Goed nieuws voor fanaten van oldtimers: ze worden vrijgesteld van de apk.
We zien recent veel retro-projecten, of in ieder geval terugval op oude designkeuzes van autofabrikanten. Bijvoorbeeld de Honda e, met zijn ronde koplampen en zwarte grille die indirect een knipoog zijn naar de originele Civic. Zo zijn er talloze voorbeelden met als doel om de goede oude tijd weer eens naar het nu te brengen.
Oldtimers
Toch blijft het altijd een zweem van ‘net niet’ houden. Misschien moeten we maar gewoon accepteren dat dingen van toen ter tijd het leukst waren, eh, toen ter tijd. Er zijn genoeg auto-eigenaren in Nederland die dit al lang hebben geaccepteerd en een klassieke auto of oldtimer hebben. Die hebben al wat voordeeltjes als het gaat om MRB, namelijk een vrijstelling daarvan. Voor de rest gelden nog steeds gelijkwaardige regels als bij normale auto’s. Zo dient een oldtimer ook eens in de twee jaar naar de apk te gaan.
Af van apk
Dat laatste gaat verandering in komen. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gaat oldtimers vrijstellen van de apk. Dit om de lasten van de eigenaren van historische voertuigen te verlichten. Want ze hadden het al zo moeilijk, maar op zich is de reden erachter wel valide:
Oldtimers zijn vaak in handen van echte liefhebbers. Zij besteden veel aandacht aan het onderhoud van hun voertuig en gaan er relatief weinig mee de weg op. Om de eigenaren niet onnodig op kosten te jagen, hoeven zij als hun voertuig 50 jaar of ouder is straks niet meer naar de garage voor een verplichte keuring.
Minister van Nieuwenhuizen
De liefhebber redt de oldtimer, zo lijkt het dus.
50 jaar of ouder
De vrijstelling van oldtimers in de apk gold al voor auto’s ouder dan 1 januari 1960. De belangrijkste verandering is dan ook dat niet de datum, maar de leeftijd belangrijker wordt. Vanaf 1 januari 2021 gaat de maatregel in en vanaf dan krijgen alle eigenaren van auto’s van vóór 1 januari 1971 een brief waarin de vrijstelling aangekondigd wordt. Vanaf dan wordt het RDW-register erbij gepakt en elke dag dat er weer een klassieker in Nederland vrijgesteld mag worden, zal de eigenaar ingelicht worden. Dit geldt niet voor taxi’s, ov-voertuigen en ADR-voertuigen (die gevaarlijke stoffen mogen vervoeren). Deze moeten ongeacht of het oldtimers zijn nog wél door de apk, omdat deze officieel nog mogen ingezet worden voor het werk waarvoor ze ooit bedoeld waren. Met andere woorden, een oldtimer-bus mag nog als bus worden gebruikt. Dat moet wel veilig.
Eigenaren van oldtimers hoeven zich dus geen zorgen meer te maken over de apk. Wel zo makkelijk!
Image-credit: een Mustang die niet meer naar de apk hoeft, via @Alexremeynse op Autojunk.
sam84 zegt
Mooi, dat scheelt mij over 26 jaar een hoop werk voor mijn e36!
ericd zegt
Wat een onzin, die Cora. Juist dit soort auto’s zouden iedere 2 jaar een APK moeten ondergaan alleen al vanwege de leeftijd, voor de reden die ze noemt: besparen op kosten. Geen groot licht, die Cora. Meer een miezerig dimlicht.
jdeboer zegt
Wat een kifterige onzin reactie, oldtimers worden over het algemeen beter onderhouden dan al dat saaie forenzen blikken en slijten nauwelijks daar er weinig mee gereden wordt. Ze hebben meer te leiden van het misbruik tijdens de APK dan van het gebruik door de eigenaar.
De tijd van al die misbruikers met hun afgeragde 200d ligt al jaren achter ons.
pa045 zegt
@jdeboer: hahaha. ik wil jouw APK station wel eens zien die de auto’s zo misbruikt tijdens de keuring.
mopar zegt
@ericd: Als jij een wagen van meer dan 50 jaar op de weg kan houden dan zal dat geen gaar hok zijn. Anders overleeft zo’n auto gewoon geen half eeuw.
Die wagens die extra gekeurd moeten worden zijn de 10-20 jaar oude (vooral Duitse) bakken die voor een habbekrats worden gekocht door mensen die denken voor weinig centen een dikke wagen te kunnen rijden. Dat zijn de figuren die besparen op onderhoud, niet de eigenaren van een 50+ jaar oude auto.
Groninger zegt
@ericd: Ben het met je eens. Oldtimers zijn vaak in het bezit van beunhazen die denken dat ze alles perfect uitvoeren, maar natuurlijk ook fouten maken dingen over het hoofd zien, dit moet gecontroleerd blijven worden middels een periodieke keuring.
negennegenzest zegt
Ik heb een oldtimer en hoewel ik niet hoef ga ik er gewoon periodiek mee naar de keuring. Ik ben geen expert. Ik doe mijn best om hem zo goed mogelijk te onderhouden. Maar ik vind het een fijn idee dat iemand met verstand er van er gewoon iedere twee jaar naar kijkt.
Het ding rijdt misschien 1000 km per jaar en staat altijd binnen, maar dan nog, stilstaan is net zo slecht als veel rijden, dus ik maak me geen illusies.
Ik ben in mijn oldtimer zelf de kreukelzone, dus ik hou hem graag goed.
Ik vind het wegvallen van de APK plicht dus wel dubieus.
mp014 zegt
@negennegenzest: gelijk heb je, dat vind ik dus ook!
escort77 zegt
Die paar tientjes voor de apk keuring mogen toch geen probleem zijn voor een oldtimer eigenaar.
Voordeel is wel dat je een project-auto die voorlopig toch de weg niet op gaat, niet elk jaar opnieuw hoeft te schorsen (als je de verzekering door laat lopen)
edward330d zegt
Bijzondere stelling van deze minister. Als de eigenaren er zo zuinig op zijn en zo goed onderhouden dan is de twee jaarlijkse apk maar een formaliteit. Tegelijkertijd hou je wel enigszins controle op de veiligheid van de voertuigen.
mopar zegt
@edward330d: De APK is toch allang doorgestoken kaart. Als je ziet wat er bij “klokje rond” op AutoWeek soms voorbij komt van wagens die net een verse APK hebben…
Dan ga je je toch eens afvragen of je niet beter zelf die €50 in je zak kan houden. Zolang de APK niet zoals in Duitsland centraal op daarvoor bestemde stations zal worden geregeld blijft het altijd een schijnvertoning.
edward330d zegt
@mopar: wat een populistische borrelpraat. Gewoon een hele beroepsgroep over één kam scheren. Elke beroepsgroep kent zijn rotte appels en ook in de autowereld zijn ze er uiteraard maar om even alle apk stations weg te zetten als notaire oplichters slaat nergens op. Om dan de, vaak krenterige, afgetapte km bakken van klokje rond als referentie te gebruiken zegt wel genoeg dat je je niet door enige vorm van kennis laat weerhouden.
mopar zegt
@edward330d: Wellicht is begrijpend lezen veel te moeilijk voor je. Ik zal het nog eens speciaal voor jouw proberen. Het probleem zit hem niet in het feit dat er een APK bestaat, maar in het feit dat er verschillende adressen zijn waar keurmeesters dubieuze standaarden hanteren wat betreft afkeur en goedkeur.
Al meerdere malen persoonlijk meegemaakt dat een vriend van de monteur gematst werd omdat de keurmeester al wist dat een steekproef heel onwaarschijnlijk zou zijn omdat ze die al eerder op de dag hebben gehad.
Ken zo uit mijn hoofd al 3 adressen waar een auto vrijwel meteen goedgekeurd kan worden met minimale inspectie.
Zo lang keuring niet centraal worden geregeld zoals in Duitsland en iedere dorps garagist zoiets mag uitvoeren dan is dat gewoon doorgestoken kaart. Dat komt de veiligheid niet ten goede. Die afgetrapte bakken op AW zijn daar een perfect voorbeeld van. Als die met een versleten stuurkogel door een louche APK kunnen komen terwijl ik daarvoor bij een fatsoenlijk bedrijf afgekeurd word dan is dat gewoon schijnveiligheid en doet zo’n APK dus helemaal niets.
Dus doe het goed of schei er helemaal mee uit. Dit wat er nu is werkt gewoon niet, dat heeft weinig met borrelpraat te maken. Hopelijk komt het nu wel een beetje bij je over.
bertorelli zegt
Dat de auto niet meer naar de APK hoeft, betekend niet dat hij niet aan de eisen hoeft te voldoen.
Je krijgt nog net zo makkelijk een bon als je verlichting (of remmen) het niet doen.
Het enige verschil is, dat je niet meer naar de garage hoeft om dat lijstje met APK punten af te laten vinken.
Mensen met een auto van 50+ kennen doorgaans die auto van binnen en van buiten en zorgen doorgaans heel erg goed voor zo’n wagen. Die auto’s worden vaak gekoesterd en worden regelmatig nagelopen.
negennegenzest zegt
Ja want iedereen heeft thuis een tester voor het lichtbeeld en een remmenbank.
galgootje zegt
@negennegenzest: vast niet maar je iedereen kan zeker wel prima een afspraak bij een garage maken om het lichtbeeld en de remmen te laten checken. Vrijwillig je auto laten APK-en dus. Het MOET niet meer maar MAG toch gewoon nog steeds?
E34M5Touring zegt
Nog 2j wachten voor mn Caddy. Al vind ik zo’n apk af en toe prima. Sommige dingen zie je soms gewoon niet. Goed dat daar dan een controlepunt voor is. En ja, die wagen krijgt alles wat ie nodig heeft. Bezuinig nergens op. Maar dan nog. De keuring zelf kost geen drol en als ie goed is ben je dan ook klaar. Helemaal geen controlepunt lijkt me niet goed. Kan in Arnhem zo al 4 YankTanks opnoemen die sowieso een apk keuring niet gaan halen. En die worden alle 4 gebruikt als daily. En als je wantrouwend bent over het bedrijf dat het uitvoert moet je daar gewoon niet heengaan. Zo lastig is dat niet. Specialisten zat.
pa045 zegt
De echte liefhebber boeit die paar tientjes om de 2 jaar echt niet. Belachelijke reden om dit te stoppen. Ook hier zitten auto’s bij die verre van pareltjes zijn en door geen APK meer te verplichten, zal de veiligheid echt achteruit gaan.
evdw zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
archiebald zegt
Wij hebben een Audi uit 1973 maar ik weet niet hoe goed ik dit besluit vind hoor. wij zorgen inderdaad goed voor die auto en letten op van alles, maar de apk gaat verder. Vrijstelling betekend gelukkig ook wel dat ik hem alsnog wél kan wegbrengen voor een keuring. Wat wij ook gewoon lekker blijven doen. De keuring kost amper wat en als er wat mankeert is dat toch ook gewoon veiligheid. Daar mag je niet op besparen.
mopar70 zegt
@archiebald: Verstandige reactie.
bertorelli zegt
Je kunt de auto natuurlijk altijd een keertje ‘off the record’ laten keuren.
Het hoeft niet, maar het mag natuurlijk wel.
En vinden ze wat puntjes, dan heb je meteen wat te doen.
Het enige verschil is dan, dat het geen officiële APK is.
Daarnaast zou ik dat bij een specialist laten doen en niet bij de gemiddelde universele garage om de hoek.
Die hebben (de goede daargelaten) niet altijd de expertise in huis voor deze oudjes.
galgootje zegt
@archiebald: JUIST!
autoservice zegt
Echt weer zo een domme besluit.
Ze gaan vanuit dat de oldtimers goed onderhouden worden zo niey dan……
En een liefhebber van een m3 uit 1988 die zal ook wel heel erg zuinig zijn op zn auto maar waarom moet die dan wel?
Autos die te lang stilstaan zijn doorgaans niet beter denk aan vastzittende delen.
Mensen met een milieu vervuilende auto ontlasten met een bedrag van paar tientjes per jaar en dieselrijders met een roetfilter dwingen om een andere auto te kopen voor enkele duizende euros.
cthijs zegt
Ik denk dat de apk keurmeesters het niet erg zullen vinden.want zeg nou eerlijk wie wil er strafpunten krijgen op een auto die je nog nooit in het echt gezien hebt en dus ook niet weet waar de instinkertjes zitten en bovendien is alles zo gammel dat je gewoon niet weet wat wel en niet meer mag
mout zegt
Ik rijd zelf een 40-jarige auto (en hoef dus maar om het jaar). Ja, ik geef hem meer zorg dan de gemiddelde auto. Maar juist daarom: ik vind het wel fijn om zo af en toe er door een objectieve buitenstaander naar te laten kijken. Dat is vaak aanleiding voor een goed gesprek, en ze zien altijd weer andere dingen dan ik.
lpg-stinkt zegt
Ik vind het een top besluit! Hebben meer dan 10 oldtimers staan en word gek van dat APK gedoe. Prima als je jezelf er niet veilig bij voelt en/of kan inschatten/meten of de klassieker nog voldoet en dat dan door iemand wil laten controleren die je dat wel toevertrouwd, maar in deze tijd van alles bepalen door de overheid vind ik dit een welkom bericht. En mocht blijken dat je door eigen nalatigheid (in onderhoud) een ongeluk veroorzaakt zwaar bestraffen vind ik ook geen slecht idee. Ik zou me in ieder geval geen zorgen maken ?
galgootje zegt
@lpg-stinkt: inderdaad, aansprakelijkheid bij defect lijkt me sowieso een logisch gevolg.