Na wat korrelige plaatjes is het tijd voor Volkswagens officiële aankondiging van de Golf GTI Clubsport 45.
Het is inmiddels een vijfjaarlijkse traditie van Volkswagen. In 1996 was de eerste GTI die een Anniversary Edition kreeg, nu is de zesde Golf GTI aan de beurt. Volkswagen noemt deze bolide de Golf GTI Clubsport 45. Het is dus niet zomaar een GTI, maar een Clubsport. Nét iets meer vermogen, grotere remmen en een aangepast onderstel in vergelijking met een normale GTI.
Heeft deze Clubsport GTI 45 dan nóg meer vermogen? Nee, dat niet. Want waar Volkswagen bij voorgaande speciale Golfjes nog wel eens onder de motorkap wilde spelen, hebben ze zich daar deze keer nauwelijks mee bemoeid. Wél aan de uitlaat. De originele uitlaat hebben ze namelijk weggegooid. In plaats daarvan hebben ze een Akrapovič-sportuitlaat onder de Golf GTI Clubsport 45 geschroefd. Je zal met deze Golf ook iets rapper kunnen gaan dan andere Clubsports. De 45 heeft namelijk geen gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u.
Het is een Anniversary-model, dus verwacht je ook minstens één hoedtik naar het verleden. Dat is bij dit model vooral het zwarte dak en de zwarte achterspoiler, schrijft Volkswagen. Dat moet verwijzen naar de brede zwarte lijst om de achterruit van een eerste generatie Golf GTI. Laten we het maar een héle subtiele hoedtik noemen…
Andere extraatjes zijn het standaard Race-pakket waardoor je onder meer 19″-grote Scottsdale-velgen krijgt. Deze zijn in het zwart en hebben een dunne rode rand. Ook zien we race- en 45-stickers bij de deuren . Volgens Volkswagen moeten we dit ook op de achterklep zien, al is dit op de meegeleverde foto’s niet zichtbaar. Het enige nieuws in het interieur zien we op het stuur. Daar staat onderin het cijfer 45 afgebeeld.
Volkswagen start de verkoop in ‘bepaalde Europese landen’ op 1 maart. De fabrikant geeft een Duitse prijs van 47.790 euro mee. Dit is 6525 euro meer dan een instap-Clubsport daar kost.
retsok zegt
Hoeveel vermogen heeft de clubsport? Wat weegt het? En is hij ook met handbak te krijgen?
E34M5Touring zegt
@retsok: 300pk vond ik net. De rest is aan jou😉
knapzuur zegt
Ik moet zeggen het ontwerp is best rustig, ik zou bijna zeggen mooi!
Wat een gekheid en dat in de tijd van de randjes en lijntjes die nergens toe leiden.
ghost zegt
Mis nog steeds die schaalstoelen, iets wat de clubsport van weleer wel had (als optie). Zonde dat deze nergens meer te opteren zijn..
petros zegt
Mooi golfbalpookje
rs999 zegt
Mooie auto,
Alleen zou ik bij de stoplicht doen alsof je iets aan het zoeken bent onder je stoel.
Bij het zien van tesla naast je.
Electric cars pain in the ass !!!!
toniominestrone zegt
@rs999: gaat dat de discussie worden? Er is ook nog zo iets als rij beleving.
MarcoM zegt
Ik zou iets bredere spatborden willen, zodat het net dat beetje meer uitstraling geeft.
The Stig NL zegt
@marcomanta: Deze lijken niet eens meegespoten 😂