Porsche komt altijd met veel varianten van de 911, maar één van de opvallendste is de 911 Dakar.
De 911 Dakar is een vreemde eend in de bijt. Het is een sportwagen, maar dan met offroadcapaciteiten. Raar! Ja, maar wel leuk. Porsche zal de bijzondere variant onthullen tijdens de Los Angeles Auto Show dat op 16 november aanstaande is.
Porsche 911 Dakar
Het is een Porsche 911 met echte offroad kenmerken. Het ABS is bijvoorbeeld aangepast voor remmen op grind en er zitten offroadbanden op. Het is dus niet alleen voor de looks.
Porsche heeft deze 911 uitvoerig getest over de hele wereld. En dit onder de meest extreme omstandigheden. De auto is natuurlijk geïnspireerd op de vierwielaangedreven 911, waarmee het merk de bekend rally won in 1984. Het team dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling heeft zo’n 500.000 kilometer afgelegd. Hiervan zijn er meer dan 10.000 offroad. Er werd onder andere afgereisd naar de testbaan Château de Lastours in Zuid-Frankrijk. Hier werd gekeken naar hoe de 911 zich gedroeg op een typisch rallyparcours. Overigens doen alle Dakar-teams dit om hun auto’s voor te bereiden en te testen op wat komen gaat in de woestijn.
Romain Dumas, fabriekscoureur van het merk, was verrast door de auto. Hij zeg dat zelfs hoge jumps geen enkel probleem zijn voor de 911 Dakar. Dit dankzij het ‘robuuste karakter’ en grotere bodemvrijheid. Zoals we kunnen zien is de auto ook getest op zandpaden en hoge duinen. De 911 werd in Marokko en Dubai steile duinen van 50 meter opgestuurd en dit bij erg hoge temperaturen.
Speciaal karakter
Hebben we dit nodig in Nederland? Nee, natuurlijk niet. Maar half Nederland zit wel in een SUV die we ook niet nodig hebben. Daarnaast is een dergelijke 911 wel gewoon heel leuk en val je op tussen alle andere elfjes.
dondeboer zegt
En zo wordt de Cayenne gebruikt om over asfalt zo glad als een biljartlaken te cruisen, en de 911 om offroad te gaan. Waarom ook niet.
Benny_Weisz zegt
Ben zeer benieuwd hoe een off-road band die meer dan 250 km/h aankan eruitziet
nicolasr zegt
Wat een vreselijk onzinnig en nutteloos ding.
IK WIL HEM!!!!!!!
Edge zegt
Ik snap Porsche niet zo goed. Dan heb je dus een gloednieuw model te onthullen, iets dat we de afgelopen jaren eigenlijk niet hebben gezien (een offroad-sportwagen), en dan ga je enkele weken voor de onthulling al plaatjes van een zo goed als ongecamoufleerd exemplaar de wereld in sturen? Zo blijft er behalve een kek kleurtje toch niet veel over om te showen bij de onthulling?
Maar goed, wat maakt het ook uit. Dit moet wel de gaafste auto van het jaar zijn. Misschien dat ‘ie z’n plekje moet delen met die offroad Huracan als die later dit jaar onthuld wordt, maar dat mag verder niks afdoen aan de 911 Dakar. Ik zou bij god niet weten wat ik ermee zou moeten, echte onverharde wegen hebben we hier niet, maar het zou zonder twijfel de 911 zijn die ik zou willen hebben.
CYBRTRK zegt
Sowieso apart dat Porsche een off-road auto ontwikkeld maar dan maar 2% van de ontwikkeling besteed aan het off-road gedeelte van de auto…
mattr zegt
Gaan ze ook weer mee doen aan Parijs Dakar met deze 911?
Wolflow zegt
Die rally zal dan eerst weer georganiseerd moeten worden, vindt al jaren niet meer plaats
harrie zegt
Stiekem wel heel gaaf, en ook nog eens historisch correct.
Toch vraag ik me af of dit een succes gaat worden buiten een paar sjeiks die hem waarschijnlijk al gereserveerd hebben.
Als je met al je impuls-enthousiasme naar de Porsche dealer rent, loop je waarschijnlijk uiteindelijk toch de deur uit met een koopcontract van een normale versie.
ericc zegt
Sjeiks, YouTube-ers, druglords, Amerikanen….. willen er een !
Benny_Weisz zegt
Denk ik niet, hoor!….al die sjeiks hebben er al een dozijn van die “normale” 911’s
ghini zegt
500.000 test kilometers waarvan slecht 10.000 offroad?! Dat valt nogal tegen toch? 2%..
Anyway, leuk project. Benieuwd naar de vering en hoe laag die ook kan. Die hoge Taycan komt ook bijna net zo laag als een normale. Jaja dat is een heel ander soort auto en onderstel maar ik ben toch benieuwd. In de achterhoek en Twente heb je wel mooie gravel en zandwegen waar je hiermee prima zou kunnen spelen. Of in Scandinavië, daar heb je er mogelijk echt wat aan, ook in de winter in de sneeuw. Ik zou er iig wel een mooie roadtrip voor kunnen plannen. Hopelijk bieden ze ook een paar gave extra lichtunits.
pomoek zegt
No nog een vinyl wrapje met geschilderde moderspatjes erop bijbestellen en you’re good to go!
Jagris zegt
Hier heb ik lang op zitten wachten. Eindelijk weer een nieuwe 911 safari. Ik kan niet wachten op de onthulling, want deze 911 is een guilty pleasure voor mij.
ghini zegt
Verbaasd me trouwens dat ie geen Safari heet..
Wolflow zegt
Allleen jammer dat Dakar rally al jaren niet meer plaats vindt
flyerbunch zegt
Mja, benieuwd of dit echt gaat verkopen.. Midden-Oosten en de VS wrs wel, maar zit de rest hier echt op te wachten? Het is omdat Singer en anderen reeds met hij eigen Dakar/Safari versie zijn gekomen en Lamborghini met zoiets komt dat Porsche hier ook een graantje van probeert mee te pikken? Leuk marketing praatje erbij, maar het lijkt een beetje op vis noch vlees..
adyton zegt
Ben benieuwd om hem in het echt te zien. Denk dat de eerste blik toch wel wat wennen zal zijn als hij voorbij rijdt met de stance die hij zal hebben, maar het idee is wel cool. Alleen jammer dat voor de rest alles gewoon standaard is. Moet toch zeggen dat die Gemballa meer tot de verbeelding sprak.
Shoji zegt
Het verhaal is allemaal heel interessant en heel leuk dat de auto het kan, maar net als bij een cayenne boeit het eigelijk niks. Deze 911 lost eigenlijk 1 heel belangrijk probleem niet gedeeltelijk zoals bij een normale 911 maar volledig op. Dat is 1 woord: Drempels. Een normale 911 kan er aardig mee om maar met deze kan je er gewoon overheen vliegen alsof het een SUV is. In de praktijk is het denk ik ook een veel leukere auto.
Hij creëert echter ook een nieuw probleem in ons anti auto landje: Extra BPM. Dus we gaan het zien, ik verwacht er wel een paar te zien. Lekker sportief en zorgelozer rijden met je 911 is iets wat iedereen wel wilt.