Hij komt, hij komt.
Marketing: het blijft moeilijk. Volvo heeft sinds zij in handen zijn van Geely, snode plannen in hun modellenstructuur. De overzichtelijke line-up van Volvo is momenteel een goede basis, met hier en daar wat hybride modellen om de milieumensen tevreden te houden. Een volledig elektrisch model van Volvo is er nog niet. Het leek er even op dat die ook niet zou komen, gezien Volvo met Polestar een heel nieuw groen merk heeft neergezet. Toch gaat ook Volvo aan de EV en het eerste model zou dit jaar al komen.
Het zou een EV worden op basis van de Volvo XC40. Tegen het einde van 2019 zou bekend worden waar, wanneer en hoe. Daarvoor heeft Volvo een datum geprikt en een paar kleine details vrijgegeven. De plannen zijn nog steeds dat de elektrische Volvo de XC40 gaat worden. Op 16 oktober zal deze voor het eerst te zien zijn. Schrijf hem alvast in je agenda.
Tot die tijd kunnen we alvast naar de aandrijflijn kijken. Daar zien we niks verrassends. Een elektromotor aan de voor- en achterzijde met een batterijpakket tussen bodem en vloer in. Wat bij Volvo nog altijd hoog in het vaandel staat is veiligheid. Aangezien de motorruimte leger is dan bij een normale XC40, kun je niet garanderen dat de absorberende kracht gelijk blijft. Daarom is er van A tot Z opnieuw gekeken naar de structurele veiligheid van de auto. Een innovatie op dat gebied is een kreukelzone voor de batterijen. Door een speciale aluminium veiligheidskooi zal de accu niet onverwacht gepenetreerd worden. Dat is immers gevaarlijk, gezien de lichte ontvlambaarheid van lithium-ion batterijen.
Wat de XC40 EV gaat doen qua WLTP-range, prestaties en dergelijken stelt Volvo nog even uit tot 16 oktober. Zal de XC40 de veiligste EV ter wereld zijn, of is dat nog steeds Tesla’s domein?
johnwaters zegt
Hoera, alweer een bruinkool gestookte auto erbij.
Joerek zegt
@johnwaters: in ieder geval schoner dan diesel
johnwaters zegt
@joerek: als je zo kortzichtig bent om te denken dat een auto zonder uitlaat minder vervuilt is dat jouw goed recht.
slickrick zegt
@johnwaters: ja echter dat is te wijten aan de NL overheid en niet aan de auto producent. NL staat zo wie zo vrijwel onderaan , na Luxemburg in het Europese lijstje van productie van groene energie, zelfs alle oost Europese landen produceren meer groene energie dan NL……best wel triest.
dondeboer zegt
@johnwaters: Als je rekening houdt met de hogere efficientie van een elektrische aandrijflijn, en met de emissies van raffinage en transport van brandstof, dan is een elektrische auto weldegelijk fors minder vervuilend dan een auto op fossiele brandstof. Maar ook elektrische mobiliteit is inderdaad verre van schoon.
autodrome zegt
@johnwaters: Dat moeten we nog maar eens afwachten, een moderne diesel is schoner dan want dan ook …. De rekensom voor elektrisch is onder de streep helemaal niet zo gunstig. Het is de toekomst, samen met H2 maar dan zal er er eerst veel meer groene stroom opgewekt worden ….
johnwaters zegt
@autodrome: Waterstof is de smerigste brandstof die er bestaat om op te wekken, en wordt op industriële basis trouwens gemaakt van aardgas.
Ik dacht dat AB dé website was voor Petrolheads, het lijkt eerder een forum van Groen Links.
koekebakker zegt
@autodrome: Ookal zou EV minder schoon zijn daardoor dannog heb ik liever een EV in de stad rijden dan die stink diesels. Adem je wel eens uitlaat gassen in ? Dat is niet gezond. Dan beter die uitsloot elders doen waar minder mensen er last van hebben. Als je toch een auto wil dan de uitstoot maar ergens waar minder mensen het direct inademen
fransananas zegt
@johnwaters: beter dat dan olie
johnwaters zegt
@fransananas: de ganse wereld draait op olie, niet op elektriciteit. Of dacht je medicijnen te kunnen maken met elektriciteit?
koekebakker zegt
@johnwaters: Die moet je iig niet van olie maken. Effectieve medicijnen maak je van planten,kruiden,etc kortom natuurlijk onbewerkt niet giftige stoffen
johnwaters zegt
@koekebakker: da’s kwakzalverij, er is nog geen enkele kankerpatiënt genezen met planten en kruiden.
fransananas zegt
@johnwaters: als dat je argument is waar om zou je die olie dan op willen maken aan auto’s?
oxidizers zegt
@johnwaters: ZELFS op bruinkool zijn EV’s schoner dan benzine en diesel… En het is niet eens op bruinkool dus ja..
kreukelzone zegt
Goede innovatie zo’n kreukelzone!
Benieuwd of hij een beetje een concurrerende range heeft.
Dutchdriftking zegt
@kreukelzone: Zit inderdaad een flinke kreukelzone in. Dit lijkt overigens nog veel beter te kunnen.
johnwaters zegt
@kreukelzone: want andere auto’s hebben geen kreukelzone’s?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@kreukelzone: Lol, ‘innovatie’… Lexus bouwt het accupakket al 15 jaar in de veiligheidkooi en met een eigen alu bescherming.
berlinetta zegt
Verkoopt die XC40 eigenlijk een beetje? Heb het idee dat ik ze bar weinig zie. En als ik er een zie, bedenk ik me ieder keer dat ik hem toch wel lelijk vind.
kreukelzone zegt
@berlinetta: Zie ze ook nooit. Behoorlijk duur bakkie voor wat je krijgt.
Binnenruimte van drie keer niks.
berlinetta zegt
@kreukelzone: Prijs is inderdaad belachelijk, maar dat geldt bij meerdere merken tegenwoordig. Is echt niet meer te betalen.
Esprit_de_Flandre zegt
@berlinetta: Verkoopt enorm. Ik zie ze dagelijks…
berlinetta zegt
@esprit_de_flandre: In Belgie wellicht ja. Hier in NL zie ik ze nauwelijks. Heeft misschien te maken met de prijs.
cossiekiller zegt
@esprit_de_flandre: Heeft je buurman er eentje? :-)
lekkerlinksrijden zegt
@berlinetta: kom ze dagelijks tegen, dus dat moet dan wel
gandini zegt
Dus… dan wordt dit de XC40 P1? Of P2? Of P5? Ik ben het kwijt…
joezerneem zegt
@gandini: De cijfers staan voor de vermogensrange. Het wordt inderdaad een P maar het is afwachten hoeveel vermogen hij heeft. Ik denk dat het vergelijkbaar is met de Polestar 2.
mbvw zegt
Is dit dan de volvo variant van de polestar 2? kan me vaag ergens herinneren dat deze op het zelfde platform als de xc40 staat
johnwaters zegt
@mbvw: Maaakt geen verschil uit, het is allebei Chinese meuk.
joezerneem zegt
@johnwaters: je zal versteld staan wat voor Chinese “meuk” jouw leven een stuk makkelijker maakt. China maakt wat betrouwbaarheid betreft beter materiaal dan de meeste Europese bedrijven en dan richt ik me niet alleen maar op de Automotive industrie.
jpoers zegt
@joezerneem: zal best wel een hoop goede dingen uit China komen, ze hebben natuurlijk kans om te verbeteren tijdens het kopiëren. Alleen de meuk die door de brievenbus wordt gepropt omdat vrouwlief het wel leuk leek kan van mij daar blijven. :(
mashell zegt
Als ze dit jaar nog geproduceerd worden zou Volvo Nederland er goed aan doen de hele productie voor 2019 op te kopen en alvast op kenteken te zetten. En beveligers in te huren voor de Volvo dealers want als je dit met 4% bijtelling kunt krijgen komt er een run op.
joosstra zegt
@ berlinetta : sinds 2.2.2018 zijn er 6408 exemplaren verkocht in Nederland. Niet slecht dus.
Supreem zegt
Wordt in Gent gebouwd!
tom307 zegt
Eindelijk, ik wacht al 3 jaar op deze Volvo ^^)
schuimbekje3 zegt
Zolang Amerikaanse instanties auto’s testen als dat ze boeing 737 max testen hou ik het wel effe bij volvo… als veiligste EV.. overal in europa behalve nederland zie ik de xc40 rijden.. en dat komt maar door 2 dingen.. BPM en de dealers in NL.
joezerneem zegt
@schuimbekje3: XC40 verkoopt anders beter dan de X1, Countryman, Q3 en GLA samen.
oxidizers zegt
@joezerneem: Ook die auto’s zie je weing. BPM