Voor de Autoshow van Detroit (NAIAS) had Volkswagen een New Midsize Sedan (NMS) aangekondigd. Aangezien de show vandaag los gaat, hebben de Duitsers alvast het laken van de NMS getrokken. En na twintig brainstormsessies zijn ze ook met een mooie naam op de proppen gekomen! Hoe ze ‘m noemen? De Passat….. Echter, deze Amerikaanse Passat is wel degelijk anders dan zijn Europese broer.
Ten eerste is hij een maat groter; in totaal meet de Passat in de lengte 4,87 meter (in Europa 4,77 meter), en in de breedte 1,83 meter (in Europa 1,82 meter). Het Duitse model is met behulp van ‘conceptual directions’ van Volkswagen USA onder handen genomen, en aan de Amerikaanse smaak aangepast. Hoewel de grote lijnen hetzelfde zijn, hoef je alleen maar even naar de achterkant te kijken om te zien dat je naar een ander model kijkt. De Passat zal gebouwd worden in de VW-fabriek van Chattanooga, Tennessee, en zal medio augustus op de markt komen.
Dat VW de Passat als een prijsvechter in de markt zal zetten was al bekend. Het bedrijf geeft aan dat hij in de ‘20.000 dollar price range’ zal vallen. Voor premium auto’s hebben ze Audi immers in de VS. De basisversie krijgt de in de VS bekende 170 pk sterke 2.5 liter vijfcilinder, en als je meer power wilt kan je voor de 280 pk sterke 3.6 liter VR6 gaan (met DSG). Dieselen kan ook, met een 140 pk sterke TDI.
De ambitie van VW is om in de komende zeven jaar 1 miljoen exemplaren van hun budgetsedan te verkopen.
Okkii zegt
Mooi ding moeten ze ook hier zetten :D
Atenza zegt
Niet mooi, niet lelijk.. een echte VW dus. Alleen jammer van die gedateerde horizontale lijn aan de zijkant. Bij ‘onze’ Passat loopt dat mooier op. Wel beetje heftig gephotoshopped weer zodat alles mooier lijkt…
Barryyy zegt
Vind die achterlichten toch beter geslaagd als in europa. Iets “stoerder” uiterlijk, interieur is toch iets minder strak vind ik.
Vooralsnog zou ik gaan voor de VR6 uiteraard. qua uiterlijk is het dus twijfelen tussen een beter interieur of een stel mooiere achterlichten.
Fietsblogger zegt
Achterlichten van een 3-serie??
koluh zegt
@Fietsblogger:
of Audi A4.. maar ik zie wat je bedoelt;)
Jorrit zegt
@Fietsblogger: je neemt me de woorden uit de mond…
Lucb zegt
3-serie, A4 en VW-neusje in een mix
zdev zegt
@Lucb: Inderdaad, net een A4 maar dan met een VW hoofd en BMW achterlichten. Ik mis nog de Mercedes-ster voorop!
driftkicker zegt
@Lucb: Achter is net een 3-serie. Lekker origineel zeg.
CSL zegt
Nette auto.
E basis staat zo’n beetje wat een nederlander superlux noemd.
De BMW 3 achterlichten konden wel anders.
mout zegt
Zeg, hoe zit dat met VW versus Audi?
Mijn indruk is dat Audi op alle continenten dezelfde carrosserieën levert (OK, op LWB-versies in China na).
VW heeft toch juist eindeloos veel lokale modellen? Minstens 3 sedans op Golf-platform in China, compleet andere modellen in Brazilië (zo was ‘onze’ lupo toch geboren?), enzovoorts.
Wel aardige quiz mee te maken: details uit al die internationale VW-tjes op hun model herleiden.
OT: Bij dit exemplaar vind ik de verschillen weer erg klein. Vraag me af of ik het zou herkennen op straat.
mout zegt
@mout: nou moe? Waarom wordt mijn post nou onder CSL gehangen?
Esprit_de_Flandre zegt
@mout: ‘Premium’-brands passen hun auto’s slecht miniem aan de markt aan. Grote, betaalbare merken moeten korter op de bal spelen, om betaalbaar te blijven op sommige markten, en dus ook minder kwaliteit leveren, of totaal andere auto’s aanbieden omdat daar vraag naar is op die bepaalde markten.
Relief zegt
Stoere auto, jammer dat we in de EU een pussy versie krijgen.
V-Power zegt
In de VS heeft de basisversie een 5cill 2,5. En in Europa wil BMW volgend jaar een 3cill 1.5 3-serie bouwen. Daar erger me ik dus ontzettend aan. In Amerika kan alles maar, en hier moeten wij volgens strenge regeltjes leven want ooooooo het milieu… Enerzijds ben ik dus jaloers op die amerikanen (al zou ik mijn handbak niet willen missen), anderzijds verbaasd over het feit dat europa zo heilig doet over de hele milieu kwestie en de Amerikanen zich er weinig van aantrekken.
BaRa zegt
@V-Power: geduld. Hun olieprijzen gaan ook stijgen. Waar vroeger een 6-cilinder de standaard was, is 4-cilinder ook in de States steeds vaker de norm.
Barryyy zegt
@V-Power:
Erger je rot, der is niet veel aan te doen. Wellicht auto’s uit amerika importeren, ze zullen toch wel voor de liefhebbers handbakken verkopen of zijn ze echt zo lui als het maar kan?
Jochempie zegt
Fraaiere auto dan die van ons.. Ach ja, wij hebben de betere moet je maar denken.
York zegt
Gelukkig spreken die Amerikanen “Passat” beter uit dan de gemiddelde Nederlander…
RickS zegt
dat gedeelte waar het kenteken op bevestigd is,
dat 4hoekje is net Audi!!
Ruud zegt
@ York… ja, gelukkig doen ze dat. Hoef je je daar in elk geval geen zorgen over te maken. Het zou wel heel goed zijn voor de wereld als DE Nederlanders een cursus zouden gaan volgen om het net zo goed uit te spreken. Wie spreekt Passat overigens het best uit? Dat maak je namelijk niet echt duidelijk. Zelf denk ik dat de Duitsers dat doen.
Ruud zegt
Leuk alternatief voor een Superb. Ook een grotere maar goedkopere Passat.
Esprit_de_Flandre zegt
@Ruud: Idd, vreemd dat ze daarvan niet begonnen zijn.
d15b2 zegt
Audi A6 anyone?
dikkepei315 zegt
Als je nu duitse auto’s met diesel kan kopen id usa wordt import dan interessant?
Freewarefreak zegt
Erg mooie auto.. ook het interieur ziet er goed uit. Hou niet zo van dat “hout”.. maar voor de rest toch erg lekker. Buitenkant.. lees alle bovenstaande comments.
En qua motorisering ben ik het eens met V-Power.. hoe oneerlijk.. wij maar alles doen met 3 cilindertjes en 1.4 TSI-tjes.. en hun krijgen een 3.6 liter VR6.. kl*** Europa.
pieterbayens zegt
@Freewarefreak: Dat is inderdaad jammer, maar bedenk je wel dat als er weer een ‘oliecrisis’ is, wij dat dus een stuk minder hard voelen dan de Amerikanen. Wij hebben voor dat ritje van 50 km maar 2,5 liter benzine nodig, de amerikaan 5 liter. De rekensom is dan ook vrij logisch, en dat is dat hoe hoger de olieprijs, hoe beter onze concurrentiepositie. :)
Charly zegt
Vreemd dat er niemand de rekening even maakt : 20.000 dollar range start dus van 15500 euro. Hier in Europa betaal je ongeveer het dubbele voor zo’n auto. Ronduit schandalig.
sir_smokalot zegt
1 woord: marketingtaal. Ik denk dat de 20.000 dollar-range alles behelst wat vijf cijfers heeft en een twee er voor.
robbie zegt
@Charly: maar de Passat in Europa kan je niet vergelijken met deze Amerikaanse Passat. Dit is namelijk een uitgekleed hok waarbij alles gedaan is om kosten te besparen. Op dit moment kan je ook nog de Europese Passat komen in de VS en die kost $28.000. Dat geeft maar weer eens aan hoeveel goedkoper deze nieuwe Passat is.
Het is gewoon een “kiloknaller” van VW, speciaal voor markten met “mindere” eisen zoals de VS & China. Deze auto zal namelijk ook in China op de markt komen en de ontwikkeling is dan ook mede gedaan door Shanghai Volkswagen Automotive (joint venture van VW & SAIC).
Kijk ook maar naar de nieuwe Jetta. Hoewel de Europese en Amerikaanse versie qua uiterlijk op elkaar lijken zijn ze onderhuids compleet anders. De Amerikaanse versie is heeeeel schraal (lees de reviews maar) en de Europese versie is 10x beter ontwikkeld. Zo heeft de Europese versie een compleet andere achterwielophanging bijvoorbeeld.
Het doel van VW is om de VS te veroveren/heroveren met speciaal voor die markt ontwikkelde lowbudget auto’s. Het is nog maar de vraag of dat gaat lukken…
rocky zegt
Klingt misschien een beetje raar maar ik vind hem wel mooi (alhoewel het mij doet denken aan een Subaru Legacy)
kursezcm zegt
Jammer dat ie pas in augustus op de markt komt, mn moeder gaat in maart een auto kopen in de US, anders had ik deze zeker aanbevolen.
jeanclaude zegt
edit: check!
Jipp zegt
ik denk dat dit wel een hitje gaat worden daar, ten koste van de camry’s etc! ziet er gewoon goed uit, en wat zullen ze daar blij zijn dat je geen belasting moet betalen bij de aanschaf van een auto.
albertvl zegt
stuk mooier als het huidige model. laat maar komen naar europa. goed voor de zakelijke markt
Freewarefreak zegt
@albertvl: Voor zover ik had begrepen gaat dat niet gebeuren. For the USA only.
Freewarefreak zegt
@albertvl: Wat het wel leuk maakt om er zelf één uit de states te halen.. net zo duur als een Europese Passat na optelling van alle taxes en toestanden.. maar je hebt dan een unieke VW! :)
As_long_as_it_is_fast zegt
Inderdaad zoals nog anderen hier zeggen, bmw 3 achterlichten. Voor de rest valt ie wel mee.
De 10cm extra komen waarschijnlijk wel tot uiting op de achterbank en die centimeter extra breedte, dat snap ik niet. =D Qua motor is de 280pk sowieso de leukste, hoewel je waarschijnlijk best aardig van je plek komt met de 2.5 ook.
bozewolf zegt
@As_long_as_it_is_fast: Die ene centimeter in de breedte is voor grotere bekerhouders ;)
Jorrit zegt
@bozewolf: I lol’d!
As_long_as_it_is_fast zegt
@bozewolf: nice. =D
jackl zegt
10cm extra saaiheid :p
MichaelvdBroek zegt
gave bak! de passat is echt heel goed gefacelift tav de vorige, en die vr6 zou vast om te smullen zijn..
alleen jammer van die houten details in het dashboard! majah dat is vast optioneel.
ErikkNL zegt
Hmm ik vind het aan de achterkant een beetje mengelmoes van BMW en VAG onderdelen. Knikje van de A4 op de achterklep gemixt met de achterlichten van een 3 serie. Ik denk alleen wel dat hij er “spannender” uitziet dan wat wij in Europa rond gaan zien rijden. Als basismotorisering een 5 cilinder met 170 PK… Kijk dat zijn nog eens leuke basisblokken in plaats van die naaimachines die er hier in komen…
KaCh1ng zegt
in europa mag de passatgoedkoper…
duckje zegt
ik vind dit toch een stuk beter dan de saaie die wij in europa moeten smaken.
Atenza zegt
@duckje: ja deze is retespannend natuurlijk..
duckje zegt
@Atenza: zo spannend vind ik hem ook weer niet, maar ik vind hem toch een stuk beter dan die bij ons, zeker die sedan versie van bij ons trekt er niet op.
Flamingo zegt
lijkt sterk op de nieuwe Jetta en verder vind ik m van binnen wat meer op een Skoda lijken. geef mij dan maar de Europese versie. heb er pas ingezeten bij de dealer. Wat een ongelofelijk prachtig juweel! harstikke in orde die nieuwe Passat hoor! (alleen de koplampen vink iets te golfachtig)
Dimglor zegt
Hmm ik vind de Europese toch iets beter….
bpc zegt
inloggen verplicht nu op ab ? ik vind hem er beter uitzien als de onze als ik eerlijk mag zijn…
Atenza zegt
tarquesh zegt
Ik vindt werkelijk alles beter ogen dat voor de VS bestemd is. Ik voel me geroepen om mee te doen met de Green Card loterij om een bestaan op te bouwen in de States. Hier rijdt alleen maar lelijke troep rond.
KaCh1ng zegt
@tarquesh: erg grappig , omgekeerd zegge ze op de VS forums :) dat amerika de lelijke troep krijgt
coupe20vturbo zegt
Het gras is altijd groener…
clubbtraxx zegt
Doe mij de amerikaanse lelijke troep met bijbehorende prijzen dan maar… Damn, ze betalen echt een scheet en drie knikkers daar voor een auto.
F1Tim zegt
En nu hen nog laten inzien dat VS en diesel niet samengaan (en toch maar koppig doorgaan)
mellie zegt
deze wagen ziet er goed uit
tarquesh zegt
Chattanooga, Tennessee, ik zat zo even met de gedachten of er in de vs vw fabrieken zijn aangezien de vw kever voor de bekendheid van vw in de vs een groote rol heeft gespeeld, film herby bijvoorbeeld.
@kaching, ze zouden moeten ruilen. Wij spannende strakke modellen hun bolle ingetogen modellen..