Je zou maar accountant in dienst bij VAG zijn.
Dan voel je je de sinds september vorig jaar behoorlijk F’d in the A, want het gedoe rondom Dieselgate kost het concern klauwen met geld. Van teruglopende verkopen in (met name) Amerika, tot schadeclaims met flink wat nullen voor de komma; VAG kan beter nog even stil blijven zitten nu het geschoren wordt.
Vandaag werd een akkoord met de Amerikaanse autoriteiten bereikt. Volkswagen biedt eigenaren van auto’s met een 2.0 TDI sjoemelblok de volgende opties:
- De auto kan worden teruggekocht;
- Eventuele leasecontracten kunnen worden verbroken;
- Getroffen auto’s kunnen worden gefixt.
Ook moet VAG financiële compensatie bieden aan de eigenaren van sjoemelauto’s, ongeacht welk van de drie bovenstaande opties zij prefereren. Verder dient Volkswagen de schade ten gevolge van de hogere uitstoot herstellen en dingetjes doen met groene technologie. Helaas weten we niet tegen welke waarde VW de auto’s precies moet terugkopen.
Precieze details, bedragen en aantallen zijn helaas nog niet officieel en dus ook nog niet bekend. Ga er echter maar vanuit dat de broekriem in Wolfsburg voorlopig nog verder zal worden aangetrokken. Overigens heeft de deal geen betrekking op de 80.000 auto’s die met een 3.0 V6 TDI zijn uitgerust. Daar wordt nog over onderhandeld.
TimoBac zegt
Tering, als er in Europa ook maar 25% van deze deal wordt gesloten kan vw wel opdoeken.
rufctr01 zegt
Het is zuur voor de mensen die er werken, maar ik heb er geen medelijden mee. Wie zich brand moet op blaren zitten!
dracae zegt
@rufctr01:……Die mensen die daar werken… die hebben voor 99.99% dit NIET bedacht, NIET goed gekeurd noch uberhoubt iets te zeggen gehad over dit.
Dus is die uitdrukking over zich branden niet van toepassing .
Dit is ook ook de reden waarom ik tegen enorme financiële straffen voor bedrijven ben, maar veel meer zie in strenge persoonlijke straffen voor degenen die dit ECHT hebben veroorzaakt.
Daarnaast helpt dit dus niet om dit soort gedrag te voorkomen.
Niet zo lang geleden heeft weer een bank in de US een boete betaald, een schijntje overigens , maar daarmee ook weer strafvervolging voor alle betrokkenen afgekocht..
Die gaan fluitend door of zitten met gouden handdrukken op de bank.
desjonnies zegt
@dracae:
Weet je, 99,99 % van de mensen is ALTIJD de lul !
En soms hoor ik daar ook bij
Verder vind ik het onzin om het te vergoelijken voor het VAG concern
Ik ben hun megalomane ‘ wereld dominantie ‘ ideeën van een par jaar geleden nog niet vergeten noch het feit dat zij andere fabrikanten duidelijk benadeeld hebben dor hun gesjoemel, om nog maar te zwijgen over wat voor schade ze hebben aangericht voor de Diesel motor.
Uit alle hoeken en gaten komen nu de milieu activisten gekropen om de Diesel te grave te dragen, iets wat nu schier onmogelijk is.
Dus van mij mogen ze een hele grote jas uitdoen, ze mogen van mij Porsche en Audi verliezen en als ze kapot gaan kan ik er geen traan om laten; dat gaat niet over hun producten maar meer over de arrogante houding en willens en wetens de kluit belazeren.
Zoals je al aangaf, 99,99% van de mensen zijn altijd de lul, door acties van grote onaantastbare bedrijven die miljarden uitgeven aan lobbyisten in Brussel om onze ‘volksvertegenwoordigers’ ons hun wil op te leggen!
dracae zegt
@desjonnies: Ik vergoelijk helemaal niets! Ik vraag juist om strenge straffen VOOR DIEGENEN DIE VERANTWOORDELIJK ZIJN!
Als we daar nu eens om gaan vragen in plaats van het bedrijf, de werknemers en onze economie om zeep te wensen..
Als dit ECHT om het gedrag van VW ging en niet een stukje zielige haat is dan wil ook jij dat dit stopt en niet steeds weer gebeurt. Een bedrijf uitkleden stopt dit niet zolang de echte verantwoordelijken veilig blijven, gewoon doorgaan of met een dikke bonus vertrekken.
Dit is geen probleem van alleen VW , of alleen de auto-industrie. Overal wordt ten nadele van de maatschappij, van ons, gesjoemeld en overal komen de beslissers daar mee weg terwijl de werknemers , de economie en dus wij de pineut zijn.
Smijt die lui in de bak! Kleed ze persoonlijk uit, maar pak wel de juiste mensen!
lincoln zegt
@dracae:
Gaat niet gebeuren in Europa ..
Ooit een bankier of politicus achter tralies zien verdwijnen ??
Capibaro zegt
@lincoln: ja, daar zijn er na de crisis heel wat van de bak ingegaan
Rob zegt
@lincoln:
Serge Bakker heeft in de bak gezeten. Toen hij weer vrij was mocht hij zijn verhaal doen bij Knevel en vd Brink….. “Sterkte” werd hem toegewenst……
beefcake zegt
@lincoln: zeker wel. Kijk maar eens naar de fraude met de Libor-rente. En zo zijn er wel meer zaken. Vaak pas als het echt te ver uit de klauwen loopt, maar bankiers zijn niet onschendbaar (iets dat politici tot op zeer grote hoogte wel zijn).
kingdante zegt
Krijg bijna medelijden met VW. Not
Dimglor zegt
Toch wel straf dat dit in de VS wel mogelijk is in hier niet..
misterdrogba zegt
VAG concern zal hier enorm verlies aan lijden. Ik denk dat ze stiekem heel hard hopen dat er hier in EU zoiets niet zal gebeuren. Indien wel, mogen ze stilletjes aan kiezen welke merken ze overboord gaan moeten gooien om te kunnen overleven.
vonklausenburg zegt
Ging het net weer wat beter, gooit zonder rechter roet in het eten…
vonklausenburg zegt
@vonklausenburg: zo’n rechter**
Ik mis de edit functie.
kevincck zegt
Wauw wat een achterlijke straf.. debiele staat dat .
beefcake zegt
@kevincck: waarom achterlijk? Hiermee worden in ieder geval de gedupeerden gecompenseerd.
kevincck zegt
@beefcake: Omdat het de mensen alleen om het geld gaat.. dat hun auto meer uitstoot interesseerd de meeste niks. En alle nieuwere auto,s halen hun fabriekopgave niet!
knipperlichtje zegt
Wat een idioterie, een fikse boete en aanpassing van de motoren zou veel redelijker zijn. Een auto terugkopen of het leasecontract afbreken omdat de auto meer uitstoot dan opgegeven zou alleen redelijk zijn als het milieu bij aankoop een dealbreaker was, dat zal maar bij een heel klein deel van de kopers daadwerkelijk zo geweest zijn.
stephane8200 zegt
Ik zei het gisteren al n.a.v. dat $5000 verhaal. Dat aanbod is een afkoop voor het terug moeten kopen of vergoeden van de gehele aanschafprijs. Zie hier de werkelijkheid.
phevtreb zegt
@stephane8200: niet dus, die $5000,- moeten ze alle eigenaren/berijders betalen, daarnaast kunnen de berijders/eigenaren kiezen de auto door VW terug te laten kopen, het leasecontract te beëindigen of de auto aan te laten passen door VW..
stephane8200 zegt
@phevtreb: bedankt voor deze nuttige aanvulling. Mijn punt is dat het ging om dat VW naast de $5K die ze zelf aanbieden ook nog wel andere juridische consequenties opgelegd zouden krijgen zoals hierboven vermeld. Misschien haalde je dat er niet meteen uit. Geen probleem.
phevtreb zegt
@stephane8200: je beweert volgens mij, (zo vat ik het althans op) dat VW $5K gaat betalen en daarmee de rest afkoopt. Dat is niet het geval.
Mocht ik je verkeerd begrijpen dan hierbij mijn excuses, het was een lange zware dag voor mij..
stephane8200 zegt
@phevtreb: ik bedoelde dat VW dacht er vanaf te kunnen zijn met die afkoop. Misschien hadden ze het idee met een waiver erbij (afzien van verdere claims) er vanaf te komen. In the United Claims of America werkt dat dus niet. Ik denk dat we uiteindelijk hetzelfde bedoelden maar dat ik de nadruk legde op de afkoop.
granlusso zegt
In Europa zullen de claims wel meevallen, aangezien wij wat nuchterder zijn.
Ondanks dat het verdiend is, vind ik het toch raar. Er moeten toch wel meer fabrikanten zijn (even los van Opel en Mitsubishi dienonlangs in opspraak raakten)?
lincoln zegt
@granlusso:
Nuchterder !!
Geitjes en gedooghomoos zijn niet nuchter ..
dr420blazeit zegt
In de titel staat: ”moet auto’s terug kopen” in het artikel staat: ”de auto kan worden teruggekocht”. Dus het moet niet?
Author zegt
Als de klant het wil, moet het wel :)
bierbuik zegt
@MauritsH: maar wat voor prijs krijg je er voor terug?
Dagwaarde? Aanschafwaarde?
Gaat hoe dan ook een heel duur grapje worden voor VAG, geen wonder dat ze geen gevoel voor humor hebben
Author zegt
@bierbuik: geen idee! Dat soort details zijn (nog) niet bekendgemaakt.
raouldegraaf zegt
Aan de andere kant wordt er op Europees niveau ook zwaar gesjoemeld met verbruikscijfers… Een heel klein beetje hypocriet is het wel.
De PHEV’s halen tenslotte ook geen 1 op 50
Edge zegt
@raouldegraaf: Alleen ging dit niet om verbruik maar om de uitstoot van schadelijke gassen. E.e.a. hangt wel met elkaar samen natuurlijk, haar het zijn twee totaal verschillende dingen
raouldegraaf zegt
@Edge: zeker waar. Besef ik ook, blijft een scheef beleid…
phevtreb zegt
@raouldegraaf: als je veel elektrisch rijdt, dan is die 1 op 50 zeker realistisch..
jaspervdwinden zegt
Komt ze goed uit, die Amerikanen. Lekker Volkswagen bashen… Heb geen medelijden met VW, maar die Amerikanen kunnen wel altijd lekker overdrijven in hun claims.
retsok zegt
Ik zou vw niet missen op de weg.
Edge zegt
Dit gaat echt veel te ver. Ik ga absoluut niet goedpraten wat VW heeft gedaan, maar deze straf vind ik buitenproportioneel.
Als consument heb je er tot nu toe weinig van gemerkt wanneer je een sjoemeldiesel reed. Ja, de auto stootte meer uit, maar jouw auto werd door het bekendmaken van dieselgate niet minder zuinig en de motor werd ook niet ineens trager of onbetrouwbaarder. Het volstaat dan ook wanneer Volkswagen de wagens repareert en wellicht geldsom betaalt ter compensatie van de waardedaling van de auto’s. Immers, na Dieselgate zullen mensen minder snel een (tweedehands) VW diesel nemen en dat merk je wanneer je je auto probeert te verkopen. Wat mij betreft is de kous daarmee af. Geen gezeik met auto’s terugkopen of leasecontracten verbreken.
Ik ben niet bekend met het subsidiestelsel van de VS en de individuele staten, maar als er bepaalde milieusubsidies verleend zijn op deze wagens dient dat geld gewoon terugbetaald te worden. Uiteraard niet door de klant, maar door VW. Neem dat bedrag en gooi daar een X-percentage bovenop als boete en klaar is Klaus.
rufctr01 zegt
@Edge: zielig gejank van je. VW wist donders goed waar ze aan begonnen in de VS. Als het goed is hebben ze zich verdiept in de regels van het land. Iedere jan met de korte achternaam weet dat er in USA een enorme claimcultuur heerst, dus nu moet VW niet janekn.
Als jij een verzekering afsluit word je ook geacht de kleine lettertjes te lezen.
Ze hebben 1 doel voor ogen gehad en dat is willens en wetens de grootste willen worden, zelfs dit willen bereiken door bedrog! En daar wringt bij mij de schoen, keihard aanpakken en VAG moet het verlies maar nemen.
willeme zegt
@rufctr01: ondanks het feit dat je absoluut een punt hebt, vind ik her jammer dat je de term ‘zielig gejank van je’ bezigt. Het voegt niets toe en het verzwakt je (goede!) argumenten.
Je hebt absoluut géén ongelijk, maar dat kan zeker sympathieker gebracht worden, mijn inziens!
Edge zegt
@rufctr01: Ik begrijp je punt, maar toch vind ik dat VW onrechtvaardig wordt behandeld in het hele Dieselgate gedoe. Kijk anders eens naar GM’s contactslot problemen. Daar was het zo dat door een defect in het contactslot, je motor tijdens het rijden uitgeschakeld kon worden, en daarbij dus ook alle veiligheidssystemen. En kleinschalig was het probleem niet; In de VS ging het om 2,6 miljoen auto’s en wereldwijd ging het zelfs om 30 miljoen auto’s. Nu komt het mooiste van alles: GM wist al meer dan 10 jaar van het probleem heeft om wat voor reden dan ook niet direct gehandeld. Minstens 124 mensen zijn overleden bij een verkeersongeval als gevolg van het defect, en er zijn nog eens 275 bevestigde gevallen van mensen die niet-fatale letselschade hebben opgelopen.
En het leukste van alles is nog hoe GM er vanaf gekomen is: Ze hebben een boete moeten betalen, hebben de mensen die letselschade hebben geleden betaald, de nabestaanden van de overledenen en uiteraard hebben ze de auto’s moeten repareren. Van een terugkoopregeling was absoluut geen sprake. Kosten van dit grapje: 900 miljoen dollar boete, en een fonds van 600 miljoen dollar voor de schadevergoedingen aan slachtoffers/nabestaanden te betalen plus de kosten van het repareren van de auto’s.
GM deed precies wat Volkswagen heeft gedaan: het loog de consument voor over het product dat ze kochten. GM verzweeg een gevaarlijk defect, waarmee het dus onveilige auto’s verkocht alsof ze veilig waren. VW verzweeg het gesjoemel met de NOx uitstoot, waarmee ze dus auto’s de weg op stuurden met een hogere uitstoot dan in de folder stond.
Het grote verschil is dat VW’s gesjoemel minder auto’s omvat (600k tegenover 2,6mln auto’s in de States) en dat er in het geval van Volkswagen alleen economische schade werd geleden door de consument: de waardevermindering van de auto. Waarom zou VW dan nog zwaarder gestraft moeten worden dan GM? Ze hielden zelf al rekening met 6,5 miljard dollar om Dieselgate het hoofd te bieden, maar volgens theoretische berekeningen van Reuters kan dat bedrag veel hoger uitvallen (tot zelf 90 miljard dollar). Dat is fors hoger dan die 1,5 miljard + reparatiekosten die GM moest betalen. Daarnaast zit de EPA Volkswagen op de nek en willen ze VW verplichten EV’s te bouwen in de VS. Waarom probeerde de NHTSA geen soortgelijke druk op GM uit te oefenen om veiligheidsfeatures beter/goedkoper/bereikbaarder te maken? Waarom klagen pensioenfondsen en vermogensbeheerders Volkswagen aan, maar deden ze dat niet bij GM?
Mijn punt is dus dat de hele reactie op Dieselgate in de VS een prachtig voorbeeld is van selectiviteit van de Amerikaanse burgers en overheid(sinstanties). Wanneer GM iets verzwijgt dat 124 doden en 275 gewonden oplevert krijgen ze een tik op hun vingers, terwijl Volkswagen van alle kanten aangevallen wordt en gedwongen wordt tot de meest absurde compensaties. Ik ben van mening dat gelijke daden gelijke straffen verdienen, en dus ook dat Volkswagen buitenproportioneel het haasje is.
pramm zegt
@Edge: je koopt een auto waarvan je mag verwachten dat deze baan de eisen voldoet. Willens en wetens verkoopt een bedrijf je een auto dat daar niet aan voldoet. Je recent gekochte auto is ineens geen klap meer waard, en moet eigenlijk van de weg af worden gehaald, tenzij men forse aanpassingen doet aan de auto met gevolgen voor prestaties, betrouwbaarheid etc. Dan zou ik daar aardig zuur van zijn en vind ik het niet meer dan redelijk dat de auto wordt teruggenomen. Omdat het een groot concern als Volkswagen betreft zou dat ineens niet hoeven?
Edge zegt
@pramm: Met gevolgen voor de prestaties en betrouwbaarheid? Het hele punt is juist dat ze een fix moeten doorvoeren waarbij dat niet erop achteruit gaat. Wat die waardevermindering betreft heb je volkomen gelijk, en daarom geef ik ook aan dat er wel gewoon een geldbedrag tegenover mag staan om dat te compenseren.
victornator95 zegt
Totaal offtopic maar ik vraag het mezelf al een tijdje af: waar is gtwillem gebleven? Ik kon altijd genieten van zijn verhalen en kennis
lekkaah zegt
@victornator95: het schijnt dat hij a la gordon gecko, een vijandige overname heeft gepleegd op AB B.V… he’s everywhere! (@willeme)
vondick zegt
@lekkaah: all we know is… he’s called Willeme
henkhupelschoten zegt
@victornator95: Nog vager, waar is @mashell ?lang niks van gehoord..
henkhupelschoten zegt
@henkhupelschoten: Gelukkig is hij gewoon nog onder ons zie ik nu!
lekkaah zegt
@henkhupelschoten: mashell is druk bezig met de herrijzing van de occupy beweging
willeme zegt
@victornator95: Ik leef nog steeds, maar ben nu wat drukker bezig met het tikken van artikelen, lijstjes en adviezen voor Autoblog ;-)
Naamsverandering was overigens niet gepland… Mijn zus heet nog wel gewoon gtwillem!
phaeton zegt
@willeme: Conflicterend met je eigen website wat AB stiekem niet zo fijn vond?
willeme zegt
@phaeton: Hahaha! Nee hoor, dat was geen enkel probleem. Integendeel!
lekkaah zegt
@willeme: gewoon salarisverhoging eisen dus (pun intended pls)
hplh zegt
@willeme: o ik dacht dat je een baan had gevonden
willeme zegt
@hplh: Ik heb er meerdere op het moment ;-). Maar voor mijn hobby maak ik graag tijd vrij!
Author zegt
@willeme: zoek je nog een job als senior plusjeskanon executive? PM me.
willeme zegt
@MauritsH: daar moet ik even goed over nadenken. Ik zie dat de eisen voor plusjeskanon zijn:
– ik moet kansloos zijn
– geboren in het jaar 1968
– ik moet afstand doen van mijn lever
– ik moet een ban krijgen vanwege kinderachtig gescheld, op de man spelen en aanhoudend irritant gedrag
– ik moet diep gewortelde haat koesteren jegens Volkswagen Group producten.
– ik moet de redactie spammen als een malle, ook ná mijn ban
– het ergste is: ik moet het Smartis Roadsterisme gaan belijden!!! Dat houdt in dat je wel een nieuwe lever krijgt, maar alleen in speelgoedauto’s mag rijden.
– ik moet vrijgezel zijn, en blijven (maar gezien bovenstaande punten heb je niet echt een andere keuze…)
Dutchdriftking zegt
Terug kopen a la, maar terug kopen en een geld boete? Dan hebben de eigenaren geld verdiend met autorijden. Lijkt me nogal krom. En last hebben ze er sowieso al niet van gehad. Ik zeg fixen en een kleine vergoeding per auto. Meer dan reëel.
norge zegt
@dutchdriftking: Als je iemand bedriegt mag je daar best een goede boete /compensatie voor betalen..
Dutchdriftking zegt
@norge: Dit is geen goede boete, dit is buiten proportie. Natuurlijk moeten ze gestraft worden, maar de manier waarop de Amerikanen hier weer keihard hun eigen markt beschermen en ze met hun achterlijke rechtssysteem met jury dit soort vonnissen trekken, dat klopt van geen kant.
Ze hebben daar aan de andere kant van de plas overigens geen idee dat ze het hier mee goed verzieken voor Europa. VW is een van de grootste aanjagers van de Duitse economie. En heel Europa draait zo`n beetje op Duitsland….
willeme zegt
@dutchdriftking: daar heb je een verdomd goed punt!!!! Tuurlijk, het hele #dieselgate verhaal had NOOIT mogen gebeuren. Maar het komt wel goed uit. Ondanks al het gesjoemel is een Passat of A3 TDI onder de streep véél schoner dan een RAM Hemi V8 Laramie Quadcab. Maar dat zijn volgens de wet vrachtwagens, geen auto’s….
norge zegt
@willeme: En die pickups worden niet met leugens verkocht…Appels met rotte peren vergelijken..
willeme zegt
@norge:
Het geeft wel aan hoe krom het geregeld is. Niet om het goed te praten voor Volkswagen, integendeel. De lobbyisten zijn dermate sterk dat die verouderde pickups, welke waanzinnig verkopen en als dagelijks vervoer worden ingezet buiten schot blijven.
Volkswagen hard aanpakken is voor diezelfde lobbyisten erg prettig, want minder concurrentie van het buitenland is altijd prettig. En met een beetje mazzel heeft VW de naam Duitse Kwaliteit in de VS ook bezoedeld, waardoor de Amerikanen weer ouderwets ouderwetse techniek kunnen verkopen.
Dus VW moet ab-so-luut terecht staan voor de frauduleuze software. En wat mij betreft mag de rest van de insutrie flink op scherp gezet worden. Kunnen we lekker allemaal Smartjes rijden.
dracae zegt
@norge: …en WIE moet dat dan eigenlijk betalen?
Hier komt de rekening dus bij VW aandeelhouders, dat vind ik niet zo erg,maar vooral ook bij onschuldige werknemers en uiteindelijk jou en mij te liggen.
Geld vloeit letterlijk en figuurlijk van hier naar de US!
De straf zou bij de echte schuldigen moeten liggen, namelijk de VW beslissers, degenen die dit bedacht en goed gekeurd hebben!
Dat gebeurt niet en JUIST ook niet in de US, waar bedrijven de hele tijd strafvervolging voor de hotemetoten afkopen en ook nog voor relatief kleine bedragen als je bedrijf Amerikaans is. Dat stimuleert dit soort gedrag dus juist!
willeme zegt
@dutchdriftking: Klopt. Dat is krom. Echter, dit betreft de States, daar is het bekend dat de compensaties relatief ruim zijn. Had VW gewoon rekening mee kunnen houden bij het programmeren van frauduleuze software.
dracae zegt
@willeme: Ik reken dit ” VW” ook zeer aan, juist omdat ze zich hiermee zo openstellen voor weer een rondje Amerikaans kaalplukken..
Maar wanneer ik ” VW” zeg bedoel ik blijkbaar iets anders dan sommigen hier, die ervan genieten dat een bedrijf en al die mensen die daarvan afhankelijk zijn wordt kapot gemaakt.
Ik bedoel met ” VW” hier die lui binnen het bedrijf die dit soort dingen bedacht hebben, hebben goedgekeurd en hebben mogelijk gemaakt!
Dit is net zo iets als ‘ simpele’ soldaten verantwoordelijk houden voor een of andere oorlog i.p.v. de politieke leiders die ze hebben gestuurd.
ds3thp zegt
En wat gaat er gebeuren met die terug gekochte auto’s dan? Aanpassen en weer in de verkoop of zo de schredder in?
Dat laatste zou wel typisch Amerikaans zijn! Eerst iemand beboeten en hem groene dingetjes laten doen, om vervolgens niet meer naar het verdere gevolg te kijken!
siemi zegt
@ds3thp: krijgen een Lemon aantekening en worden gewoon geveild aan handelaren.
E550 zegt
@siemi: denk niet dat ze een Lemon worden aangezien ze worden ge-update met normale software.
siemi zegt
@e550: als ze terug gekocht worden is dat onder de Lemon law. Ze moeten dan nog wel steeds worden aangepast om verkocht te kunnen worden.
ocda zegt
The USA pfff https://www.youtube.com/watch?v=8S0aD6QLTxQ
norge zegt
Merkel heeft er persoonlijk voor gezorgd dat dit in Europa niet wordt gedaan..Jammer..
ocda zegt
@norge: ach we zijn beide geen VAG liefhebbers en zullen er ook niet intrappen om daar wat rijdende wielen te kopen maar om nu een autoconcern te laten omvallen gaat ook wat ver in mijn optiek
dracae zegt
@norge: Merkel en de gehele Europese politiek is nog lang niet ver genoeg gegaan. Een hele stevige reactie op de overreactie in Amerika zou op z’n plaats zijn. Wij zouden niet moeten accepteren dat ze daar dit (overigens zeer laakbare gedrag van VW) misbruiken ten koste van al onze portemonnees!
En ja, dit is misbruik en protectionisme, dat is het op het moment dat ze buitenlandse bedrijven veel, veel zwaarder pakken en leeg persen dan de eigen industrie!
norge zegt
@dracae: Een bedrijf beschermen dat door leugens en bedrog zichzelf verrijkt heeft , aan concurrentie vervalsing deed waardoor andere fabrikanten minder verkochten ….Nee , dood laten bloeden..
martingtv zegt
@norge: het zelfde als Hyundai en Kia dus.
norge zegt
@martingtv: Wat hebben die met het VAG schandaal te maken?
martingtv zegt
@norge: iets met boter op je hoofd
http://www.autoblog.nl/nieuws/megaboete-voor-kia-en-hyundai-om-onjuiste-verbruikscijfers-71633
norge zegt
@martingtv: Iets te lage cijfers is een vrij normale bezigheid in de auto industrie…en daar hebben ze ook een straf voor gehad.. Wat ik ook terecht vond ..
smultie zegt
Ach, als de Amerikanen een kans krijgen om de Europese auto-industrie te schaden, pakken ze die natuurlijk met beide handen aan.
Zie ook de Audi 5000
https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_100#Reported_sudden_unintended_acceleration
dracae zegt
@smultie: En de Japanse, of Koreaanse auto-industrie.. O en ook alle andere niet Amerikaanse bedrijven.
Kijk voor de grap eens naar de schandalen in de olie-industrie en zie daar hoe Amerikaanse bedrijven een schijntje betalen in vergelijking met buitenlandse bedrijven voor vergelijkbare zaken.
schellekens006 zegt
Wel lekker eerst een hele tijd rondrijden (en dat zo lang mogelijk rekken) en daarna alsjeblieft hier heb je hem terug VW dealer en nog graag 5000,- euro extra als compensatie.