De Nederlandse startup Lightyear heeft slechts 1 miljard om een doorstart te maken. Waar praten we dan over?
Het idee van Lightyear is erg innovatief. In principe hebben ze de elektrische auto verbeterd. Natuurlijk met hun paradepaardje, zonne-energie. Maar de Lightyear One (later de 0, waarom weet niemand) was meer dan alleen zonne-technologie.
De auto was smal, lang, zeer aerodynamisch. De auto was expres zo licht mogelijk, zodat de accu’s niet al te groot hoefde te zijn. Kortom, best een aardig idee.
Nog voordat de Lightyear het productiestadium naderde, gingen er al de verhalen over een Lightyear 2, een kleiner en betaalbaarder model. De Lightyear 1 zou aanvankelijk 110 mille kosten, maar dat werd uiteindelijk meer dan het het dubbele. De Lightyear 2 moest voor 30 mille in de prijslijsten komen te staan. Maar natuurlijk…
Lightyear heeft 1 miljard nodig voor doorstart
Ondanks enorm veel interesse én orders voor de 2, besloot men de 0 te schrappen. Er ging enorm veel geld door het project, terwijl er bijna niets binnenkwam. Zelfs Jean-Ralphio en Tom Haverford hebben nog nooit zo snel zoveel geld er doorheen gejast.
In het persbericht was Lightyear nog optimistisch, want nu gingen ze zich focussen op de Lightyear 2, waar veel interesse in is (waarom weet echter niemand, want het is nog geen eens een concept).
Maar bestaat er een kans dat Lightyear een doorstart zal maken? Volgens de oud-CFO van Lightyear – Laurens Weers – is dat zeer onwaarschijnlijk. Hij schat in dat het bedrijf minimaal 1 miljard euro nodig heeft om uberhaupt voort te kunnen bestaan. Dat meldt hij aan CFO.nl.
Gesprekken met VDL
Overigens is het zeker niet dat Lightyear gedoemd was te mislukken. het heeft ook te maken met de huidige situatie waarin de wereld zich bevindt. Er is veel geopolitieke onrust, er is behoorlijk wat inflatie, de rentes lopen op en het gaat binnenkort heel erg hard waaien (dat laatste is waar, maar heeft er niets mee te maken). Al die factoren zorgen ervoor dat investeerders vinden nog lastiger is.
Volgens de curator zijn er overigens al diverse partijen die interesse hebben getoond. De komende dagen zijn er gesprekken met VDL, je weet wel, de partij die de NedCar-fabriek runt.
Een doorstart lijkt zeer onwaarschijnlijk. Het zou ons niet verbazen dat de complete boel ploft en een autofabrikant later de overblijfselen voor een schijntje overneemt, om vervolgens wat techniek toe te passen in de eigen elektrische auto’s.
Fotocredit: New Line Cinema
Meer lezen? Deze nieuwe EV-merken komen naar Nederland!
utregcity zegt
Hoorde dat Victor Muller interesse heeft. 🤓
mashell zegt
Lijkt die Laurens Weers een beetje op Dr. Evil uit de Austin Powers films? Want een bedrag als 1 miljard euro klinkt als een verzonnen bedrag dat vooral dient om af te schrikken.
rulefollower zegt
Slechts de eerste miljoen auto’s duizend euro duurder maken en je bent er.
mashell zegt
Hmm. Je hebt nu de Tesla prijsverlaging verklaard!
gregorius zegt
Zoals ik zei in het eerste bericht over de Lightyear 2 waar iedereen lyrisch was dat ik t niet zag gebeuren: told you so!
vbarchetta zegt
Ah daar is Koning Toto, de meester in voorspellen….
rwdftw zegt
1 Miljard…. Dan heb je echt iets gesnoven denk ik.
Het was leuk voor zolang het duurde maar ik denk dat het beter is om de stekker eruit te trekken (pun intended) en meer investeerders een verlies van 1 miljard te besparen.
Rudeboy01 zegt
Hmmm dat kan wel eens lichtjaren gaan duren…
fmgarcia zegt
Het feit dat Musk dit bedrijf nog niet heeft overgenomen zegt ook wel wat. Is de techniek minder vet dan wij denken misschien?
CYBRTRK zegt
Zo heel bijzonder was de techniek inderdaad niet
hehe zegt
De specs van de Lightyear One waren ook niet best.
De snelheid van laden was al weer achterhaald.
Zonnepanelen zijn leuk, maar wie parkeert een auto van 2 ton niet in een garage of op zijn minst onder een carport?
mashell zegt
De verbruikscijfers waren wel spectaculair laag. Maar dat heeft 0 coolheidsfactor.
rulefollower zegt
beter panelen op je dak.
Rijdend heb je er amper iets aan.
brammetjedeb zegt
Buzzzzz lightyear: to the rescue!
Kansloos dit….
dave2911 zegt
Het is LY 0 geworden omdat BMW bezwaar maakt tegen het gebruik van LY1.