als ik zogenaamd groen wil zijn koop ik wel zo’n lelijke Prius. Denk eens andersom, maak het OV goedkoper ipv de auto duurder! Dan pak ik die kut-trein wel…De onderstaande euro’s mogen wat mij betreft worden teruggestort naar de automobilist middels verlaging van wegenbelasting;
http://www.autoblog.nl/archive/2008/06/22/benzineprijs-spekt-schatkist-in-2008-met-112-miljard-extra
Raaaah waarom noemen mensen het naaierij als ze belastingen moeten betalen??? Hoe moet de regering dan wegen onderhouden, opleidingen verzorgen, je ouders hun AOW uitkeren? Uiteindelijk krijg je het ook weer gewoon terug in de vorm van comfortabeler leven. NIET ZEIKEN.
@Jochempie
Natuurlijk wil ik belasting betalen, alleen wel net zoveel als de rest, +/-60% is toch bizar veel? Waarom is bij alleen benzine de 19% btw niet genoeg? Die andere 41% moet dan ook wel gelijk naar de extra aan te leggen wegen gaan, wegen van goud zullen we hebben dan ;)
Terug in een comfortabel leven ?? OOoh ze stoppen die extra centen belasting die we betalen in de ondehoud van wegen…. Dus met andere woorden, we hebben goede wegen ??? Man wordt wakker… het vriest een keer en de gaten springen in de snelwegen…. blijkt maar weer dat we helemaal niet zo’n goede wegenbouwers zijn !
Ik spring Kevin van Goest echt helemaal bij ! Maak die K-trein inderdaad maar eens goedkoper… en zorg eens dat ie op tijd rijdt… waarom moet dat zo moeilijk zijn… kijk eens in een aantal landen om ons heen…..Engeland bijvoorbeeld… verschillende keren daar met de trein geweest, nooit lange wachttijden en altijd op tijd is mijn ervaring !
@Jochempie
Er wordt ook heel veel geld uitgegeven door de regering waar we als burgers helemaal niets aan hebben. Bijvoorbeeld subsidies aan milieuclubs, ontwikkelingshulp, betuwelijn, oorlogen enz. Zonder al die onnodige uitgaven zouden de belastingen veel lager kunnen. In bijvoorbeeld Zwitserland betaal je veel minder belastingen, terwijl de levensstandaard er hoger is dan in Nederland.
Ik zie die prijs van euro95 graag zakken.. de olieprijs staat weer op een ‘gewoon’ niveau van rond de 40 dollar per vat.. Toen deze rond de 130 dollar per vat ofzo was, was de benzineprijs iets van 1,40 of 1,50 .. dus dan zou de prijs van een liter benzine nu sowieso onder de euro moeten liggen .. ik vind dat we wel heel hard genaaid worden zo ..
@Ewout
Ik heb vandaag getankt aan €1,05/l voor euro95, was laatst onder de €1,00
De goedkope voorraden gaan dan blijkbaar sneller op dan de dure! Stijgingen worden direct of nog sneller doorberekend, dalingen maar mondjesmaat.
Iemand is zijn zakken aan het vullen, maar het zijn wij niet!
@ Kevin van Roest: je bent niet de enige met een auto
@ topless: onnodig voor de een, onmisbaar voor de ander. Het is (helaas) één van de eigenschappen van een democratie, aan iedereen wordt gedacht. Deal with it.
Kapitalisme aan het werk
Ik snap nog steeds niet wat jullie niet begrijpen aan het “wat de gek er voor wil betalen” principe
Olie moet worden geraffineerd vrienden, dat kost wat centen. Verder is dit stuk natuurlijk kloppend. Pomphouders verdienen gemiddeld trouwens tussen de 15-20 cent. De pinpompen verdienen per litertje gemiddeld zo een 5-8 cent.
De USD koers is de laatste tijd fors gestegen waardoor de € prijs hoger wordt!
Helaas maar waar.
@Ben idd … de dollar is inderdaad stukken duurder geworden.
gelukkig zijn er nog een paar die er iets van snappen,,dat oa de dollar koers er ook mee te maken heeft!
en de belasting op brandstoffen is in PROCENTEN en niet in centen!!
@Mo, ik weet niet waar jij die gemiddelden vandaan haald maar als dat de marges waren bleven er wel meer pompen bestaan..
@ Fout, dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.. Welke pomp geeft ruim €0.20 korting boven op de GLA in Nederland? (als je in NL getankt hebt)
Alle respect voor deze poging, maar ik stel toch voor dat autoblog het gewoon bij artikels over auto’s houdt.
Om dergelijke problematiek te kunnen verklaren heb je echt wel een goede economische achtergrond nodig, wat wikipedia info verbinden via giswerk levert niet veel bruikbare resultaten op.
Zoals al werd aangehaald is de evolutie van de $ een belangrijke factor die volledig over het hoofd wordt gezien in het artikel.
Verder zijn de prijzen van ruwe olie die je op het nieuws hoort altijd prijzen van futures, dus leveringen in de toekomst, niet vandaag. Wordt ook al niks over vermeld in dit artikel, enkel een vage vermelding dat aangelegde voorraden eerst moeten worden opgebruikt aan de oude prijs.
Als (studerend) econoom ga ik mee met wat .Memphis. zegt, de grootste missers van dit artikel zijn door hem (?) al genoemd.
en zo werkt het ook precies bij de energie bedrijven. Toen deze zomer de grondstofprijzen uit de pan rezen werd er snel een hoop ingekocht omdat iedereen verwachtte dat de prijzen nog hoger zouden worden en niemand wist wanneer het ging eindigen. Als je duur inkoopt wil je dat ook verkopen met winst. En de consument is uiteindelijk natuurlijk de banaan.
@ SuperTurismo
Uiteraard speelt de koers van de US$ een rol in de prijs, die we aan de pomp betalen, omdat het overgrote deel van de ruwe olie in die valuta betaald wordt.
Je weergave van de belasting op brandstof is echter onjuist. Tot enige maanden geleden meende ook ik, dat accijns en BTW een percentage waren. Feit is echter, dat accijns een vast bedrag per liter brandstof is en de BTW een vast percentage van de prijs inclusief accijns.
@ .Memphis. en Ton
.Memphis. beweert, dat de prijzen van ruwe olie, die je op het nieuws hoort, altijd prijzen van futures zijn. En Ton is het daar als (studerend) econoom mee eens. Hij spreekt het in ieder geval niet tegen en verbetert het ook niet.
Het is echter volkomen nonsens. Prijzen gebaseerd op futures van welke einddatum dan? Die over drie maanden? Die over zes maanden? Over een jaar?
Futures zijn er voor handelaren in ruwe olie ( zéér grote bedrijven dus ) met het doel je tegen toekomstige prijsschommelingen te kunnen indekken, ten einde de risico’s hiervan zo klein mogelijk te kunnen houden. Tevens worden deze beursprodukten ook wel als speculatieobjekten gebruikt.
De prijzen die je op het nieuws hoort zijn altijd actuele marktprijzen van dat moment. Dus dat, wat er op die dag op dat moment voor een barrel olie/=vat wordt betaald.
En neem van mij als oud-broker aan, dat ik menig vat verhandeld heb.
Met zo’n artikel hou je je lezers wel dom.
Wacht, sorry… aan de reacties te lezen waren ze dat al.
(size=1)uitzonderingen daargelaten(/size)
we worden al jaren belazerd door de olie boeren
@krukas: Vertel eens even hoe het allemaal wel werkt dan? Ty!
Ehh de inauguratie is dinsdag pas… Ze staan hier alweer op de straathoeken te dansen….
Zowel 9000cse en Memphis zijn beide in de goede richting .. maar slaan net de plank mis zo te zeggen.
De prijs die de olie op dit moment kost is inderdaad de ‘dagprijs’ … maar het is de dagprijs voor olie die op een later moment geleverd wordt. De olieprijs waarmee op afgelopen vrijdag is geeindigd (een vat crude voor $36.51) was voor de Februari levering.
Dus .. je betaald nu de prijs .. voor iets dat je later krijgt. Dus nu krijgen we de fluctuaties van afgelopen maand nog voor de kiezen.
@ .Memphis. , JPM…
kritiek is prima… al deze aspecten zijn echter gewoon in de tekst meegenomen. De huidige (hoge) dollarkoers is gebruikt om de prijzen te berekenen en ik ben JUIST van de vatprijs van $45 uitgegaan (€ 0,22 per liter) omdat de prijs op het moment tussen de 30 en 45 schommelt.
Een prijs aan de pomp van €1,30 staat meer gelijk aan een vat-prijs van 55-60 dollar. De huidige prijzen zijn pure speculatie op een flinke stijging van de vat-prijs waar deze juist weer is gedaald afgelopen week.
Er spelen natuurlijk veel aspecten mee met het berekenen van de olieprijs, en het is idd zo dat de prijs van olie bij een stijging sneller wordt doorberekend aan de consument dan een bij een daling. Maar ik denk dat de stijging van afgelopen periode heeft vooral heeft te maken met die vrienden in het oosten van Europa en in het midden oosten. Voornamelijk het gekibbel over het dichtdraaien van gaskranen heeft de prijs van olie bij ons doen stijgen! Eigenlijk is het belachelijk dat wanneer het aan de andere kan van de wereld wat hard waait (orkaan Katrina destijds), de Israëlietenhun hun voorraad munitie moeten opmaken of de Russen hun buren graag even pesten wij daar de dupe van worden.
wordt nog iets vergeten:
Stel je handelt in graan en je hebt goedkoop ingekocht. Maar je ziet dat de prijzen stijgen. Je weet dat je komende inkopen duurder zullen zijn, dus je zal je goedkoop ingekochte graan iets duurder verkopen.
Echter, als je duur ingekocht hebt, en de prijzen dalen, dan zal je voor zover de markt het toelaat niet zakken, je hebt er tenslotte zelf ook veel voor betaald.
Logisch dus: Bij stijgingen stijgt de prijs snel, bij dalingen daalt de prijs langzaam.
Dus aan beide kanten van je verhaal worden vette winsten gemaakt Realhustler. ;)
Degene die nu nog roept dat ons een poot wordt uitgedraaid bij de pomp moet eerst nog maar eens verplicht alle comments GOED lezen en daarbij de wat intelligentere postings proberen te identificeren.
Als er een ding wel duidelijk is in deze tijd is dat er niets zeker is. Benzineprijzen aan de pomp gaan niet altijd omlaag en ook niet altijd omhoog. Het hangt allemaal met elkaar samen, waarbij geldt dat hoe langer je passief staat toe te kijken en allerlei zaken zit af te vragen, des te dieper je in de shit komt. Uiteindelijk gaat het allemaal puur op gevoel, en degene die op dat gevoel de juiste beslissingen hebben genomen komen er als beste eruit. Met lamlendig toekijken kom je er niet.
@Jochempie
Er wordt inderdaad aan iedereen gedacht. De Amerikaanse wapenindustrie, dictators in ontwikkelingslanden, werkschuwe “wereldverbeteraars”. En het gewone volk krijgt van de “volksvertegenwoordigers” de rekening gepresenteerd. En de dooddoener “dan moet je zelf de politiek in gaan” werkt in de praktijk ook niet. Als nieuwe partij heb je geen kans tegen de gevestigde orde en binnen een bestaande partij moet je je conformeren aan het partij beleid. En dat is tien keer niks, welke partij je ook kiest. De democratie werkt geweldig in Nederland.
@9000cse, whaha. Onze toekomstige economen hebben er al blijkbaar de ballen verstand van. Waar moet dat heen met ons land! :)
@Mauske
Ehmm sorry dat ik je verhaal verstoor maar Engeland is juist het land waar de minste treinen op tijd rijden, het is zelfs zo er dat ze de NS om advies hebben gevraagd……….
Het kan zijn dat je net die 2 treinen heb gehad die in het jaar optijd rijden.
Dit weekeinde kwam ik bij de Tango in Meerkerk (aan de A27) een actie tegen waarbij de brandstoffen 12 ct/liter goedkoper waren, dat betekent € 1,179 voor de Euro, € 1,259 voor de superplus en € 0,909 voor de diesel…. véél goedkoper heb ik het nog nergens gezien de laatste tijd….
@ripjans: Ik ken de materie niet, dus ga ik niet als een kip zonder kop lopen blaten! ;)
http://www.metro-mcc.nl/tanken/delft.asp?active=91
Overigens zijn we zelf deel van het probleem.
Er zijn locaties waar brandstof goedkoop is. Daar staan echter geen rijen automobilisten.
Waarom zouden de benzineboeren dan scherpe prijzen rekenen, als de autorijders toch geen moeite doen om goedkoper te tanken, maar voor de spaarzegeltjes gaan?
heren waarom vergeet iedereen voor het gemak even dat de dollar koers ook meegerekend moet worden?!
zoals donstil schrijft,
>17 January 2009 om 21:52
>169cent de liter bij 160dollar per vat en 130cent bij 37dollar. Klopt iets niet >lijkt me ?
bij die 1,69 was de dollar ook rond de 1,60. dus 100 EURO per vat. halen ze 256 liter uit is 39ct/lit
bij de huidige 1,28 is de dollar 1,32. dus 28 EURO per vat met 11ct/lit. Een kale liter is dus 28ct goedkoper terwijl de prijs aan de pomp 41ct gedaald is.
Lijkt me helemaal o.k. toch?
@Laurens
Is inderdaad een optie, een goedkopere pomp zoeken.
Probleem is echter, dat je dan om moet rijden en dat kost tijd plus km. In mijn geval al gauw 10-15 minuten, want tango (wat ook om is) heeft geen gas. Dus kost aan tijd zeg ff 3 euro en dan nog een litertje lpg erbij. Weg winst.
Echter wat zou helpen is een goede website met de laatste prijzen van de verschillende pompen, eentje die klopt.
we worden gewoon genaaid , en er zijn hier nog dombo,d die het goed zitten te praten , what else is new , gaat altijd zo zal altijd zo blijven , dus doe er iets aan of stop met zeiken .
sorry dombo,s inplaats van dombo,d , voordat er weer een spijkers op laag water gaat zoeken .
@henk
Volgens mij halen ze 159L uit een vat. Dan kost een liter opeens 59ct en nu 18ct, een verschil van 41ct… niks meer, niks minder. Precies het verschil, uitgaand van jou cijfers. Wat je niet meerekend is het verschil wat er aan BTW betaald moet worden, dit zorgt nog voor bijna tien cent extra daling in de prijs.
Anyway, de voorbeelden in de tekst hierboven zijn allemaal uitgerekend aan de hand van actuele prijzen met de prijsgeschiedenis bij de hand.
En het verschil tussen 95 en 98 dan? Dat blijft in Nederland ook vrij veel duurde (nog los van het feit dat V-power 97 is en Excellium stiekem weer 95 sinds kort). Bovendien kun je zowat alleen bij Esso en bij Tango nog “normale” 98-octaan benzine kopen. Pfff… In Frankrijk was het verschil 3 cent afgelopen zomer. Hier is 8 cent heel normaal.
Een drogreden is o.a. de instabiliteit in het oosten dankzij het conflict tussen Israël en Palestina (bullshit natuurlijk aangezien het niet veel te maken heeft met olie op zich)…
maaseik (b) bij de onbemande shell pomp bij de GB:
diesel 0.84
benzine 1.03
v-power 1.19
91 cent in Ierland…
@alwood,
heb jij bij die berekening van 159 liter uit een vat rekening gehouden met het feit dat benzine een RESTproduct is van de raffinage?
@406_v6
bij het berekenen van de literprijs heb ik daar geen rekening mee gehouden, bij mijn stelling over de euro95 prijs heb ik dat wel. Blijft een beetje nattevingerwerk wat dat betreft maar heel veel extra kost dat raffineren ook weer niet, gezien het gemak en de hoeveelheden waarin dat met benzine gedaan wordt.
we kunnen niet op een betere manier verneukt worden stelletje afzetters zijn het
schommel schommel 2 of 3 dagen en het schiet weer omhoog als een speer
met oud en nieuw tankte ik voor 1,10 nu staat hij alweer op 1,27
waneer komt die vooraad die ze goedkoop hebben gekocht
kan de grote zakenmannen dit uileggen
(of zal ik zakkenvullers zeggen)
en de belasting dienst die is weer heel wat rijker met de inkomst van afgelopen jaar met een inkomst aan brandstof van 18,9 miljard
nou ik zal zeggen de belastingdienst makelijker kunnen ze het niet maken
wel makelijker te oplichten
met z’n allen 1 week de auto laten staan als waarschuwing voor de afzetters
geen effect
de auto langer laten staan dat heeft effect
maar ja wie gaat er nu met de fiets naar z’n werk met een afstand van 320 km
Mijn werkgever werkt in opdracht van iemand die voor de STAAT werkt en ik weet uit betrouwbare bronnen, dat uit DEN HAAG is gevraagd de prijzen constant hoog te houden, omdat de CONSUMENT toch wel benzine blijft kopen, ondanks prijsverhogingen gewoonweg omdat we de auto nodig hebben en die niet zullen laten staan!!!! Het voorkomt in elk geval DEFLATIE! De OVERHEID is zelf de WEG kwijt in haar BELEID!
Het blijft gewoon een stelletje oplichters , onze regering uit DEN HAAG, met voorop onze minister van financiele zaken tevens vriend van onze toekomstige koning.
-edit: rustig AAN met je CAPS lock, dat VOEGT niets toe-