Je hebt er op zitten wachten. Dít is de nieuwe verbeterde Jaguar E-Pace!
Jaguar. Jaaaaag. Grace, pace en space. Sir Williams Lyons. De E-Type. Statige XJ’s. Leer, hout, chroom en een plasje olie. Bij Jaguar zijn er voldoende connotaties. Sommigen zijn zelfs legendarisch. Fabrikanten zouden willen dat ze kunnen bogen op zo’n merkhistorie en imago.
Compacte crossover
En waar komen ze mee op de proppen? De E-Pace. Een compacte crossover. Dit segment is onnoemlijk populair en het is dus logisch dat Jaguar eraan mee doet. We gaan er even vanuit dat wereldwijd een succes is, want in Nederland slaat het model niet heel erg aan. Het huidige model is in 2018 op de markt gekomen. Sindsdien zijn er nog geen 400 van verkocht in ons koude kikkerlandje.
Vernieuwde Jaguar E-Pace
Gelukkig is er een vernieuwde Jaguar E-Pace in aantocht. Dit is namelijk het gefacelifte model. Mocht je denken: “Dat is toch dezelfde?”, dan kunnen we niet anders dan instemmen. De koplampen zijn nu anders dan het uitgaande model. De dagrij-verlichting is nu een ‘J’. Van Jaguar, weet u wel. Ook de voorbumper is helemaal nieuw. Het ziet er iets strakker uit. Mocht je het verschil niet zien, check dan even bovenstaande video, waarin @Wouter de auto aan de tand voelt.
Techniek verbeterde Jaguar E-Pace
Nee, de grootste veranderingen zijn op technisch gebied. We beginnen met de motoren. Eerst de blasfemie: er is een driecilinder motor leverbaar! Deze 1.5 is goed voor 160 pk en drijft de voorwielen aan. De prestaties zijn matig: 0-100 km/u duurt langer dan 10 seconden en de topsnelheid bedraagt minder dan 200 km/u. Uiteraard is de motor voorzien van een 48V-generator. De enige motor die NIET geleverd wordt met 48V-assistentie is de instapdiesel met 165 pk, voorwielaandrijving en handbak.
Jaguar E-Pace PHEV
De belangrijkste toevoeging is de plug-in hybride. Deze heeft de net genoemde 1.5 driecilinder, maar die levert nu 200 pk. Deze wordt bijgestaan door een elektromotor van 108 pk. Deze versie kan in 6,1 naar de 100 km/u accelereren. Op een volle accu kun je 54 km ver rijden. De PHEV heeft een achttraps automaat.
Nieuwe motoren
Daarnaast zijn er ook nog drie nieuwe of vernieuwde benzinemotoren voor de verbeterde Jaguar E-Pace met 200 pk, 250 pk en 300 pk. Die laatste vind je in de ‘E-Pace 300 Sport’, een soort topmodel uit de range en waarschijnlijk de leukste E-pace. Het is in feite de Ingenium-motor uit de F-Type met 300 pk en 400 Nm. Alle E-Paces met automaat hebben een negen versnellingen (behalve de PHEV, dus).
Aangepast interieur verbeterde Jaguar E-Pace
Ook in het interieur kun je zien dat de vernieuwde E-Pace wel degelijk is aangepast. Zo is er een nieuwe ‘PiviPro’-infotainmentsysteem. Ook het digitale instrumentarium is vernieuwd. Het is 48% groter en drie keer zo helder.
Het geheel ziet er nu een stukje strakker en moderner uit. Ook is er een 15W-smartphone lader aan boord. Handig! Daarnaast zijn de materialen, de knoppen en de plastics onder handen genomen om zo een meer premium gevoel te geven. Erg prettig. Het huidige model scoorde op zich niet verkeerd, maar een beetje meer ambiance in een Jaguar is altijd prettig.
De vernieuwde Jaguar E-Pace is vanaf nu leverbaar in het Verenigd Koninkrijk. Nederland zal op een later moment volgen.
dalmore zegt
Voor een auto van dit formaat is dit toch wel een hele knappe.
Waarom ze dat handvat rechts naast het schakelpookje hebben geplaatst is mij een raadsel..
Rossi zegt
@dalmore: holy fuck. Vind je echt? Ik dacht een opgehoogde Ford Fiesta te zien. ?
Goed_Koopman zegt
@rossi: Of een Xsara Picasso in een jurk en op hakken.
stationcar zegt
Dat handvat zit daar zodat je je vast kan houden.
olsie zegt
Dat interieur en dash… gewoon wowww… Hier wil je toch nooit meer uitstappen?!
007 zegt
Ik zie zelfs weer fysieke knoppen. Netjes.
dper4mance zegt
Weegt zo’n ding niet 1900 kilo? Dat zal wel de reden zijn dat hier niemand hem wilt. Dat zal door een hybride met een zware accu niet beter worden.
mashell zegt
De E-Pace was zelfs zwaarder dan de F-Pace. Dat maakt de wagen dorstig, daardoor duur en daardoor in Nederland totaal oninteressant naast de F-Pace.
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: en dus nog steeds niet naar de obesitas-kliniek geweest?!?!?
weetikveel zegt
Heeft iemand enig idee waarom deze auto zo zwaar is?
sr20det zegt
@weetikveel: omdat de basis in 2006 ligt met een Mondeo koets eromheen
Tonnie zegt
@dper4mance: vandaar dat die prestaties met 160pk zo matig zijn. M’n a1 met iets meer dan de helft vh vermogen haalt dezelfde prestaties..
toyotafortuner zegt
Miljaar: een 3-pitter in een Jaaag…
argonaut zegt
Tja..wel grace maar geen space en pace en als laatste puntje de price dan snap ik wel dat er niet veel van verkocht worden. Concurreert qua formaat volgens mij met een X2 of XC40 maar zit qua prijs snel een klasse groter (X3 etc). Vindt het wel een mooi ontwerp.
raoufff zegt
Laat de harde Brexit maar komen en dit ding als eerste weigeren op het Europese vasteland, wat een gedrocht!
Dutchdriftking zegt
Tja, als deze nu niet verkocht werd omdat de XE zo populair was dan zou het niet zo’n ramp zijn. Helaas is dat niet het geval.
rs18011 zegt
Kijk al een tijdje rond voor een e-pace maar die dingen blijven verdomd duur.
87sandyd zegt
Bij voorbaat kansloos in Nederland. Dit ding weegt zelfs met de lichste motoren al bijna 1900kg meen ik. Zal mij niets verbazen als die PHEV ver boven de 2 ton komt. Die PHEV is de enige die een beetje de verkoopaantallen in Nederland kan opstuwen, want de rest is veel te zwaar waardoor die veel te veel uitstoot en dus veel te duur is in Nederland
vpowert zegt
Het is wel interessant om te weten dat deze facelift op een nieuw platform staat volgens AutoCar (https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2020-jaguar-e-pace-major-update-brings-new-platform-phev-option).
Het grootste probleem met de E-Pace was z’n gewicht, veroorzaakt door het oude JLR D8 platform waar de Evoque 1 ook op stond. Nu is de vraag of ie met het nieuwe platform ook echt lichter geworden is. In het persbericht van Jaguar Nederland staat niets over gewichtsreductie en het nieuwe platform wordt wel genoemd maar niet echt benadrukt. Vreemd. https://jlrnederland.pr.co/192661-nieuwe-jaguar-e-pace-dynamisch-geelektrificeerd-en-verbonden
kennone zegt
Wat ooit een mooi en elegant merk was..
hemdem zegt
De reden dat de wagen niet zo’n succes is, niet alleen in Nederland maar beetje overal, is het feit dat het te zwaar was. Hebben ze daar iets aan gedaan? Nee? Dan gaat dit facelift niet veel zoden aan de dijk zetten. Verkopen zullen nog altijd laag liggen. Jammer.