De Volkswagen Taigo is officieel. En misschien komt het uiterlijk van de compacte crossover je bekend voor?
Er is een nieuw model toegevoegd aan het gamma van crossovers en SUV’s van Volkswagen. Als je een beetje bekend bent met de wereldwijde line-up van de Duitse autofabrikant, dan kan het zomaar zijn dat je deze auto eerder hebt gezien. De Taigo werd eerder in Brazilië gelanceerd als de Nivus.
Nivus
Helemaal één op één is de Taigo niet overgenomen van de Nivus. De crossover heeft een Europees sausje gekregen. De doorlopende achterlichten en verlichting voor kennen we bijvoorbeeld van de ID.4. De Volkswagen staat op het MQB-platform in het zogenaamde A0-segment. In gewone mensentaal betekent dit dat de Taigo zich tussen de Polo en de T-Cross begeeft. Het moet een SUV Coupé voorstellen in het lagere segment. Het automerk maakte meteen duidelijk dat dit een uitbreiding is van het gamma en geen vervanger van een bestaand model.
Met name de achterkant is nogal uitgesproken, met die foute neppe uitlaatsierstukken. Er is keuze uit acht verschillende exterieur kleuren. Wil je echt opvallen, ga dan voor een groene. Dat is een nieuwe exclusieve Taigo kleur.
De Taigo is 4,26 meter lang, 1,49 meter hoog en 1,75 meter breed. De wielbasis bedraagt 2,56 meter. Daarmee is het model lager en langer dan een T-Cross. Wat resulteert in meer beenruimte voor de passagiers achterin.
Interieur
De strategie van Volkswagen om knoppen te verbannen gaat door met de Taigo. Achter het stuur zit een scherm, in het midden een display van maximaal 9,2-inch groot voor de infotainment en daaronder aanraakgevoelige schuifjes voor de climate control. Volgens Volkswagen eenvoudig te bedienen tijdens het rijden. Het merk zegt er alleen niet bij dat je met het nemen van een hobbel per ongeluk de stoelverwarming op drie zet, de achterruitverwarming inschakelt en de circulatie op standje maximaal. Want je vinger gaat natuurlijk alle kanten op in zo’n situatie.
Volkswagen Taigo motoren
Het aanbod qua motoren varieert van 1.0-liter tot 1.5-liter TSI benzinemotoren. Het gaat hier om twee driecilinders en één viercilinder. De vermogens bedragen 95 pk, 110 pk of 150 pk. Afhankelijk van het type motor, beschikt de crossover over een handbak met vijf of zes versnellingen, of een 7-traps DSG. Volkswagen liet weten dat er geen GTI op de planning staat. Ook is er geen dieselmotor voor de Taigo.
Verkoopstart
De marktintroductie van de nieuwe Volkswagen Taigo is aan het einde van de zomer. Een Nederlandse prijs is op het moment van schrijven nog niet bekend. In Duitsland ligt de vanafprijs van de crossover onder de 25.000 euro.
amai zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
golf1985 zegt
@amai: ja en we weten allemaal dat de vervanger van de lupo hier geen succes was
jaapies zegt
VW heeft me nooit kunnen bekoren. Maar ik begin nu toch echt een afkeer tegen het merk te ontwikkelen. Wat een armoede en 13 in een dozijn rommel is het aan het worden zeg. Om over mijn afkeer tegen dit soort burgerlijke hoog op z’n poten auto’s nog maar te zwijgen…
shalomleon zegt
@jaapies: ik ben het helemaal met je eens, maar wel o zo benieuwd welke niet 13 in een dozijn auto u heeft
jaapies zegt
@shalomleon: ik rij een BMW 740d 2017
shalomleon zegt
@jaapies: begrijp me niet verkeerd maar dat is toch het synoniem voor 13 in een dozijn?
jaapies zegt
@shalomleon: daar zullen de meningen vast over verschillen.
Voor mij is het vooral een middel om snel en uitgerust op locatie te arriveren…
maze zegt
Idd helemaal mee eens suv zooitje
drsjeroen zegt
Ik woon sinds een klein jaartje op Curaçao en heb de Nibud bij de lokale dealer gezien. Hier concurreert de auto met een CX3 en een Kia die we niet in NL hebben, maar die plastic troep van VW is niet te pruimen
Johanneke zegt
Lekker man, meer nepuitlaten dan cilinders.
Oja en iedere auto zonder draaiknop voor de climate control is naar mijn mening per definitie achterlijk. Niet alles moet een scherm zijn.
lecomte zegt
@Johanneke: Ik heb knoppen voor de climate control en dat werkt ook prima hoor.
leeno zegt
@Johanneke: Succes dan want in de toekomst ga je in geen auto nog een knop voor de climate control vinden. Maar het is een VAG wagen dus ik had al wel gedacht dat jij hem achterlijk zou vinden 😉
Johanneke zegt
Mazda en Honda zijn merken die never nooit naar climate control en volume control zonder draaiknop gaan, om maar even 2 merken uit de mouw te schudden.
leeno zegt
@Johanneke: dat zijn gevaarlijke woorden, ik schrijf het op en we zullen zien of je gelijk gaat hebben. 😁
mashell zegt
Nou juist voor climate control heb je geen separate knoppen nodig. Een goede airco zet je op auto en doe je bijna nooit meer wat aan. Die enkele keer kun je het wel via een schermpje bedienen. Mijn Audi heeft een separaat scherm voor climate control, ziet er prachtig uit maar is verspilling van resources.
Johanneke zegt
E-tron waar ik wel eens in rij heeft dat ook. Temperatuur verstellen is langzamer en omslachtiger dan in de cimate control in mijn 1998 Galant, waar het wel gewoon een draaiknop is. Ziet er erg leuk uit, maar ik heb liever gemak. En, altijd op auto werkt niet altijd voor mij. Soms wil ik het warmer omdat ik in een t-shirt zit, andere keren heb ik een dik vest aan. Dan wil ik niet hoeven kijken waar de knoppen op een scherm zitten, dan wil ik een draaiknop en een schermpje welke de temperatuur weergeeft. Waarom moeilijk doen als makkelijk al 25 jaar geleden kon.
pindakoning zegt
Ik wil echt niet te negatief zijn over VW, maar dit dashboard is toch goedkope troep met die schermpjes. Bij andere merken geven dergelijke schermpjes meestal een up-to-date indruk
peekaas zegt
Leuk hoor zo’n Volkswagen GLA 🤭
Zal wel weer veel te duur zijn als je hem leuk wilt uitvoeren.
Loek zegt
Gat tussen Polo en T-Cross, wat mij betreft een gat dat niet bestaat. Maar goed, Henk en Ingrid willen ook de blits kunnen maken met een dynamisch gelijnd model die erg dynamisch een voorwielaangedreven 1.0 naar 100 jakkert in 14 seconden. Moet je natuurlijk gewoon begrijpen.
detroitv8 zegt
Lol. Ik ben normaal totaal niet van de VW maar vind dit juist wel een guitig karretje.
wimof zegt
Was op zoek naar brilglazen, Carl Zeiss beloofd in zijn oorkonde plechtig dat ze op geen enkel ogenblik het technische aspect laten vertroebelen door commerciële belangen.
Ik denk dat er nog veel (logische) knoppen in moderne auto’s ontbreken.
bernoulli zegt
Een uitgerekte B-segment SUV met een schuine achterkant en een goedkope look. Soort Renault Arkana dus.
geelbarrel zegt
ik ben niet helemaal op hoogte van de modelplannen van Škoda, maar hier op vakantie in de achtertuin van Cesana (ontwikkelingsafdeling van Škoda in Mlada Boleslav Tsjechië) rijden regelmatig prototypes rond. Zo zag ik eergisteren twee SUV-coupe achtige wagen voorbij komen, de achterste coupe helft camo stickers. Dichte grille dus elektrisch, neus leek op Eniaq. Ik hoop volgende keer mn fooncam in aanslag te hebben!
bernoulli zegt
Van de Enyaq komt inderdaad ook een iV Coupé. Die rijden al een tijdje.
https://www.ames.nl/skoda/elektrische-modellen/enyaq-iv-coupe/
Buiten Europa heeft Skoda ook nog een Kodiaq GT met een schuin aflopende daklijn.
Edge zegt
Ik ben fan van de Taigo! Waarom? Omdat deze auto (hopelijk) het begin van het einde betekent voor de moderne SUV. Voorheen moest alles maar hoger, hoger, hoger, ongeacht de grootte van je auto. Passat werdt Tiguan, Golf werd T-Roc, en Polo werd T-Cross. Maar nu met de Nivus/Taigo zien we de trend weer een beetje omkeren. We gaan nu van SUV naar opgehoogde hatchback. Een of twee generaties verder en iedereen rijdt weer in een normale, niet verhoogde hatchback. Hang de vlag maar alvast uit!
bernoulli zegt
Ik hoop het. Ben alleen bang dat over een paar generaties alles hoog is omdat er dan een stapel batterijen in de bodem van de auto zit.
marcomanta zegt
Betere naam is dit dan bijvoorbeeld deze auto de naam Polooo plus te geven.
meetsysteem zegt
O, o, o. Wat een negatieve reacties weer op die van een enkeling na. Die nepuitlaten zijn inderdaad erg lelijk maar dat doen meer fabrikanten. En touchscreens vervangen de knoppen, maar de belangrijkste functies zitten op het stuur, doen veel fabrikanten.
Verder is het gewoon een leuk karretje, en minder dan 1,50 m. hoog, dus helemaal geen crossover, laat staan een SUVje. Gewoon een hatchback. Zoals al gezegd door Edge.
mout zegt
Of ie me bekend voorkomt?!?
Hij ziet eruit als VAG kleine suv. Daar zijn er wel 10 van, en ik ben lang geleden opgehouden die uit elkaar te houden.
sparks zegt
Hoe kan het toch dat ik elke keer weer aan de Golf 1 moet denken bij dit soort modellen. Veranderd er eigenlijk ooit iets aan design daar?