Tsja, wat is OldSkool? Meestal refereert het naar een type house muziek uit het begin van de jaren ’90, maar dit zou Autoblog niet zijn als ik het nu juist daarover zou gaan hebben.
Nee, dit gaat –zoals jullie gewend zijn van deze website- nog steeds over auto’s. Auto’s die één ding gemeen hebben, ze zijn niet nieuw, maar eigenlijk ook niet heel oud. Het zijn de auto’s waar ik zelf mee ben opgegroeid, de auto’s uit de eerste autovisiejaarboeken die mijn boekenplank zagen, en ik noem het oldskool.
Aston-Martin DB7
In 1995 reden de eerste DB7’s al rond, aan het eind van 1994 werd de auto zelfs al geleverd. Het is echter moeilijk om nog zulke oude exemplaren te vinden, heel af en toe kom je er eentje tegen. Uiteraard gaat het om de zescilinder, want pas in 1999 kwam er eentje met een V12 voorin.
De zescilinder is een zes-in-lijn met een inhoud van 3,2 liter uit de Ford schappen, en levert een vermogen van 335 pk. Meer dan 100 pk per liter dus, dankzij een mechanische compressor. De auto haalt 266 km/u en doet de honderd in 5,7 seconde. Indertijd kostte hij maar liefst 319.500 gulden, en aangezien de meeste concurrenten stukken goedkoper waren en niet minder aantrekkelijk (Jaguar XK, Maserati 3200) is het niet zo gek dat het een vrij zeldzaam model blijft, zeker de Volante, waarvan er maar 879 zijn gemaakt!
BMW M5 E39
De M5 E39 blijft ook één van mijn favoriete jaren negentigers, het is een erg brute wolf in schaapskleren met wat bescheiden hints zoals de voorbumper en de velgen, en vier uitlaten mogen natuurlijk niet ontbreken voor een stevig en potent, doch niet bijzonder opvallend uiterlijk. De auto wordt aangereven door 400 pk uit een 4,9 liter V8, gekoppeld aan twee turbo’s. Daarmee haalt de auto uiteraard de 250 km/u, eigenlijk zelfs nog meer.
Helaas komen we dit model niet meer tegen op autogespot, heel zelden zijn er op het forum nog foto’s te vinden van een verdwaald exemplaar. De auto kostte in 2000 het bedrag van 229.800 gulden, een stuk minder dan het topmodel van toen, de 540i Protection.
BMW 850 CSI
Een andere BMW die je al helemaal weinig zal tegen komen in de omgeving van Autogespot is de 8 serie, een sportieve en slanke coupé die zowel fanatieke aanhangers als fanatieke tegenstanders heeft, ik vind het zelf een mooie auto, mits in een gepaste kleur. Als men de lak nou verwisseld met de eerste de beste Gallardo die je hier tegenkomt hebben beide auto’s de juiste kleur, geel voor de Lambo, zwart voor de 8 Serie.
Het verbaast me dan ook niet dat ik nooit eerder een gele ben tegen gekomen, daar het geenszins bij de auto past. Van de 8 Serie is dit het topmodel, uitgerust met een V12 van 5,6 liter en een maximum vermogen van maar liefst 380 pk! Echt veel vind ik dat, zeker voor een auto uit die tijd. De auto weegt ongeveer 1800 kilo, en het kost hem dan ook zo’n zes seconde om de honderd te bereiken met het forse vermogen dat de motor levert.
Ferrari Testarossa
De Testarossa is een echte classic, en zal dat ook altijd blijven. De legendarische naam is ontleend aan de raceauto’s uit de jaren ’50, de 250 TR en de 500 TR, waarvan de eerste verreweg de meest legendarische, snelle en kostbare is. In het Nederlands is het roodhuid, een naam die bij geen enkele auto beter past dan bij een Ferrari. In elke andere kleur kan ik de auto dan ook moeilijk mooi noemen.
Een succesvoller V12 model heeft Ferrari nooit gehad, want hiervan zijn er 7.177 gebouwd tussen 1984 en 1991. Toen volgde de 512TR hem op, enigszins gefacelift, en toen kwam de uiterst zeldzame F512M op de markt, een auto die ik tot nu toe nog niet heb gespot. De auto kost ongeveer 45.000 euro, bijna hetzelfde als de heel veel zeldzamere Countach uit die tijd.
Honda NSX
Het kan dus toch. Ja, na ruim een jaar heb ik toch nog iets redelijk ouds in de aanbieding dat hier nooit eerder vertoond is, door mij althans. De NSX mag in Japan en Australië dan wel redelijk gangbaar zijn, hier is een dergelijk model uiterst zeldzaam. Want waarom een NSX als je ook voor een Duitser, Brit of Italiaan kan gaan?
De smaak van Nederlanders ligt in de meeste gevallen duidelijk wat dichter bij huis, en ik moet dan ook zeggen dat ik me daar enigszins in kan vinden. Ook de NSX vind ik niet van een erg indrukwekkende schoonheid, wel een indrukwekkende exclusiviteit, en dat vind ik toch echt belangrijker. De drieliter V6 die achterin ligt levert met een inhoud van maar drie liter een ongeblazen 273 pk, ja, zonder turbo’s. Die slimme Japanners hebben daar namelijk allerlei andere systeempjes voor, zoals VTEC (Variable valve Timing and Electronic lift Control). Meer pk’s per liter dus, dat komt door de variabele kleptiming die de kleppen bij hoge toerentallen langer laat openstaan om de cilinders beter te vullen. Zou je een vaste timing gebruiken die voor lage toerentallen optimaal is, dan zou het er bij hoge toeren voor zorgen dat de cilinders niet optimaal gevuld zijn, dus variabele timing is het efficiëntste.
Maserati Quattroporte IV
Op veler verzoek is daar dan eindelijk een Quattroporte IV, ondergesneeuwd door het vrij grote succes van de Quattroporte V, wat eigenlijk niet geheel ten onrechte is. Ik vind zelf in ieder geval dat de IV een gebrek aan uitstraling heeft, een beetje een grijze muis die iets te vadsig is, maar het blijft natuurlijk een Maserati en dat is één van mijn favoriete merken. De auto is leverbaar geweest met zowel zes- als achtcilindermotoren, achtcilinders kom je wat vaker tegen.
Het zijn zeker geen erg dikke V8 motoren, de inhoud is met 3,2 liter vrij bescheiden maar het vermogen van 335 pk niet, dezelfde getallen als de DB7. De Quattroporte IV heeft dan ook een turbo aan het blok zitten. Langzamerhand zien we door het weinig indrukwekkende uiterlijk wat spannendere dingen, zoals een onbegrensde topsnelheid.
De Evoluzione heeft zelfs 355 pk voorin liggen en cruist rustig door tot ongeveer 270 km/u, waarom niet? 0-100 kost hem trouwens ook maar 5,8 seconde, net zoiets als wat een Arnage nodig heeft.
Mercedes-Benz S65 AMG W220
Deze Benz is dan echter weer begrensd op 250 km/u, maar zoals we allemaal weten zegt dat verder niets over de rest van de prestaties. De motor voorin is namelijk wel even andere koek, het is een dikke V12 met een inhoud van 5.980 cc en twee turbo’s. Waar een zesliter V12 normaliter al erg enorm veel vermogen levert, komt hier zelfs een waanzinnig vermogen van 612 pk uit, bij een vrij laag toerental waardoor het koppel ook nog enorm hoog is (1000 Nm).
De S55 AMG is al erg snel heb ik laatst gemerkt, een 65 AMG reed er zelfs een Gallardo uit zagen we laatst in een filmpje. Het ging dan wel om de R230, maar ik twijfel er niet aan dat deze dat ook kan. De W220 is trouwens echt “A hard car to spot”, aangezien er zo’n veertig van zijn gemaakt (is dat echt zo? Weten andere mensen er meer over? [Klopt niet, in de VS rijden er al veel meer rond, SP]). Dit is eigenlijk vrij makkelijk te verklaren. In 1999 kwam de S-Klasse W220 op de markt, daarvan kwam eerst een S55 AMG met 360 pk, toen een S63 AMG met 444 pk voor een beperkte markt, en toen een S55 AMG met compressor en ongeveer 500 pk. Pas in 2004 kwam de S65 AMG, toen iedereen eigenlijk al een S klasse AMG had, en tevens had de auto bijna niets meer te bieden. De standaardvelgen waren anders en de platte cijfers waren wat gunstiger, maar hij kostte 50% meer en had eigenlijk niet veel meer te bieden voor het dagelijkse rijden.
Bij de huidige S klasse is de S65 AMG de eerst geïntroduceerde AMG, dus de Benz-Petrolheads plaatsten allemaal meteen hun handtekening, reden dat je de nieuwe S65 AMG zo veel vaker ziet. Ik hoop dat déze Benz nog wel kan, aangezien ik lang geleden al had beloofd een stop te zetten op Mercedes. Dan ten slotte nog: Waarom hij oldskool is? Ach, het is de oer-AMG en ik vind hem net wat bruter dan de huidige, net zoals de M5 E39 zich verhoudt tot de M5 E60.
Rolls-Royce Silver Spirit III
Een auto die voor mij heel belangrijk is, is de hoekige generatie Rolls-Royce. Deze Rolls straalt de merkfilosofie gewoon heel erg goed uit: statig en geen onnodige toeters en bellen, een uitgebalanceerd ontwerp waarvan de details goed op elkaar aansluiten, en een V8 voorin waar zeer terecht met koeienletters RR op staat. Het is meer iets gevoelsmatigs met betrekking tot het merk dan met betrekking tot de niet sensationeel vormgegeven koets, een gevoel van authenticiteit.
Na dit kleine betoogje om de laatste generatie Pure Rolls-Royce op te hemelen kan ik natuurlijk ook vertellen wat er allemaal minder boeiend aan is, zoals het feit dat het blok voorin nog geen 250 pk levert en de vormgeving toch uit 1980 is, waar het afgebeelde exemplaar 15 jaar later van de band rolde. Aanvankelijk was het best een populair model, want van de eerste generatie Spirit zijn er 8.129 gemaakt en van de oer-Spur nog eens 6.238 (1980-1989), van de Spirit III zijn er echter maar 211 gemaakt. Genoeg betere alternatieven dacht ik zo, zoals een Turbo R die wel redelijk serieus vermogen leverde (300-370 pk).
TVR Griffith
Een auto waar eigenlijk geen alternatieven voor zijn is de Griffith, die zich in vele opzichten op een heel “eigen” niveau bevindt. Je moet er van houden, zullen we maar zeggen. Het design is zeker apart te noemen, over de afwerking kun je al wat objectiever oordelen, het rijdgedrag schijnt best goed te zijn, en de kicks schijnen zelfs fantastisch te zijn! Het is namelijk een redelijk lichte auto die voorin een vrij ruim bemeten motor heeft, de blauwe heeft een vierliter V8 die 228 pk levert, de gele – die eerst zwart was! – heeft voorin de 1.060 kg zwarte koets een V8 van 5 liter liggen, goed voor 309 pk. Of 0-100 in 4,1 seconde mogelijk is durf ik net te zeggen (mijn schriftelijke bron wel), ook nu we allemaal weten dat de Sagaris de platte cijfers nauwelijks waar kan maken. Desalniettemin is deze zeer alternatieve auto echt een droomauto voor mij, lekker anders dan de rest!
Mastino Napolitano(hugo) zegt
leuk weer.
Tomba zegt
BMW M5 E39
“De auto wordt aangereven door 400 pk uit een 4,9 liter V8, gekoppeld aan twee turbo’s”
neeeej M motoren/modellen hebben GEEN turbo’s!!! Deze ook niet (fabrieks af tenminste)!
Skinnybmw zegt
BMW e39 M5 heeft geen 2 turbo’s, hoor ;)
Morrie zegt
De BMW M5 E39 heeft geen turbo’s ;)
Mauske zegt
Mooi Jim… altijd leuk je verhalen hier te lezen.
Knilles zegt
Ik geloof niet dat de BMW e39 M5 2 turbo’s heeft, nee ik weet het wel zeker! ;)
Tomba zegt
BMW 850CSi
deze eigenaar heeft waarschijnlijk de CSi letters achterop geplakt (imposer).
volgens RDW is het een “gewone” 850i AUT
Jan zegt
Het mooise van die Maser is dat de auto onopvallend snel is. Niemand die die bak ziet denkt dat je zo’n snelle auto hebt…
kognog zegt
de testarossa heeft geen V12, maar een 12-cilinder boxermotor.
Julian zegt
Ik doe ook mee:
DE E39 heeft GEEN!! turbo’s, schijnt iets te maken te hebben met merkfilosofie….
het ultieme bewijs natuurlijk hier te vinden:
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=16157&cache=no
Michel zegt
ter info: Testarossa betekent rood hoofd en verwijst naar de rood gekleurde cilinderhoofddeksels (trouwens nu op meerdere modellen en zelfs andere merken ook terug te vinden)
Jonas zegt
Jammer ik heb daarnet nog oude, sl amg gezien :)
Maarten zegt
Lekker Jim! Die 850CSI heb ik ook wel eens gezien, rijdt een jonge gast in. De jaren ’90 blijven toch ook de jaren waarin ik opgegroeid ben, niets ten nadele van die housemuziek dus :+
Alwood zegt
het lijkt me idd vreemd dat de E39 turbo’s heeft :| anders had BMW er ook wel meer uit gekregen, ze hebben altijd redelijk hoge pk/Liter verhoudingen gehad.
verder een hele leuke serie! allemaal auto’s die ik wil hebbeh! :P behalve eigenlijk de S65 :? 850i moet idd niet in het geel! maar zwart vind ik ook wat standaard. vroeger zag ik de 8 serie heel vaak voorbij rijden maar nu zie ik ze nooit meer :(
RS4 - freak zegt
mooie foto’s (goeie ouwe tijd)
vind de bmw 850 de beste
AlexZjuH zegt
Wil net zeggen idd Michel, testarossa is rood hoofd, en een 12cilinder boxer…
Hier duidelijk te zien, de rode cilinderkop :)
voila
SimonMc zegt
Stel je voor, een m5 met een 5 liter v8 met 2 turbo’s en er dan nog maar 400 pk uithalen!Nee, dit kan niet kloppen.
SugarFree zegt
En weer een leuke post.
1. de Maserati Quattroporte in de donkere kleur
2. de TVR’s
3. staat er niet tussen :) of het moet de Aston zijn
Wat leuk, jouw smaak tav de Quattroporte is weer een heel andere dan die van mij. Je schrijft: ‘Ik vind zelf in ieder geval dat de IV een gebrek aan uitstraling heeft, een beetje een grijze muis die iets te vadsig is’
Ik vind dat de auto juist heel ingetogen én stijlvol is. Uitstraling die niet uniform is (zoals bijv. een Merc. AMG), maar die gezien moet worden door mensen met oog voor subtiliteit en stijl. Maar goed, helemaal jouw en mijn mening :)
Verder een leuke foto, die laatste in de serie van de Testarossa. Door het licht zie je een prachtig lijnenspel.
Forza! zegt
Foei gentlemen! De Testarossa heeft een V12 met een cilinderhoek van 180 graden :D
Excuseer mijn kromme verwoording…
D.D.B. zegt
De M5 was destijds wel degelijk de duurste e39 die er gekocht kon worden. De 540i waar over gesproken wordt was een zwaar gepantserde uitvoering. Stond niet eens op de prijslijst. Verder: een topper! En oja, die Maserati is mijns inziens alles behalve een saaie auto. Hij blijft mooi.
mgs013 zegt
@ tomba : idd een 850csi bestaat niet en heeft ook nooit bestaan het gewone i’tje is het enige dat kan. een “8” is sowieso een coupe en “sportlich” en heeft geen andere broertje met een “8” als “typenbezeignis”
* turbo ‘s? : bmw heeft alleen maar turbo’s gebruikt op diesels , de 2002 en de 335i alle andere zijn atmosferische krachtbronen. + geen enkele M-serie wagen sinds het onstaan heeft turbo’s gezien van huis uit; het prestige door atmosferisch meer pk”s per liter te halen als de concurrentie is het parade paardje van BMW. Bij mijn weten heeft enkel cosworth een keer hetzelfde kunnen presteren maar die motor was niet echt betrouwbaar.
Kasper zegt
De 850 CSI bestaat wel degelijk, deze werd gebouwd bij de M-afdeling van BMW.
CSL zegt
@appeltje
hahaha,
“De auto wordt aangereven door 400 pk uit een 4,9 liter V8, gekoppeld aan twee turbo’s ”
Als de M5 1 van je favoriete auto’s is , dan moet je toch weten dan die geen turbo heeft!
CSL zegt
en trouwens die 850 is geen CSI, het is een 850i met automaat ;)
Een CSI heeft een 6bak en een 5.6liter en geen 5liter. En koste toen 320.000 gulden.
Rick zegt
Een M5 heeft toch een 5.0L motor? of niet?
Lampredi zegt
De TR heeft GEEN boxermotor. Bij een boxermotor bewegen de tegenoverliggende zuigers in tegengestelde richting.
De TR is een platgeslagen V12 waarbij de tegenoverliggende zuigers op dezelfde kruk gemonteerd zijn en dus allebei in dezelfde richting bewegen. De motor is een directe afgeleide van de 365 V12 motor uit de Daytona.
Dit geeft niet zo’n mooie balans als een boxer, maar bij een V12 is dat weer niet zo bezwaarlijk.
Mooie foto’s van de TR trouwens!
Bert VDA zegt
@ Rick
V8 5.0L 400 PK en ik zal het ook nog eens zeggen : zonder Turbo !
Mathieu zegt
Hele mooie presentatie!!
Vooral die Aston DB7 en die TVR Griffith vind ik prachtig!
Rick zegt
@ BERT VDA
Oké bedankt, maar ik wist heus wel dat een M5 GEEN turbo’s had!
Joost zegt
He Jim, kom je vaak in Laren om te spotten? Ik zie namelijk wel bijna elke week een of meerdere foto’s daarvandaan, zo nu ook (van de Maserati)… Ik kom daar ook wel eens, maar meestal zie ik nooit zo heel veel bijzonders :(
Verder mooie foto’s, vooral de AMG en de Masertai vind ik erg mooi! :D
slk55 amg zegt
zeer mooie spots.
één van de eerste Maserati Quattroporte IV in ons land was van mij. het was echt een fantastische wagen, een superluxe italiaanse sportsedan, met een niet allerdaags uiterlijk. ik trok er menig sportwagen uit. wat veelal vreemde gezichten opleverde.
lincoln zegt
nsx…. ver uit de stoerste..
Citrofiel zegt
Moet rijdgedrag geen rijgedrag zijn? (bij Griffith)
Maar oke, kost die Testarossa maar €45.000? Relatief weinig zeg. De 8 serie zie je idd weinig, ik zag er laatst nog twee dagen achter elkaar een, maar voor de rest eigenlijk nooit bewust gezien… De NSX is heel zeldzaam in NL ja, lijkt me heel speciaal om tegen te komen. Weet iemand hoeveel er van zijn in NL of waar je het kunt vinden? De Quattroporte IV ziet er echt log uit zeg… Vind je het gek dat het geen succes is.
Maar oke, de auto’s uit deze serie vind ik niet zo mooi (ik houd van oud en van nieuw, maar niet er tussenin), maar het is wel afwisselend. (positief blijven ;) ) Mooi gefotografeerd weer, maar dat is al gewoon geworden!
Rick dos zegt
“De auto wordt aangereven door 400 pk uit een 4,9 liter V8, gekoppeld aan twee turbo’s”
Het is niemand opgevallen hier dat er staat dat M5 twee turbo´s had. Shame on you guys! Ben ik nou echt de enige hier? Iedereen weet toch dat de M5 geen turbo en al helemaal geen turbo´s (meervoud) heeft/had.
Voor mij graag een Test een rode en de Vierdeuren IV graag. Vond en vind de Vierdeuren IV juist klasse uitstralen. Terwijl het ook een beest kon zijn. Net zoals de huidige.
LC zegt
De achterlampen van die Aston-Martin DB7 zijn hetzelfde als bij een Madza 323F.
Aj zegt
Een zeer leuke topic moet ik zeggen! Vooral die Griffith’s zijn erg gaaf.
Wij hebben zelf een donkergroene Griffith 500 en ondanks dat de cijfers erg indrukwekkend en misschien ongeloofwaardig zijn (0 -100: 4,1 sec.) is het een erg snelle auto. En heel erg mooi vind ik zelf.
Bedankt voor deze leuke spots!
DRU zegt
De Maserati Quattroporte is altijd mijn geheime liefde geweest. Schitterend.
jasper zegt
leukse spots:-) @ autoblogger als je nog wat bmw 850 fotos wil ik heb er nog een paar want ik heb een zilvere.
Julian zegt
@ D.D.B.
kom hem hier toch wel degelijk tegen:
http://www.autoweek.nl/carbaseresults.php?merk=BMW&merkID=8&serietotaalID=56&serienaamID=186&serienaam=5-serie&srchpage=1&cache=no&jaar=2000
@ iedereen,
De BMW M5 heeft een 4.941 cc v8 erin liggen, net geen 5.0 dus..
Markus zegt
@ Ricky 2; iedereen valt over die turbo’s… heb jij je oogjes wel open?
Vind vooral die TVR mooi, dat geel met bijna zwarte velgen staat erg stoer. En die 850 is ook een mooie auto maar dan alsjeblieft niet in het geel. Nou ja, de originele velgen zitten er tenminste nog onder…
En die zilveren Maserati – hahaha – roestende Italiaan. Kun je beter een zwarte of rode hebben, zie je die voortijdige roest tenminste niet.
jasper zegt
gast kom op dat heeft een 850 ook doe niet triest . autobloggers doen hun best op deze site en dan ga je ze zitte afzeike als ze 1 klein typfoutje maken of een getal afronde.
jasper zegt
dat was @Julian:-P
Armada zegt
There’s no school like Old Skool.
lincoln zegt
there,s no school like kindergarten
Rick dos zegt
@Markus
Oh gelukkig maar. Jij had het dus ook al door……..
Jesko zegt
ik geloof nooit dat ie bmw 850csi 320.000 gulden heeft gekost! die dingen koop je nu voor 6000 euro :S slechte zaak dan hoor… overigens 1 van mijn favoriete bmw’s (ik ben geen bmw-fan)
Appeltje zegt
@ BMW mensen foutje, het AV jaarboek van 1999 zegt dat er twee turbo’s aan vast zitten :S
floryn zegt
heerlijk om over dit ondergewaardeerde onderwerp eens wat te lezen vooral de 850csi (al is dit exemplaar niet echt en heb ik zelf er ook nooit een mogen spotten) vind ik erg speciaal en staat voor mij symbool voor de jaren 90 helaas zie je er tegenwoordig te veel mercedes cl rijders in rond rijden maarja voor 8000 heb je een mooi exemplaar!!!
Nick zegt
Ik mis eigenlijk een beetje de lamborghini’s of ligt dat nou aan mij? Zeldzaam zijn de oude modellen volgens mij ook wel. Zeldzamer dan een M5 iig, want het aantal dat in Tilburg rijdt kun je niet op 2 handen tellen.
appeltje zegt
Ik vond het zelf ook al vreemd…
Alwood zegt
LOL! Rick dos… the trickerrrr :P en het lukt nog ook :o
@Jesko
heel raar is het niet… de auto is nog niet erg geliefd als 2e hands omdat er heel veel nadelen aanvast zitten. Lang niet zo practisch/zuinig/etc… als een ‘normale’ BMW en zelfs die hebben een afschrijving van heb ik jou daar. De auto is daarbij al ruim 10 jaar oud (omg! en het voelt niet eens zo lang geleden :| )
pas als deze tegen de belastingvrij-leeftijd aan gaat zitten of zowiezo tegen de klassieker-leeftijd (20-30 jaar) zal de waarde weer stijgen omdat het wel een écht brute wagen is. Zie als voorbeeld de M3(die eerste) heeft een tijdje terug écht een dip in prijs gehad, toen zijn er veel vern**** maar de originele wagens beginnen nu flink in waarde te stijgen.
Remco zegt
[quote]ik geloof nooit dat ie bmw 850csi 320.000 gulden heeft gekost! die dingen koop je nu voor 6000 euro :S slechte zaak dan hoor… overigens 1 van mijn favoriete bmw’s (ik ben geen bmw-fan)[/quote]
Klopt wel ongeveer. De CSi was een hele dure auto. En voor 6000 euro koop je er tegenwoordig echt geen. Een gewone 840i / ci of 850 i / ci wel, maar een echte CSi… daar betaal je toch echt meer dan 20.000 euro voor.
Maar goed, je kunt zien dat de bovenstaande (gele) 850CSi niet echt is, omdat hij tussen de uitlaten een difuser mist. Bovendien zijn de uitlaatmonden van dit exemplaar vierkant (die van een CSi zijn rond).
lambo zegt
zo je ziet ze weinig moet je eens in friesland wonen de bmw 850 de m5 de nsx en de rolls kom je hier bijna wekelijks wel eens tegen
m5 zegt
ik heb pas onder de kap van m’n m5 gekeke en ik kan die turbo’s nergens vinden hoor ;) ik was op zoek naar een gebruikte m5 met die mooie blauwe kleur maar die was nergens te vinden ja een afgetrapte met 220dkm op de klok maar dat is niks
Alwood zegt
is idd geen 850CSi :( en nu heb ik het nagezoch… en das nie goed voor me!
*KWIJL*
Alwood zegt
uh… ik heb volgens mij een beetje een fout gemaakt met het plaatje :P
:o :D
Alwood zegt
WTF
nu zit deze er weer niet bij :?
Ultimora zegt
die blauwe grifith was toch van Joop Braakhekke?
Karel zegt
M5 heeft absoluut geen turbo’s nooit gehad 400pk atmosferische v8, foutje in dat boek.
PieterA zegt
Klopt, M5 heeft nooit turbo’s gehad (houden zo!)
appeltje zegt
Ja en een foutje van mij, ik had het gewoon moeten weten :’) 80 pk per liter is trouwens ook zo erg slecht nog niet, de Arnage T heeft maar 67 pk per liter en die heeft ook twee turbo’s :L
Kevski-Style zegt
Leuk detail van de DB7 is dat de achterlichten volgens mij voor het grootste gedeelte gesourced zijn van een mazda. het is me alleen even ontschoten welke. dacht de 323.
Overigens is de NSX minder krachtig met de 3.0. Die ligt eerder in de buurt van de 250 Pk. De 3.2 beschikte over de 276 als ik me niet vergis.
@ Alexzjuh:
Het is geen boxermotor, maar een andere 180 graden V-motor. De krukas is totaal anders, waardoor je het verschil kunt zien….
deora zegt
Die M5 en 8 serie zijn geweldig :D en de Quatroporte is ook prachtig verder vind ik het niet heel geweldig qua auto’s wel mooi verhaal :D
Jordey zegt
Mag ik ook een keer mijn verzameling postte?? p.s bij mij staat er een BMW M5 e39 en een ”chevy” corvette z06 uit 2002 in mn wijk.. dus die m5 zie ik best vaak:p en heb vorig jaar ook een titaanzilvere Acura ( ja ja een Acura ) NSX gezien alleen reed die wat te snel ->om er een foto van te maken
Stef zegt
hey…pssstt…
volgens mij heeft die bmw geen turbo’s ;)
Alwood zegt
@Kevski
het is al eerder gezegd in deze thread :P en in voorgaande…
de 323f :)
ben er (pas) 2 jaar terug achter gekomen maar de gelijkenis is schokken :o en sinds kort weet ik ook invicta-passat… en Noble-mondeo is ook een bekende ;)
Alwood zegt
overigens heeft de M5 dus écht geen turbo’s…
ik weet niet of de mensen hier nu eindelijk daarvan op de hoogte zijn maar BMW heeft na 20 jaar pas in de 335 van dit jaar een turbo gezet.
Kevski-Style zegt
@ Alwoof:
Ik zag het ja! Had de comments niet gelezen. Overigens staat dat van de boxermotor die eigenlijk een 180 graden 12 cilinder is er ook al tussen! My Bad!
Bart zegt
@ Kognog:
kent die pipo iets van auto’s? Een boxermotor in een Ferrari?!?
Boxers zijn iets voor bv. Porsche of Alfa, nooit een Ferrari!
Heiligschennis jong!
Jordey zegt
@ iedereen die niet naar de rest van de posts kijkt:
appeltje schrijft,
25 April 2007 om 18:09
Ja en een foutje van mij, ik had het gewoon moeten weten :’) 80 pk per liter is trouwens ook zo erg slecht nog niet, de Arnage T heeft maar 67 pk per liter en die heeft ook twee turbo’s :L
Nee hij maakt dus een Foutje mensen;-);-) nu daar over ophouden graag want dit is niet het : appeltje maakt een foutje bij bmw m5 e39 met 2 turbos Topic
llduce zegt
0ldskool maar ik zie geen MB sl500?
Zo 0ldskool is die mercedes s65 AMG ook weer niet.
johan zegt
geel moet idd zwart zijn
jeanke zegt
@ appeltje
Mooi gedaan, en f*ck die turbo’s…
Dit moet meer gebeuren, Old Skool-thema bedoel ik dan. Ben een serieuze liefhebber hiervan.
chris zegt
ik wel eens een gele 8 serie gezien.. dat was in de video clip van prince – 1999.. geloof ik..
Driek3k zegt
Die 6-in-lijn in de DB7 is niet uit de Ford schappen. Maar is bij Jaguar vandaan die daarna ongeveer compleet is opgebouwd door TWR.
teknak zegt
Hele mooie foto’s! you have my credits :D
jasper zegt
ff een domme vraag hoe doe je die plaatjes ? ik be nie zown slimmert op de comp:-P
phantom zegt
Dat geluid van zo’n quattroporte is echt machtig mooi, gesuis van turbo’s en een bulderende v8 sound er tussendoor
Citrofiel zegt
@ jasper; Kijk boven het schermpje waar je in typt, daar staat het. Het is die die begint met img src.
Klassiekerrally zegt
Over de Testarossa:
De auto kost ongeveer 45.000 euro, bijna hetzelfde als de heel veel zeldzamere Countach uit die tijd.
Mwah, knappe jongen als je daar een GOEDE Countach voor koopt…
Tip: in zo’n geval direct doen! ;)
Alwood zegt
@Bart
ferrari geen boxer? dan ben ik heel erg benieuwd wat er in een 512BB zit?
@Driek3k
en waar zal Jaguar die zescylinder vandaan hebben? hmm…
zo… en nu weer genoeg afgezeken :P
@Kevski. geen probleem! :P niks tegen op je berichtje, eerder op dat andere berichtje ;) iedereen moet altijd op1s aan mazda denken als ze hier op autoblog een DB7 zien.
Nick zegt
BMW heeft ook nog een 745i turbo gehad.
Als we het toch over oldschool hebben…..
En het mag nu wel duidelijk zijn dat de e39 m5 een atmosferische motor is.
850 is zeker een gave auto, maar deze is wel heel erg. Echt een halve 8-serie, auto zal wel schade hebben gehad aan de voorkant en ipv de standaard bumper meteen een csi bumper gemonteerd. Wat een ranzig exemplaar. 8-serie is alleen mooi wanneer ie helemaal standaard is.
Maar welk een leuke topic!
Lampredi zegt
@Alwood: Een 180 graden V12.
autoblogger zegt
@jasper: graag! uplaoden kan via autojunk.nl !
Rutger zegt
Hier nog meer golden oldies die ik gespot heb:
BMW E24
http://img19.imagevenue.com/img.php?image=97459_BMW_E24_635CSI_26_01_2007_122_3lo.JPG
BMW E31
http://img129.imagevenue.com/img.php?image=70614_BMW_E31_850Ci_1_24_01_2007_122_141lo.JPG
http://img144.imagevenue.com/img.php?image=70624_BMW_E31_850Ci_2_24_01_2007_122_274lo.JPG
BMW E36 M3
http://img150.imagevenue.com/img.php?image=97470_BMW_E36_M3_26_01_2007_122_30lo.JPG
BMW E39 M5 (sorry voor de crappy foto’s, eerste dag met m’n camera toen ;))
http://img16.imagevenue.com/view.php?image=20734_BMW_E39_M5_3_04_01_2007_122_391lo.JPG
http://img120.imagevenue.com/img.php?image=22041_BMW_E39_M5_2_04_01_2007_122_370lo.JPG
bmwF zegt
mijn m5 heeft geen turbo dus:) jaah blijkbaar groot foutje van die turbo’s
Alwood zegt
@Lampredi
en ondanks dat ferrari dat zelf een boxer noemt is het toch een v?
ook wikipedia noemt het iig gewoon een flat(boxer)-12…
http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_Berlinetta_Boxer
Classic red zegt
@Alwood
Ja. Zelfs Ferrari gebruikt wel een een naam verkeerd.
rvo zegt
rutger, mooie autos, maar die m3 en 6 zijn echt een beetje vern**kt :(
Turbo zegt
Ik zag laatst de testarossa in het echt. Een prachtig icoon, maar wel errug gedateerd als je ‘m in het echt ziet. Die minivelgjes, prachtig.
Rutger zegt
@rvo: hoezo verneukt? het was een regenachtige dag he, dat draagt ook al meteen bij aan de sfeer van het plaatje..
thierry zegt
allemaal oude auto’s te lelijk voor woorden
Junior (BMW Liefhebber) zegt
Die gele 8 serie is geen orginele 850 csi ten eerste zie je dat al aan de achterkant want hij mist de difuser tussen de uitlaten. En tja een goede 8 serie is niet voor 6000,- euro te koop, tenzij je voor enkele duizenden euro’s onkosten het schip in wilt gaan! En tja een orginele 850csi zal in de toekomst onbetaalbaar zijn….
DJD zegt
die gele TVR heb ik ook gezien die is vett!!!! en klinkt ook goed. komt binnekort ook nog een reportage van Gumball door mij
Hugo zegt
Net langs die 850(cs)i gereden, staat nu op de Prinsengracht. Reed er langs, stopte gelijk en ging een stukje achteruit om hem te bewonderen :)
Dink zegt
Mooie recente old skool:
275 pk warm aan de haak . . . :lick:
Mr. Rich zegt
ooee bloedmooi!! De E30 M3!! trouwens welke wannabe autoexpert heeft in dat boek neergezet dat ie 2 turbo’s heeft…? Uit welk jaar en welk tijdschrift jaarboek komt die?
TC zegt
‘Maserati Quattroporte Ottocilindri Evoluzione’, enkel om z’n naam zou ik hem al kopen! Dit vind ik echt de mooiste naam ooit aan een auto gegeven. Dikke bak!
Sammy zegt
eeehm,
nog wat zeldzaams:
mercedes 190 evo
Tís niet mijn auto, maar je ziet tegenwoordig alleen nog maar 190d geloof ik, heeft niemand hier een plaatje van?
En wat vinden we van een:
Lancia Delta hf integrale, een oer-Quattro (met luchthappers in de motorkap),
een Datsun 280Z, die platte bmw, was dat een csi of csl?? en natuurlijk de lotus Elise niet te vergeten. Heb ik nu al het jeugdsentiment gehad? of weet er nog iemand een lada 2100 te staan? kostte niks, woog meer als een leopard en als je ‘m nu 2de hands koopt kun je er op verdienen door ‘m naar de oud-ijzerhandel te brengen, ijzer is duut tegenwoordig.
autoblogger zegt
@Sammy: 190 evo: http://www.autojunk.nl/feeds/generate/html/all/all/evolution
Sammy zegt
ik bedoel : ijzer is duur.
Sammy zegt
Zie nou wel, zijn er niet zoveel van. Zijn die 502 maar wereldwijd? of landelijk?
leuke site trouwens, kende ik nog niet.
sam usa zegt
hier kun je veel oldskool auto`s zien hier in usa vast programa met oude en nieuwe getunde auto`s met veel pk`s de moeite waard om eens door heen te kijken
http://www.speedtv.com/
de groeten
ik rij een echte dodge 1500 ram v8 360 magnum bigblok
rvo zegt
@ rutger: die 6 is naar mijn weten niet in die kleur geleverd :) en die achterbumper is krom, spoiler gebladderd, etc. die m3 is natuurlijk wel ‘vet’ maar die 4 uitlaatpijpen vind ik weer erg overdone. ben beetje purist aan het worden geloof ik :|
Markus zegt
@ Rick Dos: zit je ons nou te f*kken of wat?
LOL
Markus zegt
@ Sammy: die platte BMW, een M1 bedoel je?
http://images.google.com/images?hl=en&q=bmw+m1&btnG=Search+Images&gbv=2
Rick dos zegt
@Markus
Yup! ;)
arjen zegt
Ik ben nu in Lugano en bij het hotel heb ik in een dag al velen auto’s gezien..
Waaronder: Porsche gemballa (turbo) en een getunede Mercedes K60… heb per ongelijk de foto’s gewist, maar ik zal binnenkort een paar foto’s posten
Kevin_BMW zegt
Leuk dat er ook een nieuw AG lid in deze lijst staat
MiKeY zegt
Oldskool zijn ook de Opel Kadett en de Ford Escort;die heb ik vroegah heel wat vaker zien rondtuffen dan al deze “pimprides”…
ccccccccccxxxxxxxxxxxxx zegt
Allemaal dom gelul in de ruimte.
Geniet van deze tijdloze auto,s.
de meeste van jullie schrijven erover of jullie ze in de garage hebben staan(als je al een garage hebt).
De essentie van d reportage wordt hier al gauw vergeten.
sammy zegt
uhhm,
is de essentie van de reportage vergeten?
aan het eind hebben we het toch over wat betaalbare oldscool?
de schrijver begint met testararie’s en db’tjes afgetouped met wat quatroportes!
doe me portie maar naar fikkie.
sammy zegt
@markus:
ja die dus.
sammy zegt
heb van het weekend een lada niva gespot op de snelweg.
herrinnert u zich deze nog?
paulie zegt
ik wou toch ook ff reageren. moet zeggen dat je wel een goede keus hebt wat sjieke auto’s aangaat. alhoewel mijn voorkeur nie uit gaat naar de nsx. is en blijft wel een hele zeldzame verschijning.
nou woon ik in leeuwarden en nou rijden hier ook wel een aantal hele leuke auto’s rond. wat voor mij een topper blijft wat hier rond rijd is een origineel nederlandse e-30 M3 Sports Evo. in het zwart en al ruim 10 jaar in het bezit van dezelfde eigenaar.
verder woont er bij mij in de buurt een man die pas eg bmw freak en liefhebber is. bij hem voor de deur staat nu sinds kort ook een hele mooie groene bmw 850i. verder staan er nog een paar oude bmw’s om de deur(e30 touring, 2x 5-serie uit 1985, en nog een e-21). voor zover ik weet heeft deze man nog een e-21 in het hok staan,maar dat is eg een hele speciale. dat is een volledig Alpina uitgevoerde 3-serie. zowel motorisch als optisch. alleen is de originele 2,7 vervangen door een 3,5 liter blok. verder heeft hij ook nog ergens een e-30 M3, een 3,0CSL, 3,0 cs en nog wel t 1 en ander.
en verder weet ik dat hier nog een Maserati Quatroporte uit 1986 rondrijd. ook met zo’n heerlijke v8. ook rijd hier nog wel s een e-39 m5 rond. wat ook een straf is, is dat hier ook al een nieuwste m5 rondrijdt. en zelf heb ik laatst even een wedstrijdje gedaan tegen een bmw M6(1 van de minimaal 2 die hier rondrijden), en dat wedstrijdje natuurlijk gigantisch verloren.
oude klassieke bmw’s rijden hier bij de fleet rond. de e-21 zie ik hier ook steeds vaker. zondag nog een hele sjieke 323i in perfecte staat. 5-series zie je hier ook vrij veel. ook een enkele 6-serie is hier wel te vinden.
en verder is t maar net wat je onder old skool verstaat. ik kan een hoop auto’s waarderen. zolang het maar geen mercedes is. zeker niet die mislukte 190 evo die hier rondrijdt. maar dat is mijn persoonlijke mening. zeker als er personen in rondrijden die nie weten waar ze met hun geld heen moeten. ik noem even een paar auto’s op van 1 en dezelfde eigenaar. SL55 amg, McLaren SLR, Bentley Continental, Ferrari 599 en dan heeft hij nog wel wat in de schuur staan.
zulke blogs mogen hier vaker komen, groetjes
Em zegt
RDW gegevens van de gele Bmw 850 CSI hierboven
het is geen echte
Kenteken : YS-70-SY
Voertuigsoort Personenauto
Merk BMW
Handelsbenaming 850I AUT. U9
Kleur(en) Geel
Brandstof Benzine
G3 Installatie N.v.t.
Aantal cilinders 12
Cilinderinhoud 4988 cm3
Vermogen 215 kW
Aantal zitplaatsen 0
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Roetfilter N.v.t.
Euroklasse N.v.t.
Zuinigheidslabel Tijdelijk niet beschikbaar
Massa leeg voertuig 1.838 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane Maximum massa voertuig 2.190 kg
Massa rijklaar 0 kg
BPM Niet geregistreerd
Datum eerste afgifte Nederland 30-08-1990
Datum eerste toelating 30-08-1990
Datum aanvang tenaamstelling 06-11-2006
Vervaldatum APK 24-04-2008
Wacht op keuren Ja
Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
– ongeremd 650 kg
– geremd 1.600 kg
– oplegger geremd N.v.t.
– autonoom geremd N.v.t.
– middenas geremd N.v.t.
Alleen voor brom- en snorfietsen:
Maximale constructiesnelheid N.v.t.
Vermogen N.v.t.
Koen zegt
Die gele BMW 850 is van een pooier uit Enschede geweest…
Nieuw besteld en rechtstreeks van de dealer (BMW dealer) naar de spuiter gebracht…
Zal ook wel de enige gele zijn idd…
Hebben destijds wel dikke Alpina wielen onder gezeten… Zag er wel iets beter uit dan die smalle wieltjes die er nu onder zitten… :S
anoniem zegt
ik hou van de oude m5, en van de prachtige db7 en tvr’s!=)
anoniem zegt
en die 850 ziet er ook niet slecht uit!
Koen zegt
BMW heeft zeker turbo’s onder de kap gehad (benzine motoren). Ze waren zelfs bij de eerste om dit op een serieprodukt te realiseren : 1800 turbo
Ferrari heeft wel degelijk boxermotoren geplaatst . (btw een boxer is een V-motor waarbij beide cilinder rijen een hoek van 180° hebben, of zoals reeds eerder gezegd , een “platte” V )
rikkon zegt
nee koen, een boxer is een boxer en een platte V is een platte V.
tip: zoek even een plaatje van beide krukassen….
MvM zegt
@Kevski Style,
Je opmerking over dat de NSX minder krachtig zou zijn met de 3.0 motor is niet correct. De standaard 3.0 levert 274 DIN Pk round de 7300 toeren.
En als de auto een beetje netjes is ingereden is het in de praktijk vaak méér omdat het blok makkelijk vrij makkelijk meer kan leveren.
Probleem was tot voor kort dat Japanse merken zich redelijk hielden aan hun eigen 280 Pk limiet. Vandaar ook dat alle Japanse top sportwagens altijd rond de 280 Pk zitten.
Alleen de automaat versie van de NSX had 250 Pk, dus misschien ben je daarmee in de war.
Om je een idee te geven, een volledig standaard NSX doet op een rollenbank rond de 242 Pk op de achterwielen.
sammy zegt
@Rikkon
een platte v? is dat een ferrari die in de poeier zit?
een motortype is vernoemd naar de vorm.
Een 60-er buick line-eight heeft 8 cilindertjes op rij.
een v motor heeft de cilinders links en rechtsom staan, de hoek is egaal,
Als ik het goed heb, zijn de grades van de motor van een ferrari, honda en een aston niet gelijk aan elkaar, en wat dacht je van een VW golf V5?
Een boxermotor heeft de cilinders tegenover elkaar. Denk aan de kever, subaru en alfa. Nu zit alfa met ferrari in het fiat/iveco-concern (of alweer verkocht?) Dus ferrari heeft een kijkje in de keuken gehad bij Lancia.
ik denk niet dat deze fabrikanten allemaal dezelfde nokkenas hebben?
Dan is er nog bugatti(VW) met zijn W16, een dubbele V8 in elkaar.
En mazda heeft een wankelmotor in zijn RX8? en deze ook weer in die nieuwe sportauto van hun gelepeld. heet geloof ik ook RX8
Ik heb het geluk gehad een keer te mogen rijden in een S2000.
120pk per liter, ongeblazen, HEERLIJK.
koploper!
(ook al heeft ferrari zo’n lekker geluid met een beetje fel wegrijden)
Birger zegt
Gekke Sammy,
Een boxermotor heeft, net als een platte V, de cilinderrijen tegenover elkaar staan, maar de zuigers bewegen anders ten opzichte van elkaar. Bij een boxer bewegen ze van elkaar af en tegelijkertijd naar elkaar toe (vandaar de naam boxer, als twee boksers die naar elkaar slaan). Bij een V bewegen de zuigers met elkaar mee. Heeft de ene zijn volledige compressie, begint de tegenovergestelde juist aan de uitlaatslag. und so weiter.
Enneh… Een M5 heeft geen turbo’s. ;)