Volvo stuurt ons zojuist een persbericht waarin het bevestigt met Polestar te werken aan een Volvo S60 met achterwielaandrijving en een V8 voor komend jaar. We like!
Klinkt goed allemaal hè? Helaas gaat het niet om een straatlegale auto maar om een auto voor het Australische V8 Supercar kampioenschap. Na de introductie van de S60 Polestar in april lijkt Volvo de smaak te pakken te hebben in het land van kangoeroe en didgeridoo. De Zweden willen hun sportieve kant schijnbaar graag profileren down under en gaan daarom deelnemen met een fabrieksteam aan de -naar mijn bescheiden mening- tofste autosportklasse ter wereld: de V8 Supercars.
De eerste gedachte op de redactie was “Ja maar, hoe dan?” want de S60 heeft helemaal geen achterwielaandrijving of V8 in de line-up zitten, de dik 500 pk sterke T6 in de S60 Polestar Concept was het meest krachtige wat we tot nu toe zagen in de S60. Gelukkig is het niet vereist om een auto te baseren op een straatlegaal model, de nieuwe “Car of the Future” regels voor het V8 Supercars kampioenschap schrijven slechts voor dat je een bepaald “Control” chassis moet gebruiken en een 5.0 liter V8 maar de styling is vrij. De enige overeenkomsten tussen de raceauto en de straatauto zal dus de styling zijn en dat is ergens wel jammer want als het geheel écht op basis van de S60 was gebaseerd, was het “risico” dat er ooit iemand een straatlegale versie zou weten te realiseren een stuk groter geweest.
Volvo en Polestar -dat enige ervaring heeft met race-georiënteerde S60’s– gaan de samenwerking aan met Garry Rogers Motorsport, een team dat al jaren meedraait in de top van het explosieve V8 Supercars kampioenschap waarin op dit moment vier soorten auto’s deelnemen: de Holden Commodore, Ford Falcon, Nissan Altima en Mercedes E63 AMG. Helaas hebben we nog geen foto’s van de auto die Volvo gaat gebruiken, maar Volvo heeft wel vast een videootje in elkaar gedraaid die ons helpt herinneren hoe succesvol Volvo is geweest in de Australische racerij.
kogando zegt
Dus deze auto staat ongeveer even ver van Volvo als Donkervoort van Audi.
baasbas zegt
@kogando: Los van de naam: verder. In de Donkervoort vind je bestaande Audi motoren. In deze racer komt een 5 liter V8. Dat is geen bestaand blok van Volvo…
jrk68 zegt
@baasbas:
Of Ford motoren, als je maar vergenoeg in de geschiedenis van Ome Joop duikt….
baap zegt
@baasbas: Volvo gebruikt(e) toch een V8 van Yamaha? :)
autobart zegt
@baap: Geen V8 van Yamaha, maar een V8 met een hoek van 60 graden (om hem klein te houden) die ontwikkeld was in samenwerking met Yamaha…
baap zegt
@autobart: Ahh.. that makes things clear!
guusboum zegt
*De vorige was een t6 , de c30 polestar een t5
CasperH zegt
@guusboum: er is geen “vorige” S60 van de V8 Supercars…
guusboum zegt
@CasperH: bedoel natuurlijk de vorige van polestar, zoals jezelf zegt die 500pk sterke t5 wat dus een t6 moet zijn… Een 6-cilinder
CasperH zegt
@guusboum: ah zo, je hebt gelijk. Aangepast, thanks!
bmwkevin zegt
De eerste alinea maakte mij blij…
berlinetta zegt
@bmwkevin: En de tweede maakt mij minder blij.
dsg3 zegt
@bmwkevin: mij ook p
Svda zegt
Dit soort wagens willen wij op de weg zien ipv een prius of 0% bijtellingsmeuk
Ram-G-maN zegt
Een silhouette racing car met een héél klein beetje overeenkomst met een productie S60-platform dus. Fair enough.
hollow zegt
En de azijnpissers die anders kritiek hebben op RWD bij de Duitse varianten horen we nu niet.
Ik wil niets anders dan RWD. Prachtig dat er zo een “Volvo” komt.
lincoln zegt
@hollow:
idd .. want rwd heb je immers keihard nodig in het NL verkeer ..
hollow zegt
@lincoln: meer dan 100pk heb je in het Nederlandse verkeer ook niet nodig dan? RWD geeft een ander stuurgevoel.
Svda zegt
@hollow: Geef mij maar nog steeds Quattro, rijd in mijn ogen een stuk lekkerder, ook in bochten. Heb hiervoor een Bmw E46 330d met m onderstel gehad en reed wel aardig maar de Audi A4 3.0 tdi Quattro met sline onderstel die ik nu heb net wat lekkerder.
hollow zegt
@dahlback: heb zelf een 2013 BMW 330d met M pack. Quattro heeft een voordeel als het wegdek er nat of vettig bij ligt. Het voelt ook “veiliger” aan. Ben zelf BMW fan, maar weet een goeie dikke Audi ook heel hard te appreciëren.
solmatje zegt
@hollow: Zieke bakken.. allebei: a4 3.0 tdi en 330 d.. ruilen?
hollow zegt
@solmatje: ik laat er m’n eigen vrouw nog niet mee rijden. Behalve als ik stomdronken ben, maar dan besef ik het gelukkig niet meer.
autogek123 zegt
Ze moeten wel andere merken lokken bij de Clipso 500 in Australie, want hun eigen merken gaan failliet. Ford AU is al bankroet. Trouwens, het publiek is niet echt het volk waaran je Volvo’s verkoopt. Obese tokkies van 40+ jaar oud.
ericc zegt
Ik had gehoopt op DTM-deelname….
Seroo zegt
@ericc: Daar dacht ik ook aan gisteren. Waarom doet Volvo niet mee vroeg ik mij af toen ik zat te kijken naar de DTM. Ik denk wel dat het hebben van een V8 in de S60 een grote stap voorwaarts is richting de DTM.
babybenzer zegt
Blauw is hip, als deze polestar er niet komt hebben we altijd nog leuke jagggggggs
wolf zegt
Jammer dat ze niet voortborduren op de vroegere stationwagens; zoals de 850 R van Jantje (Lammers) en dus een V60 inzetten.
Alex_79 zegt
@wolf: heeft met de regelementen te maken vrees ik, die staan alleen het gebruik van 4-deurs sedans toe
imdoctorbob zegt
Zoiets dus?
http://www.supercarchallenge.nl/nl/zaterdag117.html?image=eurorace-zaterdag-114.jpg