Ferrari speelt vals en de FIA kijkt weg. Geinig. Ik kan me ergens herinneren deze zin eerder gehoord te hebben. Maar zeker weten doe ik het niet…
Het Formule 1-seizoen van 2022 is nu 5 wedstrijden oud en eerlijk is eerlijk; het is tot nu toe erg vermakelijk. Mooi om te zien dat George Russel het wél lekker doet in de Mercedes. Of dat de geweldige Bottas zijn Alfa goed vooruit weet te krijgen en ook dat Max Verstappen weer schitterende dingen laat zien.
Maar wat helemaal mooi is; de Ferrari’s zijn eindelijk weer razendsnel. De laatste keer dat dit zo was hadden de Italianen een slimmigheidje bedacht met de brandstofsensoren. Op het moment dat die eventjes niets maten, spoot de Ferrari extra benzine door de leidingen met extra power als gevolg.
Hartstikke slim natuurlijk, maar wel illegaal. De FIA kwam er dan ook achter en deelde een straf uit aan Ferrari. Of eigenlijk, meer een fopstraf. Ze reden erna even met wat minder power. En dat was het wel zo’n beetje, denken we. Want de straf bleef verder een zaak tussen de FIA en Ferrari. Daar mogen wij tot op heden niets van weten. En dat geeft toch een vreemde smaak in de mond.
Speelt Ferrari nu alweer vals?
En dat brengt ons bij het heden. Ferrari doet het hartstikke goed, maar er is opnieuw iets niet helemaal in de haak. Spotters met een scherp oog zagen namelijk aan bovenstaande foto dat de vloer van de wagen van Carlos Sainz in Miami anders was dan de Ferrari die afgelopen maandag meedeed aan de bandentest van Pirelli. Dat meldt de Britse kwaliteitspublicatie The Sun.
Dat zou kunnen betekenen dat Ferrari niet alleen de banden aan het testen was, maar ook een nieuwe vloer. En dat mag niet. Dat mag alleen tijdens officiële tests en dat was dit absoluut niet. Dan rijst natuurlijk de vraag; Is Ferrari de boel opnieuw aan het besodemieteren?
Het was een oude vloer en ze spelen dus niet vals
Volgens Ferrari is er niets aan de hand. De auto van maandag was uitgerust met een oude vloer en niet met een experimentele. Ze speelden dus zeker niet vals. Aldus Ferrari. En ook de FIA heeft gezegd dat er niets verkeerd is gegaan. Alleen willen ze daar niet zeggen wat er dan wel is gebeurd.
En dat laatste steekt de andere teams. Die zitten namelijk nog steeds met het voorbeeld van 2019 in de maag en zijn bang dat de FIA weer onder 1 hoedje speelt met Ferrari. Voorlopig geven die de Italianen het voordeel van de twijfel, maar eisen ze wel volledige transparantie. Van iedereen.
En dat lijkt ons hier ter redactie wel zo slim. Niemand wil toch een kampioenschap dat uiteindelijk wordt beslist door een actie van de FIA?
Oh, wacht…
cr37 zegt
Het maakt niet uit waarmee Ferrari reed in Miami. Het gaat erom waarmee ze reden voor de banden test. De regels zeggen dat je alleen onderdelen mag gebruiken tijdens een bandentest die tijdens een raceweekend zijn gebruikt (of van dezelfde specificatie). Als ze in Imola (de race voor de banden test) of een ander race weekend niet de ‘nieuwe’ vloer hebben gebruikt hebben ze inderdaad de regels geschonden. Als ze de vloer tijdens een vrije training hebben gebruikt is er niks aan de hand
chrisvis zegt
@cr37: dacht eens ergens gelezen te hebben dat de gebruikte vloer van de bandentest dezelfde vloer was die Ferrari gebruikt heeft in de pre-season test. Blijkbaar was dit ok voor de FIA en ook conform de regels …
harrie zegt
Ze hebben met twee verschillende vloeren gereden tijdens de bandentest.
pomoek zegt
Een beetje gek is dat dit mag. Want natuurlijk kun je zo testen of je met je ontwikkeling op de goede weg bent. Lijkt me overigens makkelijk op te lossen door te eisen dat te test wordt gereden met de versie van de auto waar als laatste mee is geraced.
Ah ik heb te snel gereageerd. Ik lees nu in de reactie van @cr37 dat dit al een eis is. Goed. 19 punten aftrek dan maar?
sportevo zegt
Die hele bandentests zijn vreemd. Ik snap dat Pirelli data nodig heeft maar op deze manier kun je teams die de test eerder uitvoeren een voordeel geven voor de komende races. Al helemaal als het desbetreffende team ook nog zelf mag testen, of het nou nieuwe of reeds gebruikte onderdelen betreft.
Richmond zegt
@pomoek: nee jr mag verschillende onderdelen testen, zolang ze al eens eerder getest zijn.. bijvoorbeeld in het voorseizoen of tijdens een training. Je mag geen totaal nieuwe vers uit de fabriek of van de plank testen.
karhengst zegt
“Niemand wil toch een kampioenschap dat uiteindelijk wordt beslist door een actie van de FIA? Oh, wacht…”
Well played, sir. En ook nog eens zo vlak voor etenstijd.
dijan zegt
Volgens Autoblog spelen Ferrari en Mercedes vals . Alleen RB speelt nooit vals ??
nicolasr zegt
Vast wel. Maar de laatste keer dat we daarover gehoord hebben is lang geleden. Of heb jij een recent voorbeeld? En dan laten we dubieuze beslissingen van de wedstrijdleiding even buiten beschouwing, want daar hebben ze zelf niks mee te maken gehad.
Wij zijn reuze benieuwd waar je mee komt.
str8six zegt
@nicolasr: ^dit
chrisvis zegt
@nicolasr: die flexibele vleugels zijn anders ook geen eeuwigheid geleden denk ik…
sportevo zegt
@nicolasr:
https://www.racecar-engineering.com/news/red-bull-faces-disqualification-for-breaking-f1-fuel-rules/
https://racingnews365.com/banned-when-red-bull-got-disqualified-for-flexing-wings/amp
harrie zegt
2014, dat is inderdaad best lang geleden.
Henkie zegt
Er waren deze race wel wat gefronste wenkbrauwen bij Redbull. Ze reden met remkoeling kanalen met extra openingen wat aan de binnenkant van de velg zat.
Maar heb er niks meer over gelezen of dat er weer afgehaald was of niet.
flyerbunch zegt
De bal begon te rollen door een brief van McLaren.. The Race heeft inmiddels gemeld dat Ferrari groen licht heeft gekregen van de FIA voor het gebruik van verschillende vloeren tijdens de bandentest in Imola. Het onderzoek is afgerond nadat bekend werd dat Ferrari de vloer veranderde vanwege opgelopen schade. De vloer die Sainz in de middag gebruikte bleek een oudere specificatie te zijn die al eerder in het jaar was gebruikt, waardoor het team de regels dus niet zou hebben verbroken.
maferick74 zegt
En de buigzame vleugel van mercedes?
hanstadema zegt
@maferick74: horen we niets van
Gulli zegt
Mercedes speelt ook vals, die hebben een grote magneet in de neus van Hamilton’s auto gehangen, die trekt al zijn piercings aan en daardoor winnen ze toch nog een paar tienden op het rechte stuk. Wacht maar als hij die dingen uit moet doen, zijn ze ineens hun beetje vooruitgang weer kwijt.