• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Oldsmobile Aerotech I: vergeten concept (1987)

Auteur: sir_smokalot, gepost 19 april 2014 om 13:30 – 16 Reacties

Afbeelding Oldsmobile Aerotech I: vergeten concept (1987)Afbeelding Oldsmobile Aerotech I: vergeten concept (1987)Afbeelding Oldsmobile Aerotech I: vergeten concept (1987)Afbeelding Oldsmobile Aerotech I: vergeten concept (1987)Afbeelding Oldsmobile Aerotech I: vergeten concept (1987)Afbeelding Oldsmobile Aerotech I: vergeten concept (1987)Afbeelding Oldsmobile Aerotech I: vergeten concept (1987)Afbeelding Oldsmobile Aerotech I: vergeten concept (1987)

Oldsmobile Aerotech
In de jaren ’80 bouwde General Motors onder de vlag van (het inmiddels niet meer bestaande) Oldsmobile aan een Koenigsegg avant-la-lettre: het recordbrekende en volledig functionele Aerotech concept.

Zoals je wellicht al wel kon raden op basis van zijn stroomlijn was het doel van de Aerotech iets dat zo veel Amerikanen fascineert: zo hard mogelijk in een rechte lijn rijden. Onder het gladde koolstofvezel plaatwerk lag een turbogeblazen variant van Oldsmobiles 2.0 Quad 4 engine, die in 2 smaakjes werd gemaakt: met 1 turbolader, goed voor 900 pk, en met twin-turbo, die het maximumvermogen tot 1.000 pk schopte.

Voor de recordpogingen van deze XJ220-achtige (die overigens 5 jaar voor de XJ220 verscheen, dus misschien is het andersom) strikte GM drievoudig Indy 500-winnaar A.J. Foyt. In augustus 1987 werd op een Texaanse testbaan een snelheidsrecord van 257.123 mph (413,799 km/u) neergezet, naar verluidt zonder het volledige vermogen van de auto aan te spreken. Naar verluidt haalde Foyt bovendien snelheden van 465+ km/u op de rechte stukken. Een aardige opgave voor de Goodyear-bandjes van de jaren ’80, zou je zeggen.

Oldsmobile bouwde 3 versies van de Aerotech: twee shorttails en een longtail. Foyt zette zijn records in een shorttail.

Uiteraard werd het rappe concept flink commercieel uitgebuit, bijvoorbeeld in reclamespotjes zoals deze (en deze), voor de Cutlass (‘hij heeft dezelfde motor als de Aerotech!!een!!elf!’), een niet bepaald rap productiemodel. Momenteel staat de originele Aerotech I in het GM Heritage Center. Archiefbeelden van een rijdende Aerotech, zij het wat slordig aan elkaar geplakt, vind je HIER.

Met dank aan Wodan voor de tip!

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch
  • Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?
    Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, maximumsnelheid, oldsmobile, record

Vorig bericht: « Gefacelifte Infiniti Q70 en QX80 zijn nog steeds enorm
Volgend bericht: Volkswagen Golf R 400 Concept: de overtreffende trap »

Lees Interacties

Reacties

  1. SimonMc zegt

    19 april 2014 om 13:46

    @sir_smokalot: Zou een 2,3 liter zijn. ( wikipedia is geen goede bron…)

    http://www.outrightolds.com/index.php/story-of-olds/spotlight-on/olds-aerotech

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      19 april 2014 om 13:52

      @SimonMc: Oeps nee, vergeet wat ik zei. Ik heb hier al verschillende “bronnen” die elkaar tegenspreken…De originele Oldsmobiles Quad 4 engine is wel degelijk een 2,3 liter, maar voor de Aerotech zou een 2.0 liter variant zijn ontwikkeld.

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    19 april 2014 om 14:02

    Omdat Amerikanen zo ouderwets zijn…

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      19 april 2014 om 17:41

      @norge:
      Yep, daarom haalde ze 1000pk uit een 2.0 4 pittertje, iets waar VAG 20 jaar later 16 cilinders en 8 liter voor nodig had..

      Login om te reageren
      • weem zegt

        20 april 2014 om 12:11

        @tupperware: Noem eens een willekeurig ander mainstream merk van nu die dat beter voor elkaar heeft dan?

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          20 april 2014 om 23:33

          @weem: BMW?

          1.5 met +-1500pk…

          Login om te reageren
          • weem zegt

            21 april 2014 om 13:18

            @tjorque: Ik had het sowieso over een productieauto als er al een vergelijking met VAG wordt getrokken, niet een of andere exoot die je nu waarschijnlijk aanhaalt, en daarnaast ben ik wel benieuwd naar die wonder BMW met 1.500 pk uit een 1.5 motor haalt.

            Login om te reageren
  3. Hupke zegt

    19 april 2014 om 14:28

    Had ik vroeger een matchbox van, ik was helemaal gek van die vorm toen.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      19 april 2014 om 20:39

      @Hupke: ik ook! Wit met paars. Auto is ontworpen door Ralph Gilles, die nu de design afdeling leidt van Chrysler (onder meer verantwoordelijk voor de 300, Charger, Challenger en Magnum.)

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        19 april 2014 om 23:33

        @gtwillem: ik een grijze zoals hier afgebeeld

        Login om te reageren
        • Endlezz zegt

          20 april 2014 om 01:24

          @baasbas: ik had die ook, en was één van de favorieten uit mijn collectie :-)

          Login om te reageren
      • Hupke zegt

        21 april 2014 om 18:36

        @gtwillem:

        Die van mij was rood (oranje rood) met grijs.

        Login om te reageren
  4. TomRS6 zegt

    19 april 2014 om 15:18

    Is wel handig zon auto zonder lampen!

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      19 april 2014 om 23:35

      @TomRS6:

      Wat.

      Login om te reageren
  5. cthijs zegt

    20 april 2014 om 10:17

    Op de lijst van wereldwonderen zetten ,super

    Login om te reageren
  6. mgmgb zegt

    20 april 2014 om 23:00

    Ongelofelijk… En mijn Oldsmobile is een jaar jonger en technisch 100 jaar achterhaalder.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North