120 miljoen euro, dat is het bedrag dat de gehate oldtimerregeling zou moeten opbrengen. Maar er komt slechts 35 miljoen binnen dit jaar, blijkt uit onderzoek.
De Stichting Autobelangen concludeert dit uit onderzoek, aan de hand van een recent RDW bestand met alle oldtimers in Nederland per 1 april. Met name auto’s op LPG zijn massaal van de weg gehaald, zo blijkt nu. Om geschorst, gesloopt of geëxporteerd te worden. Er wordt in ieder geval niet meer mee gereden, dus belasting leveren ze niet meer op.
Als een klassieker nog geen 40 jaar oud is moet je er per 1 januari meer belasting voor betalen. Eerder was die leeftijd 25 jaar. De reden om de leeftijd voor belastingvrije klassiekers te verhogen was om vervuilende auto’s uit het straatbeeld te krijgen. Grappig genoeg blijven de grootste vervuilers (25 tot 30 jaar oude diesels) verhoudingsgewijs veel rijden, terwijl juist die groep getroffen had moeten worden door de maatregelen.
CDA-kamerlid Pieter Omtzigt vindt het overduidelijk dat de gedragseffecten van de regeling niet zijn meegenomen bij het berekenen van de opbrengsten van de maatregel. Staatssecretaris Wiebes blijft volhouden dat het nog te vroeg is om conclusies te trekken over de resultaten van de maatregel, zo meldt BNR. Een gewoontedier, die Wiebes.
We kunnen inderdaad nog even afwachten tot er cijfers zijn die over een jaar of twee jaar berekend zijn, maar vooralsnog lijkt het erop dat men weer eens lekker loopt te blunderen in Den Haag: veel te weinig opbrengsten en vele liefhebbers die hun hobby de deur uit hebben moeten doen en daar potentieel veel geld aan hebben verloren. To be continued.
UPDATE: Dat er veel oldtimers omgebouwd rijden is bekend. Maar de “gemiddelde’ oldtimerbezitter (lees belastingontduikers) hebben wel nog steeds een dagelijks vervoersmiddel nodig. Dus het grootste gedeelte hiervan heeft nu gewoon een auto -al dan niet nieuw of tweedehands gekocht- om van A naar B te komen. Deze extra opbrengsten hiervan (accijns en motorrijtuigenbelasting) horen ook bij de inkomsten van deze regeling geteld te worden. Het is dus niet alleen de accijnsvermindering van oldtimer-gebruiker aftrekken van de extra motorrijtuigenbelasting die nu betaald moet worden.
Fotocredit: Prins Classics, met dank aan Stefan voor de tip!
gash zegt
Falende overheid, je verwacht het niet. Uit voorzorg heb ik inmiddels een 40 jaar oude fiets in de schuur staan. Je weet maar nooit.
Flappie zegt
Haha dus uiteindelijk levert deze situatie minder op dan hiervoor. Mensen knapte ze op, en reden er mee wat de overheid ook geld opleverde. En dit zag niemand aan komen haha
parker zegt
@flappie: knapten ze op?? Ik zag vooral totaal doorgerotte walmende stinkbarrels in de spits rijden.
tinustussengas237 zegt
Auto’s zijn voor onze grote leiders nou eenmaal pauper-hobby’s… Rook je crack, kwijl je over canvas en praat je daar moeilijk over krijg je subsidie!
parker zegt
Lekker belangrijk, het gros van al die ouwe onveilige daily-stinklijken is nu de shredder in gegaan en wat overblijft zijn de klassiekers die het straatbeeld daadwerkelijk opfleuren bij mooi weer. De MRB ontduikers zijn in de grote steden dit jaar trouwens beloond met een forse slooppremie van de gemeente, dat heeft ook geleid tot een flinke afname van de nepklassiekers. En dat zogenaamde ‘onderzoek’ van de stichting Autobelangen zou ik eerst wel eens willen zien alvorens ik geloof dat het echt maar 35 mio is. Dat stelletje drammers geloof ik niet op hun woord. Minfin had in die 120 mio euro namelijk wel degelijk de effecten van schorsing en uitbouw LPG ingecalculeerd.
mr240 zegt
En natuurlijk alle misgelopen accijnzen van LPG rijders die hun gastank uit de auto halen. Ik ben lekker blijven rijden met mijn Volvo, LPG of niet. Dat zorgt dus juist voor het tegenovergestelde effect: minder inkomsten door accijnzen en wegenbelasting maar wel meer CO2 uitstoot (want carburateurmotor en geen katalysator). Ze mogen in hun handjes klappen met deze faalhazenregeling.
Donstil zegt
@parker: Precies, de mooie klassiekers blijven rijden en de oude meuk verdwijnt.
lekker belangrijk dat er wat minder accijns binnen komt, het ruimt op en dat is het belangrijkste :)
drugsrunner zegt
Mislukking viert hoogtij. Goed zo Den Haag! Hoe compenseren we dit? Wegenbelasting voor snorfietsen en brommers?
rammillius zegt
Waarschijnlijk heeft minister Wiebes weer andere cijfers en levert het de staat minstens 50miljard extra op.
pieterveer zegt
Het klopt inderdaad dat meegerekend moet worden dat er in veel gevallen vervangend vervoer is aangeschaft waarvoor belasting moet worden betaald. Zo moet mijns inziens ook het economisch effect worden meegerekend die de regeling heeft gehad op handel en onderhoud, die ook belasting opleveren.
Elfloro zegt
In veel gevallen was de klassieker al een hobby auto, met daarnaast een auto voor dagelijks gebruik. Er zullen niet heel veel vervangende auto’s gekocht zijn vanwege deze regeling.
Van de misbruikers van de oude regeling, de dieselende auto’s, blijven veel juist nog rijden, meer dan verwacht, terwijl voor die auto’s juist de oldtimerregeling bedoeld was.
Joost zegt
@Elfloro: Eens, beetje jammer dat dit omschreven wordt als de “gemiddelde” oldtimerbezitter..
Mijn daily drive had ik al voordat deze regeling werd geïntroduceerd. Met een Alpine kan je echt niet op zaterdag naar de milieustraat….past namelijk niets in ;)
Mijn daily drive is overigens een V70 uit 1998. Fiscaal vriendelijk dus. Vraag me alleen af hoe lang nog…..
parker zegt
Wahaa, de update hierboven haalt dat hele neponderzoek van de stichting autobelangen alweer onderuit. Wat een stelletje drammerige kleuters zijn dat zeg..
pieterveer zegt
@parker: Nou ja, nep is het niet. Het is alleen niet volledig.
mout zegt
Ik heb juist dit jaar een ’80 auto op LPG gekocht. Tot 2013 lag die buiten mijn budget, maar dankzij een daling van de vraagprijs van €8.000 kan ik de wegenbelasting betalen tot de auto in 2020 40 wordt.
Het wordt natuurlijk helemaal leuk als de staatssecretaris de regeling zou terugdraaien. Maar eerlijk gezegd vind ik het waarschijnlijker dat er een nog lompere regeling komt…
Hupke zegt
@mout:
Wel, dat is idd zeer waarschijnlijk. Ze zijn daar immers vrij sterk in in nog lompere regelingen verzinnen om de eerste die al krom was in de andere richting krom te trekken.
Watvoor auto? 8K waardeverliezen klinkt als iets speciaals.
n54coupe zegt
“Staatssecretaris Wiebes blijft volhouden dat het nog te vroeg is om conclusies te trekken”
Volgens mij is dat het standaard antwoord waar (K)Wiebus mee komt als hij met vervelende gevolgen van zijn beleid wordt geconfronteerd.
Dat zegt hij bij vragen over de accijnsverhoging ook steeds…
schellekens006 zegt
Was nou 120 miljoen… Een paar patriots terug halen uit Turkije en je hebt het weer bespaart. We zijn niet voor niets het 9e rijkste land ter wereld. Maar dat geven we liever niet uit aan de burgers, die knijpen we het liefst uit. Oja en nog 5 miljoen extra voor Irakm gisteren gewoon omdat het kan.
razzie zegt
Hoe zit het tegenover elke 3 jaar een nieuwe auto produceren met lagere uitstoot en een old timer met hogere uitstoot maar tientallen jaren geen productielast op het milieu?
parker zegt
@razzie: dat zit goed, omdat auto’s in exportlanden wél gewoon aan hun tweede, derde, vierde etc. land beginnen en uiteindelijk worden gesloopt waarbij er níet wordt nagelaten om all bruikbare grondstoffen er uit te destilleren. Er is dus géén reden om extra lang in je auto te blijven rijden: gewoon inruilen als de asbak vol is!
jrk68 zegt
@razzie:
Niet best, een auto produceren levert dezelfde uitstoot op als het gebruik ervan, tenzij hij echt lang gebruikt wordt. Met de gemiddelde levensduur zal het negatief uitpakken.
De 50 jaar oude XK 120 die ik vandaag tegenkwam maakte mijn dag in elk geval nog een stukje mooier. Iets wat al dat Duitse leaseblik nooit zal lukken….
schuimbekje3 zegt
Wat een vage update…
De meeste mensen die ik ken die een belasting-oldtimer reden hadden hier al 2 of 3 van staan.
Tja, oldtimers rijden niet altijd en sommige rijden alleen in de winter. De mensen die er maar 1 hadden hadden al een gewone auto.
Ook de verkoopcijfers van de bovag geven aan dat er geen vervangende auto’s zijn gekocht, immers zijn er dit eerste halfjaar nog nooit zo weinig auto’s verkocht als sinds 2003.
Zo’n 50% van de mensen die ik ken met 1 of meer oldtimers hebben de auto’s de deur uit gedaan. En dat zijn NIET degene die oldtimer reden voor de belastingontduiking maar voor de oldtimer rally’s en de spaarzame zonnige dagen in Nederland een weekendje weg.
Dank u, die hebben hun hobby nu weg moeten doen omdat het onbetaalbaar is geworden.
De zigeuner Mercedessen ruik en zie (minstens 500m van tevoren al) ik nog steeds over de weg rijden, al dan niet met een PL kentekenplaat.
Fijn de hoeveelheid ‘ik geen sinterklaas, niemand geen sinterklaas’ mensen hiero.
Wie gaan we straks pesten? Mensen met hybrides? Mensen met V8 motoren? Mensen met Amerikaanse pickups?
carmasterr zegt
@schuimbekje3:
Mensen met amerikaanse pickups en V8’en worden al gestraft door deze regeling. Het gros van die modellen zit ook op voormalig belastingvrije leeftijd.
parker zegt
@schuimbekje3: onbetaalbaar?? Ouder dan 1974 is nog steeds mrb vrij en vanaf 25 jaar oud betaal je max 120,- per jaar. Noem je dat onbetaalbaar? Quatsch, voor 120,- euro laat je je toch zeker niet uit je klassieker jagen? Ik althans niet.
SjoerdMini zegt
Schijt aan die regeling, ik heb een paar maand geleden een prachtige volvo 245 gekocht, mooi brabbelend op lpg. Nog 4 jaar flink MRB bloeden en we zijn weer van Weekers’ gezeik af! Ik laat me de lol die ik er dagelijks van heb niet door verpesten!
maniaxdream zegt
Die scheit overheid moet eens gaan kijken aan de uitgaven kant van het wanbeleid wat ze voeren.
Loon: loonbelasting
Auto aanschaf: bpm
Rijden: mrb
Benzine: accijnzen
Ik vraag mij af hoeveel de overheid vangt op een standaard audi a4 met 40k km p/j. Ik denk dat iedereen dan heel hard gaat janken…
cthijs zegt
Je krijgt je auto volgens mij toch alleen maar verzekerd als oldtimer als je al een andere auto als gebruiksauto verzekerd hebt dus de redenatie dat oldtimerbezitters een auto erbij moeten kopen snijd geen hout
parker zegt
@cthijs: klopt, dus verzeker je ‘m niet als oldtimer, maar als gewone auto, maar dan op basis van de taxatiewaarde. Dat is nog steeds voordeliger en stelde al die wuppies in staat hun nepklassieker als enige daily in het huishouden in te zetten
pijl zegt
Er is geen ander land in de wereld waar op verkeers en autogebied zoveel kinderachtigheid bestaat. Eindeloos gedifferentieer en de belastingen zijn, behalve dat ze om de haverklap worden veranderd dan wel verhoogd, niet te volgen. En vrijwel alles heeft maar zelden het gewenste effect. Onze incompetente en vooral inconsequente politici zijn doof en blind. Zolang die idioten voornamelijk aan het geld harken zijn kunnen we geen zinnige en vooral rechtvaardige wetgeving verwachten. Onze politici leuteren gezellig over ” de gebruiker betaalt” maar zijn nog altijd niet in staat dat naar de praktijk te vertalen. Dat leidt dus naar al deze onzin waarbij het nog steeds mogelijk is dat de één 50.000 kilometer per jaar rijd voor relatief weinig geld en de ander voor duizenden euro’s wordt afgeperst voor enkele duizenden kilometers per jaar. Het betekent ook dat inmiddels een autobranche om zeep geholpen is en duizenden mensen onbeschoft zijn benadeeld. Maar dat is eigenlijk geen nieuws: deze overheid maakt meer kapot dan ons lief is.
pijl zegt
Het is niet voor het eerst en zeker niet voor het laatst dat onze incompetente politici de plank volledig mis slaan en het zoveelste geknutsel aan de regeltjes het doel weer voorbij schiet. De sukkels halen een fractie van het beoogde bedrag aan houderschapsbelasting binnen maar verliezen een veelvoud daarvan omdat een gehele bedrijfstak de nek is omgedraaid. En dan gaat het niet om uitsluitend oldtimerhandelaren maar ook om tectyleerbdrijven, bekleders, restaurateurs, onderdelenleveranciers, LPG inbouwers en zelfs taxateurs. Het laat weer pijnlijk duidelijk zien met welke politieke kleindenkers we in dit land te maken hebben.
Robert zegt
Ik heb m’n oude Audi op lpg ook weg gedaan, ik vond het zonde om de lpg er uit te halen en van 3 maanden winterstalling heeft zo’n auto meer te lijden dan gewoon wekelijks een keertje uitlaten.
De volgende melkkoe ligt ook al weer bijna op de slachtbank: de kentekenplicht voor tractoren, óók voor oldtimers, gaat de eigenaren ongeveer 450 euro per tractor kosten… Een kennis van me heeft er vier, waarvan er drie stuks in de zomermaanden voor max. drie of vier toertochten per jaar worden ingezet. Dat geintje kost hem dus 1350 euro… Verkopen heeft geen zin want ook hiervoor zullen de marktprijzen in elkaar donderen.