Deze Tesla hangt aan het stopcontact in de parkeergarage van de Tweede Kamer.
Een bijzondere gang van zaken in de parkeergarage onder de huidige Tweede Kamer. Er is namelijk een persoon die met zijn of haar Tesla gebruik maakt van het publieke stopcontact in de garage. Op deze manier kan de elektrische auto ‘gratis’ opgeladen worden. Nou ja, gratis voor de Tesla-rijder. De stroom komt natuurlijk ergens anders vandaan.
Tesla aan het stopcontact
Opmerkelijk, want er zijn gewoon laadpunten aanwezig voor bezoekers en medewerkers van de Tweede Kamer in deze parkeergarage. Voor zo’n laadsessie moet wel betaald worden. Daar had de eigenaar (m/v) van deze Tesla geen zin in. Liever voor nop aan het stopcontact hangen. Hoogstens inefficiënt overigens. Een elektrische auto opladen aan het stopcontact is alles behalve aan te raden. Je krijgt er zo’n 3 tot 5 kilometer per uur bij. Kortom het is niet alleen asociaal, het is ook nog eens totaal niet de moeite.
De Tesla werd gespot door Tweede Kamer-lid Romke de Jong. Hij deelde de foto’s op Twitter.
Ik blijf me er over verbazen. Tesla rijders in de Tweede Kamer die hun auto (gratis) opladen aan een daarvoor niet bedoeld 230v stopcontact terwijl er legio oplaadpunten zijn (betaald). Kennelijk hakt de crisis er in de Kamer goed in…
Romke de Jong
De grote vraag is natuurlijk: van wie is deze Tesla? De Tweede Kamer is nogal een grote organisatie. Naast de 150 kamerleden bestaat de organisatie zelf uit 575 ambtenaren. Tel daarbij op dat het spul ook nog dagelijks bezoekers ontvangt. Iemand die Sherlock Holmes wil spelen en gaat posten bij het stopcontact: be my guest.
Of wellicht dat de Model 3-rijder geschrokken is van de commotie en het stopcontact voortaan met rust laat. Laten we het erop houden dat het op z’n minst een bijzondere kwestie is.
audias4 zegt
Gemiddelde werkdag van 9 uur is toch al snel 20,7 kwh per dag dat je kan laden, voor een model 3 is dat 133 km per dag. Zeker wel de moeite waard, echter wel heel zuinig inderdaad.
setz zegt
Zou wel de eerste ambtenaar ooit zijn die 9u maakt…
wessel94 zegt
Precies mijn gedachte 😂
harrie zegt
D66-er, op zeker. Verschil moet er zijn namelijk.
kniesoor zegt
🙂
waterisnat zegt
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.
kerre zegt
Uit het stopcontact trekken en even het kabeltje doorknippen. Zal het de persoon wel afleren.
steephh zegt
@kerre Nou zeg. Prik jij ook meteen alle banden lek als iemand voor je oprit geparkeerd staat? Vernielingen zijn toch nergens voor nodig?
Edge zegt
Lijkt me niet verstandig, want dan duurt het nog langer voordat ze weg zijn. Kun je beter even onder de auto kruipen en de remkabels doorknippen, als ze dan weg zijn komen ze met een beetje geluk ook niet meer terug!
karhengst zegt
Beter maak je er een fiscaal delict van omdat er sprake is van een geheim, onbelast voordeeltje. Een paar belastingbloedhonden afschudden lijkt me een stuk vervelender dan een nieuw kabeltje kopen.
camber24 zegt
Wat een gezeur… Gaat echt nergens over.
hehe zegt
Is dit wel brandveilig?
Je trekt behoorlijk wat stroom langdurig uit een stopcontact dat daar mogelijk niet voor bedoeld is
donjunior zegt
Het is geen Belgie.. he..
Over het algemeen zijn dergelijke stopcontacten afgezekerd op 16A. Dat kunnen de reguliere kabels prima aan qua warmte ontwikkeling.
mattr zegt
Wellicht iemand met een defecte of vergeten laadpaal..? Wat een sensatiezoekende D66’er deze Romke de Jong… Als de Tesla er dag in dag uit aan het laden is is het een ander verhaal, maar op deze manier iemand voor de bus proberen te gooien is typerend voor de sfeer in de Tweede Kamer
kniesoor zegt
Je hebt een punt als dit daadwerkelijk iets eenmaligs zou blijken te zijn. Toch heeft het iets armoedigs, je dure oto gratis opladen. Maar goed, we kennen de achtergrond inderdaad niet.
mashell zegt
Als medewerkers of leden van de 2e kamer in parkeergarage al zo weinig integriteit vertonen hoe zit dan aan hun bureau? Ik vraag me ook af wat de rechtse rakkers zouden doen, waarschijnlijk net zo voor de bus gooien en de volgende dag eerder komen zodat zij het stopcontact in gebruik kunnen nemen.
Homer55 zegt
De rechtse rakker parkeert zijn V8 netjes in een parkeervak zonder fratsen.
minimarcos zegt
Uiteraard wel in het vak waar de elektrische auto opgeladen had kunnen worden ipv hem in een regulier vak te parkeren…
arta zegt
Gaan we ook meldingen publiceren van een EY medewerker die suikerzakjes mee heeft genomen?
Receptie doet een briefje op de auto, haalt de stekker er uit, klaar…..
Wat een geneuzel om niks
Wouter zegt
Het is maar toen euro per werkdag hè. Per week 50 euro, dus maar 2500 euro per jaar.
Gelukkig zitten we hier niet allemaal met arme mensen op Autoblog.nl, druk maken over soort bedragen hoeven wij ons niet. Meer dan een avondje stappen is die 2,5k natuurlijk ook niet, dus waar hebben we het over.
DeWitteCondor zegt
In absolute zin natuurlijk waar, maar het gaat vooral om het moreel kompas van deze figuren (waar ze op beoordeeld mogen worden gezien de functie die ze bekleden). Maar wat kniesoor al zei, we kennen de achtergrond niet. Dit lijkt vooral sensatie zoeken van Romke de Jong.
potver7 zegt
Volgens mij zit het laadpunt van zo’n Tesla aan de zijkant bij het rechter achterlicht, toch? En daar gaat de stekker niet in, dus wat deze persoon dan ook aan het opladen is, zijn Tesla is het niet.
CYBRTRK zegt
Nee die zit aan de linker achterkant, dus de stekker gaat waarschijnlijk achter de auto langs
b00st zegt
Aan de linkerkant.
Otua zegt
Misschien waren de laadpalen wel allemaal bezet bij aankomst en had hij/zij/het wel net niet genoeg charge om aan het einde van de dag weer naar huis te kunnen. Misschien lag de andere oplaadkabel nog wel thuis. Misschien staat ie er wel meerdere dagen en wilt ie zo lang de laadpaal niet bezet houden. Zelfs al is het wel een gierige politicus, wat dan nog? Hou dit soort zooi lekker op twitter
schuimbekje3 zegt
GROEPEN zijn vaak afgezekerd op 16 Ampere. .Maar de wandcontactdozen zelf heb je in 10A, 12 en 16A uitvoeringen, en dan nog is dat niet bedoeld om langer dan 30 minuten te trekken.
16A WCD’s heb ik zien wegsmelten door mensen die er een shuko-lader (granny cable) van 10A of meer op hebben gedraaid..
En dan nog als het allemaal maar goed aangesloten is.. dus met minimaal 2.5mm kwadraad kabel en dat alle contacten (schroef) goed zitten en geen vonkoverslag hebben -> warmte -> brand…
Of het in Belgie is of niet, WCD’s zijn nergens bedoeld voor 16A trekken, dan moet je de blauwe E stekkers gebruiken voor 16A continue (en dat is dan langer dan 30 minuten per dag).
sprankel zegt
Als een stopcontact maximaal 10A mag geven of de boel gaat smelten en brandgevaar opleveren dan mag de automaat ook maar 10A doorlaten, heel het idee van een automaat is net dat je afschakelt voor je in dat soort situaties terecht komt.
Ik ken de regels niet in Nederland maar in België heb je het AREI en je mag enkel type E stopcontacten steken die 16A aankunnen. WCD met type C 10A zijn illegaal in België en afkeur. Type E 10 A bestaat officieel niet en is dus automatisch ook afkeur.
Een typische granny charger trekt maximaal 10 A, je moet al aftermarket gaan met “snelle” granny chargers die toelaten echt op 16A te gaan.
Heel je uitleg komt dus neer op we hebben elektrische installaties gebouwd die eigenlijk niet afdoende beveiligd zijn en als het smelt of brandgevaar oplevert geven we de schuld aan de eind gebruiker…
Fer-4S zegt
Niet aan te raden om langdurig zoveel stroom uit een stopcontact te trekken. Het is er niet voor bedoeld. Tussen een laadpunt en een auto vindt communicatie plaats, waardoor je niet zonder het laden te stoppen een stekker kunt verwijderen. Dat kan bij een stopcontact wel, waardoor een (theoretische) kans op sluiting. Gaat 10.000 x goed, maar het gaat om de ene keer dat het niet goed gaat. Daarnaast, het is meenemen van toiletpapier of koffie van je werkgever.
flyerbunch zegt
Deze haalde de mosterd bij die ene (mss zelfs dezelfde) die stond te laden aan die lantaarnpaal? Zie AB artikel.. https://www.autoblog.nl/nieuws/kostenbesparing-tesla-opladen-aan-een-lantaarnpaal-3430358
driver79 zegt
@edge: welke auto heeft een remkabel? Hoog uit de handrem of bedoel jij je fiets?