De commentator heeft soms wat boude uitspraken, maar komt nu wel met een strak plan.
De F1 komt voor dat je het weet weer uit de winterslaap. We kijken alweer uit naar de wintertests voor het seizoen van 2023 en de lancering van de nieuwe bolides. Gaan we allemaal Red Bull kopieën zijn, of blijft er variatie. En wat doet Mercedes met het concept ‘zonder sidepods’? Halstarrig aan vasthouden en werkend maken, of toch maar de concurrentie volgen? We gaan het allemaal over een dikke maand ongeveer zien.
Nu was er vorig jaar veel te doen over het budget cap, dat voor het eerst gehandhaafd werd. Vooral omdat uitgerekend het team van Max Verstappen de grens had overschreden. Daar Max op de meest nipte manier mogelijk de titel binnenhaalde, was het natuurlijk makkelijk om je voor te stellen dat het extra geld net het kleine verschil had gemaakt. Dat was althans zeker de mening van enkele Mercedes adepten.
Uiteindelijk moest Red Bull ‘alleen’ een boete betalen en wordt het beperkt in de ontwikkeling van de auto voor volgend jaar. De boete van 7 miljoen Dollar, die buiten het budget cap valt, doet Red Bull geen pijn. De ontwikkelingsbeperking is afhankelijk van wie je het vraagt de grotere hobbel. Olav Mol heeft berekend dat het Red Bull 24 ‘windtunnelmomenten’ kost (edit: @edge zegt dat dit niet klopt). Dat zijn dan tests van 15 minuten elk.
Mol heeft echter een strak idee om ook eventuele boetes meer zin te laten hebben. Wat nu als boetes ten bate komen aan de teams aan de staart van de grid die zich wel aan de regels houden? Op die manier geef je hen ook een competitief ‘voordeel’. Zo kan het veld dichter bij elkaar komen.
In de NBA hebben een soortgelijk beginsel. Daar geldt een salarisplafond voor het hele team. Teams die meer uitgeven betalen de zogenaamde luxury tax. Dit geld komt dan weer ten goede aan de teams die onder het budget cap blijven. Vorig jaar was deze pot geld overigens zo’n 660 miljoen Dollar. Met 30 teams kan je dus nagaan dat men de limiet van circa 150 miljoen (met allerlei uitzonderingen) gemiddeld dus met 22 miljoen overstijgt…
Of dat het voorland van de Formule 1 is valt te bezien. Maar dit lijkt ons geen slecht plan…Eens kijken wat Haas F1 en Williams kunnen doen met zoveel miljoen.
Rick-dos zegt
‘In de NBA hebben een soortgelijk beginsel. Daar geldt een salarisplafond voor het hele team. Teams die meer uitgeven betalen de zogenaamde luxury tax. Dit geld komt dan weer ten goede aan de teams die onder het budget cap blijven. Vorig jaar was deze pot geld overigens zo’n 660 miljoen Dollar. Met 30 teams kan je dus nagaan dat men de limiet van circa 150 miljoen (met allerlei uitzonderingen) gemiddeld dus met 22 miljoen overstijgt…’
Ook daar zie je dat het niet werkt want in de afgelopen 30 jaar sinds de Bulls zijn het op wat uitzonderingen na maar een handje vol grote teams die een kampioenschap hebben gewonnen denk aan Lakers, GSW, en San Antonio.
trolle zegt
Doe gewoon zoals in de NFL, beste teams hebben het minste budget en de slechtere teams het meeste budget
Edge zegt
De kleinere teams spenderen niet eens het volledige bedrag van de budget cap, dus toestaan om meer geld uit te geven werkt niet echt. Bovendien is zo’n succesbelasting er al in de vorm van die windtunnel runs (en CFD berekeningen) waarbij je telkens wat afgenomen wordt of erbij krijgt naarmate je beter of slechter finisht.
De constructeurskampioen heeft nu nog maar 70% van de baseline, terwijl de nummer laatst 115% van de baseline krijgt. In het specifieke geval van Red Bull leveren zij vanwege die straf nog eens 10% (van hun runs, niet van de baseline) in waardoor ze op 63% uitkomen.
maarteno zegt
Dat heeft Olav niet berekend die windtunnel momenten, dat is gewoon bekend gemaakt hoeveel ze dat gaat kosten…
erics zegt
Idee van Olaf is aardig maar daarmee ‘straf’ je boosdoeners niet.
Lijkt mij simpel, elk miljoen over budget cap kost ze 6 punten aftrek, beide rijders -2 en constructeur -2. Dit kan oplopen en dus het verschil maken….
Edge zegt
Kleine correctie: Het zijn geen 24 runs per jaar. Teams krijgen een X aantal windtunnelmomenten van een kwartier per Aerodynamic Testing Period (ATP). Zo’n ATP duurt ongeveer 8 weken. De baseline is vastgesteld op 320 windtunnelmomenten per ATP. Red Bull heeft als constructeurskampioen recht op 70% van die baseline en zou zonder straf dus 224 windtunnelmomenten per ATP krijgen. Nu Red Bull nog eens 10% van hun allocatie moet inleveren komen zij uit op 63% van die 320, ofwel 201,4 windtunnelmomenten per ATP, een verschil van 22,4 windtunnelmomenten ten opzichte van een kampioen zonder straf. Over die zes ATP in het jaar komt dat neer op 134,4 windtunnelmomenten die Red Bull mist door hun straf.
Allison Burgers zegt
Dat Red Bull een overtreding begaat en als straf geld moet geven aan Alpha Tauri?
rollingstoned zegt
Een passendere straf lijkt me om het overtredende team verplicht een jaar met Mol en Plooij op te zadelen…
cloverleaf zegt
Dan hoop ik dat dat team Alpine blijkt te zijn….
beetec zegt
Och Olav heeft weer eens een regelvoorstel.
2 jaar geleden maakte hij zich ook druk, ik weet niet eens meer waar dat over ging, maar hij had het voorstel al “bij diverse mensen binnen de F1 voorgelegd”. Nobody cares Olav. Toen niet en nu ook niet.
Modena zegt
Olav wie?