De autobouwer van lichte vierwielers komt met de E10 R. Het allerbeste wat de kleine Britse fabrikant tot nu toe gebouwd heeft.
De lichtgewichtige vliegenvangers van Zenos zijn creaties van ex-Caterham topman Ansar Ali. Britten en weinig gewicht. Het blijft een dingetje. Ook deze E10 R kan worden toegevoegd in het rijtje supersnelle sportwagens onder de 950 kilo.
De eerste E10 stamt uit begin 2014 en later in dat jaar kwam de gepeperde E10 S op de markt. Deze sportievere telg was goed voor 250 pk en 400 Nm aan koppel. Geperst uit een 2.0 liter grote EcoBoost van Ford. We zijn nu weer een jaar verder en opnieuw komt de Britse fabrikant met een verbeterde versie.
Het gebakje is nóg lichter geworden en krijgt het 2.3 liter viercilinder blok van de nieuwe Focus RS aan boord. Deze is goed voor 350 pk en 475 Nm aan koppel. Dit knalt vooruit, wetende dat het speeltje slechts 700 kg weegt. Een sprint naar de 96 km/u neemt drie seconden in beslag, met een uiteindelijke topsnelheid van 250 km/u. Je moet het maar durven in een dakloze racer zonder voorruit.
Naast het nieuwe blok, beschikt de E10 R over carbon stoeltjes en een TFT-scherm. Standaard zijn er vierpuntsgordels aanwezig. Zespuntsgordels zijn een optie. De E10 R komt ook een introductieversie, luisterend naar de naam Drive Edition. Deze heeft de zespuntsgordels en een interieur van carbon en leder. Ook een verstelbaar Bilstein dempersetje is aanwezig, evenals een speciale zwarte lak. In Engeland krijgt de E10 R een vanafprijs van 39.995 pond. Een Nederlandse prijs is nog niet bekend. Vermoedelijk zal dit boven de 60k in euro’s zijn.
Gelukkig is het bijna Sinterklaas.
@robbert89: hoop dat je schoorsteen groot genoeg is ?
@theracetosucces: ze hebben tegenwoordig ringen die deuren kunnen openen. toch eens meer het sinterklaasjournaal volgen. Dus zet maar binnen hoor.
Ziet er goed uit!
Ik vindt hem met voorruit toch mooier.
Lekker speeltje
60.000 euro, hier rijd je dus menig supercar helemaal naar de moeder. gave wagens, zie ze alleen bar weinig helaas. dit of een Caterham R620.
Zet er gewoon een dak op, iedereen blij.
Maar is die ook verkrijgbaar met het stuur aan de goede kant? Eigenlijk vind ik dit gaver dan een lotus. Al zal dit wel iets moeilijker rijden zijn lijkt me.
@lekbak: het ding schijnt juist heel voorspelbaar te zijn maar wel erg leuk om me te stoeien. Strak je lijnen of juist raggen.. Best moeilijk om deze echt “out of shape” te krijgen (schijnt).
@lekbak: Lotus.. Lotus..
Moest ff nadenken. Al een eeuwigheid niets van dat merk vernomen.
@lekbak: maar niet gaver dan deze:
http://www.lotuscars.com/3eleven/
Bij dit artikel horen natuurlijk wat video’s
http://youtu.be/ZGDl5SckbT0
http://youtu.be/SvUdUgMkGpQ
Is dit straatlegaal in Nederland?
@rutger97: Waarom niet?
@clarkson: EU-goedkeuring. Caterham heeft die (voor de meeste modellen), maar een hele reeks andere kleine-oplage-bouwende Britten hebben die goedkeuring niet. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar niet alle EU-landen (denk bvb aan België) zijn even coulant ten opzichte van niet goedgekeurde huisvlijt.
@BaRa: We hebben zelfs een zenos dealer in nederland. Van der kooi.
Kijk, toch nog iets gevonden voor Sinterklaas.
Achterlichten zijn van de AR 4C afgesloopt..
@cpp1:
Dus?
@Rob: het is puur een constatering Rob…dus!
Als ik M. Verstappen zou heten dan weet ik want ik aan Sinterklaas of de kerstman zou vragen…
@tvr1974: een comfortabele auto? Speeltjes om lekker mee te sturen heeft hij al zat op zijn werk.
@lekbak: met deze mag hij de openbare weg ook op ?
‘Britten en weinig gewicht. Het blijft een dingetje.’ vind je het gek? Ze moeten compenseren voor het gewicht van het volk zelf.
Ot: wat een dik ding. Geen pretenties mooi te zijn, maar wel prima afgewerkt en snel genoeg om rondjes te rijden om 99,9% van alle andere auto’s. Gaaf!
Dat wordt vliegjes vangen!