
Renault heeft Dacia, Nissan stoft Datsun weer af, Tata heeft Tata, en ook over Opel en Fiat bestaan vage geruchten. Het mag duidelijk zijn: een budgetmerk introduceren voor delen van de wereld met een kleinere beurs is heet. Next up: Volkswagen.
Hoewel VW met de Up al een aardige prijsvechter in huis heeft, gaan ze het met hun budgetmerk over een andere boeg gooien: iets minder hi-tech, en wat meer ruimte, zodat je toch nog veel auto voor je geld krijgt. In opkomende economieën wordt gemikt op een vanafprijs van 5.000 euro (ruim twee keer een Tata Nano). Hoe het merk gaat heten is nog niet duidelijk, maar suggesties zijn welkom (Prollwagen?).
VW maakt momenteel in India al een Vento en een marktspecifieke Polo, die voor ongeveer 7.000 euro weg gaat, en voor China wordt een budgetwagen van het formaat Seat Toledo gepland. Dit zijn allemaal auto’s die als VW of aanverwant merk op de markt worden gezet.
Hieronder moet het budgetmerk komen, dat aan de wensen van de lokale consument tegemoet moet komen. Als voorbeeld: in Brazilië moet je met een auto komen die vijf zitplekken heeft en robuust is. En of het ding nou 100 of 150 gram CO2 per kilometer de lucht in blaast of mooie LEDjes in zijn koplamp heeft is van ondergeschikt belang. Je moet veel auto krijgen voor je geld, en winst moet voor de fabrikant van het volume komen.
Het nieuwste VW-plannetje voor world domination werd in AMS uit de doeken gedaan door Ulrich Hackenberg, VW’s chef Ontwikkeling. In potentie is het een mooie manier om de Chinezen met hun eigen wapens te bestoken, en een graantje mee te pikken van de groeiende middenklasses in opkomende landen, die voor het eerst een auto kunnen kopen. Maar de uitwerking ervan zal nog wel wat voeten in de aarde hebben.
In hoeverre Proton betrokken is bij de plannen weten we niet, maar het kan best dat dat schip al gevaren is.
Dat is Seat toch al? (en Skoda ook, maar die auto’s vind ik wat minder pauper).
NOG goedkoper? Damn, dan moet ik aan invalidewagentjes gaan denken?
@kaasboerin: Invalidewagentjes zijn duurder dan je denkt hoor! Duurder dan een Polo..
@The360box: nou idd, je hebt eeb polo BM voor de prijs van een kale brommobiel.
Wat voor nut hebben Seat en Skoda dan nog als VAG waggies in een non-VW jasje?
@bozewolf: Skoda is zeker geen budget merk meer. Stap eens in een Skoda zou ik zeggen… Seat vind ik wat dat betreft nog wat kariger uitgerust.
@911GT2: als jij eens in een seat stapt, en dan geen club of reference uitvoering natuurlijk. met een FR of cupra is helegaar niks mis.
@blo3to3t: Pardon? Nooit in een Cupra gestapt zeker?
Heb een Ibiza Cupra gehad maar ik zag er de gespendeerde 27k niet aan af hoor, weet niet wat jij onder luxe verstaat maar op het leder na is ook gewoon echt ALLES plastic!
Nooit aan moeten beginnen, ben hem nu kwijt wegens bij een km stand van 2500 al nieuwe zuigerveren, injectoren, hogedruk brandstofpomp, en olieleidingen. Top Spul!
Simpel: die zijn voor de Eerste Wereldlanden. We praten hier wel over auto’s die a) relatief groot zijn en b) toch niet meer dan 7.000 euro kosten. Zie jij dat S&S al doen?
@sir_smokalot: Kwestie van badge op een goedkoop karretje plakken toch?
@bozewolf: Ik geloof dat je punt niet opgepikt wordt. Zelf heb ik de indruk dat VAG iets echt niet snapt met budgetmerken. Zowel Skoda als Seat kwamen er met die smoes bij, maar het lukt VAG niet om het budget te laten blijven. De eerste vijf jaar gaan nog wel, maar dan zien de marketing mannetjes hoeveel je verdient aan ‘zachte materialen’ en ‘personaliseren’. En blijkt een auto rebadgen wel erg makkelijk. En zo schuif je het hele merk omhoog de markt in. Maar daar had VAG al een paar merken, dus wordt het dringen.
Gaat nu vast weer gebeuren. Komen ze met Wartburg of een andere oude naam. Eerst methode Dacia een ruime eenvoudige bak. Dan volhangen met snufjes en pakketten. En dan opvolgen door alweer een VW.
Daar kunnen ze dan mooi de naam Volkswagen voor gebruiken.
Zo was namelijk ook ooit de eerste Kever bedoelt als budgetauto.
@bullgod76: Ik denk dat ze voor de naam zusukie gaan ….
volgens mij bestaat t al en heet het skoda
Met ons belastingstelsel kunnen we ook wel van dat soort merken gebruiken!
Proton & Volkswagen liggen al met elkaar in bed:
http://paultan.org/2012/03/05/report-volkswagen-earmarks-polo-for-proton-remodelling/
http://paultan.org/2012/03/12/drb-hicom-boss-rubbishes-talk-on-proton-rebadging-vws/
Ehh en Skoda dan? Zijn ze er dan eindelijk achter gekomen dat Skoda stiekem veel te goede auto’s bouwt voor de prijs die ze ervoor vragen?
Alfa, anyone?
@jack_abarth: +1
@jack_abarth:
Was al aan het kijken of iemand met Alfa kwam….
Dit kan gewoon niet want Volkswagen IS een budgetmerk die gewoon uit zijn schoenen gegroeid is.
@Imom: Dat is het ‘em juist, de hele opzet was toendertijd een degelijke auto aan de man brengen; Kever. Daarom heb ik VW altijd pauper gevonden.
Volkswagen is toch al het budgetmerk van Audi? :P
Waar zijn ze daar in Wolfsburg mee bezig? Ze willen Alfa Romeo omdat ze een merk met passie willen (Seat is daarvoor een ideaal merk, maar dat is tegenwoordig niets anders dan een VAG-bolide met ander logo), een 911-concurrent uit eigen keuken (Bentley), en een budgetmerk (Skoda, maar die zitten tegewoordig, net als Seat, in hetzelfde vaarwater als VW).
Skoda en Seat zijn precies de merken waar ze mee kunnen doen wat ze willen, waarom maken ze die auto’s dan zo dat deze op exact hetzelfde niveau als VW’s zitten?
Inderdaad: gewoon SEAT als budgetmerk positioneren.
Is alleen Skoda nog een vlees/vis probleem.
DKW?
@ Barnato Ik wou net hetzelfde zeggen DKW Vroeger had je AUTO UNION daar komen de 4 ringen ook vandaan met het budgetmerk DKW, iets hoger in de markt AUDI, Middenklasse WANDERER en Superdeluxe HORCH.
Waarom moet dat onder een andere merknaam? voelen ze zich te goed om goedkopere voertuigen te maken? zou het juist wel kunnen waarderen als VW hun aanbod uitbreidt, voor iedereen wat..
Heerlijk die foto van de vlaggen met alle merken die ‘echt binnen de groep’ zitten (ik mis de Porsche vlag nog)
En dan zijn er nog mensen die zeuren dat veel autonieuws ‘VAG-nieuws’ is. Zie hier uw antwoord !
OT: Denk dat we hier weinig gaan merken van de Budget-auto van VAG. Die zullen ze waarschijnlijk vooral op de Oosterse markten gaan afzetten. Maar het is logisch dat dit soort ‘prijsvechtermerken’ de aandacht hebben. Ook bij VAG. Zie de groei van verkopen van Skoda over 2011.
Porsche is voor 49,9% eigendom, en mag er dus nog niet bij :)
@sir_smokalot: 1
@sir_smokalot: Daarom ook.. ‘echt bij de groep’.. ;)
Rare gedachte van VW……….
nog goedkoper dan een VW krijg je er dan geld bij als je het koopt?
@the-budel-guy:
Jij hebt je schijnbaar nog nooit verdiept in de aanschafprijs van een VW…
@jack_abarth: sterke nog al onze vertegenwoordigers rijden met een passat 2.0 TDI uit 2011.
dus over die prijs weet ik genoeg.
@the-budel-guy:
Dat je de prijs weet wil nog niet zeggen dat je je erin verdiept hebt, anders had je wel geweten dat die aan de hoge kant ligt t.o.v. de concurrentie.
@the-budel-guy: Wou ik ook zeggen, je rijdt voor gek in zo’n hok.. mooi kan het toch niet worden. Ach, met geld toe zou ik het nog niet doen.
@priusredbenzine: Duidelijk nog nooit een Passat gehad.
Miscchien, als je later groot ben, krijg je eens een keer verstand. Ga nu maar je scooter starten en hop, naar school.
@TSI-tje: Oei, vw-fan boos gemaakt? Ik heb inderdaad geen vw gehad en zal ik hopelijk ook niet krijgen (met name de Pheaton is een hok, duur en lomp). Ik rij dagelijks Maserati, dus ik weet denk ik wat meer van échte auto’s. Daarnaast staat er nog een grote collectie van andere auto merken in mijn loods waar jij denk ik alleen maar van kunt dromen. Punt gemaakt.
@priusredbenzine: Pics or it didn’t happen.. Uh, bedoel je deze? Vette bak dude.. http://www.autojunk.nl/fotos/maserati-quattroporte-358/71503/1
@kaasboerin: @TSI-tje: Mooi schaalmodel hè? Lucky me..
@priusredbenzine: Je taalgebruik verraad je leeftijd. End of story.
@TSI-tje: Hoe oud ben ik dan? (Wil je zo graag een foto hebben? Dan ga ik die regelen.)
@priusredbenzine: Zie de comment van ‘Kaasboerin’.
Sluit ik me bij aan.
@TSI-tje: @kaasboerin: ik zet ze nu op autojunk.
Het het toch niet voor niks VOLKSwagen
@mrbones: +1
of ze noemen het armevolkswagen
Zozo, hebben ze toch een manier gevonden om Bugatti omzet te laten genereren…
Ik zeg: FAW Jetta uit china en de City Jetta uit Canada exporteren, frisse snuit enkel met een wat oudere jas!
Snap dit niet helemaal, het moet allemaal wat minder Hi tech worden. Dat zijn toch al die VW hokken toch al? Daar hoef je echt geen budgetmerk voor te lanceren…
Het woord budget brengt al zo’n beetje de hele Nederlandse bevolking in beweging. Zou het hier ook goed doen zo’n merk en je kunt tegen de buren blijven zeggen dat het toch eigenlijk een “Volkswagen” is.
Ik zou het prachtig vinden als er ooit een merk komt met een budget-sportwagen: plaatwerk van plastic/ polyester maken, stoelen met kunstleer, geen luxe, geen stuurbekrachtiging (omdat er dan geen luxe is en overal plastic), brommer motor (midden of achterin voor een goede balans) stoelen niet/handmatig verstelbaar, goedkoop of door de koper in elkaar laten zetten en misschien 4 persoons en als optie legaal maken voor 16 jarige. Dat kan volgens mij best goed verkopen toch?
@ytrewq:
@ytrewq
en achterwielaandrijving
“Tata heeft Tata”, LIKE!
VW IS al een proletenmerk…. gewoon kwestie van prijslijsten aanpassen en hoppakee, de oorspronkelijke gedachtengang van de wagen voor “das Volk” is weer terug!
Kan het nog minder luxe? Je mag bij VW/Audi al blij zijn dat je auto met een stuurwiel en ramen wordt afgeleverd! Bijna alles is een optie bij VAG…
@rufctr01: Simpel: geen opties.
@rufctr01: het is opzich niet zo erg dat alles een optie is, maar het feit dat de opties zooo duur zijn is niet normaal.
@eklasse
Bedank voor de foto, ik wist nog niet dat zulke auto’s al in productie waren.
Een boodschappen auto voor naar de Aldi ….
@norge: L=u?
@priusredbenzine: Nee u is l :)
Ik zeg de merkrechten van Trabant opkopen en gaan
Nog niemand heeft Untermenschwagen geclaimd?
@baasbas: ROFL!
@baasbas: Kunnen ze hem dan met een zegelspaarboekje bij elkaar sparen?
Tjonge wat een VAG haat hier zeg… allemaal net te duur voor de jongentjes hier…
VW noemen ze een budget merk… wat een autokenners hebben we hier toch op dit blog.
@911GT2: Oh…. jij bent een kenner? Of gewoon zo’n ei die standaard teveel betaald voor zijn stuk blik? Of heb je nog wat KDF spaarboekjes van Opa liggen?
@406_v6: Nee, een auto die in elkaar geschroefd is door geharde alcoholisten, dat wekt vertrouwen. Succes !
Ga je een écht vergelijk maken zijn de onderlinge financiële verschillen heel ‘zo groot’ niet in het zelfde segment.
Inderdaad, succes roept jaloezie op.
Noem het tokkiewagen
Hop VW, laat ze een poepje ruiken.
NB: nog 1 maand wachten en mijn nieuwe Passat 2.0 TDI met alles erop komt eraan:)
Dacia ownd al. too late too little
@creativetechnologie: Ja, dat is inderdaad nét na Skoda gebeurd. Zie verkoop cijfers over 2011. End of story.
Een mooie naam zou Volkswagen zijn.. Of misschien Volksauto :D
Ik ben blij om te horen dat het bij VW eindelijk doorgedrongen is wat ik al lang wist.
Volkswagen is al jaren lang geen wagen van het volk meer, zoals ze vroeger wel begonnen zijn.
Skoda tot budgetmerk omvormen, past totaal niet bij de geschiedenis van het merk. Van vroeger uit was Skoda namelijk een merk dat luxe statige limosines leverde aan vele staatslieden.
– Trollwagen
– Snolwagen
– Oldsko(o)lwagen
– LOLwagen
– Evolve-wagen
– Dohwagen
– Volkswaffen ;)