Het aparte stuur van Toyota voegt nog wel iets toe.
Een stuur is in de meeste auto’s gewoon rond. Gelukkig zou ik bijna zeggen. Tesla had het wiel, eh, stuur opnieuw uitgevonden met de introductie van de Yoke. Een oplossing voor een probleem die er niet was. Ik heb het zelf mogen ervaren in een Plaid en bij de eerste beste rotonde vervloekte ik het ding. Kan een kwestie van wennen zijn, maar doe mij maar een rond geval.
Toyota stuur
Nu dacht je misschien ach, dat was een grapje van Tesla. Daar gaan andere autofabrikanten niets mee doen. Nou wel dus! Kijk maar naar Toyota, met een eigen Yoke-stuur in de Land Cruiser. In dit geval is er iets anders aan de hand.
Dit is namelijk geen geinige feature, maar een oplossing voor lichamelijk gehandicapte mensen. Op de Japan Mobility Show heeft Toyota een innovatie gepresenteerd waardoor mensen zonder benen toch auto kunnen rijden. Er zitten geen pedalen in dit concept. In plaats daarvan verloopt het autorijden via dit stuur.
Toyota noemt het NEO steer. De bediening is geïnspireerd op dat van een motorfiets. Het sturen, gas geven en remmen verloopt allemaal via het stuurwiel. Daardoor zijn losse pedalen voor remmen en gas geven niet langer nodig.
De Land Cruiser is in deze setting als voorbeeld gebruikt. In principe kan NEO steer toegepast worden op allerlei Toyota’s. Kortom, Toyota gaat een stapje verder. Helemaal uit de lucht vallen komt dit niet. Lexus heeft ook een yoke, dus de stap van Toyota is zo gek nog niet.
W115 zegt
Een Audi gille op het stuur hebben we eerder gezien.
lekkerlinksrijden zegt
In de elektrische Lexus XZ, of hoe heet dat ding, is of wordt het leverbaar. Werkt bij Lexus wel beter dan bij Tesla
mashell zegt
Voor mensen zonder benen stoot een rechthoekig stuur natuurlijk niet zo onhandig tegen de benen maar heeft het voor hen ook voordelen boven een rond stuur?
Edge zegt
Autorijden moet voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk zijn, dus ik kan dit idee alleen maar toejuichen. Toch plaats ik wel mijn vraagtekens bij de plaatsing van die gashendel. Aangezien het een linksgestuurde auto is, wordt de rest van de auto (automaathendel, rijmodi, climate control, infotainment) met rechts bediend. Het zou dan veel logischer zijn als die hendel aan de linkerkant zou zitten, zodat de bestuurder die zaken ook kan gebruiken tijdens het rijden.
Edge zegt
@RubenPriest: “Ik heb het zelf mogen ervaren in een Plaid en bij de eerste beste rotonde vervloekte ik het ding. Kan een kwestie van wennen zijn, maar doe mij maar een rond geval.”
Dat systeem van Tesla is ook gewoon kut. Tesla heeft het ronde stuur vervangen met die yoke, waarschijnlijk omdat Elon Musk als kind graag Knight Rider keek, en heeft er verder weinig moeite in gestoken. Toyota en Lexus hebben er wel moeite in gestoken en hebben het stuurwiel opnieuw uitgevonden. Daar is de yoke gekoppeld aan een ingenieus steer by wire systeem dat de stuurhoek van de auto o.a. op basis van je snelheid aanpast. Je kunt de yoke maar 200 graden naar links of naar rechts draaien in, en kunt dus bij wijze van spreken rechts afslaan op een rotonde met dezelfde stuurinput als waarmee je een haaks een krap parkeervak inrijdt. Je zou eens op het kanaal van Autogefuhl moeten kijken, die hebben een Lexus RZ met dat systeem getest. Ook dat zal ongetwijfeld wennen zijn, maar het lijkt mij veel praktischer en veel fijner dan de yoke van Tesla.
dees zegt
Inderdaad, enkele maanden geleden een video gezien van een reviewer die het getest heeft en het werkte zeer goed en was absoluut niet zo slecht als het systeem van Tesla.
Ook is alles in het systeem dubbel uitgevoerd zodat mocht 1 ding kapot gaan je gewoon kunt blijven door rijden.
Er zal dan een waarschuwing komen dat er iets kapot is maar je zult er qua stuurgedrag niets van merken.
sabrerator zegt
Dat had BMW toch al jaren geleden? Heb nog eens in de wagen van een collega gereden die dat had. Dat was een 2008 3-serie. Was een aparte gewaarwording. Voor parkeren hoefde je bijna niet te draaien, een halve slag rond voldeed. En tijdens gewoon rijden merkte je er eigenlijk niets van.