Dit is dan eindelijk de productieversie.
Oké, we zijn soms misschien iets te scheutig met de term Tesla-killer. In dit geval is het gebruik ervan echter te rechtvaardigen. De Lucid Air heeft namelijk zeer indrukwekkende specificaties en is daarom een van de meest serieuze nieuwe spelers op de EV-markt. Het concept hebben we al vaak de revue zien passeren, maar vandaag presenteert Lucid Motors de langverwachte productieversie.
We hadden al een idee van de specificaties van de topversie, maar nu presenteert Lucid Motors vier varianten. Naast het instapmodel zijn er de Touring, Grand Touring en de Dream Edition. De specificaties van de instapper, die later komt, maakt Lucid helaas nog niet bekend.
Gelukkig hebben we wel de cijfers voor de andere versies, dus die zullen we jullie zeker niet onthouden. De Touring krijgt 620 pk en een EPA-range van 650 km. Dat is al genoeg om de Model S Long Range Plus te evenaren, maar daar blijft het niet bij. De Grand Touring heeft namelijk 800 pk en een range van 832 km. Tot slot is er nog de Dream Edition. Dit is de topversie met 1.080 pk. Deze heeft een range van 809 km, of 748 km als je de patser uit wil hangen met 21 inch velgen.
Als de praktijkactieradius van de Grand Touring enigszins in de buurt komt van de opgegeven actieradius is dit met afstand de EV met de grootste actieradius. De Air kan daarnaast ook sneller laden dan alle andere EV’s. Aan de snellader kunnen laadsnelheden worden bereikt tot boven de 1.900 kilometer per uur.
De prestaties liegen er ook niet om. De Dream Edition sprint in 2,5 seconden naar 96 km/u. De Touring en Grand Touring doen dit in respectievelijk 3 en 3,2 seconden. De Dream Edition en Grand Touring hebben een topsnelheid van 270 km/u, terwijl de Touring het met een topsnelheid van 250 km/u moet doen. Er zijn echter veel hogere snelheden mogelijk. Bij een eerdere test werd de 370 km/u aangetikt.
De extreme actieradius wordt mede mogelijk gemaakt door de aerodynamica. De Lucid Air heeft een luchtweerstandscoëfficient van 0,21. Je raadt het al, dat is beter dan alle anders auto’s in zijn klasse. Aan superlatieven geen gebrek. Qua design zien we trouwens weinig verrassingen. Het concept zag er al heel productierijp uit en de definitieve versie wijkt hier dan ook nauwelijks vanaf.
De Air wordt gepositioneerd als een luxe-auto en daar horen dan ook de nodige geavanceerde opties bij. Zo beschikt de Dream Edition over Lucid DreamDrive, een rijhulpsysteem dat gebruik maakt van 32 sensoren. Een groot scherm mag uiteraard ook niet achterwege blijven. De Air heeft daarom een gebogen 34 inch 5K scherm.
Lucid Motors trapt af met de duurste versie, de Dream Edition, die in het voorjaar van 2021 leverbaar wordt. Deze krijgt een prijskaartje van $169.000. Half 2021 volgt de Grand Touring, die $139.000 gaat kosten. Eind 2021 wordt ook de Touring leverbaar, voor $95.000. De instapper bewaren de Amerikanen voor het laatst. Die komt pas in 2022 en zal een vanafprijs krijgen van minder dan $80.000. Bestellen kan per direct, ook vanuit Nederland, tegen een aanbetaling van €900.
Lucid is niet van plan het bij de Air te laten. Ze delen ook de eerste beelden van hun volgende project, dat vooralsnog Gravity heet. Dit wordt een SUV, die qua design veel overeenkomsten vertoont met de Air. De auto moet ergens in de komende jaren zijn opwachting maken. Maar goed, eerst maar eens zien wat de Air gaat doen.
Boomer zegt
Tesla killer… ik wordt zo moe van dat woord.
Net als dat het een tijdje hip was om een Porsche killer te hebben. Alsof ze niet naast elkaar zouden kunnen bestaan.
barendbotje zegt
Ik word moe van grammaticale fouten
Boomer zegt
Ik word moe van zinnen zonder interpuncties.
barendbotje zegt
Mijn zin miste echter alleen een punt. Dan is het dus interpunctie in enkelvoud, jammer joh….!
~Discussie gaat beetje richting offtopic~
henkp1 zegt
Een punt aan het einde van een zin (duh) is geen interpunctie meer, maar gewoon punctie of in goed Nederlands punt.
sntial zegt
https://nypost.com/2020/08/24/young-people-dont-trust-anyone-who-use-this-punctuation-mark/
brammetjedeb zegt
@barendbotje: het punt is dat ik word zonder ’t’ geschreven wordt… Maar boeien…
sonnybonds zegt
ik word zo moe van al die comments met moe erin
keeper1 zegt
@sonnybonds: ik word moe van vrouwen.
henkp1 zegt
En andersom?
keeper1 zegt
@henkp1: nog veel erger!
Erik zegt
@sonnybonds:
Ik word moe van mensen die geen hoofdletter gebruiken aan het begin van de zin.
114i210pk zegt
@barendbotje: Ik word moe van mensen zoals jij. Iemand corrigeren op zijn/haar taalgebruik en dan zelf een fout maken. Ga eens wat nuttigs doen baal hooi.
Erik zegt
@114i210pk:
Ik word moe van mensen die een hoofdletter gebruiken na een dubbele punt.
ghost zegt
@airc: ben ik met je eens, maar daar zit mijn ineens ook precies het probleem met alle Tesla-fans. In de wereld van de Tesla-fans bestaat er alleen Tesla en niks naast, terwijl het mij persoonlijk helemaal niks kan boeien als petrolhead en ik in alles een lelijke Prius zie.
Vergelijken doen we helaas al sinds jaar en dag, komt vanuit onze drang om dingen in hokjes te plaatsen om zodoende de wereld beter te kunnen begrijpen.
Anyway, ben benieuwd waar ik de eerste Lucid Air in NL ga zien, zal nog wel tot zeker medio 2021 duren vermoed ik.
flutterby zegt
@ghost: het probleem is dat er niets te killen valt. De EV markt groeit elk jaar enorm en is genoeg ruimte voor alle spelers. Het enige wat gekilled gaat worden is de brandstofmotor. Van die markt is veel meer af te snoepen dan van Tesla’s markt.
20vtsport zegt
Ik word moe van mensen die chique proberen te praten om grammaticaal boven anderen (hopen) te staan.
En vervolgens ‘mijn inziens’ gebruiken i.p.v. ‘mijns inziens’.
Los gezien van de vermoedelijke spellingscontrole die het in dit geval tot nóg weer iets anders heeft verbouwd, maar goed…
Doe gewoon niet zo populair en gebruik lekker ‘volgens mij’ of ‘wat mij betreft’, dat snapt iedereen ook wel namelijk.
Het hoeft allemaal niet zo formeel op deze site.
Een ander boeit het ook echt niet dat jij weet hoe je chiquer kan praten.
Althans, dat je dat dénkt te weten.
Nu sta je alleen maar voor l*l.
No offense verder.
appeltaartislekker zegt
@airc: tesla moordenaar, zouden we hier in Nederland zeggen. Slaat ook nergens op, maar dat terzijde. Ik snap je frustratie, ik erger mij daar ook aan.
bbfix zegt
@airc: ik word moe van al die mensen die ergens moe van worden! Ga slapen!
jensoffbutton zegt
Is toch hoger gepositioneerd dan Tesla.. dus Tesla is inderdaad geen goede vergelijking.
De prijzen zijn eerder vergelijkbaar met de Taycan denk ik?
henkp1 zegt
Precies, Taycan-killer dus. En terecht, want een Taycan zou ik nooit willen, zo’n Lucid Air wel.
krikke240z zegt
@henkp1: ik niet. Er zijn nog geen rijtesten, er is nog niks geweten over de bouwkwaliteit, comfort, effectieve range,… Voor mij de Taycan graag!
reactief zegt
Zoals verwacht allemaal zeer veelbelovend. Erg fraaie auto en het interieur ook heel mooi. Maar dat moet ook wel met deze prijzen. Erg benieuwd naar de eerste testen.
aarsgewei zegt
9.9s voor de quarter mile en een topsnelheid van meer dan 320km per uur.
gregorius zegt
Hagety heeft een leuk filmpje over de niewererere sapphire-edition: >1200 pk en 9.2 sec.
koeberg zegt
“Oké, we zijn soms misschien iets te scheutig met de term Tesla-killer.”
Eens. Doe dat dan ook niet!
“In dit geval is het gebruik ervan echter te rechtvaardigen.”
Nee natuurlijk niet. Deze auto is veel en veel te duur voor de meeste mensen. De verkopen die Tesla kwijt gaat raken aan Lucid zal minder dan een afrondingsfout op hun Excelsheet zijn.
crepito zegt
@koeberg: plus1
Pascal zegt
Juist, ik denk dat Lucid hier perfect hun eigen niche pakt. Tesla is het ‘bereikbare’ volumeproduct, de Taycan is de sport-EV en Lucid is er voor de vermogende rijder die luxe wenst. Kunnen prima naast elkaar bestaan lijkt me.
ukbob zegt
@Pascal: goeie verwoording!
Ik hoop dat ze later ook met dezelfde stijl een kleiner model gaan maken. Graag over een jaar of 4 klaar aub, dan wordt dat m’n eerste EV. Nu eerst nog een tijdje met een plof motor :)
flutterby zegt
@Pascal: ze hebben dezelfde aanpak als Tesla. Groot beginnen en langzaam naar beneden werken. De efficiency hebben ze in ieder geval goed op orde, dus petje af.
Pascal zegt
Zou mooi zijn! Ik zie graag meer concurrentie op EV vlak; dat houdt de rest ook lekker scherp en er is meer te kiezen
gregorius zegt
Elk normaal merk heeft toch al een EV met vrij aardige prestaties?
De normale merken leveren een gevoel dat bij hun merk hoort.
Tesla lever een soort van Lancer EVO gevoel: hoop pk; rest voelt goedkoop aan.
Iedereen is weer op zn plek.
machielvdd zegt
Tesla-killer kun je op meerdere manieren opvatten. Als je het gaat hebben over de verkopen zal het inderdaad waarschijnlijk geen Tesla-killer zijn. Als je het gaat hebben over andere zaken (actieradius) wel. Vergeet niet dat de Lucid Air van exact hetzelfde formaat is als de Model S, dus ook vanuit dat oogpunt is het geen vergezochte vergelijking. Bijkomend voordeel is dat mensen geprikkeld worden door een dergelijke titel ;)
9000cse zegt
@machielvdd Natuurlijk is de term “killer” op verschillende manieren op te vatten, maar helaas roept hij door de vele negatieve artikelen op AB over de Tesla’s en Elon Musk voor mijn gevoel te vaak het gevoel op, dat jullie echt in een hiep hiep hoerastemming zouden komen als beide “gekild” zouden worden. En daarom is dat ook mijn opvatting m.b.t. tot jullie manier van gebruik van deze term.
Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn mening, maar wat daarbij veel te gemakkelijk vergeten wordt, is dat Musk iets in gang heeft weten te zetten wat de hele autowereld op zijn kop heeft gezet! Alle grote autoconcerns zijn zich bewust geworden, dat BEV’s niet meer genegeerd mogen worden. En dat bewustzijn heeft –véél te laat- geresulteerd in een poging om het idee van Musk te verbeteren en een poging te doen om het te overtreffen. Of dat ooit zal lukken weet ik niet, maar Tesla beschikt wel al over een enorme voorsprong voor wat betreft de techniek. Voor wat betreft de afwerking maak ik me geen zorgen. Die was van Amerikaanse auto’s nog nooit op het niveau van de Europese 3. Maar misschien dat er bij Tesla een wezenlijke stap kan worden gemaakt door ook in Duitsland te gaan beginnen.
Voor wat betreft deze Lucid: Voorweg: Ik vind hem mooier dan een Model S! Zowel van buiten als van binnen. De vraag is echter, of hij ook beter is dan die concurrent. De tijd zal het leren. De actieradius alleen en de laadsnelheid zijn niet de enige argumenten om elektrisch te gaan rijden. En over de betrouwbaarheid weten we nog helemaal niets! Ook niet over de OTA-updates. En als ik die prijzen bekijk in de USA, dan zal hij hier véél duurder worden dan een Model S en dat is geen reden voor succes. De enorme daling van de verkoop van de Model S is terug te voeren naar de introductie van de Model 3. Kopers of leasers hoeven niet perse het grootste model! Deze Lucid zal daarom voor mijn bescheiden mening slechts een auto voor de “happy few” zijn die in alle luxe elektrisch willen rijden. We zullen hem dus volgens mij slechts sporadisch gaan zien op Neerlands wegen. En daardoor zal de term “killer” niet veel bijval krijgen.
Robert zegt
Ik vind dit een serieus mooie auto. Met wel een groot nadeel: geen aanschafprijzen die voor gewone stervelingen zijn weggelegd, helaas.
En daar zit gelijk de moeilijkheid bij dit soort initiatieven: maak iets wat helemaal ‘van deze tijd’ is, en het krijgt aanvullend nog wat labeltjes als ‘hip’, ’trendsetting’, etc., en er kan een premium prijskaartje aan worden gehangen. Jammer, want hiermee ga je geen grote speler worden.
moveyourmind zegt
Denk dat je nog even geduld moet hebben, je ziet nu al dat grote fabrikanten als VW langzaam aan met meer betaalbare electrische auto’s komen. Maar de grote doorbraak komt denk ik wanneer de Chinese autoindustrie de aanval echt opent en laat zien waar zij toe in staat zijn. En ik denk dat ze net als de Japanse autoindustrie in de jaren ’70 deed ze heel slim inspelen op de veranderende omstandigheden.
henkp1 zegt
VW?
Eh, Nissan en Renault zijn al een jaar of 10 bezig met modaal geprijsde EV’s. Is nu de Twingo EV bijgekomen en straks de echte gamechanger: Dacia EV voor 15 mille.
cazzo046 zegt
Kijk Van Hooydonk, zo kan het ook.
Wat een mooie auto.
flutterby zegt
Erg gaaf ding, helaas kan ik het toch niet betalen en is het met kinderen niet erg praktisch. De frunk en trunk kan je wel serieus veel in kwijt, maar die hatch opening mis ik wel. Een doorlopende glasplaat van de kofferbak tot de middenbalk is echt een zinloze designflaw (mijn grootste stoornis van de Model 3).
thomcarspotter zegt
@flutterby: frunk en trunk kun je dus je kinderen in kwijt.
banderas zegt
@flutterby: die glasplaat zorgt ervoor dat je als volwassene niet je hoofd stoot achterin (a la Polestar)
flutterby zegt
@banderas: dat hoeft niet als die balk boven de hoofdsteunen zit zoals in de model Y.
ronaldotour zegt
Wat moet je in vredesnaam met 1080 pk? Leuk op een verjaardagsfeestje maar verder onzin.
Ik denk dat er een grotere markt is voor een lichte ev met goede stroomlijn en een actieradius van 500 km. En uiteraard scherp geprijsd.
Robert zegt
@ronaldotour: zoiets dus als de nieuwe MG ZS EV. Een elektrische SUV met een acceptabel uiterlijk, nette binnenruimte en uitrusting, bruikbare actieradius (oké, nog geen 500 km) en een vanafprijs van net geen 30 mille.
Dat hebben die Chinezen al heel goed voor elkaar zo.
henkp1 zegt
Alleen jammer dat het Chinees is.
En een schande voor het originele MG.
ronaldotour zegt
@RRRobert: De MG heeft geen goede stroomlijn en is nog zwaar maar zeker een superaanbieding.
In de toekomst komen er materialen op de markt die auto’s lichter en sterker maken zoals grafeen, gewicht is alles.
redbeams zegt
Wow een laadsnelheid van 1900km/u is retesnel…maar ik snap wat er bedoeld wordt ?
vondick zegt
Volgens mij kan de Taycan dit ook, met een toekomsitge update zelfs sneller. Moet het eens even uitrekenen. Want Porsche gaf het gewoon fatsoenlijk in Kw aan.
Overigens is dat gebogen scherm bij het stuur ook al gejat van de Taycan.
redbeams zegt
@vondick: Dat is dus de grap Kw ipv km/u
flutterby zegt
@vondick: de Taycan is lang niet zo efficiënt. Het is tenslotte een sportwagen.
vondick zegt
@flutterby: ging mij niet om efficiëntie maar om laadsnelheid. En das natuurlijk de truc met km/u vs kw. Ik vind kw eenduidiger.
flutterby zegt
@vondick: het gaat er om hoeveel minuten je moet laden om een bepaalt aantal kilometers af te leggen. Hoeveel KW er geladen wordt is daar onderdeel van maar niet het totale plaatje.
Piek laadsnelheid is net zo irrelevant trouwens. Je wilt gewoon weten hoe lang 10% naar 80% duurt vertaalt naar kilometers laden per minuut.
timowouters zegt
Als je eenmaal die rare uitsnede van de kofferklep hebt gezien, kun je niet meer naar het zijaanzicht kijken. Beter was het een hatchback met de opening enkel vaanf de achterkant. (Zoals model 3)
Verder die stoere getallen over range… dit betekent toch gewoon dat ze een gigantische accu hebben? Of is er daadwerkelijk innovatie geweest en zijn motoren óf accu (veel) efficiënter. Anders is het natuurlijk makkelijk voor Tesla en andere fabrikanten om meer kwh’tjes in te bouwen op elke beschikbare plek.
crepito zegt
@timowouters: 113 kWh dus een stukje groter, iets minder luchtweerstand en iets minder interne weerstand ivm 900 volt. Zeer indrukwekkend maar dat is dus ook de prijs en hoger segment. Let wel, als de accutechniek uit de Model 3 in een Model S geplaatst zou worden is 125 kWh al mogelijk, maar doen ze niet ivm prijs en gewicht.
flutterby zegt
@crepito: nog even en dan horen we over de Plaid Model S. Die maakt gebruik van de volgende generatie accu’s en waarschijnlijk ook groter.
moveyourmind zegt
Waanzinnig mooi ontwerp. Bijzonder en vooruitstrevend, maar ook erg elegant en tijdloos. Een stijl die doet denken aan de grote mooie Franse reiswagens van weleer. Die in het dak doorlopende voorruit is ook erg mooi. Daardoor zal je gelijk het gevoel in iets bijzonders te zitten. En het leidt mooi af van het dashboard dat wel heel iets eigenzinniger had mogen zijn.
erazor zegt
Misschien ben ik niet zo goed thuis in het hele electrisch rijden concept, maar waarom moeten die dingen altijd van die waanzinnige vermogens hebben? 1000+ pk is leuk, maar ik zou liever 300pk hebben, met een dubbel zo grote actieradius… Of werkt t zo niet?
Arno's zegt
Dan krijg je waarschijnlijk een hok van 2200 kg met 300 pk wat qua acceleratie ingehaald wordt door de eerste beste Prius. De vraag is, wil je dat echt?
henkp1 zegt
De actieradius (beter: autonomie) is afhankelijk van hoeveel vermogen je gebruikt. Dus als je niet meer dan 300pk van deze motor vraagt, verbruikt ie minder energie dan als je het pedaal intrapt tot ie 1000pk levert.
mashell zegt
Als je het niet gebruikt dan beinvloed het je verbruik niet. Maar het is wel ongelooflijk gemakkelijk en goedkoop om elektrisch veel vermogen te leveren dus doet met dat ook graag,
fanboy zegt
Die “lip” op de motorkap doet me denken aan de Celica’s van begin jaren 90 (T18), maar dit heeft natuurlijk geen klaplampen.
Verder leuke wagen met goede prestaties, maarja wat heb je eraan. Het is niet eens een Tesla killer, want hij zit in een hoger segment denk ik en hij komt 8 jaar te laat.
Ook is het uiteindelijk weinig vernieuwend qua techniek vrees ik. Dit is gewoon een nog grotere accu die je (daardoor) nog harder kan laden. Maar nauwelijks harder dan Model 3 of Taycan, zal ook zo rond de 275 KW zitten.
Geen solid state of andere gekkigheid, nee gewoon meer van hetzelfde recept.
scrmeagle zegt
Tesla wet van de remmende voorsprong! Dit maakt me wel hebberig!!!
fanboy zegt
@scrmeagle:
Hoe is dit de wet van de remmende voorsprong? Deze Lucid air doet weinig beter dan de Tesla.
Ja als je er meer geld tegen aan gooit kun je een grotere luxere auto maken met een grotere accu, meer is het niet.
Lucid air laat een 113kWh accu met 300 KW. Dat is nauwelijks sneller dan de Taycan (275KW) of Model 3 (250KW).
Als je dan nog bedenkt dat in een Model 3 maar 75kWh accu zit, dan begrijp je dat die accu het nog lastiger te verduren krijgt.
En de Lucid Air dus per gegeven accu capaciteit zelfs minder snel laad.
Ik verwelkom deze Lucid Air, meer concurrentie is beter, maar helaas brengt de auto niks nieuws in technisch opzicht. Het enige innovatieve is de lage luchtweerstand, maar de winst daarvan is uiteindelijk beperkt.
Verder is het niet eens een concurrent van Tesla, omdat ik verwacht dat deze Lucid Air modellen in een hoger/luxer segment zitten.
scrmeagle zegt
@fanboy: Op je teentjes getrapt Tesla fan!
fanboy zegt
Joh, kan je ook nog inhoudelijk reageren?
Ik kan een Tesla kopen maar heb toch voor een andere elektrische auto gekozen.
Vertel maar jij maar even wat Lucid Air met deze auto beter of innovatiever heeft gedaan dan Tesla. Meer geld voor grotere accu of grotere luxere auto is geen innovatie.
mashell zegt
Taycan kan 350kW laden. Het is de kampioen snelladen.
degrotemuis zegt
@fanboy Je bent echt te lief voor Lucid. 300 kW is piekvermogen en dat vertaalt zich naar 1200 mijl zeggen ze. ‘ Up to’ 300 mijl laden kost 20 minuten = 900 mijl per uur oftewel 225 kW continu in de gunstigste situatie. Niet bepaald geweldig, zeker niet in die prijsklasse.
Als het ding in het dagelijks verkeer echt ruim 7 km per kWh doet is dat best netjes, maar ook niet wereldschokkend.
Daarnaast is deze ook duurder dan Tesla en niet alleen de modellen waar Tesla nu het beste mee scoort.
Niet meer Tesla killer dan een Taycan zo te lezen. Waarom @machielvdd deze wel échte een Tesla killer vindt en bijvoorbeeld een Ford Mach e of Polestar 2 niet is me niet echt duidelijk. Het enige is de grotere range door de grotere accu, tegen een grotere prijs. Niet bepaald baanbrekend.
Wel een leuk modelletje, hoop dat ie toch goed scoort.
flutterby zegt
@fanboy: de Air is efficiënter dan de Model 3. Dat is een serieuze prestatie.
fanboy zegt
@flutterby: Waar blijkt uit dat hij efficienter is? Dat vind ik mogelijk te geloven gezien dit ook nog eens een grotere auto is.
flutterby zegt
@fanboy: range delen door accu capaciteit. Vergeet niet dat Autopilot bij Tesla een aanzienlijk energievreter is.
deSjonnies zegt
1080 pk ?
Het vermogen van 2 dikke Scania’s die gezamelijk goed zijn voor een treingewicht van 76 ton .
Het vermogen van een kleine Diesel locomotief
Het vermogen waarmee een binnenvaartschip 1500 ton goederen kan vervoeren
Wat moet je met 1080 pk in een dood ordinaire familie bak ?
Jezelf deaud rijden ?
Ik had het indrukwekkender gevonden als ze de 1000 kilometer actieradius hadden doorbroken op een standard massa product met een vermogen van 200 pk. Mogen ze die overgebleven 880 pk’s op het nachtkastje zetten om mee te bluffen.
henkp1 zegt
Precies, het gaat echt nergens meer over. Plus dat al dat vermogen nog eens veel makkelijker te activeren is dan bij een ice motor. Levenslink!
fanboy zegt
@desjonnies: Het hoort nou eenmaal bij elkaar.
Als je een auto maakt die meer dan een ton gaat kosten, en die een flinke accu moet krijgen om 800 of 1000km te rijden, dan heb je automatisch heel veel vermogen beschikbaar om mee te spelen.
Je kunt er dan wel een 200pk motor inzetten, maar het kost bijzonder weinig extra om er 1000pk uit te halen. Het weegt dan ook niet eens veel meer. Kijk maar naar een Tesla motor, dat is feitelijk gewoon een dikke achteras en dat maakt al 500pk op 1 as.
En als je dan toch al een auto voor bedragen boven een ton moet gaan aanbieden, dan moet je niet met 200pk aankomen.
Zelf heb ik nu trouwens 200 elektrische pk’s (en een rijbereik van 400km) en dit is meer dan zat inderdaad. bij een elektrische auto is de power nou eenmaal direct beschikbaar, je bent sowieso als eerste weg bij het stoplicht.
Die van mij zet 2500 Nm op de wielen (door de korte bak/diff), zelfs motoren ben je vaak te snel af de eerste meters.
1000km rijbereik zou leuk zijn, maar vind ik niet boeiend. Het moet gewoon snelladen.
Neem de specificaties van een instapper Model 3 of zelfs wat langzamer, en stop dat in een normale auto, voor ongeveer 30.000 euro. Dan komen we ergens.
vincentmiata zegt
Wel grappig altijd dat NM op de wielen. Mijn Volvo zet 6500nm op de wielen in zn 1, en in zn 2 3600nm.
En dat is een benzine auto van 15 jaar geleden
fanboy zegt
Ja maar niet vanaf 0 tot bijna topsnelheid. Gigantisch verschil, ik kom net van een dergelijke benzine auto en dit rijdt zoveel beter.
(Ja een elektrische auto heeft het ook niet letterlijk vanaf 0 rpm, maar zo goed als)
vincentmiata zegt
Jij hebt ook niet datzelfde koppel wat je vanaf 0 hebt bij topsnelheid. Is wss nog niet eens de helft.
RAW zegt
Leuk al die waanzinnig dure EV’s met duizelingwekkende specs waar je in real-life helemaal niets aan hebt. Een knappe middenklasser EV voor een normale prijs waar je ook nog een caravan aan kunt hangen en zonder problemen mee naar Italië kan rijden hebben we als consument veel meer behoefte aan.
henkp1 zegt
Nissan en Renault komen volgend jaar met antwoorden op jouw vraag.
mashell zegt
Waar je nog meer aan hebben natuurlijk is stoppen met dat gecaravan. Het slaat nergens op om een tuinhuis achter je auto te knopen en naar Italie te slepen. Dat is waanzin.
deSjonnies zegt
Noemen ze in sommige landen vrijheid.
arta zegt
Waarom mag een EV geen 1000+ pk hebben? Ik snap die comments niet zo.
Een RS6 met een dikke turbo upgrade en 1000pk vinden we toch ook dik?
En ook het vermogen van een 911 turbo gebruik je niet doorlopend. Maar het is wel begeerlijk.
deSjonnies zegt
Je noemt niche modellen van deze wagens, die overigens in het echte leven om een kratje bier te halen even nutteloos zijn. Maar het zijn de gewone bread & butter modellen waar beide merken op draaien,
Het is alom bekend dat als Porsha destijds de Cayenne niet had geintroduccerd ze nu in de annalen der grote vergane automerken opgenomen waren.
cazzo046 zegt
Nou ik heb iets van 500pk in mn EV en ben een ervaren bestuurder met een racelicentie, maar ik schrik weleens van het vermogen van de M3P. Niet normaal hoe dat van zn pek komt.
Denk dat het dubbele hiervan behoorlijk overkill is/onverantwoord wordt.
henkp1 zegt
Ik vind het een hele mooie auto deze Lucid Air.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn, ik hoop dat hij ook in Nederland op de weg komt. We gaan hem niet zoveel zien als de Model S vrees ik, maar hij is gewoon goed gelukt. En gewoon een fraaie sedan met chique Franse look. Veel fijner dan al die Cross-overs.
vbarchetta zegt
Prachtige auto. Wat een verademing om weer eens gewoon en mooie strakke koets te zien, zonder allerlei vreemde vouwtjes, lijnen, roostertjes etc.
rs62k5 zegt
Prachtig ding, ik zou ‘m graag willen proberen.
De echte test voor een startup als Lucid moet nog komen: produceren, service verlenen, deelnemen in een laad-netwerkt, en ook nog een beetje geld verdienen om verder te investeren.
BEV’s bouwen is echt een schaal-spelletje, daarom gaat VW nu ook vol met veel modellen, ze moeten veel batterijen kopen en packs maken om enigszins aan een redelijke cost te komen.
Rick-dos zegt
Ziet er uit als een Musk-killer. Ik zou deze auto alleen al kiezen omdat het niet van Musk is.
rs62k5 zegt
Ja verschrikkelijk, zo’n persoon die als multi-millionair alles op het spel zet om 2 onmogelijke ondernemingen te starten(/in te stappen), alleen omdat hij gelooft dat het een voorwaarde is om klimaatverandering (door vervoer) te stoppen: “2006: This is because the overarching purpose of Tesla Motors (and the reason I am funding the company) is to help expedite the move from a mine-and-burn hydrocarbon economy towards a solar electric economy, which I believe to be the primary, but not exclusive, sustainable solution.”
Musk had vanaf zijn 30e de rest van zijn leven met zijn kont op een dikke Jacht kunnen zitten. Als vooral echt miljardair had willen worden kon hij gewoon samen met wat andere Silicon Valley vriendjes als Larry Page investeerder worden.
In plaats daarvan investeerde hij alles ($160m usd) wat hij had in 2 nieuwe ondernemingen. In 2013 waren Tesla (na lancering Model S) en SpaceX bijna failliet. Hij verkocht zijn huis, ging in het huis van een kennis wonen, en investeerde het laatste geld dat hij nog had in beide ondernemingen. Bij een faillissement was hij zelf ook failliet geweest.
Musk heeft zelf geen salaris, alleen aandelen en opties van Tesla die geen zak waard zijn als Tesla geen success is. Hij leeft van geld dat hij leent tegen zijn aandelen portefuille.
Musk zegt af en toe idiote dingen, en ik ben het best vaak met hem oneens (o.a. zijn uitspraken over covid). Vaak laat hij zicht ook gewoon provoceren door de vele mensen die hem graag zien vallen. Musk is een emotionele kerel die soms in opwellingen dingen tweet die hij beter alleen thuis kan roepen.
Wat ik niet snap is dat je liever een andere auto koopt omdat je anti Musk bent. Wat dan? Liever een auto van een merk dat onze gezondheid opofferde voor wat extra winst (dieselfraude). Of andere corperate CEO / pennenlikker die alleen naar de pijpen dansen van de aandeelhouders? Merken die nu ineens EV’s produceren omdat het moet van de EU/regelgeving.
Je kan een ander merk kopen omdat ze een betere/mooiere/betrouwbaardere auto maken, prima. Dat anti Musk sentiment in Nederland vind ik vooral kleingeestig. Makkelijk achter een computer, met een veilig baantje zonder ‘hands in the fire’.
Adidos.
henkp1 zegt
Daar heb jij zeker een punt!
Ik vind het ook belangrijk dat een bedrijf een nette visie heeft die o.a. bedoeld is om de mensheid (iets) vooruit te brengen. Daarom heb ik een Renault Zoe gekocht, maar door jouw opmerking hierboven kijk ik ook met meer sympathie naar Tesla.
v12powerr zegt
@rs62k5: het zit diep he..
Rick-dos zegt
@rs62k5 Ik had ooit sympathie voor de man om dezelfde redenen die je aangeeft. Vervelende is dat hij zijn ware ware aard heeft laten zien door bijvoorbeeld een reddingswerker in Thailand te beschuldigen dat hij een pedo is alleen maar omdat hij kritiek had op zijn duikbootje. Maar goed, dat reddingswerkertje is maar een pleb waar god Musk gewoon even karaktermoord op kan plegen. Zijn cultaanhangers slikken het als zoete koek. Die reddingswerker heeft echt geholpen bij het redden van die jongens maar Musk wordt als held neergezet.
Hem verafgoden zoals jij dat doet omdat hij zogenaamd zijn fortuin op het spel heeft gezet is ridicuul. Het geeft ook maar weer eens aan hoe oppervlakkig we als maatschappij zijn.
flutterby zegt
@Rick-dos: Elon Musk is geen god, gewoon een mens die fouten maakt. Met name wanneer zijn bedrijf op een afgrond af dendert en hij overspannen raakt.
Tja, dan komt er wel eens iets uit wat hij nooit had mogen zeggen. Echter is er een dunne lijn tussen geniaal en gestoord. Genoeg grote namen gingen hem voor in het gestoorde, gelukkig was er toen geen Twitter.
Gun iemand zijn fouten en beoordeel de persoon op zijn bedoelingen en niet de resultaten.
stfm zegt
Mooie auto, maar storen anderen zich ook aan die velgen die links en rechts verschillend zouden moeten zijn, om er aan beide kanten hetzelfde uit te zien?
V8Vantage zegt
Meest belangrijke van deze auto is natuurlijk dat deze gewoon knoppen heeft op het dashboard voor (o.a.?) de ventilatie! ;-)
jeroenm83 zegt
Een Tesla killer?
Fijn! Hoe minder van die lillike Tesla-hokken op de weg, hoe beter.
ty5500 zegt
Was wat sceptisch over de ongelofelijke prestaties maar als je dan ziet dat ze via een dochterbedrijf aan alle formule e-teams batterijen leveren zullen ze best wel voldoende expertise in huis hebben. Het gaan nog spannende tijden worden
mustang750supersnake zegt
supermooie wagen,laat ma komen..
Db999 zegt
Ongelooflijk hoeveel mensen kritiek/afgunst spuien over zaken waar ze eigenlijk veel te weinig van af weten. Dit is het gemakkelijkste wat er bestaat. Eerst onderzoek doen (niet een uurtje, maar dagen en maanden) en werkelijk nagaan waar bvb een bedrijf als Tesla voor staat. Dan zouden we al veel verder staan in de wereld. Hatelijk al deze onnozele onwetenden.
herve11f zegt
Nu nog een koffer bak waar je de koffers in krijgt
misterBo zegt
Weer een interessante auto voor meneer en mevrouw modaal :-)
nikk zegt
Prachtig! Mooier dan de gemiddelde Tesla. Vergelijk met dat merk vind ik verder niet erg interessant. Dit is een mooi vormgegeven EV met mooie specs in het luxere segement. De 7 serie en MB S klasse gaan hier geheid klandizie aan verliezen.
Eduardo Cuvelier zegt
Lucid Air Ambitious Allrounder – Score :
– Nat King Cole : ‘The Best Thing For You’
– https://www.youtube.com/watch?v=kKooJ-IR1qE