De familie is nu compleet.
Het offensief begon met de nieuwe Toyota Corolla hatchback. Op de Autosalon van Parijs werd voor ons Europeanen een station voorgesteld. Voor de markt buiten Europa heeft Toyota de Corolla een kont gegeven. Op Auto Guangzhou heeft Toyota het doek getrokken van de Corolla Sedan, die ook op de Los Angeles Autoshow te zien zal zijn.
Het is de derde en laatste modelvariant van de nieuwe Corolla. De sedan heeft een wielbasis van 2.700 millimeter en is daarmee net zo lang als de Touring Sports. Het interieur is gelijk aan de andere twee varianten. Dat betekent onder meer een 8-inch multimedia touchscreen, een 7-inch informatiedisplay en een optionele head-up display. Net als zijn broertjes staat de sedan op het Toyota New Global Architecture (TNGA)-platform.
Toyota brengt de Corolla sedan met welgeteld één motor op de markt. De 1.8-liter hybride motor met 122 pk. De Japanners durven het aan om ook de sedan bij ons op de markt te brengen. Met die zuinige (alles behalve krachtige) vierpitter onder de kap kan de prijs wellicht nog interessant uitpakken in zijn segment. De daadwerkelijke prijzen volgen in een later stadium. Het trio is vanaf 23 maart 2019 te spotten bij de Toyota-dealer.
daihatsucuore zegt
Interessant dat Ford uit een één liter blokje 125pk peutert, terwijl Toyota hier met bijna dubbele cijfers qua inhoud er minder paarden op loslaat. Zal waarschijnlijk de betrouwbaarheid wel ten goede komen.
rolov zegt
@daihatsucuore: turbo?
djim zegt
@daihatsucuore: Toyota gebruikt de Atkinson cyclus (4 takt met arbeidsslag die langer is dan de inlaatslag). Dat maakt de motor een stuk zuiniger maar heeft grotere cilinderinhoud nodig.
potver7 zegt
@djim: ik weet dat ze Atkinsons gebruiken voor de hybride aandrijflijnen, maar niet dat ze die ook inzetten voor ‘normale’ benzine-uitvoeringen. Weer wat geleerd…
coffeecup zegt
@potver7: er staat toch in de tekst dat er één motor geleverd wordt? De 122pk hybride aandrijflijn…
notsobig zegt
@coffeecup: “Hybride auto, een voertuig dat door een combinatie van twee krachtbronnen aangedreven wordt, bijvoorbeeld, door een benzinemotor en elektromotor.”
Wel erg knap van Toyota, hybride met één motor!
steventure zegt
@daihatsucuore: een Atkinson motor heeft lagere compressie, minder verliezen (dus zuiniger), maar ook minder koppel. Daarom is het een perfecte motor om met een koppelrijke elektromotor te combineren. Ik ben benieuwd wat het gewicht van een 1 liter ford motor met turbo (en intercooler als die erop zit) is vergeleken met de 1.8 liter toyota waar al die zaken niet op zitten. Het verschil zou best is een stuk kleiner kunnen zijn dan je denk waardoor er van het voordeel van de kleine ford motor netto weinig overblijft.
Onehp zegt
@steventure: de 1.0 ecoboost weegt 97kg droog. De 1.8 met hybride aandrijving schat ik op bijna het dubbele.
redbeams zegt
@Onehp: Fout…weegt dus ook 97kg.
Onehp zegt
@redbeams: de verbrandingsmotor én de electromotor én de inverter én de batterij?
redbeams zegt
@Onehp: Oh nu wil je de rest ook erbij ipv puur motorblok gewicht…een 1.0 die net zo zwaar is als een 1.8 ;)
Onehp zegt
@redbeams: tja, 125pk of ook 140pk zelfs uit een 1.0, vgl met een 122pk uit een totaalpakket 2x zwaarder… maar wel stukken zuiniger. Appels met peren…
Overigens hangt het gewicht van het blok niet zozeer af van de cilinderverplaatsing, maar van het koppel dat het blok genereert…
Tonnie zegt
Beetje A3 sedan, maar misschien nog strakker. En de A3 vind ik op dit moment de meest geslaagde auto. Dus ondanks het gebrek aan vermogen, is ’t biet erg om deze wat vaker op de weg te zien denk ik!
duckmefaddy zegt
Toyota kontrolla
Jochen zegt
Echt helemaal prima zo.
Zo jammer dat in Nederland 80%+ van de wagens een rechte (verticale) achterklep ‘moet’ hebben en zo’n reguliere sedan daardoor geen kans van slagen heeft.
escort77 zegt
@jochen: voor veel dingen is de grotere laadopening van een hatchback of station gewoon handiger dan de kofferklep van een sedan (kinderwagen, fiets, hond, IKEA, eigenlijk alles groter dan een kratje bier of laptoptas)
GH zegt
@escort77: hoeft niet per se zo te zijn. Genoeg auto’s waarbij de achterruit ook mee naar boven gaat. Valt me wel op dat die vaak niet toegepast wordt ondanks het gebruiksgemak voor een eigenaar. Wellicht iets constructiefs.
henrie zegt
@gh: “Genoeg auto’s waarbij de achterruit ook mee naar boven gaat.”
Ja, hatchbacks bedoel je zeker? Want welke “sedan” (eigenlijk is het dan een liftback, die eruit ziet als sedan) ken jij, waarbij de achterruit mee omhoog scharniert als je de kofferbak opent? Ik ken alleen de nieuwe Peugeot 508. En de (eerste?) Skoda Superb. Andere voorbeelden zou ik zo niet weten. En dan is een (echte) sedan inderdaad een stuk minder praktisch dan een hatchback of een stationwagon (of dus zo’n liftback)…
2wheeler zegt
@henrie: Panamera ook geloof ik!
henrie zegt
@2wheeler: Ongetwijfeld, maar die ziet er niet echt uit als een klassieke hatchback. Eerder als een mix tussen een opgerekte 911 en een hatchback/fastback. Of als een poepende hond ;-)
ikleesookoverautos zegt
@escort77: en waarom is dat in de rest van de wereld dan niet zo?
lebeaunl zegt
Tsja, niet onaardig om te zien deze versies van de Corolla. Toch wel het meest gewaagde ooit wat Toyota met dit model (Corrolla/Auris) heeft gedaan. Netjes.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
PunicaOase zegt
Ziet er wel oke uit, maar zelfs mijn driecilindertje heeft meer power… en weegt denk ik ook nog eens minder… ben ik voorbarig als ik zeg dat Toyota een beetje ‘achterop’ begint te raken? Ik zie weinig tot geen innovatie meer… en veel slome waggies..?
miata93 zegt
@punicaoase: zo’n “grote” motor met zo weinig vermogen lijkt niks, maar komt de betrouwbaarheid zeker ten goede.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@punicaoase: jouw motor is gebouwd op theoretisch verbruik en prestaties , deze Toyota blokken op daadwerkelijk verbruik en prestaties. Nu met de WLTP ga je het verschil mooi zien… Waarschijnlijk is een Up een stuk minder zuinig dan zo’n Corolla in de praktijk, dus binnenkort duurder …
PunicaOase zegt
@svenska_aeroplan_ab: tsja, mijn auto rijdt ook een keurige 1:16/17, maar oke deze Corolla is vast nog wat zuiniger… denk alleen dat je die paar euries aan minder benzine toch weer kwijtraakt aan ‘overgewicht’ (MRB)… maar oke dat geldt wellicht alleen in NL… waar het me meer om gaat is dat ik weinig progressie zie bij Toyota en Lexus… ondanks dat de kwaliteit natuurlijk top is.
azuli zegt
Eerlijk is eerlijk. Het is een mooie sedan geworden Toyota. Maar waarom geen 180pk versie?
baklava zegt
Prachtige auto!
cossiekiller zegt
Dan zit er al bijna een jaar tussen wanneer de station op het salon werd voorgesteld en de moment dat hij zal rondrijden. Jammer, want ik was al gebrand op een nieuwe zuinige daily, maar ik ga toch zolang niet wachten.
Beetje hetzelde als die nieuwe Peugeot 508…
awesome zegt
Lekker kontje hoor!
Die sedans zijn echt niet meer zo lelijk als ze ooit waren. Jammer dat er hier geen markt voor lijkt te zijn.
berlinetta zegt
@awesome: Vind je sedans echt zo lelijk dan? Vind het juist een van de mooiere types. Wat vind jij dan mooi?
karhengst zegt
@berlinetta: Het C-segment was gewoon te kort om een mooi gelijnde sedan op te baseren. Dat is eigenlijk sinds het heden opgelost doordat ze D-segment afmetingen van 10 jaar terug hebben. Al waren naar mijn mening de vorige generatie Focus en Astra sedans zeker niet onaardig.
Verder is Nederland algemeen gezien vrij anti-sedan in vergelijk met de rest van de wereld.
steelfighter zegt
Dan ding rijdt af en toe benzineloos, wel een lekker gedachte in de stad
lacker zegt
Als het een beetje loopt, zullen er heus meerdere familieleden komen. Ik denk snel even aan een cross-over, als ze het wild wilen doen (Toyota?) een cabrio.
off topic, ik moest laatst denken aan de “vis-a-vis” , dus achterstoel kijkt naar achteren, wat Tesla ook aanbiedt in haar model S (7 seater). Ik zie het eigenlijk nooit, maar waarom eigenlijk niet?
Loek zegt
@lacker: in de Model S was het een leuke gimmick om 7 personen te kunnen vervoeren. De kofferbak is te klein om twee stoelen de ‘goede’ kant op te zetten ivm hoofdruimte. De Peugeot 406 Familiale had dit ook en volgens mij nog wel meer.
Ik denk dat vooral veiligheid een rol speelt. Er past nauwelijks een volwaardige hoofdsteun op dus elke crash is een whiplash, bovendien kun je alleen ontsnappen via de kofferbak en (in de 406 althans) kon die alleen vanaf buiten geopend worden en was de uitstap niet super (klim maar eens in een lage kofferbak).
Persoonlijk euvel ivm wagenziekte is dat de verkeerde kant op rijden garandeert dat je na 5 km moet kotsen.
lacker zegt
@720s: een buurman van me had vroeger een Rover station waar dit mogelijk was. De kids vonden het geweldig. Maar goed, of het de bedoeling is, dat je je kinderen als kreukelzone gebruikt..
allesmetturbo zegt
Best wel lekker gelijnde bakkies. toyota, lekker bezig!
jeroenwz zegt
Chique auto’s!
toyotafortuner zegt
Goeiemorgen, wat een strakke bak is dat zeg!
dijan zegt
@toyotafortuner: NEE!
Loek zegt
@dijan: zware nacht gehad?
brera22 zegt
Niet mijn auto.
robicide zegt
Familie compleet? Waar is de fastback dan? :(
Loek zegt
Ik weet het niet zo goed. De Corolla is een strakke auto en de nieuwe styling doet hem goed. Maar het design met de korte motorkap is vreemd. Daar past een sedan-kont niet bij vind ik. Ik krijg er bijna 308 Sedan (de vorige generatie, heete ook wel 408 vgm) neigingen van. Doe mij maar de TS, die is het best in verhouding.
mrtrex zegt
In Nieuw Zeeland al op elke straathoek de nieuwe Corolla gezien (hatchback en sedan, wagon hebben ze daar niet), best een geslaagde auto geworden!