Je hoeft je geen zorgen te maken over krasjes tijdens het kamperen in deze Mercedes.
Niet kamperen in een tentje op de camping, maar in je eigen Mercedes! Klinkt toch wel lekker. Maar ja, hoef geef je dan invulling aan zo’n vakantie? Blijf je op de gebaande wegen omdat je toch wel bang bent voor een krasje, of zoek je het avontuur op? Dat laatste is wat makkelijker met een auto die tegen een stootje kan.
Onlangs presenteerde Mercedes op de Caravan Salon in Düsseldorf een gloednieuwe Marco Polo V-klasse. Die ziet er zeer gelikt uit. En wil je ook eigenlijk netjes houden. Prima voor de doelgroep. Voor wie liever een offroad avontuur in petto heeft: je kunt nu terecht bij de Duitse tuner Van Sports.
Ze hebben een Mercedes V-klasse 250d 4Matic als basis genomen en hebben er een ruige camper van gemaakt. Het is niet over de top en de focus ligt vooral op functioneel. Behalve die AMG grille, wat dat kan natuurlijk echt niet hè!
Ze hebben de Mercedes V-klasse omgedoopt tot Geotrek Edition. Het busje werd verhoogd en heeft nu 52 mm meer bodemvrijheid in vergelijking met een regulier exemplaar. Omdat het de diesel betreft in combinatie met vierwielaandrijving kom je ook nog eens ergens. Vergeet ook zeker de gemonteerde 235/55 R18 terreinbanden niet.
Als je goed kijkt valt het op dat een deel van de camper glimt en een deel niet. Het deel dat niet glimt is omdat Van Sports heeft gekozen voor een beschermlaag. Dit voorkomt steenslag, bijvoorbeeld aan de voorzijde.
Aan boord van deze ruige Mercedes offroad camper kunnen vier mensen mee. Er zijn vier slaapplekken. Er is onder andere een keukentje met gootsteen en een buitendouche.
Het vakantieseizoen is inmiddels achter de rug. Oftewel je hebt nog een hele herfst, winter en lente om te sparen. Ben jij klaar voor je offroad avontuur om te gaan kamperen in deze Mercedes camper. Waarom ook niet.
r525 zegt
Das dan wel heel basaal off-road kamperen. En dan bedoel ik niet basaal in luxe, maar basaal in hoe ver je daadwerkelijk komt met zo’n ding.
Het lijkt handig voor onverharde wegen, maar echt veel grond speling zit er toch niet op. Zal ook geen lage gearing hebben.
fanboy zegt
@r525: Tja het is een compromis.
Lage gearing mis je denk ik niet echt, want waar je dat nodig hebt kom je met dit ding toch niet.
Als dit een automaat heeft, permanente 4WD en een beetje goede tractioncontrol is het denk ik helemaal prima.
Want dit is voor licht offroad werk, en dat kan hij dan prima aan.
Ik had zelf een 4×4 Sprinter, die kun je met en zonder lage gearing hebben. Ik had hem helaas zonder, maar echt een probleem was het niet. Want dat apparaat was 7 meter lang, dus ik ging daar niet de routes mee op waar ik dat nodig had. De 4×4 werkte verder wel prima.
Op mijn 4×4 Toyota bus was de lage gearing wel fantastisch, want dat was een korte bus die overal kwam waar een terreinwagen ook kwam (maar dan langzamer)
rollingstoned zegt
Het enige terrein dat deze wagens waarschijnlijk te zien krijgen zijn de grindpaadjes en grasveldjes van de camping ;-)
mattr zegt
Voor een ‘ruige’ uitvoering was een Viano een betere basis geweest dan een V klasse
potver7 zegt
Off-road kamperen? Kan aan mij liggen, maar bij ‘on-road kamperen’ krijg ik toch een beetje een XR-vibe; volgens mij is iedere normale vorm van kamperen off-road, toch?
En een campervan met wat meer bodemvrijheid in vierwielaandrijving – ach er zal een markt voor zijn maar voor het echte avontuur lijkt me dit niet echt geschikt.
fanboy zegt
@potver7: Er is een markt voor 4×4 bussen, niet heel groot maar zeker wel aanwezig.
En ik zie ook steeds vaker 4×4 Sprinter campers voorbij komen. Ondanks dat ze duur zat zijn.