![Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld](https://www.autoblog.nl/files/2021/08/tesla-cybertruck-uitgesteld-970x533.jpg)
Wat iedereen zag aankomen is nu werkelijkheid, de Tesla Cybertruck is officieel uitgesteld.
Voor je het weet zitten we weer aan de oliebollen. Tesla beseft ook dat het einde van het jaar in zicht is. De beoogde leveringen aan het einde van 2021 waren een te hoog gegrepen belofte. Het hing al even in de lucht, maar het uitstellen van de Cybertruck is nu een feit.
Tesla Cybertruck uitgesteld
Iets meer dan een maand geleden klonken al de eerste geluiden over een mogelijk uitstel. Investeerders stelden kritische vragen over de komst van de Cybertruck in 2021 tijdens een conference call. Tesla draaide toen nog een beetje om de brei heen, maar het was eigenlijk al duidelijk. Het elektrische werkpaard van de Amerikaanse autofabrikant liet langer op zich wachten, de Cybertruck zou worden uitgesteld.
Nu is het nieuws officieel. Op de website van Tesla is ‘2021’ vervangen door ‘2022’. Wanneer weet het automerk zelf ook niet. Voorheen werd gecommuniceerd dat de Cybertruck eind 2021 zou komen. Nu valt er niets meer te lezen dan 2022. Dat kan februari zijn, dat kan december zijn. Wie zal het zeggen.
U kunt uw configuratie voltooien als de productie nadert, in 2022.
Tesla
Er zit geen verschil in de uitvoering. Voor zowel de Single Motor RWD, de Dual Motor AWD als de Tri Motor AWD spreekt men over een levering ergens volgend jaar.
Van uitstel kwam -uhm- wát ook al weer?
Tesla… uitgesteld… betrouwbaar merk… Tja… Next!
“Wat een verrassing, dat had ik nou echt niet zien aankomen!” ~ Helemaal niemand.
Ach ja, Tesla kan dit doen. De Musketiers blijven hem toch wel kritiekloos volgen.
“Eén voor zichzelf en allen voor één!”
En de alfaggots?
@Rick-dos: ongelofelijk, ik heb een paar aandeeltjes van deze rakker en je zou verwachten dat het uitstel leidt tot een behoorlijk koersverlies… nee hoor, niets aan het handje
Voor mijn ogen beter want ik vind uhm. Niet zo mooi.. wel vet.
Blijft verder bijzondere bedrijfsvoering van Tesla. Niet echt my cup of tea, bloedhekel aan als ik mijn afspraken niet kan nakomen.
@Sempiternal: welke afspraak komen ze precies niet na? Er is nog niet eens toegezegd of die naar je Europa komt.
@flutterby De datum van levering op de website.
In alle eerlijkheid (niet dat het iets zal uithalen). Op de website valt helemaal geen cybertruck te bestellen en bij alle andere modellen staat “verwachte levertijd” …. Inderdaad schandelijk en compleet onbetrouwbare partij
Is er ook nog een reden gegeven? Misschien de man met de regenjas vragen
Conversie van prototype naar productiemodel schijnt complexer te zijn dan begroot. Ook het wereldwijde tekort aan chips speelt Tesla parten.
Ik verbaas me trouwens over het feit dat dit ook op de Nederlandse Tesla website is vermeld; deze pickup truck zou in de nu voorgestelde uitvoering nooit een Europese typegoedkeuring kunnen ontvangen.
Zes rechte platen aan elkaar lassen op een toch al bestaand platform kan toch niet zo moeilijk zijn?! Het lijkt meer erop dat ze uit zijn op meer publiciteit en zo gratis reclame maken.. Tesla is een beetje als Apple. Hoe fout alles ook is, ze blijven dezelfde groep aantrekken. Tis ook meer een gadget dan een auto eigenlijk.. Ik kan ze niet serieus nemen.
@jje003: hoeveel exoskeleton auto’s zijn er de afgelopen 100 jaar precies via massaproductie gemaakt?
@flutterby: Nou, de meeste auto’s halen hun sterkte uit hun carrosserie. Behalve dan d evoorkant, want je wil een kreukelzone.
In traditionele pickups is het vaak nog ladderchassis.
@fanboy: Google het skelet van een schildpad. Geen enkele auto heeft dat.
@flutterby: Is ‘exoskeleton’ niet domweg een zelfdragende carrosserie? Ik kan er namelijk niets spectaculairs over vinden…
@vaakbenjetebang: ja, maar dan zonder buizen. Het skelet zit in de panelen.
@flutterby: Ja, dat was me al duidelijk geworden (niet dat een gemiddelde zelfdragende auto opgebouwd is uit buizen, maar soit), maar dan zeg ik toch: big whoop. Het is een andere manier om grofweg hetzelfde product te maken. De grote (potentiële) winst zit hem in de goedkopere tooling. Of dat ook daadwerkelijk goed uit gaat pakken is nog even de grote vraag, want je haalt jezelf ook wel wat problemen op de hals, met name op het gebied van kreukelzones. Daar komt nog bij dat de auto dan ook niet bepaald meer lekker repareerbaar is, want als je nou één hoek lichtjes in elkaar rijdt met een matig gangetje, wat dan? Bij een normale auto vervang je een crashbeam/box hier en een scherm, motorkap, koplamp en bumper daar en je bent weer het mannetje. De daadwerkelijke dragende structuur heeft dan niets geleden. De vraag is dus of dit ‘exoskeleton’ met uit één deel (toch?) bestaande zijpanelen een oplossing voor een probleem is, of juist een probleem dat zich moeilijk laat oplossen. Goedkopere productietooling is leuk, maar als je daarvoor weer een veelvoud aan andere kosten terugkrijgt wordt het kalf groter dan de koe. Het zou me dan ook weinig verbazen als dat ‘exoskeleton’ uiteindelijk niet in deze vorm het productiestadium zal gaan halen. In die zin heb je dan wel gelijk hoor: hoe veel auto’s met deze bouwwijze zijn er nou ooit in productie gegaan…? Maar misschien is dat wel met heel goede reden nooit gebeurd. Niet ieder afwijkend idee is ook een goed idee.
@vaakbenjetebang: Gezien de track record heb ik alle vertrouwen in dat Tesla op deze vragen antwoorden zoekt of gevonden heeft. Op de lokale markt hebben ze met weinig eisen te maken en dat is de primaire doelgroep. Het verbaasd mij niets als de CT nooit naar Europa komt.
@RRRobert: oke vandaar, dank voor de info
Ja, deze info is gewoon vermeld op Tweakers, waar hetzelfde bericht werd gepost, maar dan in een wat meer uitgebreide vorm.
Bizar dat zo’n product bijna 2 jaar geleden is aangekondigd en zo’n 3 jaar later pas (op zijn vroegst) verkocht gaat worden.
Was zoals de Taycan
Er ontbreekt nog een versie. De Quattro- motor AWD…
@ericc: de dual motor en trimotor zijn al AWD. Een enkele motor op de vooras is prima aangezien je daar toch niet veel kracht op kwijt kan.
Hopelijk komt ie er nooit, in amerikaanse regelgeving een truck dus geen crashtests nodig (juist?) en daarop verschrikkelijke zichtbaarheid = doodskist.
Tenzij de autopilot het overneemt en op eigen initiatief op de rem gaat wanneer nodig….
@onehp Oef. Nou, dan zou ik als ik jou was het Westland vermijden vriend. Je struikelt over de F150’s en Dodge RAM’s.
@Onehp: Tesla scoort anders best goed in de crashtests.
Het ontbreken van een grote motor e.d. maakt het een stuk eenvoudiger om een goede kreukelzone te maken.
Bovendien heeft gewicht nogal wat invloed op veiligheid bij een botsing met een ander voertuig, dus in zo’n 3000 kg. Cybertruck zit je wel goed tegenover de gemiddelde Toyota Corolla.
Waarom je tenslotte denkt dat je slecht zichtbaar bent in een 6 meter lange RVS glimmende truck is mij een raadsel. Overzicht op de weg kan vanuit zo’n grote truck ook niet het probleem zijn…
@hehe: crashtest is niet versus een ander voertuig. Daarnaast heeft de Cybertruck net als een schildpad geen intern skelet maar enkel de beplating rondom. Hoe ze dat gaan opvouwen bij een crash is nog de grote vraag.
@flutterby: ‘t is koffiedik kijken.
Zag vandaag dat de Cybertruck in Nederland niet eens meer te bestellen is, dus eigenlijk is dit voorlopig niet heel relevant meer..
Plannen kunnen ze daar nog steeds niet!!
Uitstel? Hier staat die in reservering maar verwacht deze echt niet voor 2023 in Europa hoor.. 2025 zal mij ook niet verbazen met het aantal reserveringen die ze hebben op de lokale markt.
Gemeentes zouden de CT moeten verbieden, tenzij je ‘m professioneel inzet. Met zo’n ding in je eentje bijv. Amsterdam binnenrijden en parkeren vormt zo’n aanslag op publieke ruimte… Gemeentes kunnen er ook voor kiezen dat er een fee komt om de stad ermee in te rijden, en dubbel parkeertarief.
@ericd: Waarom moet dat bij Tesla opeens aangepakt worden terwijl al vele F150’s en RAM’s rondrijden? Die dingen rijd je trouwens net als de CT echt niet voor je plezier de stad in hoor..
Die ook. Maar het ergert me dat het beeld bestaat van Musk als een groene goeroe. Is ie niet. Bewees ie al met z’n bitcoin voorkeur. De CT weegt 3 ton leeg, da’s 30-40 keer zoveel als die ene vent die er meestal in zit. Belachelijk ook om dat op het lichtnet te zetten.
@ericd: En Range Rovers en de X7 ook of alleen Amerikaanse auto’s? Je kan zeggen wat je wilt maar een CT is véél efficienter dan enig vergelijkbare auto of truck. In zijn klasse de efficiëntste, zoals elke Tesla.
Verder is het concept van een auto per definitie kansloos op gebied van milieu. Het beste zou zijn een autonome deelauto. Beter dan de trein, beter dan (kort) vliegen, beter dan lopen. Misschien de fiets. Oh en ja de trein is met zijn infrastructuur ook helemaal niet duurzaam of rendabel. Daarom moet elke overheid er geld tegenaan smijten om mensen erin te krijgen.
Dit had echt niemand zien aankomen.
Wat is de reden van de vertraging exact? Iedereen roept nu heel snel ‘chiptekort’, maar ik dacht eerder gelezen te hebben dat zowel de CT, de Semi, de roadster, en de Plaid+ allemaal een solid state accu hebben, en dat juist daarmee issues zijn. Iemand meer info?
Ik kijk uit naar de Lucid Air, die later dit jaar als het goed is geleverd gaat worden. Alles ligt op schema daar. Ben erg benieuwd of zij hun beloftes en timelines wel kunnen nakomen.
@camber24: Tesla heeft geen solid state battery in de ontwikkeling.
@flutterby: wat was dat het issue met de accu’s van de modellen die ik hierboven noemde?
@camber24: geen idee, van wat ik weet zitten ze nog in lijn met de roadmap die een jaar geleden aangekondigd is op Batteryday.