Porsche heeft de 992 Sport Classic officieel gepresenteerd. En wat een tof ding is dit geworden! We vertellen waarom.
De 992 is nu enkele jaren onder ons en de modelvarianten beginnen inmiddels lekker op te stapelen. Later dit jaar komt er nog een 911 GT3 RS en ongetwijfeld volgt er op enig moment ook nog een GT2 RS. Maar eerst is het de beurt aan de Porsche 992 Sport Classic. Ook gewoon weer een tof pakket.
Het model, inclusief de foto’s, waren al uitgelekt. De belangrijkste informatie was niet bekend. Want hoe zat het nou met die krachtbron? Wel, Porsche heeft gekozen om het motorblok van de Turbo te gebruiken in het geval van de 992 Sport Classic. Ik hoor je denken, waar zijn dan de gebruikelijke luchtinlaten voor koeling van de turbo’s en aanverwante componenten?
Koeling
Porsche heeft daar wat op verzonnen. Onder de achterspoiler zit een luchtinlaat verwerkt. Zo kunnen de turbo’s en de boxermotor toch voldoende koelen zonder extra luchtinlaten aan de zijkanten. Slim bedacht! Een aangename verrassing en een mooi stukje Duitse engineering.
De Sport Classic is gebaseerd op het design van de eerste generatie Porsche 911 (1964-1973). Met name elementen van de Carrera RS 2.7 RS uit 1972 zijn terug te vinden op het model.
Exterieur en interieur
Voor de 992 Sport Classic heeft Porsche besloten het model de brede carrosserie van de Turbo aan te meten. De vaste achterspoiler is natuurlijk een ducktail zoals het heurt. Verder komt het speciaaltje in de carrosseriekleur Sportgrijs metallic met dubbele striping.
In het interieur heeft de Duitse autofabrikant er ook iets speciaals van gemaakt. Er is gekozen voor pepita-bekleding in combinatie met lederen bekleding in zwart/Classic Cognac.
Turbo turbo
De 3.7-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s levert 550 pk. Het model is gepositioneerd tussen de GTS en de Turbo.
Standaard komt de Sport Classic met een handgeschakelde zevenversnellingsbak. De bak heeft een verkorte versnellingspook en geeft automatisch tussengas bij het terugschakelen. Als je denkt; wat een aangename soundtrack in het interieur. Dat klopt. Porsche heeft isolatie weggelaten om het geluid van de motor beter naar voren te laten komen.
Juli bij de dealer
De laatste Sport Classic stamt uit 2009. Dat was de 997 generatie. Van die 997 Sport Classic werden in totaal 250 exemplaren gemaakt. De productieband van de 992 mag harder draaien. Porsche bouwt namelijk 1.250 exemplaren van de 992 Sport Classic. Vanaf juli staat ‘ie bij de dealer. Prijzen worden binnenkort bekendgemaakt.
Nog even terugkomend op de titel. Gezien de gelimiteerde oplage van de auto en de gestegen prijzen van een 997 Sport Classic kun je er donder op zeggen dat de 992 Sport Classic ongetwijfeld een prima belegging gaat zijn. Kortom, koop er één. Kijk er een paar jaar tegenaan en flip hem dan voor goede money’s!
992 zegt
Kopen? Om deze te “mogen” kopen moet je jaren en jaren lang een enorm, enorm goede klant zijn……
Het is niet wie het eerst komt…….
Dieseltor zegt
Ik denk dat het gezever in theorie is.
tortuga zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kniesoor zegt
‘Dakspoiler’ ? Waar dan ?
RubenPriest zegt
Moest achterspoiler aka de ducktail zijn. Gefixt!
kniesoor zegt
Ah, okee, duidelijk 🙂👍🏽
drdre1 zegt
Ik zou deze denk ik nooit meer verkopen.
nicolasr zegt
Deze wil ik. Zou je ook met organen kunnen betalen?
adyton zegt
De ultieme versie. De samenstelling van het interieur is heel stijlvol.
flyerbunch zegt
Dit gaat ongetwijfeld een flipper worden waarbij vele jaren geen daglicht zullen zien. Zonde! Mooi ding! Het concept van de ducktail is wrs hetzelfde wat de GT3 RS zal gaan gebruiken. Vandaar dat men geen koeling zoals bij turbo ziet op spy shots zoals vorige generatie wel had.
admiajfe zegt
komogrijs…. nee dank u. wat is dat tegenwoordig toch met die kleuren. Heb je een mooie snelle kar en dan bestel je hm in komogrijs tinten.
enricoleerdam zegt
@admiajfe: inderdaad. Deze uitvoering, maar dan met een mooi PTS kleurtje
petroldrinker zegt
zal vast gekocht zijn in de lease, dan is het lease tarief wat aantrekkelijker als ze saai gespoten zijn…….
smart2000 zegt
Mein Kia Picanto twin turbo S ziet er veel gelikter uit.
petroldrinker zegt
Jammer dat de koelgaten op de heupen er niet zijn, vind dat juist de grote reden dat een turbo mooier is dan een normale 911, vind ze altijd te ingetogen, die airintakes maakte het toch altijd wat agressiever ogen voor mij…
Ik zou er 2 kopen, een handbak voor de waardestijging (en die dus parkeren) en 1 met PDK om lekker mee te rijden :)
autoriteit zegt
@petroldrinker: als ik de configurator zo zie lijkt er geen optie voor een PDK bak, alleen de handbak wordt aangeboden. Wel zo leuk qua rijden.
petroldrinker zegt
Dat ligt aan de persoon, ik vind het rijden met een pdk vergelijkbare bak toch echt fijner en leuke dan een handbak persoonlijk, lekker de handen aan het stuur houden voor meer controle, en sneller dan een handbak
autoriteit zegt
@petroldrinker: ja een PDK heeft ook zeker voordelen en is qua pure snelheid natuurlijk het beste. Schakelen met flippers geeft ook een racy gevoel. Maar met een handbak heb je wat meer te doen om het zo maar te zeggen, je hebt wat meer interactie met de auto.
petroldrinker zegt
@autoriteit Helemaal mee eens, maar boven een bepaald vermogen (ik zeg altijd boven de 450 a 500pk) heeft dat geen toegevoegde waarde, en neemt het alleen maar weg van de rijbeleving vond ik, in mijn 997PK M3 had ik ook een handbak (omdat de SMG dat vermogen niet aankan) maar dan heb je toch wel echt een handvol hoor, liever een pdk achtige bak dan.
autoriteit zegt
@petroldrinker: ja boven de 500pk is het inderdaad wel beter om 2 handjes aan het stuur te hebben, helemaal met 997pk :).
autoriteit zegt
@RubenPriest de prijs is bekend en hij gaat een luttele € 364900,- kosten…oef
https://www.porsche.com/netherlands/nl/models/911/911-sport-classic/911-sport-classic/