We hebben het al vaak over de Opel GT gehad, maar nu zijn dan de eerste echte foto’s vrijgegeven. Het blijkt, zoals was te verwachten, een bijna exacte kopie van de Pontiac Solstice en Saturn Sky. De nieuwe Opel GT zal op de komende autosalon van Genève zijn debuut hebben, vervolgens moet de auto hier begin 2007 in de showroom staan.
De nieuwe GT heeft achterwielaandrijving en wordt geleverd met een direct ingespoten 260 pk sterke viercilinder turbomotor. Sprinten naar de 100 doet de GT in minder dan zes seconden, de topsnelheid ligt boven de 230 km/u (AMS gokt op 240). Groot verschil is dat de nieuwe GT een stoffen kap heeft (zoals we kennen van de MX-5 en de Z4), de klassieke GT had dit niet.
Officiële Persbericht: De nieuwe Opel GT belooft veel rijplezier dankzij de voorin geplaatste motor en de achterwielaandrijving, een combinatie die bijdraagt aan een uitgebalanceerde gewichtsverdeling. Natuurlijk draagt ook de 260 pk sterke 2-liter Ecotec turbomotor met directe benzine-injectie bij aan het rijgenot. Daarmee accelereert de nieuwe GT in minder dan zes seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van ruim 230 km/u.
Een andere onderscheidende factor is de stoffen kap die kan worden neergeklapt om het cabrioplezier te bieden dat de eigenaren van de eerste generatie GT moesten ontberen. Het dak verdwijnt volledig onder een afdekking, waardoor het sportieve silhouet van de GT met de korte overhang en de ver uit elkaar geplaatste 18″ lichtmetalen wielen extra tot zijn recht komt.
Het design werd geinspireerd op de VX Lightning concept car die in mei 2003 door de GM Advanced Design Studio in het Engelse Birmingham werd ontworpen ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van het merk Vauxhall. De nieuwe GT zal van de band rollen in het Amerikaanse Wilmington (Delaware) waar ook zijn zustermodellen, de Pontiac Solstice en de Saturn Sky, worden geproduceerd. De Opel GT komt volgens de huidige planning in de lente van 2007 op de markt.
jaap zegt
Mooie auto maar aar zijn alle kenmerken van de klassieke GT gebleven? Ze hadden naar mijn mening die draaiende koplampen weer terug moeten brengen.
Ejay zegt
Leuk, zo’m omgekatte Tigra Twintop.
w0o0dy zegt
De Solstice heeft niets met een Tigra te maken.
Wat jammer is: waarom niet de Speedster als basis? Dat is ten minste een echte sportwagen (onderhuids immers de Lotus Elise)
Basje zegt
@WooOdy, volgens mij mag dat niet meer, het contract met lotus is immers verlopen..!
Anders hadden ze het idd meteen moeten doen!
SamSam zegt
Ziet er een beetje raar uit
William zegt
“een bijna exacte kopie van de Pontiac Solstice en Saturn Sky.”
Het is inderdaad een kopie van de Saturn Sky, maar niet van de Solstice. Technisch identiek, maar de Solstice komt toch wat ronder en vriendelijker over vanwege die andere voorkant.
Junior zegt
Echt een mooie sportieve auto. Inderdaad erg jammer dat het niet meer is toegestaan om de speedster als basis te gebruiken…..
Powerslide zegt
Wat ik zo gelezen heb is de pers niet razend enthousiast over het rijplezier en weggedrag van de Solstice. Hopelijk hebben ze bij Opel na het succes van de Speedster begrepen dat een Opel ook leuk rijden kan zijn en de GT een leuk gooi -en smijt karakter gegeven.
Sacha zegt
De Solstice (wat een naam?!) ziet er IMO ook beter uit dan deze Opel. Dat komt niet vaak voor dat de Amerikanen een leuker auto’tje maken als de Europeanen:
Joost zegt
Ik vind deze versie van de GT echt een wanna-be Viper SRT-10.
dekster zegt
het achterwerk had wat langer gemogen
maar voor de rest ziet het mij er een leuk wagentje uit?
Fast Eddie zegt
Ach… het blijft een opel, niets spannends naar mijn mening.
KeeZ zegt
Ik had op wat meer verwijzingen naar de originele GT gehoopt. Dit lijkt mij in ieder geval teveel op elke generieke opel die ik iedere dag al tegenkom (wat betreft de voorkant), het geheel is wel ok, niet heel speciaal. Wil ‘m wel eens in het echt zien voordat ik mijn definitieve oordeel vel maar ik vind het niet echt “GT waardig” (oh ja… dat was toch een coupé? :-)).
w0o0dy zegt
goed nieuws, Opel GT een koopje: in NL gaat Opel de GT voor minder dan 40.000 euro in de markt zetten. Daarmee is het de snelste roadster in de prijsklasse. Het gat met de Honda S2000 is maar liefst meer dan 9000 euro in het voordeel van de Opel GT. Voor het geld is het zeker een interessante auto.
Franqie zegt
Maar ik de S2000 is veel mooier, en waarschijnlijk ook een stuk sportiever dan deze Duitser…
w0o0dy zegt
De GT is niet lelijk, wel snel (net zo snel als de S2000) en 9k is wel ongeveer 20% van de prijs van een S2000, dat is echt wel veel……
w0o0dy zegt
vergelijk de prestaties en de prijs van de GT eens met de BMW Z4, dan is de GT toch wel een aantrekkelijke auto denk ik. De BMW is qua performance t.o.v de prijs een mak schaap……
lalala zegt
hij lijkt me teveel op de speedster hoor , ik vind dat lamborghini hun miura mooier konden vernieuwen.