[bbmediaclip clipID=”3682890″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
De Tesla Model Y komt vervroegd naar de klanten toe.
Wij Nederlanders moeten nog ongeveer een jaar wachten op de Model Y. In de Verenigde Staten kunnen de eerste klanten echter al kilometers maken. Tesla is begonnen met het leveren van het nieuwste model. Dat is eerder dan verwacht. In eerste instantie zouden de leveringen pas in het najaar van 2020 beginnen.
Waar de Model X het grotere broertje van de Model S was, is de Model Y het grotere broertje van de Model 3. Er zijn wel grote verschillen. Zo deelt de de Model Y ongeveer 75 procent van de onderdelen met de Model 3. Terwijl de Model X met zijn opvallende vleugeldeuren meer een model op zichzelf was.
Middels bovenstaande video maakt Tesla duidelijk dat de leveringen zijn begonnen. In het gelikte filmpje zie je een deel van het productieproces van de Model Y. Dit alles met ondersteuning van bombastische muziek. Moest u ook een traantje laten bij dit mooie moment?
Hier in Nederland is het ook al mogelijk om de Model Y te configureren. Prijzen beginnen bij 64.000 euro voor de Model Y Long Range. De Performance kost 70 mille. In 2022 volgt er nog een goedkopere Standard Range. Tesla kan nog niet exact melden wanneer de Model Y in Nederland verschijnt. De Amerikaanse autobouwer spreekt over ‘begin 2021’.
fransananas zegt
Laat maar komen!
fendercd60 zegt
@fransananas: alsjeblieft niet. ?
royaledeluxe zegt
Inderdaad, dit koop je toch niet omdat het mooi is… of niet?
dampu020 zegt
@royaledeluxe: voor wat het is us het zeker niet lelijk
tvr1974 zegt
@fransananas: je had er al tijden in kunnen rijden.. toen stond er alleen Ssang Young actyon op de auto. Ze hebben m nu geëlektrificeerd en noemen m nu Tesla. Maar mooier is ie niet geworden..
berlinetta zegt
Ik geloof best dat dit een heel praktisch model gaat worden, maar wat issie afschuwelijk lelijk!
okdoei zegt
@berlinetta: Er zijn inderdaad mooiere auto’s maar om dit nu “afschuwelijk lelijk” te noemen is wat mij betreft wat overdreven.
Wat is een Pontiac Aztec dan?
tymo zegt
@okdoei: eeh… een van de grootste cult-auto’s ooit misschien?
rolov zegt
@tymo: omdat die in een serie meespeelt. Anders ook niet.
berlinetta zegt
@okdoei: gruwelijk lelijk.
okdoei zegt
@berlinetta: bestaand gesprek.
Knaap 1: wajoo, zag je net die 360 backflip 180 to pop-shovit grind?
Knaap 2: ja shit ouwe, dat was gruwelijk.
Dus gruwelijk is niet erger dan afschuwelijk. Mijn punt staat nog :’)
berlinetta zegt
@okdoei: Oké je hebt me.
moveyourmind zegt
HIj ziet er in elk geval wel uit als een Tesla Model Ei.
mennok zegt
De grote broer van de 3.. mét down
arhanso zegt
Prachtige reactie…
Die verhouden kloppen van geen kant meer. Wanneer ik de 3 zie heb ik al het gevoel dat er iets niet klopt. Met de Y weet ik het zeker…
carlover12 zegt
Vind het wel een schone wagen!
#fanboy
aschja zegt
Heerlijke bak. Maar met deze prijsstelling hevige concurrentie van Polestar 2. En die vind ik mooier. Vraag me af hoe het zit met batterij technologie tussen de twee.
fanboy zegt
Prijzen kunnen lager als ze in Duitsland worden gemaakt. Geen invoerbelasting.
P1m zegt
Ik vind ‘m tof! Vooral de Performance in het blauw.
https://youtu.be/cz1iKSmZ-tw
gilettelubbers zegt
Wat een gedrocht!
trasimo zegt
Lekker, kom maar door! Als deze er eerder was geweest had ik ‘m boven de Model 3 verkozen maar ach, ben daarmee ook zeer tevreden.
johnwaters zegt
Elon Musk wordt dankzij de subsidies rijker en rijker, allemaal betaald door mensen die niet met zijn auto’s rijden. Het zijn leuke tijden.
laptom zegt
@johnwaters: Net zoals de diesel leaserijders jaren hebben gedaan?
crepito zegt
@johnwaters: Net zoals de triljoenen subsidies voor de fossiele industrie?
trasimo zegt
@johnwaters: er bestaat voor de zakelijke rijder helemaal geen subsidie, alleen belastingkorting.
jippie zegt
Design is wel een lastig verhaal bij Tesla. Of ze kopiëren wat ze al hebben of ze komen met een ontwerp dat door een kleuter van 4 is gemaakt.
gezondverstand zegt
Tesla begint wel erg afgezaagd en oubollig te worden door steeds een ontwerp uit 2013 opnieuw te gebruiken.
De S is dan ook nog eens het enige model dat goede verhoudingen heeft.
De rest zijn van die gebochelde klonen.
Het eendenbek front is ook afschuwelijk.
goodvibrations zegt
@gezondverstand: helemaal eens.. Model S is mooi… Maar de rest jammer.. Want de specs zijn goed..
w0ut zegt
Onze stock valt naar beneden!! Vlug wat PR doen om de schade te beperken.
olivier420 zegt
@w0ut: Ja dit zal Tesla’s antwoord zijn op de wereldwijde stock Exchange crisis door Corona…………..
RobUSA zegt
En nog steeds geen topic over eerste leveringen van C8 !! SMH .
Als Doug het “ the hottest car of the year “ noemt dan weet je het wel AB !!
Loek zegt
Dus omdat een YouTuber zijn mening er even tussendoor slipt in een video is het een schande dat een voor Nederland totaal niet relevante auto even niet behandeld wordt?
frederik zegt
Waarom niet gewoon een hatchback maken van de Model 3?! Dan zijn we er ook gewoon en is het niet zo gruwelijk lelijk.
En als ze dan toch bezig zijn, ontwerp meteen even een nieuw stuur graag. Dit ziet er echt niet uit.
pramm zegt
Het is in ieder geval wat anders. Niet vanuit elke hoek de meest mooie wagen, maar wel een die in de praktijk beter smoelt dan de eerdere fabrieksfoto’s.
https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/upload_2020-3-11_15-19-50-png.520559/
harrie zegt
Voor de bijtelling schrapers, reken maar dat deze dit jaar nog leverbaar gaat worden in Nederland.
Daar zorgen de instortende auto verkopen wel voor.
martinT5 zegt
Bij mij in de straat woont iemand die een BMW140iM verruild heeft voor een model 3.
Dat is op zich al een enorme afgang als je mij vraagt
Maar deze persoon noemt zichzelf nu nog steeds (ondanks deze move) een ‘autoliefhebber’.
Deze stap is toch alleen om de poen? Om het fiscale geneuzel?
Daarom werden in eind 2019 een record aantal model 3 afgeleverd.
Nog even voor de gunstige bijtelling voor kalenderjaar 2019.
Kom op man…deze gedrochten koop je toch niet?
Nee die lease je en dat verhaal gaat alleen maar om de bijtelling!!
En dan heb ik het nog niet eens over de kwaliteit en afleveringsniveau!
Ik ben zelfstandig en run eigen car detailing bedrijf.
Man, man wat een hoop rommel is het toch!
Krassen alsof er al 3x de wereld mee rond is gereden ondanks nieuw, geen gladde lak maar gewoon ineens een stuk ruw(??) schuurfouten die niet (goed) hersteld zijn. Alumiumkleurige lijsten die gewoon bijna een cm uit verband zitten t.o.v. van elkaar! Nee…skip snel naar Europees
trasimo zegt
@martinT5: pakweg 370pk, vierwielaandrijving en een objectief zeer leuk sturende auto met alles erop en eraan en coole innovaties aan boord zoals autopilot. Daar is inderdaad helemaal niets aan kan ik je uit ervaring vertellen, dat doe je écht alleen maar voor de bijtelling! #sarcasmeuit
papa zegt
@trasimo: zal allemaal best, maar de man heeft een punt als het gaat om afwerking, panelgaps etc.
trasimo zegt
@papa: dat heeft ie dus niet. Naast stevig overdrijven verwijst hij naar opstartproblemen die inmiddels allang getackeld zijn. Je bent bijv. welkom om mijn Model 3 uit juni 2019 nader te komen bekijken; je treft daar niet 1 van de genoemde punten op aan.
barry355gtb zegt
@trasimo: Je staat een automobiel te verdedigen, waar velen een probleem mee schijnen te hebben.. Wat kan jou het schelen man.
trasimo zegt
@barry355gtb: het zal me in the end inderdaad worst zijn wie welk automerk leuk vindt. Ik reageer alleen omdat ik niet zo’n fan ben van klets/borrelpraat. Ik verwonder mij trouwens eerder over de mensen die EV’s toch maar stom vinden en dan toch de noodzaak voelen om topics structureel zitten te vervuilen met onzinreacties terwijl ze zelf geen enkele kennis van zaken hebben dan dat ik als ‘ervaringsdeskundige’ daar m’n mening over deel.
barry355gtb zegt
@trasimo: Dat zijn de mensen die graag met een caravan op vakantie willen en helemaal panikeren als de EV niet bijster veel aan kilo’s kan trekken. Dan de mensen die een km of zestig woon-werkverkeer per dag hebben. Allemaal onbenullige dingetjes zijn er de reden van, dat de EV nog steeds niet op de wishlist staat van de huidige forenzen. Straks als de benzine vier euro per liter kost, gaan ze wellicht wel een EV kopen.
trasimo zegt
@barry355gtb: onder andere ja; en sommige reacties lijken ook een beetje op afgunst gebaseerd te zijn. Met een caravan of als echte veelrijder ben je voorlopig ook gewoon beter af met een bijv. een dikke diesel.
RobUSA zegt
Meest bekeken YouTuber op auto gebied bedoel je ? Naast 6/7 andere you tubers die hem ook hebben gekocht. Deze auto zou wel belangrijk vr NL kunnen zijn maar dat moet er wel aandacht aan besteed worden in de pers. Deze Corvette maakt automotive history voor dat geld koop je niks beters maar ja wat jij ervan als je dit een totaal niet relevante auto voor NL noemt.
barry355gtb zegt
@RobUSA: ????misschien gepost op een verkeerde?
RobUSA zegt
Nee was @loek maar pakte beantwoorden niet ofzo :)
barry355gtb zegt
@RobUSA: Die nieuwe Corvette is echt kompleet anders, nu het wel een motor achter de cockpit heeft liggen. Je moet prestaties van de Mclaren 720S kunnen realiseren. Dat is echt geweldig gewoon, zeker voor het geld dat hij mag kosten.
Loek zegt
@RobUSA: ik vind dat je het een beetje door een rood-wit gestreepte bril bekijkt. Bang for your buck is totaal niks nieuws, dat is het muscle-recept. Door de middenmotor-layout is hij iets muscle car-af, maar dat maakt het nog geen supersportwagen. Het enige cijfer wat mij echt verbaast is die 2.8 seconden naar de 100, maar dat doet een 911 Turbo S ook (2.7 zelfs). En net als die Turbo S is dat indrukwekkend, maar een Turbo S is geen 911 GT3 en dat is een Corvette dus ook niet.
Bovendien heb ik de review van Doug gekeken en het verbaast me ook niet bepaald, die 60 ruggen. Daar bij die 12V-socket kun je de bouten gewoon zien zitten. Het interieur is goed genoeg, maar niet op McLaren/Ferrari/Porsche niveau. De motor is gaaf, maar de LT4 is stokoud. Het is geen slechte motor, maar verfijning, misschien? En met de Z51-upgrade kost hij dus weer bijna 30 ruggen meer.
Ten slotte gaat die auto, mocht hij naar NL komen, echt geen 60.000 euro kosten. Reken maar op het driedubbele. Dan is het grootste USP van de auto gelijk weg.
Die Corvette is een frisse wind, dat moet ik toegeven. Maar je zet het nu neer als de auto van de eeuw en dat kan ik helaas absoluut niet met je eens zijn. Net als Tesla, eigenlijk. Een gaaf concept, zeker de moeite waard voor zijn doelgroep, maar het is niet voor niks dat je voor een auto van een ‘premium’ concurrent meer betaalt. Die zijn gewoon echt beter op fronten die voor sommige mensen echt uitmaken.
RobUSA zegt
Drukken op beantwoorden doet het dus duidelijk niet :(