Elon Musk hanteert een less is more strategie voor de nieuwe elektrische instapper.
Toen de Model 3 werd onthuld zagen we een basic interieur. Het dashboard is strak en de middenconsole beschikt niet over knoppen. In het midden zit één scherm en Elon Musk heeft bekendgemaakt dat het productiemodel er ongeveer zo uit komt te zien.
Volgens Musk heeft ‘de auto van de toekomst’ weinig toeters en bellen nodig. Alle nodige informatie zal op het scherm worden weergegeven. “Hoevaak kijk je naar het dashboard als je in een taxi zit?” stelt Musk, met een verwijzing naar de Model 3 met zelfrijdende mogelijkheden.
Het minimalistische interieur is dus een bewuste keuze. Ook traditionele ventilatieroosters gaan we niet zien bij de Model 3. Tesla heeft spleten in het dashboard verwerkt waar koude of warme lucht door zal stromen.
De eerste auto’s zullen in de tweede helft van dit jaar worden geleverd aan de klanten. De productie van de elektrische auto gaat naar verluidt in juli van start.
pomoek zegt
Geen klokken achter het stuur. Dat vind ik er persoonlijk echt niet uitzien. Ik zou, als ik meneer musk was, op zijn minst een hud als optie aanbieden maar het liefste dus een schermpje recht achter het stuur. Zoals het hoort.
slickrick zegt
@pomoek: Dit is geen minimalistisch interieur…..maar een Cheap Ass interieur
pinut187 zegt
Ik zie toch liever klokken voor mijn neus en draaiknoppen ipv alles via een touchscreen.
pesu zegt
@pinut187: Logisch vervolg op de vooruitgang van techniek. Vroeger had je knoppen die mechanisch in directe verbinding stonden met hetgeen dat ze bedienden. Toen werden het elektrische knoppen en nu touchscreen. Ik vond het interieur van de Peugeot 308 van moeders ook niks met dat touchscreen dat bijna alles bediende, maar nu een jaar later ben ik er aardig gewend aan geraakt en stoort het me totaal niet meer. Enkel dat het wat traag is als je met de navi, muziek en ventilatie tegelijk bezig bent.
a6jw zegt
@pesu: en alle vingerafdrukken die je op het scherm ziet… Doe mij maar bediening met een grote draaiknop zoals Audi en BMW.
stfu zegt
@pinut187: Over de klokken ben ik het eens maar het is best prettig dat je scherm (en dus knoppen) altijd up to date zijn of worden aangepast na verloop van tijd. Dus ik ben zeer tevreden met m’n scherm. Maar in 2005 zeiden mensen dat wellicht ook over de iPhone en hoe handig de toetsen waren op hun Nokia.
lebeaunl zegt
@stfu: en ik mis nog steeds het toetsenbordje van mijn blackberry :-) ook al ben ik inmiddels vier iphones verder..
DAT zegt
@pinut187: Lijkt mij ook. De ergonomie van een touchscreen is toch geheel anders dan die van knoppen. Zelfs op elke smartphone zitten altijd nog een paar knopjes…
berlinetta zegt
Mooi is anders zeg. Ik mis alleen nog een toetsenbord en een computerkast.
robert110 zegt
Ik ben normaal een voorstander van een simpel interieur, maar dit is toch niet echt mijn ding. Door alles in een scherm te stoppen maak je naar mijn mening het interieur niet makkelijker in gebruik dan een interieur met knopjes.
stamp zegt
Traditionele klokken achter ’t stuur: +1.
Maar aan de andere kant: toerenteller is er niet. En snelheidsmeter hoef je weinig op te kijken als de auto zelf al weet hoe hard je waar mag rijden. Andere dingen achter ’t stuur doen er niet toe: Er zit in mijn oudere autootjes ook niets, behalve de knipperlicht verklikker. Een classic mini had ook al een centraal display, uit kosten besparing (LHD VS RHD)
fanboy zegt
@stamp: In een Model S heb je geen toerenteller maar een Kilowatt teller.
Dat is echt leuk, ook omdat je direct zichtbaar hebt hoeveel je terug wint (dan gaat hij in het groen). En het is daarmee 1 van de weinige auto’s waarin je direct kunt zien hoeveel kilowatt / pk je aan het toepassen bent. Dat maakt het rijden des te leuker. Zowel voor sportief gebruik, als voor het meeste uit de techniek halen qua zuinig rijden.
In een sportieve versie van de Model 3 wil je toch wel echt zo’n unit hebben achter het stuur. Hoeft maar 1 rond ding te zijn, met eventueel snelheid in het midden weergegeven. Zou ook nog eens een vrij makkelijke optie zijn, gewoon een schermpje van een paar honderd euro erbij die je overal kan plakken, of het nou LHD of RHD is.
kobus1967 zegt
Ik vraag me af of de RWD hier goedkeuring aan geeft, iemand enig idee?
Koos zegt
@kobus1967: er zijn toch zoveel auto’s met alleen klokken in het midden.
viezefreddyw zegt
Net alsof je de hele dag op kantoor zit, moet je ook maar willen. Ik vind het niets.
w0o0dy zegt
Wat er niet in of op zit kan niet stuk. Knopjes worden vormgegeven, getest, aangepast etc.. kost veel teveel vooreen bedrijfje als Tesla. Dus de enig juiste keuze.
Boomer zegt
@w0o0dy: Inderdaad er gaat al genoeg stuk aan die krengen.
porsche928 zegt
@w0o0dy: wat gaat het over 15 jaar kosten om dat scherm te vervangen? Waarschijnlijk een fortuin.
prod zegt
@porsche928: lijkt mij dat schermen alleen maar goedkoper worden.
stfu zegt
@porsche928: uiteindelijk kosten knopjes, uitlaat, koppeling, bougies, remmen, riem, etc etc pas echt een fortuin. Heb je bij een Tesla geen last van.
jochempie zegt
@porsche928: welnee, 34,28$ bij Aliexpress
prod zegt
@w0o0dy: kwamen de knopjes op de Model S dan ook niet bij Mercedes vandaan?
Ik rijd zelf sinds kort in een Scenic en moet eerlijk zeggen dat die centrale klokken erg snel wennen.
Rob zegt
@prod:
De hendels achter het stuur zijn inderdaad van Mercedes. Tenminste, ze lijken er wel heel erg op ;-)
mashell zegt
@Rob: ze zijn van Mercedes. Toen de Model S ontwikkelt werd had Daimler een belang in Tesla.
w166 zegt
Juistum, alle echt nw dingen vragen gewenning. Klopt dat je eigenlijk weinig met knoppen doet, klopt dat mini dat in het verleden zonder problemen had, klopt dat wij smartphone en tablet zonder knoppen al heel gewoon zijn. Gaat prima werken volgens mij. Zou zelf er graag een HUD bij hebben ennnnn… een slim randje om je hand te ondersteunen als je tijdens rijden touch screen moet bedienen. Dat wiebelt anders te veel. Laat mij maar proberen.
Frenkyboy zegt
Geen gezicht. Ik moest gelijk denken aan het feit dat er zeer veel pre-orders zijn geplaatst voor deze auto. Vermoedelijk denkt een groot deel van die mensen die dit nu zien: GENAAID! :-/
porsche928 zegt
@frenkyboy: die kunnen dan hun plaats met winst doorverkopen of uitstappen en hun geld volledig terugkrijgen. T is geen Mandemakers keukens
stfu zegt
@porsche928: Onjuist, je kan je reservering niet doorverkopen.
fijnkonijn zegt
@frenkyboy: de meeste mensen hebben hun reservering geplaatst NA het launchevent waar het interieur goed te zien was ;-)
Dit is state of the art. Over 10 jaar doen velen het zo.
intimrasiert zegt
Ziet eruit alsof het ontwerp in een uur klaar moest zijn. Voordeel is wel van zi’n clean design: als ik moet kotsen van hoe lelijk het is, kan ik de kots wel makkelijk schoonvegen.
JamesBond007 zegt
Ik zie allemaal negatieve reacties hier boven mij. Tuurlijk, autorijden zit in ons bloed en dit gaat een hele andere wending krijgen! Maar ik geloof wel dat we echt deze kant op gaan met alle auto’s. Ik vind dit nieuws positief, het is anders, vernieuwend en op de toekomst gericht. Puur voor vervoer van mensen! Wij autoliefhebbers mogen alleen hopen dat we autorijden alsnog kunnen doen naast alle automatische,zelfrijdende voertuigen zoals deze Tesla’s en andere auto’s zullen gaan doen in de toekomst.
viggen93 zegt
Volgens mij gaat de ebay vollopen met model 3’s van teleurgestelde kopers. Ziet er niet uit en straalt niks uit. Permafrost komt warmer over.
JamesBond007 zegt
Vergeet niet dat filmpje van KPN dacht ik? Waarin we in 1999 gevraagd werden of we een mobiel hadden en of we dat nodig vonden.. iedereen zei nee wat moet ik met dat ding.. nu kunnen wij niet zonder. Ik kan me goed voorstellen dat dit met autonome auto’s ook zal gaan gebeuren. Langzamerhand gaan wij mee met de verandering, alleen als het te snel gaat willen wij al gauw dingen zeggen als
“wat moet ik er mee, nee dit gaat het niet worden, voor mij niet hoor, geef mij maar lekker ouderwets …”
pomoek zegt
@jamesbond007: ik heb niets tegen autonome auto’s! Vind het een geweldige ontwikkeling. Mijn weerstand zit ‘m ook in het emotionele, niet in het rationele gebied. Ik heb gewoon graag een schermpje voor mijn neus. Wat de knoppen betreft: ik ben geen fan van een touch screen in een auto. Navigeren op mijn mobiele telefoon is onmogelijk (en dus gevaarlijk) als ik aan het rijden ben.
JamesBond007 zegt
@pomoek:
Ben ik het helemaal mee eens! Ik denk overigens wel dat het emotionele wel zal komen in de manier waarop voertuigen gepersonaliseerd zullen worden. Kan mij goed voorstellen dat zo’n kaal wit interieur in die Tesla 3 op dit moment een uitstekend canvas kan zijn voor personalisatie en creativiteit.
w0o0dy zegt
Nog iets wat speelt bij Tesla: ota updates combineren minder goed met fysieke knoppen dan een computer met een (nieuwe) schermindeling.
leaper035t zegt
Ai ai ai dat ziet er echt niet uit. FAIL was het eerste dat in me opkwam. Minimalistisch design is over het algemeen wel mn ding (zie volvo XC/V/S90) maar dit is gewoon een grap. De early adopters moeten het maar weten…
lekkerlinksrijden zegt
Lekker strak en opgeruimd
w0ut zegt
Ben heel zeker dat de ‘waarschuwingsknipperlichten’ in Europa via een knop snel, altijd en binnen handbereik van de chauffeur moet zitten. Mogelijke issues bij software fouten, kapot scherm, …
Ook andere basis functies moet de bestuurder kunnen bedienen zonder afgeleid te zijn. Lijkt me moeilijk te rijmen met een scherm waarop je playlist toont en je eerst moet back klikken.
Vermoed dat er dus een paar extra knopjes gaan komen in de finale versie.
Jochempie zegt
@w0ut: De Europese Commissie zou een wetsvoorstel moeten indienen dat ervoor zorgt dat zaken als de radio, de ventilatie, de ruitenwissers, de verlichting en de noodfuncties enkel via fysieke knoppen bediend mogen worden, zolang een auto niet volledig autonoom is. Het is toch onacceptabel dat je verplicht bent naar je scherm te staren als je de verlichting wil inschakelen?
mashell zegt
@w0ut: klopt dat die knop verplicht is. Maar als die knop altijd zichtbaar is op het scherm dat altijd aanstaat kan aan die eis worden voldaan.
w0ut zegt
@mashell: Het scherm blijft dus altijd aan? Ook als auto geparkeerd is of ‘uit’ staat en geen contact (remote access) sleutel is?
allesmetturbo zegt
Alleen nog een snelheidsmeter voor je neus en dan is het interieur best wel prima
trustmeiamanengineer zegt
Ik neem aan dat er wel een HUD voor de bestuurder zit. Maar de grootste reden van het simplisme is natuurlijk gewoon kosten besparing. Een paar vlakke platen met een scherm kost veel minder ontwikkelingstijd en dus geld.
amg65 zegt
@trustmeiamanengineer: nee, nog niet bij introductie althans. Het eerste jaar van productie wordt zo minimalistisch mogelijk, geen performence modellen etc.
sjeppie156 zegt
Ik vind het juist tof om zoveel mogelijk klokjes en knopjes te hebben, net zoals in mijn e36
jack_abarth zegt
@sjeppie156:
Dan moet je een Amerikaanse vrachtwagen gaan rijden:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/ee/2e/e8/ee2ee83049fd90c77f09ba9b13db3eb0.jpg
ch26 zegt
Onhandig altijd helemaal met je arm naar voren strekken
2wheeler zegt
Een klein schermpje zoals bij de Cactus zou ik wel fijn vinden, maar denk dat hier een HUD in zit. Voor de rest vind ik het wel mooi eigenlijk! Past imo goed bij het moderne, elektrisch rijden.
Jochempie zegt
Ik vraag me af waarom hij nog een stuur plaatst. Zo’n interface is enkel bedoeld voor mensen die hun ogen van de weg af kunnen nemen. Niet voor een bestuurder, dus.
Vroeger volgde ik het vak Informationele Cognitieve Ergonomie. Wat we daar leerden was eigenlijk common sense over het aansturen van apparaten: maak het direct begrijpelijk en zorg dat de vorm van interactie met het apparaat geschikt is voor de context waarin het gebruikt wordt. Oftewel: als je achter het stuur zit, maak je bedieningen die je op de tast kunt vinden, zonder je ogen van de weg te halen. Klinkt logisch toch? Waar is het geweldige Tesla dan mee bezig, zolang er een stuur in hun auto’s zit?
stfu zegt
@Jochempie: Eerlijk, wat heb je nou echt nodig terwijl je rijdt? Ik kan bijna alles vanaf het stuur doen: verwarming, ventilatiesnelheid, muziek, navi (al is het via het scherm makkelijker maar dat is zo gedaan met de grote toetsen. In een normale auto zoals een BMW kost dat veeeeeel meer tijd) en ruitenwissers e.d. gaan automatisch en zit daarbij gewoon achter het stuur.
lekbak zegt
@stfu: ik ben een kieskeurige zeiker en een controlfreak. Automatische ruitenwissers zijn voor mij pure ellende. Knopjes op het stuur zijn vaak zo beperkt dat dat veel minder fijn werkt als knopjes op het dashboard. Het hoeft echt geen jaren ’70 vliegtuig cockpit te zijn maar de basis zou gewoon knopjes moeten zijn. En dan niet! van die soft touch ellende maar gewone knopjes.
jack_abarth zegt
@lekbak:
Jij zou waarschijnlijk goed met mijn vader overweg kunnen. Die was helemaal verliefd op de knopjes bij de radio van de Volvo. Die druk je in zodat ze naar buiten komen, je verdraaid ze en duwt ‘m daarna weer terug. Dus niet ruziën in één of ander menu, of beperkt worden door standen i.p.v. traploze verstelling.
jandevries zegt
@stfu: wat ik nodig heb bij het rijden zijn knoppen die blindelings zijn te vinden. Dat mag op het stuur maar ook op het dashboard. Op een veegscherm is niets blindelings te vinden.
lekbak zegt
Ten eerste ziet dit er natuurlijk totaal niet uit, maar dat is slechts een mening.
Ten tweede: dit is toch totaal niet praktisch? Altijd maar op dat scherm loeren waar die knop zit. Een fysieke knop kan je vanuit je ooghoek tenminste goed vinden, is altijd bereikbaar en je weet altijd precies wanneer je die knop goed indrukt.
Dingen zoals ventilatie, volume van je radio en het wisselen van nummers/radiozenders, verlichting en nog een paar basic zaken werken zoveel prettiger als ze gewoon een knop hebben.
stfu zegt
@lekbak: al die dingen heb ik nu ook vanaf het stuur hoor :’)
Boomer zegt
Less range, more price…
Klinkt logisch inderdaad.
falcon zegt
Ik moet even denk aan de Prius modellen range. Hier maken ze ook gebruik van een gecentraliseerd klokken/scherm opzet met daarnaast een (simpele) HUD.
Dat heeft maar weinig weerstand gehad bij het publiek als je kijkt naar de aantallen die verkocht zijn. Was in iedergeval voor weinig mensen een dealbreaker (including me).
Ik ga er vanuit dat de HUD zal komen, al is het in de simpelste vorm (reflectie in raam, spiegelbeeld.. zoals bij Toyota).. maar ik heb zo’n vermoeden dat Elon hier wel iets anders voor bedacht heeft.
Tesla III zit in de range van het C/D segment wagens. Als je naar de VAG modellen kijkt bieden ze daar de mogelijk van uitgebreide HUD’s.. daar zal mee geconcurreerd op moeten worden.
Zolang het interieur in afwerking maar op het niveau komt die voor een Europees vertrouwd is.. ik persoonlijk denk dat daar de grootste uitdaging ligt voor Tesla.
willemseles zegt
Een display icm zonlichtinval is nog nooit wat geweest.
jack_abarth zegt
@willemseles:
Mwa, bij een iPhone werkt het toch behoorlijk goed. Geen idee hoe ze dat overigens voor elkaar hebben gekregen.
itest zegt
Los van het dashboard, die stoelen zien er ook weer lekker comfortabel uit….. zal ook wel weer lekker veel steun geven ?
E34M5Touring zegt
Het ziet eruit als het dash wat je in studiemodellen ziet op beurzen. Net genoeg om het te tonen als interieur. Het ziet er uit alsof het geld op was vind ik.
raymster zegt
Het lijkt wel een Citroen Cactus.
xjs678qr zegt
Als ze zich premium willen positioneren: HUD en Tellers in optie aanbieden!
Zelf ben ik geen van touchscreens in auto’s: in iCoyote op m’n smartphone (in een houder) druk ik vaak op de verkeerde knop, de fysieke knoppen kan je blind bedienen (ogen op de weg) en mis je nooit…
Om nog te zwijgen van de reach (de positionering van de Idrive/mmi/… Controller is niet voor niets wat ie is)
BaRa zegt
Lijkt me logisch. Het enige dat ik voor mijn neus nodig heb, is de toerenteller. Dat is, bvb, in een Mini niet anders, daar zit de snelheidsmeter centraal op het dash. Aangezien deze kar elektrisch is, zijn de toerentallen niet van belang en kan ook dat van voor m’n snuit. Het enige dat binnen handbereik moet zitten is lichten, richtingaanwijzers, claxon, alarmlichten en ruitenwisser – basically alles dat met veiligheid en zichtbaarheid te maken heeft.
ruud1954 zegt
Tja, het is even wennen. Maar toch denk ik dat dit de “toekomst” is. Wat is nu het verschil of je met je ogen even naar onderen of even naar rechts moet kijken om iets te controleren?
Als ik bedenk waar ik nu ècht (regelmatig) naar kijk tijdens het rijden is dat tijdens het instellen van de adaptieve cruise control ik moet zien met welke snelheid ik maximaal wil gaan rijden en op welke afstand tot de voorganger ik wil dat het systeem moet gaan reageren. Want daarmee hou ik tegelijkertijd mijn snelheid onder controle (50/80/130) en hoef ik dus niet te zien hoe hard ik rij.
Toerenteller? Ja, leuk. Maar de automaat zorgt ervoor dat het maximum niet overschreden wordt.
Brandstofvoorraad / resterende actieradius? Hooguit om de paar dagen nuttig om te weten. Hoeft dus niet pal voor mijn neus zichtbaar te zijn.
Watertemperatuur? Eh ja, maar na 1 tot 2 minuten is die op temperatuur; dus zo belangrijk is dat nu ook weer niet om constant in het zicht te hebben.
Navigatieaanduidingen of verkeersbordenaanduidingen? Ik zie ze zowel vòòr me als op de centrale display en kijk altijd op het centrale display.
En de rest zijn allemaal zaken die je niet om de paar minuten wilt weten of moet checken. Dus die kunnen ook ergens centraal weergegeven worden.
Maar ik moet wel zeggen: het is even wennen en kan het voorlopig niet echt mooier vinden.
ruud1954 zegt
@ruud1954: Als aanvulling: richtingaanwijzers, snelheid ruitenwissers (van ‘uit’ tot maximale snelheid) en lichtsignaal zijn de enige hendels die ik toch graag aan het stuur zou willen hebben.
desjonnies zegt
@ruud1954:
Als je lange afstanden rijdt is je temperatuurmeter van belang evenals je brandstofvoorraad.
Ik rijd altijd op mijn temperatuurmeter, omdat het een goede indicatie is van de algehele condities waaronder een explosiemotor moet werken vooral op de grote weg, samen met de verbruiksmeter en mijn actiradius indicatie.
ruud1954 zegt
@desjonnies: Ach ja, als het buiten 25 graden of warmer is misschien. Maar dan nog hoef je dat niet elke minuut in de gaten te houden. We zitten immers niet op de racebaan waar je constant maximale toeren rijdt.
mashell zegt
@desjonnies: veel merken zetten due temperatuur meter wanneer de temperatuur tussen de 75 en 105 is strak op 90 omdat er mooi uitziet. Gaat de temperatuur de 105 te boven krijg je een melding. Vaak is heel die meter dus overbodig.
Klojum zegt
Ik heb het scherm liever staand, in portretstand. In staande positie (net als in de Tesla S) hoef je niet zo ver te reiken naar de zijkant van het scherm.
Dutchdriftking zegt
Want dat werkt zo fijn tijdens het rijden…..
madmarky zegt
Bijvoorbeeld een Citroën C4 Cactus heeft ook een minimalistisch interieur met nauwelijks knoppen en een touchscreen op de middenconsole. Maar daar zit tenminste nog een tweede scherm achter het stuur voor dingen als kilometerstand en snelheid.
De opzet van de Model 3 is té kaal, je moet nu steeds naar de middenconsole kijken en dat is vervelend.
Rob zegt
@madmarky:
Jup, snelheid en navigatie zou wel prettig zijn als ze dat voor je neus houden. Misschien dat ze een head-up display monteren?
desjonnies zegt
Minimalistisch als in goedkoop dus in dit geval.
Toch altijd keuk dat marketing geneuzel.
scaglietti612 zegt
Tsja als je je wagens vergelijkt met taxi’s….. Mister Musk kan ook niet op veel bijval rekenen op twitter, bijna iedereen is het niet eens met hem over dit minimalistisch interieur. Wel ik ook niet, less is more indien juist toegepast. Dit lijkt teveel op een lease-slet interieur ontworpen voor degene die alleen maar elke dag twee uur op de snelweg zitten onderweg naar hun (obsolete, 2017 duh) kantoor om daar nog eens 8u. te zitten schimmelen alvorens weer een uur of 2 in een wagen te zitten die er exact uitziet als hun zaaddodend interieur. Mr. Musk een wagen moet zowel vanbinnen als vanbuiten een visueel spektakel zijn, het interieur hoort uitnodigend en een waar visueel spektakel. Geen overdaad, maar een waar kunstwerk die je zintuigen doet prikkelen. Hoevaak kijk je naar je radiator of je wasmachine? Zelden, want het ziet er saai uit en lijkt alsof het alleen bestaat omwille van de functie waardoor fabrikanten moeten sjoemelen zodat het toestel vroegtijdig kapot gaat om toch klanten warm te maken om een nieuw toestel te kopen. Een goed design wil je hebben, kijk je ernaar en bewonder je.
bmw535dxdrive zegt
De beta versie doen we niet en dus het interieur ook niet. Whats next? een halve batterij?
Esprit_de_Flandre zegt
Was te verwachten, en terecht. Wordt een hit. Is een design statement.
En krijgt binnenkort veel navolging bij andere merken…
2wheeler zegt
Ik hoor mensen over goedkoop goedkoop, maar werd deze auto ook niet gunstig gepositioneerd? Uiteraard relatief gezien. Verder hebben al veel bestaande auto’s een dergelijke set-up (toegegeven, iets meer knoppen) en daar hoor je weinig over. Tesla kan altijd op veel commentaar rekenen, zowel positief als negatief.
kempenaer zegt
Ik vind het een interessante ontwikkeling. Die tesla model 3 kan wel eens een aardige propositie worden. Veel hangt af van prijs natuurlijk.
ruud1954 zegt
Of wat dachten jullie van een dashboard zoals de 720s gaat krijgen? Wegklapbaar.
mrrallycross zegt
Ook weer zo een raar scherm zoals bij Mercedes. Integreer het eens
nopetrolnofun zegt
Man man man wat een droevige bedoeling..
sanderm3 zegt
En wat als er nou bv een Oost Europese bende het op de schermpjes gemunt heeft, en deze er vakkundig uit sloopt ‘s-nachts? Dan heb je echt niks meer aan deze auto
hijman85 zegt
Ik heb touchscreens in auto’s nooit begrepen. Je wilt toch juist alles op gevoel kunnen bedienen met je ogen op de weg? Bij een touchscreen moet je altijd zorgvuldig kijken waar je op moet drukken en of dat lukt.. Niet echt veilig toch?
nijhofp zegt
@hijman85: helemaal correct. Mijn chauffeurs (studentchauffeur.nl) rijden in alle moderne auto’s en het is inderdaad steeds lastiger om zonder naar het scherm te hoeven kijken bepaalde basisinstellingen te wijzigen. Daar gaat de verkeersveiligheid inderdaad op achteruit.