Vette pech als je een modale bankrekening hebt, maar ook op zoek bent naar een tweedehands auto. Die zijn nu officieel écht niet meer te betalen…
Vroeger was het zo simpel. Als je niet al te veel geld te besteden had, maar toch een autootje wilde, dan ging je shoppen voor een tweedehands exemplaar. Met een beetje slim rondneuzen kwam je dan vast wel bij wat auto’s die jou het beste pasten en bovendien voor een eerlijke prijs.
Tegenwoordig heb je dikke vette pech als je in diezelfde situatie zit. Met een niet al te dikke portemonnee een tweedehands auto kopen wordt steeds meer een illusie. Die dingen zijn namelijk niet meer te betalen. Ze waren al duur, maar ze zijn nu nóg prijziger geworden. Het spijt ons, maar het is helaas niet anders.
Prijs van een tweedehands stijgt door en door
De niet misselijke gemiddelde prijs voor een occasion is afgelopen maand namelijk met 2,2% gestegen en is daarmee uitgekomen op €23.337, blijkt uit cijfers van AutoScout24. En even voor de duidelijkheid, het is dus een gemiddelde prijs.
Daarin zijn dus niet alleen prijsopdrijvende kolossen als een G63 AMG van bijna 4,5 ton in meegenomen, maar ook een Daewoo Matiz uit 1999 om maar een voorbeeldje te noemen.
Met andere woorden, niet alleen de topklasse is duurder geworden, álle occasions zijn enorm in prijs gestegen. Wat fijn is voor de verkoper, maar een drama voor de autokoper die graag een goeie deal wil maken met een leuke tweedehands.
Wij hebben niet de duurste tweedehands auto’s
Hier ter redactie doen we er alles aan om het leed van de lezer iets te verlichten. Zo ook in dit geval. Al kwamen we niet veel verder dan het aloude adagium “gedeelde smart is halve smart”. Want wij in Nederland zijn niet de enigen die schreeuwend dure tweedehands auto’s moeten kopen. Sterker, ze zijn hier niet eens het duurst.
In heel Europa is het namelijk bal en in vier landen betaal je nog meer voor een occasion dan bij ons. Je kunt het je nauwelijks voorstellen, maar het is echt zo. Kijk maar naar de gemiddelde prijzen in de landen om ons heen.
- Duitsland: €27.325 (+0,4%)
- Frankrijk: €26.842 (-1,8%%)
- Oostenrijk: €25.965 (+1,2%)
- België: €23.410 (-0,2%)
- Nederland: €23.337 (+2,2%)
- Italië: €21.274 (+0,2%)
Daarachter zie je de percentuele stijging voor de prijs. Die is bij ons dan wel weer het hoogst, we schrokken al. En dan nog iets vreemds; in Frankrijk en België is de prijs voor de gemiddelde tweedehands auto iets gezakt. Laat het alsjeblieft een voorbode zijn?
Waarom zijn die occasions zo duur dan?
De oorzaak in de prijsstijging is onveranderd. Sinds een flink aantal maanden is het aanbod namelijk kleiner dan de vraag én is er door -onder meer- het wereldwijde chiptekort een gebrek aan nieuwe auto’s. En dan hebben we sinds 104 dagen ook nog een oorlog aan de oostgrens van Europa woeden.
En al hebben we hier geen glazen bol staan, we vrezen dat het voorlopig ook niet de andere kant op zal gaan met de stijgende prijzen van tweedehands auto’s. Je zult er dus helaas aan moeten wennen…
Maar om dan alsnog af te sluiten met een positieve noot; wees maar blij als je geen auto kunt betalen. Dan hoef je namelijk ook geen 2,36 euro aan de pomp af te rekenen voor een litertje benzine.
Zo zie je maar, ieder nadeel heb ze voordeel!
hansjeb zegt
Het gaat hier om de gemiddelde prijs die is betaald voor een tweedehands auto. Blijkbaar hebben we centen zat en kopen we steeds duurdere occacions.
sprankel zegt
Is heel simpel, diegene die vroeger naar de dealer gingen om een stockwagen op te halen of iets te krijgen op max 3 maand krijgen nu bij de dealer te horen, als je nu besteld heb je hem mogelijks volgend maar het kan ook binnen 2 jaar zijn. Die mensen zitten nu jonge 2de hands wagens op te kopen waardoor de vraag naar jonge 2de hands wagens door het dak is gegaan.
Je moet vooral aan ondernemingen denken, die geraken aan geen auto’s meer voor nieuwe medewerkers en bij uit diensten zetten ze de wagens op de parking in plaats van ze te verkopen. Idem met leasing maatschappijen waar klanten flexibele service & oplossingen eisen dus leasing is ook niet meer geneigd om snel wagens te verkopen.
Stefje zegt
En wat dan ook vergeten mee te nemen wordt is wát je koopt voor dat gemiddelde bedrag. Die 27k in Duitsland is hier waarschijnlijk dus 30k+.
En die 22k in NL in Duitsland dus 20k ofzo.
Dat betekent dat Duitsers betere auto’s kopen voor meer geld. Minder uitstoot, meer comfort. En ze durven dus meer geld uit te geven. Leg dat maar eens uit hier in Belastingland.
Dutchdriftking zegt
Als je wat anders moét is het erg balen. Als je graag wilt verjongen maar het nog geen haast heeft zou ik een jaartje wachten.
sinaasboom zegt
De prijs die je voor een sloopauto krijgt is ook flink gestegen door de hoge metaalprijs, dus ook daardoor minder aanbod aan de onderkant van de tweedehands markt.
Tonnie zegt
Gelukkig een jaar geleden nog een rover 620i voor ongeveer de sloopprijs kunnen oppikken voor de carbagerun. Ze zullen daar bijna de dagwaarde moeten verhogen om rijdende barrels te kunnen trekken.
petroldrinker zegt
Houd al tijdje in de gaten, sinds oktober mn m3 verkocht en opzoek naar de opvolger, allewn de prijzen zijn zo absurd dat ik nog niks heb gevonden wat ik leuk vind voor het geld dat er klaar ligt, voordeel ia dat we al 2 autos hebben met zn 2e, dus haast is er niet bij voor de hobby
Robert zegt
Dat een occasion in Duitsland gemiddeld zoveel duurder uitvalt dan in Nederland heeft enkel te maken met het feit dat er daar meer snellere, zwaardere en luxer uitgevoerde auto’s nieuw worden verkocht zonder dat de consument er belastingtechnisch voor wordt afgeslacht.
keecee zegt
Auto’s zijn niet duurder geworden, ons geld is minder waard. Met dank aan de ECB voor het vele bijsprinten.
berlinetta zegt
Inflatie ontstaat vooral doordat bedrijven hun prijzen omhoog gooien.
Roger zegt
Dit heeft zeer weinig met bedrijven te maken. De ECB (en de FED) printen al een aantal decennia ‘gratis’ geld.
Als je de M3 geldhoeveelheid tientallen procenten laat toenemen, zonder dat hier productie groei tegenover staat, krijg je grote inflatie.
Onze overheid wilt ons graag doen geloven dat het door Poetin komt of door bedrijven.
berlinetta zegt
Geld bijprinten draagt ook zeker bij aan inflatie. Er is immers meer geld en men gaat meer uitgeven. Doordat men meer gaat uitgeven, gaan bedrijven hun prijzen verhogen en daar heb je je inflatie. Nu hangt het een wel met het ander samen uiteraard en is het verhogen van de prijzen niet de enige oorzaak. Ook het bijprinten van geld en schaarste dragen eraan bij. Die twee dingen zijn echter nooit de directe oorzaak van inflatie, hooguit de aanleiding. Want de directe oorzaak van inflatie is altijd doordat bedrijven hun prijzen (al dan niet genoodzaakt) verhogen. En als de een zijn prijzen verhoogt, moet de ander ook wel. Dat is het kromme eraan. Iedereen sleurt elkaar erin mee. En nu het vooral de energieleveranciers zijn die hun prijzen verhogen, heeft direct iedereen er last van. Energie is immers een eerste levensbehoefte.
Alek zegt
We hebben in 2012 – 10 jaar geleden dus – een 8 jaar oude premium D-segmenter gekocht met normale km stand en wat luxe opties voor … wait for it … 7000 euro.
Vandaag is een 8 jaar oude premium D-segmenter drie keer duurder. Even 2x aan de conservatieve kant omdat er ook inflatie is geweest.
Zijn we met zn allen in 10 jaar tijd 2x welvarender geworden? Zijn de salarissen 2x gestegen? Die van mij zeker niet.
Ik snap dat niet, waar zijn we collectief minder aan gaan uitgeven om onze autos te kunnen betalen?
hippopotamus zegt
Heb ooit in Zuid-Afrika een veeeeel te dure VW Polo gekocht. Barrel zou hier misschien €1.000 kosten toentertijd, maar heb er daar €3.000 voor neer moeten leggen. Ik denk dat dit dezelfde reden had: men kan gewoon geen nieuwe auto (meer) betalen, waardoor de vraag naar tweedehands groter is/wordt.
slowland zegt
Het kan nog gekker hoor!
Een vriend van mij hier in Canada heeft zijn 6 maanden oude Ford Bronco met 20.000km op de teller, een kapotte voorruit en 50% banden verkocht aan een dealer in The States voor $10.000 meer dan waarvoor hij hem gekocht heeft….
toniominestrone zegt
Zou hem voor geen goud van je vriend willen kopen, na 20.000km de banden al voor de helft versleten geeft aan hoe hij met zijn auto om is gegaan.
petroldrinker zegt
Niet iedereen rijdt als een 90 jarig vrouwtje…. ik vind 20,000km met banden nog lang meegaan, ik moet meestal na 10,000 toch echt wel banden vervangen (veelal rwd sportautos)
slowland zegt
Nou…. hij woont aan een 25km lange gravel weg…. Da’s niet al te best voor je bandjes.
Verder moet je je wel realiseren dat 80% van de wegen hier niet verhard is.
p993 zegt
Vanwaar dat verschil tussen Belgie en Nederland?
pindakoning zegt
Gemiddelde is zo’n vertekenend fenomeen. Ook als men bijv spreekt over gemiddelde salarissen, in zulk soort gevallen zijn aanvullende cijfers of bijvoorbeeld een mediaan wenselijk
PunicaOase zegt
Je inruilauto lijkt me dan ook ‘meer’ waard, dus dat verzacht toch ook? Beetje zelfde als met huizen: je moet geen starter zijn..
simonbv zegt
Artikel roept weer veel vragen op. Er wordt geschreven dat de gemiddelde occasion prijs is gestegen. Is de gemiddelde leeftijd gelijk gebleven? Zijn de nieuw waardes van de auto’s gelijk gebleven? Zijn er gemiddeld meer dure auto’s bijgekomen?
Ik geloof wel dat de prijzen zijn gestegen, maar zomaar een gemiddelde prijs te roepen zonder achtergrondinfo kan ik niet zoveel mee
faalhaas zegt
Das leuk de gemiddelde prijs, maar wat is de modale prijs?
galgootje zegt
Ik sprak een bevriende garagist die vertelde dat auto’s die onder de BOVAG vlag verkocht worden tegenwoordig verplicht moeten worden afgeleverd met een volledig jaar garantie. Als hij een auto verkoopt van zeg €5000 dan moet hij er garantie bij leveren voor een vol jaar. Er vanuit gaande dat elke garagist die garantie verzekert en dat dat bij een bekende verzekeraar zoals autotrust rond de €1000 kost betekent dat dat alle tweedehands auto’s die met BOVAG garantie verkocht worden 20% duurder zijn dan ze zouden zijn dan als je ze bij een particulier koopt.
Ik dacht dat de BOVAG de belangen van de garagehouder zou moeten dienen maar blijkbaar is dit bedacht voordat deze crisis losbarstte.