Volkswagen komt met de ID.7 die dé concurrent moet worden van de Tesla Model 3. Nu te zien zonder camouflage.
Tesla is natuurlijk hét elektrische merk. Andere merken hobbelden daar eerst een beetje achteraan. De laatste tijd is daar natuurlijk verandering ingekomen. Steeds meer en meer merken komen gewoon met goede elektrische auto’s die zeker hun mannetje staan. Volkswagen introduceert nu de ID.7. Nog niet officieel, dat is volgende week pas. Maar hij komt er dus aan.
Nieuwe info en gelekte foto’s
Het aftellen is begonnen, want op 17 april aanstaande wordt de nieuwe auto aan het publiek gepresenteerd. De elektrische Volkswagen ID.7 is het nieuwe vlaggenschip binnen de ID.-serie. Volkswagen geeft vooruitlopend op de onthulling nu wat meer informatie vrij over de auto. Tevens zijn er wat foto’s gelekt waar we een ID.7 kunnen zien zonder camouflage. En heel eerlijk, de auto ziet er best oké uit. Paar maatjes grotere velgen eronder (jammer dan voor het bereik) en je hebt een dikke bak onder je kont.
De ID.7 komt met een nieuwe aandrijflijn. De power unit is ontwikkeld door Volkswagen Group Components in Kassel en wordt daar ook geproduceerd. De actieradius is het meest opvallend: die ligt op 700 kilometer (WLTP). Het snelladen gaat met een vermogen tot 200 kW en dat maakt de ID.7 tot een geduchte concurrent voor brandstof aangedreven kilometervreters. De auto is uitgerust met een adaptieve onderstel (DCC), dit is echter wel een optie. De rijervaring is dan in te stellen, dankzij verschillende rijprogramma’s.
Volkswagen ID.7 vooral voor Amerika
De nieuwe auto van Volkswagen is nog wel gehuld in camouflage en zal deze week te zien zijn op het CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas. De onthulling op deze beurs in de Verenigde Staten is geen toeval. De ID.7 is een sedan en is echt gericht op de Amerikaanse markt. In tegenstelling tot de ID.6, die exclusief voor China was, komt de ID.7 ook naar markten buiten de VS. Volkswagen brengt de ID.7 in Noord-Amerika, China en Europa op de markt.
De verf die we zien op de afbeeldingen noemt VW ‘digitale camouflage’ en bestaat uit wel 40 lagen. Zo’n 22 delen verf worden geëlektrificeerd onder de bovenste laag om het unieke resultaat te krijgen. Helaas kan je deze ‘kleur’ niet bestellen. Na corona hebben veel mensen een hekel gekregen aan QR codes, toch gebruikt VW ze. Ze staan met deze EV immers op een techbeurs, dan moet je toch een link verzinnen met technologie nietwaar?
Het is ook de eerste keer dat Volkswagen officieel het naamplaatje ID.7 heeft gebruikt. Het Duitse merk zet hoog in met deze elektrische auto en de verwachtingen zijn aanzienlijk. VW heeft, zeker ook in Nederland, tegenwoordig veel concurrentie dus moet het met een auto komen die aan alle eisen voldoet van de huidige automobilist.
De Volkswagen ID.7 komt met hetzelfde elektrische aandrijfmatrixplatform dat wordt gebruikt in de andere elektrische auto’s van de fabrikant. Echter, het is natuurlijk wel een stuk groter. De ID.7 heeft een wielbasis van 2.97 meter. Dit moet de bestuurder en de inzittenden merken aan de ruimte in de auto, maar ook aan het luxe interieur.
Tech
Volkswagen garandeert dat de ID.7 ramvol moderne tech zit om te kunnen concurreren met de Tesla Model 3. Denk aan een 15-inch touchscreen scherm, een augmented reality head-up display, verlichte aanraakschuifregelaars en digitaal gestuurde ventilatieopeningen. Uiteraard zal de auto komen met spraakbedieningen.
De prijs is nog onbekend. Het design, dat je nu toch wat meer kan zien, moet bijdragen aan de strijd. Zal het een kans maken tegen Tesla?
Dit artikel is op 12 april 2023 van een update voorzien.
scrmeagle zegt
Weer een rijdende tablet
ooo-V-ooo zegt
[opa] 15 inch scherm. Ik weet nog dat ik ooit blij was met 15 inch velgen [/opa]
rutgerg zegt
Hahaha mijn vader had 13″ lm onder zijn Datsun Cherry en was daarmee helemaal het mannetje…
bischero zegt
Ronal A1 15” .. yeah!
steephh zegt
@scrmeagle
Veel praktischer dan een miljard knopjes voor elke functie, met bijbehorende dikke kabelboom. Zolang de hoofdfuncties die je tijdens het rijden nodig hebt maar aanwezig zijn rondom het stuur!
karhengst zegt
Voor de fabrikant ja. Niet voor de klant. VW staat er om bekend zo ongeveer het slechtste systeem van de markt te hebben, ik geloof dat dit nog niet per sé een nieuwe generatie is met verbeteringen.
Moet er niet aan denken dat iedere bijrijder maar rond gaat zitten tikken op dat scherm omdat m’n 60.000€ auto te cheap was voor handmatige luchtroosters en temperatuursettings of stoelverwarming.
mashell zegt
VW heeft meerdere systemen. Dit is een ander systeem dan in de Golf. Het Infotainment dat bij MEB hoort wordt behoorlijk doorontwikkeld (moest ook wel nadat het in het begin bij de ID.3 echt gruwelijk slecht was) en is inmiddels behoorlijk goed. De ID.7 krijgt het nieuwste niveau en dat is gewoon erg goed.
Handmatige luchtroosters zijn ook wel armoede, ook in de Taycan gaan die elektrisch en je kunt gewoon roepen, “Hé Volkswagen mijn kont is koud” om de stoelverwarming aan te zetten.
karhengst zegt
En je krijgt geen middelvinger in je HUD als je je Porsche met “Hey VW” aanspreekt? Bug of feature?
VW heeft in ieder geval nog veel werk te verrichten, hun laatste modellen uit 2022 zijn bijvoorbeeld bij Carwow nog altijd door de mangel gehaald qua bedienbaarheid.
mashell zegt
En anderen die minder irritant en zelf ingenomen zijn dan Mat Watson van Carwow vinden het helemaal goed. Meningen van anderen kunnen inspireren maar je moet even goed je eigen mening vormen.
wimof zegt
Niet meer, vraag het maar aan Car Maniac
Ze zijn van het ene naar het andere uiterste gegaan.
Goed zo.
Onehp zegt
Maar nog steeds touch knoppen zo te zien op het stuur. Uitermate irritant, steeds je blik van de weg moeten nemen om zeker te zijn dat je de juiste knop indrukt.
Na de id.4’s heb ik nu terug fysieke knoppen op de EV6 en die kan ik blindelings bedienen, heerlijk! Ook de stoelverwarming en stuurverwarming kan ik blind vinden, de temperatuur ook, worden veel gebruikt in het hoge noorden waar ik woon.
Alles wat niet/zelden tijdens het rijden bediend moet worden mag graag op het scherm, maar helemaal geen fan van de bediening van de id. noch de Teslas van deze wereld.
steephh zegt
@onehp
“Alles wat niet/zelden tijdens het rijden bediend moet worden mag graag op het scherm”
Hier ben ik t dus ook mee eens!
b00st zegt
Sinds Tesla enige updates terug automatische stoelverwarming heeft toegevoegd ben ik er niet meer aan geweest, werkt perfect :)
mashell zegt
De bijbehorende dikke kabelboom is er al tientallen jaren niet meer, zo’n knoppenmodule stuurt gewoon een berichtje op een CAN bus.
berlinetta zegt
Noem eens een onderzoek waaruit blijkt dat het praktischer is voor de bestuurder.
mashell zegt
Pilotenopleiding Boeing 737. Want zonder schermen gaat een auto lijken op een cockpit van een vliegtuig.
berlinetta zegt
Of autofabrikanten moeten eens stoppen met zoveel onzinfuncties toe te voegen waardoor auto’s ook veel te duur worden. Heb je ook niet zoveel knoppen nodig.
mashell zegt
De fabrikanten doen dat omdat de klant het vraagt. Klanten van nu zijn vastgekleefd aan hun mobieltje, als het infotainment bijvoorbeeld geen spotify interface heeft dan gaan de klanten dat vanaf hun mobieltje gebruiken. De fabrikant neemt dus gewoon verantwoordelijkheid om het rijden veilig te houden.
Overigens onzin functies? Ik kan me nog herinneren dat ik zelf moest schakelen, koppelen, licht en ruitenwissers zelf bediende, zelf de klimaatregeling moest bedienen. Dat gaat tegenwoordig allemaal automatisch.
rollingstoned zegt
” Ik kan me nog herinneren dat ik zelf moest schakelen, koppelen, licht en ruitenwissers zelf bediende, zelf de klimaatregeling moest bedienen. Dat gaat tegenwoordig allemaal automatisch. ”
M.a.w. je houdt niet van autorijen? Gezien je nogal enthousiast lijkt over het gegeven dat tegenwoordig alles automagisch en met onhandige touchscreens gaat? ;-)
Jeroen zegt
Hoe vaak ik aan het scherm zit tijdens het rijden? Vrijwel nooit. Alles staat vooraf al goed ingesteld en de auto reageert zelf tijdens het rijden (het idee van Tesla: als de auto de setting zelf niet goed heeft, dan heeft het systeem gefaald). En mocht ik iets willen aanpassen, dan kan dat via stem opdrachten.
Het grote voordeel voor de berijder is dat je nieuwe functionaliteiten erbij krijgt. Dit is in een conventionele ‘knoppen’ auto niet mogelijk, immers, elk knopje is hard verbonden aan een specifieke functie.
Dus ja, voor de berijder is het zeker praktisch.
Uiteraard is het scherm voor Tesla een kostenbesparing, Het zal goedkoper zijn om een scherm erin te zetten dan tig verschillende knopjes.
Randvoorwaardelijk is wel dat de software goed moet werken en snel moet reageren. En dat is denk ik bij VW op een lager niveau dan bij Tesla.
b00st zegt
Exactly. De recent toegevoegde automatische stoelverwarming bij Tesla had met fysieke knoppen gewoon niet mogelijk geweest.
FB_1780308851 zegt
https://www.ad.nl/auto/ouderwetse-knoppen-in-auto-veel-veiliger-dan-touchscreens~aa774f9e/
Alstu @berlinetta
berlinetta zegt
Ja dit was inderdaad het onderzoek dat uitwijst dat knoppen veiliger zijn. Ik was benieuwd naar een onderzoek dat het tegendeel bewijst.
rollingstoned zegt
@steeph vandaar ook dat men in de racerij massaal is overgestapt op touchscreens i.p.v. knoppen en schakelaars… oh wacht.
steephh zegt
@rollingstoned
De gemiddelde consument is niet iemand die raced. Zoals ik al heb ik gezegd: je wil dat de dagelijkse functies gewoon om/op het stuur zitten. Alle overige zaken kan je prima weg stoppen achter een slim te bedienen touchscreen. Werkt een stuk beter dan 124 miljard knopjes à la cockpit en/of een draaiwiel waarachter je een uur aan het draaien bent om je voorkeuren in te stellen.
dawwg zegt
Lol; totdat het stuk gaat … en dan ben je de sjaak. En tot die tijd werkt het gewoon K.U.T. Er komen steeds meer spookverhalen van PHEV en EVs die spontaan uitvallen en andere elektronische-gremlins hebben die niet te verhelpen zijn ondanks duizenden euro’s aan reparaties. De oude Renault Megane’s zijn er niets bij …
steephh zegt
@dawwg
Omdat EV’s relatief nieuw zijn is het veel interessanter om daarover te schrijven. Klikken mensen tenminste op, zowel voor als tegenstanders. Wanneer een benzineauto in de hens gaat lees je er lang niet altijd over, zo spannend is dat namelijk niet meer. Met een elektrische auto is dat een ander verhaal. Je zou je bijvoorbeeld het idee kunnen krijgen dat EV’s veel vaker in de fik vliegen, het tegendeel is echter waar.
Naarmate er steeds meer elektrische auto’s op de markt komen, komen er ook steeds meer bedrijven dieze kunnen repareren. De eerste mobieltjes waren ook afgeschreven als ze kapot gingen, tegenwoordig vind je – bij wijze van – op elke straathoek wel een tentje die je mobieltje kan fixen. Das het voordeel van schaalvergroting. Ga je straks ook zien bij elektrische auto’s.
En omdat EV’s relatief eenvoudig in elkaar zitten (batterijpakket + BMS + elektromotoren) zijn ze ook veel gemakkelijker en goedkoper te produceren én repareren (mits je schaalvergroting ver genoeg doorvoert). Brandstofauto’s worden juist steeds complexer omdat ze aan steeds meer milieueisen moeten voldoen, met alle negatieve gevolgen van dien. Kijk maar naar de 1.2L motoren van Stellantis, feestje hoor als je die een hebt.
Habanero zegt
Over de veiligheidsrisico’s van zo’n allesbepalende aandacht-intensieve lichtbak die je ogen van de weg zuigen kan je zowieso een hele dikke boom opzetten. En de auto zelf, wat heeft die ook weer een lelijk, atypisch design. Er is iets met de verhoudingen dat niet klopt, hij lijkt lang en erg smal. De voorpartij mag geen naam hebben. Waarom moeten al deze EV’s breken met de harmonische lijn en verhoudingen die een auto mooi maken?
steephh zegt
@habanero mooi punt haal je daar aan; zelf heb ik in mijn wat ouderwetse auto alles qua helderheid maximaal omlaag gedraaid
mp014 zegt
Als de prijs vergelijkbaar is met een model 3 dan zal deze id7 wel wat potten breken hoewel ik steeds meer het gevoel krijg dat de massa klaar is met VW, het is geen volks wagen meer zeg maar …
Robert zegt
Geen clunky cross-over/SUV! Altijd +1.
Kijken we hier ook naar de opvolger van de Passat? Ik denk eerder dat dit gaat concurreren met bijv. de Mercedes EQE. Als die claim van 700 km range kan worden waargemaakt geef ik ze zeker een kans. En onze (West-)Europese markt de kans op een full size elektrische stationwagon.
harrie zegt
In plaats daarvan een clunky sedan, hoezee.
rutgerg zegt
Ziet er goed uit, van de zijkant een beetje een Audi A5 neus…
Maar wat een verschrikkelijk filmpje… die stem ook. Net of je kijkt naar zo’n inflight safety video in een vliegtuig.
ukbob zegt
Verlichte aanraakschuifregelaars, jaja!
Een hoop ID 3,4,5 rijders veren nu op en denken: verdomme VW, het kan dus wel gewoon in 2023..
wat een feest.
Zo, nu weer in de daily springen met een draai- druk-knop om de toestanden op het multimedia scherm te bedienen en – heel ouderwets – knoppen!! voor klimaat bediening. Ow the good old times (het ding komt uit 2020…)
Poulusma zegt
@ukbob
Ik kan me herinneren dat mijn vader die ook in zijn Golf MKII had!
Een schuifregelaar die je kon aanraken die tevens verlicht was…..
utregcity zegt
Waarom is ie toch nog zo hoog? Een Model 3 is veel platter. Alles zal afhangen v/d prijs.
mashell zegt
Is ook mijn gevoel, dat de wagen toch nog behoorlijk hoog is.
ggj1987 zegt
Er zitten een hoop batterijen in de bodem. Met een normale verhouding van de carrosserie zoals een sedan houd je een stuk minder ruimte over in het interieur
Onehp zegt
Qua prijs misschien een concurrent voor de Model 3.
Qua binnenruimte verwacht ik dat de achterbank ruimer is dan de Model S.
CYBRTRK zegt
Ik denk niet dat de ID7 qua prijs gaat concurreren met de Model 3, aangezien de ID3 al duurder is dan de Model 3. En ik verwacht dat de ID7 wel wat meer gaat kosten dan de ID3.
karhengst zegt
Een sedan! Eindelijk. De enige vorm samen met een station die zinvol is voor de lange afstand.
Alleen maak ik me direct zorgen als men het heeft over “een model voor de Amerikaanse markt”. De afwerking en het materiaalgebruik van VW is niet wat het geweest is en dat zal er dan zeker niet beter op worden.
Richmond zegt
Waarom zou een hatchback, coupe, suv of cabrio niet geschikt zijn voor de lange afstand?
kamikaz3 zegt
Bijna 5m, dus ik vraag me af, waarom de vergelijking met een Model3?
Een model 3 is een beetje de elektrische variant van een Ford Focus, duidelijk een “C-segmenter”.
Deze ID7 is toch veel groter, bijna zoals de passat.
Zou er ook een break versie komen?
mashell zegt
De Model 3 is zo groot als een BMW 3 serie. Dus een kleine D segmenter. Wagens als de Skoda Superb en Opel Insignia hebben dat D segment tot de 5 meter lengte gebracht.
Gulli zegt
Wat een onzin die regel over de verf die de PR afdeling er nu weer uitgeperst heeft. Is gewoon een sticker of een render.
En verlichte schuifregelaars? Volgens mij was het ontbreken van verlichting niet het enige dat mensen irritant vinden aan de HID in de ID’s, het gebrek aan knopjes was de hoofdzaak en ik dacht dat ze nou juist daar hadden gezegd op terug te komen. Apart.
Verder een prima auto, fijn om te zien dat niet iedere nieuwe EV een crossover hoeft te zijn.
mashell zegt
Dat gebrek aan knopjes was door een manager vorig jaar erkend, maar daarna duurt het natuurlijk nog wel twee jaar voor er nieuwe onderdelen productie klaar zijn.
peekaas zegt
Er gaan ook geruchten dat Tesla binnenkort komt met de concurrent voor de VW Kever 🕵️
dolledries zegt
Nutteloze auto
Donstil zegt
Als het interieur net zo treurig is als bij de ID3/4 dan mogen ze hem houden.
schuimbekje3 zegt
Ehm, een sedan moet toch een kofferbak hebben?
Dit is net zoveel sedan als mijn Nissan GTi-R…
ggj1987 zegt
Het is een liftback
Allison Burgers zegt
Op PPE-basis zeker een Tesla-concurrent. Maar helaas is het weer een MEB, dus traag laden, traag optrekken, trommelremmen en brakke software, maar dan in een wat grotere doos.
En een performance-uitvoering die alleen zijn vermogen levert bij volle maan als het exact 17,3 graden is en de bestuurder maximaal 67 kilo weegt.
William zegt
De enige reden om een sedan op de markt te brengen is de huidige primitieve accu technologie. Daardoor komt een vergelijkbare SUV veel minder ver.
Jammer van het armoedige gribus schermpjes interieur. Tesla nadoen is vaak niet de slimste aanpak.
harrie zegt
Alweer een ID model met de charme van een gemiddelde wasmachine. Hoe krijgen ze het toch voor elkaar om continu dit soor zouteloze lauwe prak auto’s te maken. Hoe ging de design briefing, laat hem aub niet teveel vloeken met de twee obligate Kliko’s ernaast op de oprit?
Die wrapper zou wat van zijn LSD aan de design afdeling moeten doneren.
Gulli zegt
Eens, ondanks dat de Born in grote lijnen dezelfde auto is als de ID.3 hebben ze die toch een stuk spannender weten te tekenen.
pier zegt
Het interieur is zo saai dat ze de luchtstromen er maar ingetekend hebben, my God. Wel +1 dat dit een lekker formaat sedan is.
718s zegt
Volkswagen zal de komende 5 Jr zeker geen concurrentie worden van tesla…
– Rechter wieltje op je stuur in tesla drukken en zeggen : ik heb ’t koud
Je tesla zet de verwarming 1,5gr warmer.
En dit kan die nog meer https://www.tesla.com/nl_nl/support/voice-commands#:~:text=Om%20spraakbediening%20voor%20uw%20Model,de%20toon%20uw%20opdracht%20in
Volkswagen kost veel en kan niks… (en heeft weinig pk en de range van 350km geloof ik… Maar wat ze adverteren kan je vergeten…. 😁
dawwg zegt
Ja, maar de downside is wel dat je in een Tesla strikt genomen geen moment privacy kent; want de auto kan op elk moment je afluisteren en video-opnames maken en delen met Tesla; en dat gebeurd ook – gestructureerd – op grote schaal. Tevens steelt Tesla al je lokatie-gegevens om er geld mee te verdienen en kan die op afstand ge-brickt worden by design. Allemaal absoluut niet nodig om een fatsoenlijk werkend voice-control systeem te hebben … M.a.w. het is helemaal niet alleen maar positief. En door het succes van Tesla gaan andere merken ook nog meer graaien.
flyerbunch zegt
Dit is zogenaamd de ID aero waar men over sprak, nu omgedoopt tot ID7. Raar dat niemand hier de link legt. De auto is al meermaals gespot zonder al die camouflage. https://carbuzz.com/news/volkswagen-id-aero-spied-impersonating-a-jetta
Groninger zegt
Toch raar dat ik hedendaags liever een nieuwe Hyundai zou kopen dan een Volkswagen.
Volkswagen verandert van allemansvriend tot hipstermerk, enige VW die ik nu nog zou willen is de ID Buzz.
harrie zegt
Wat is hier hipster aan?
Burgelijker dan dit wordt het echt niet hoor.
ggj1987 zegt
Hoe weet VW het iedere keer weer voor elkaar te krijgen om een saaiere auto te ontwerpen dan het vorige model? De Passat bedoel ik dan, want dit is natuurlijk een nieuw model
Dutchdriftking zegt
weet je nog, dat we de Passat nogal saai vonden? Vergeleken bij deze rijdende zetpil viel dat nog wel mee…
alfaqv zegt
Gaan we langzaam aan van de SUV af? Ioniq 6, Byd Seal en de ID7 hebben allen grofweg dezelfde lijnen en alle 3 sedans (soort van).
Weet overigens, gezien de styling, niet of het een vooruit gang is…
racerx zegt
Opzich wel aardig, nog een tikkeltje aan de hoge kant maar heel wat fraaier dan die afschuwelijke iD5… dat is echt een gedrocht.
waterisnat zegt
Ford Mondeo met een VW logo en 500kilo batterijen
mc96 zegt
Vond m met camouflage mooier 🙃
jensoffbutton zegt
Hoezo concurrent model 3?
De ID3 wordt dan flink goedkoper? Want is nu al een concurrent voor de model 3. En De Model Y eerder vs ID5.
nicooos zegt
Heeft ie een 5e deur als een model s if een kofferbakje zoals de model 3?
erce zegt
Wat een onvoorstelbaar saai hok.
dawwg zegt
Nou dat dus; ik zou er niet eens gratis in willen rijden. Zo’n gekleurde QR-camouflage wrap maakt het al stukken beter en meestal vind ik dat maar vreselijk. De hele EV range van VW is zo zielloos geworden dat een Polo 1.2 spannend lijkt in verhouding :/
O plaat zegt
Zet er een Citroën embleem op en iedereen zal denken dat het de nieuwe C5 is. En dat is geen compliment.
harrie zegt
Handige auto als je snode plannen hebt, je valt echt totaal niet op.
‘Ja de dief reed weg in een ehhh, witte auto zonder verdere specifieke kenmerken’
AudiRS zegt
Nette wagen! Jammer van die ballonbanden.
flyerbunch zegt
Software vh infotainment systeem lijkt in elk geval al een mooie upgrade te hebben gekregen.. dit zal wrs niet op de id3/4 komen.
Cees zegt
Wat een smakeloos ding. Nu gaan de Chinezen het niet meer alleen op techniek, maar ook op design winnen.
MarcoM zegt
Waar zijn de designers van VW gebleven?
driver79 zegt
Valt tegen… Nu vind ik geen enkele VW mooi maar had meer verwacht.
Aon zegt
Wat een lelijke badkuip is dit zeg. Te-leur-stellend.
Aon zegt
Sprakeĺoos