Het hoge woord is er eindelijk uit: Audi en Porsche zijn bezig een F1-entree voor te bereiden. Max heeft er alvast zin in.
‘Volkswagen wil de Formule 1 in.’ Hier hebben we door de jaren heen al talloze keren over geschreven op Autoblog. Zelfs al in het Piëch-tijdperk. Vorig jaar staken deze geruchten opnieuw de kop op, deze keer sterker dan ooit. Geruchten blijven echter geruchten totdat er officiële bevestiging komt.
Officieel
Vorige week kwam ons echter het gerucht tere ore dat de geruchten binnenkort géén geruchten meer zouden zijn. Volkswagen zou namelijk deze week officieel groen licht geven voor de F1-plannen van Audi en Porsche. Dit schreven we op 1 april, wat verder niets afdeed aan de geloofwaardigheid van het bericht.
Geen grap
We weten nu 100% zeker dat het geen 1 april-grap was, want Volkswagen heeft zich eindelijk uitgelaten over het F1-project. Volkswagen bevestigt nu officieel dat er plannen zijn om zowel Audi als Porsche toe te laten treden tot de Formule 1.
Laatste fase
De defintieve beslissing is nog niet gemaakt, maar Volkswagen laat wel weten dat ze in de laatste evaluatiefase zijn. Dit hangt nog af van de nieuwe regels die in 2026 ingaan. Audi wil alleen meedoen als de Formule 1 groen genoeg wordt. Daarover zijn ze nog in gesprek met de FIA. De hele wereld over reizen om nutteloos rondjes te rijden moet natuurlijk wel duurzaam gebeuren.
Half miljard
Over de details laat Volkswagen nog niks los, dus daarvoor moeten we toch weer afgaan op onofficiële berichten. Het schijnt dat Audi McLaren in zijn geheel wil kopen, met straatautodivisie en al. Daarmee zou een bedrag van een half miljard euro gemoeid zijn. Porsche zou een andere weg gaan bewandelen en met Red Bull in zee gaan. Maar dat zijn nog geruchten.
Reactie Max en Lewis
Wat de exacte plannen ook zijn, het is nu in ieder geval zeker dat Porsche en Audi ermee bezig zijn. Diverse F1-coureurs hebben al gereageerd op het nieuws, waaronder Max en Lewis:
“I think it’s very exciting and very important for Formula 1 as well. Of course we have great teams, but to have really great brands behind it is really nice. I’m looking forward to what the future will bring.”
Max Verstappen, kan niet wachten
“I think it’s great that we’re going to get new manufacturers within the sport, especially as you see there are several teams who have potential to be top teams but are customer teams, so I think it’s going to be great moving forwards.”
Lewis Hamilton, wist het al lang
Hamilton zal er persoonlijk waarschijnlijk weinig mee te maken krijgen, want tegen die tijd is hij al lang bezig aan zijn volgende carrière als modeontwerper. Max Verstappen gaat het waarschijnlijk nog wel meemaken, als het allemaal door gaat. Wie weet rijdt hij straks met een Porsche-motor rond op synthetische brandstof.
Via: Sky Sports
utregcity zegt
Zou grappig zijn als Porsche boxer-motoren zou gebruiken.
jje003 zegt
Dat groene geneuzel kan me echt gestolen worden.. Ik blijf erbij dat als China, India en de Vs niks doen dat allemaal weinig zin heeft. Daarnaast wil ik spektakel, geen formule 1E
mashell zegt
Het “ja maar zij mogen wel” argument ging vroeger niet op bij je moeder en gaat ook nu niet op. Uiteindelijk zullen ook die landen schoner moeten. En als wij als Europa voorop lopen dan ontwikkelen wij de techniek om dat te doen en kunnen we die techniek aan de door jou genoemde landen verkopen. Zowel vanuit milieuoogpunt als uit economisch oogpunt zijn strenge uitstoot regels gunstig voor ons.
B4R7 zegt
@mashell: alle milieuplannen in NL bij elkaar kosten ruim 1000 mld. Dat is echt geen gunstig economisch vooruitzicht. Om over de veronderstelde milieu-effecten nog nieteens te beginnen.
pomoek zegt
@b4r7: Hoe kom je aan dat bedrag? Het PBL komt namelijk op 52 miljard tot 2050.
herve11f zegt
@mashell: Ga maar eens kijken in China, dan weet je wie er vooruit loopt.
pomoek zegt
@herve11f: eens. Dus alle reden om haast te maken.
Gulli zegt
Terugkeer van TAG Porsche?
Ik had ergens verwacht dat Porsche de motorendivisie bij RB over zou nemen en daar hun naam op zouden plakken, en dat Audi dan bij Alpha Taudi ehh Tauri een naam eraan zouden hangen. Of “Honda” gaat er helemaal uit natuurlijk.
flyerbunch zegt
Volgens AMUS gaat het gerucht momenteel dat Audi eventueel meer interesse heeft in Sauber/Alfa Romeo omdat McLaren te hoge eisen stelde ivm eventuele overname.
https://www.gpblog.com/en/news/107934/nothing-stands-in-the-way-of-audi-s-entry-into-formula-1-anymore.html
bobje zegt
@flyerbunch: Waarom een team/naam overnemen als je Làmbòrkienieee in je stal hebt?
munchy zegt
@bobje: denk dat dat te maken heeft met het feit dat Lamborghini Italiaans is en niet Duits zoals Audi en Porsche. Alhoewel het natuurlijk onder Audi valt.
iphonistvongates zegt
Volgende week woensdag/donderdag een persconferentie van de Bayerische Motor Werken dat ook zij (weer) terugkeren in de F1? Ze kunnen bijna niet achterblijven als 1 van de Duitse grote 3. Heeft iemand al Heidfeld gewhatszoom’d? 🤟
NOLA saints zegt
@iphonistvongates: Jammer dat het tegenwoordig een hybride V6 is. Zou wel mooi zijn om weer eens een V10 in een RWD station te lepelen
Focus zegt
Nog steeds geruchten dus, hoop niet dat Vw/Audi/Porsche in F1 komt, sjoemeltoko, Nein Danke.
c4seum zegt
@Focus: ter kennisgeving aangenomen.
mashell zegt
De enige die het sjoemelen heeft toegeven, daarmee de minst oneerlijke van alle fabrikanten.
meneerdemeneer zegt
Lijkt me erg leuk als VAG mee gaat doen in de F1.
Het zal meer competitie brengen.
Maar ergens begrijp ik niet waarom ze (nog) willen instappen in een circus dat vooral draait op een verbrandingsmotor. Iedere auto fabrikant roept dat ze zo snel mogelijk aan de elektrische auto willen.
Wat zijn ze dan van plan met de F1?
pomoek zegt
VAG in de F1 en de wederopstanding van Spyker. Zijn dat de langstlopende draadjes op Autoblog?