Allroads zijn al jaar en dag de populairste motoren op de markt. Met hun avontuurlijke uitstraling kunnen ze veel mensen bekoren, al stellen we ons toch vragen bij heel dat ‘Adventure’-aspect.
Welke aanpassingen moet je doen aan een motor vooraleer je van het asfalt af kan en is dat wel haalbaar als gewone sterveling? Kortom Offroaden met Allroads, kan dat?
Tijd voor MaxxMoto – en dus ook autoblog.nl – om het uit te zoeken, want volgens de fabrikanten blijft 90% van de allroadrijders altijd op verharde wegen. We selecteerden drie allroads uit verschillende gewichtsklassen, zochten een mooi testterrein en vertrokken op hoop van zege.
Bij de opstappers viel ons oog op de KTM Adventure 390. De Oostenrijkers zijn misschien wel hét offroadmerk bij uitstek en met een kleine monocilinder zit je goed om te crossen. Een elektronicapakket en comfortabele uitrusting (mét valbescherming!) maken het plaatje af, enkel de dualsport banden zouden misschien te wensen over laten in het zand.
In de middenklasse is Yamaha’s Ténéré 700 dan weer een voor de hand liggende keuze. Het merk met de gekruiste stemvorken bouwde een basic, maar heel capabele allroad die er enkel beter op wordt met een setje noppenbanden. Misschien niet de ultieme motor voor lange reizen op asfalt, al liggen de verwachtingen daardoor enkel hoger voor het offroaden.
Last but not least is er uiteraard de BMW R1250GS. De zwaarste, best uitgeruste, duurste en krachtigste motor uit onze test die jaar na jaar sterke verkoopcijfers neerzet. Maar is hij wel écht zo goed als BMW’s marketingdienst hem afschildert? En kan hij het tempo van de lichtere motoren bijhouden? Er is slechts één manier om het uit te zoeken en dat deden we in bovenstaande video!
En ja, daarin noemden we de Belgische prijzen. De NL prijzen zijn als volgt
- BMW R1250GS Adventure vanaf € 21.850,-
- KTM 390 Adventure vanaf € 7.300,-
- Yamaha Ténéré vanaf € 11.599,-
alfapeter zegt
Als natuurliefhebber, wandelaar en fotograaf heb ik hierover maar één ding te zeggen: NIET DOEN!
Het zal zeker wel leuk zijn maar in België is deze activiteit zoals we in het filmpje zien vrijwel altijd illegaal. Dat het getolereerd wordt betekend eigenlijk dat het niet mag maar het voor de wetgever te veel moeite kost (lees: niet rendabel is) om het te controleren. Ik gun mensen best wel hun pleziertje maar kom dit heel regelmatig tegen op plekken waar het echt niet kan.
Mijn excuses om hier als wereldverbeteraar over te komen.
https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=85036
toniominestrone zegt
@alfapeter: precies dit, ons land zo groot als een postzegel kan dit niet hebben met dat kleine beetje natuur wat wij nog hebben, daarbij komt nog dat de meeste van deze gasten maling hebben aan de geldende regels welke er gelden in het buitengebied.
carman6 zegt
@alfapeter: zolang men alleen maar geschikte locaties weg haald zonder alternatieven te bieden, ga je krijgen dat men de niet helemaal legale paden gaat gebruiken. Overigens zijn er in Nederland nog best veel paden waar je gewoon op mag met de motor en auto. Daarnaast zijn er ook nog de wat discutabelere paden zoals veel mountainbike paden waarbij er nergens staat dat je er niet mag rijden, maar het onmogelijk is voor een auto om te rijden. Maar vertel eens, wat is er zo slecht aan als je op de paden blijft en niet onnodig lawaai gaat maken? Niet alle motoren hebben een luide uitlaat en er zijn ook genoeg motorrijders die zich erg netjes gedragen, dus kom aub niet met een argument waarbij alle motorrijders over één kam worden geschoren. Iets dat veel te vaak wordt gedaan namelijk.
carman6 zegt
@carman6: overigens, ik noem het mountainbike paden, maar bedoel daarmee niet de paden die als zodanig zijn aangegeven. Echt aangelegde mountainbike paden moet je uiteraard niet op komen. Ik bedoelde meer iets in de richting van die mountainbike paden, maar dat moet ik eigenlijk gewoon bospaadjes noemen.
alfapeter zegt
Voor alle duidelijkheid, ik heb géén enkel bezwaar als je gaat rijden waar dit toegestaan is maar ik betwijfel ten zeerste dat de paadjes die we in de video zien daar toe behoren. Om het te duiden wil ik mee geven dat ik al “crossers” ben tegengekomen in natuurparken, zij het dan heel vroeg in de ochtend wanneer er nog geen wandelaars zijn maar wel het moment waarop natuurfotografen op pad gaan. Verder ook al wel gezien dat ze al eens de toegestane platgetreden paden verlaten om toch maar de uitdaging aan te gaan van een mansbreed modderpaadje te nemen waar ze absoluut niet mogen komen. Door zulke filmpjes te plaatsen wordt dit gedrag jammergenoeg alleen maar gestimuleerd.
ktm690sm zegt
@alfapeter: ik rij zelf af en toe offroad. Hier zijn gewoon specifieke routes voor waar je mag rijden genoemd: TET (Trans Euro Trail). Dit bestaat uit ruim 38000KM offroad door 30 landen in Europa.
michaelras zegt
@alfapeter heb je toch 2 van de drie zaken gemeen met de mensen in deze video, natuurliefhebber en fotograaf. ;-)
grandvitara zegt
Gelijk heb je @alfapeter. Hier in de regio waar ik woon zie ik ook te vaak asociale op de motor door het bos rijden. Gewoon op de paden waar de mensen lopen om te genieten van de Russen ruimte. Dergelijke artikelen stimuleren dit ongewenste gedrag in mijn ogen.
erikhj zegt
Er zijn 1000-den km’s paden in NL waar je met gemotoriseerd verkeer niet mag komen. Er zijn her en der nog wat paden waar het volkomen legaal is. Dus gun elkaar wat.
Er is een groot verschil tussen de “wildcrossers” en de z.g. Greenlaners op 2 wielen. Die laatste groep zal niet op de verboden paden rijden.
Ik heb rallies op 2 wielen gereden en zie in NL niet zoveel uitdaging meer. Maar de TET in Frankrijk op een R1200GS LC is echt wel een leuke uitdaging. En ja, de dikke BMW kan meer dan velen verwachten.
grandvitara zegt
@erikhj: het is iedereen gegund z’n hobby uit te oefenen. Wanneer je je aan de regels houdt is er geen “overlast”. Het probleem zijn idd de wildcrossers. Overigens geldt dit dus ook voor de wandelaars die niet op mountainbike paden moeten gaan lopen ;-)
Dutchdriftking zegt
@erikhj: dit dus.
smex zegt
Heb zelf een allroad motor en ga er regelmatig toch wel even offroad mee, vooral TET rij ik veel en maak er daarnaast ook verre reizen mee.
snorrie zegt
Leuk stukje om te zien. Jammer dat ze ondanks dat het geen vergelijktest is de 390 Adventure van ktm erbij pakken. Dat is toch meer een duke die zich voordoet als adventure.
boomhauwer zegt
Ik ben er mee gestopt omdat je toch nergens legaal nog kan rijden. 1 struik of boom en het is meteen nAtUuRgEbIeD