Vandaag hebben de bobo’s bij BMW bevestigd wat we eigenlijk al wisten: het superzuinige submerk van BMW gaat “BMW i” heten en de wereld overspoelen met muesli-auto’s en elektrowaggies. En hierboven zien jullie alvast het nieuwe logo van het merk.
Tijdens een live persconferentie werd zojuist bekend gemaakt dat als eerste de Megacity Vehicle op de markt komt. Waarschijnlijk in 2013 en ze zullen deze milieuridder liefkozend i3 noemen. Later zal ook de Vision EfficientDynamics Concept worden omgetoverd tot een productiemodel. Deze auto moet uiteindelijk i8 gaan heten. De letter “i” -onlangs vastgelegd door BMW- zullen we dus nog vaak tegenkomen.
BMW i is na Mini en Rolls-Royce het vierde merk dat onder de vleugels van de BMW Group valt. Verder zal het merk zich veel richten op mobiliteit (in de breedste zin van het woord). Meer info zodra er meer info is.
PS. Tijdens de live persconferentie van net hebben Robbie en ondergetekende maar liefst 471 keer het woord ‘premium’ voorbij horen komen. Just saying.
UPDATE: BMW zal 400 miljoen euro investeren in de fabriek te Leipzig en 100 miljoen dollar in de nieuwe participatiemaatschappij ‘BMW i Ventures’ in New York. En hieronder de eerste plaatjes van wat dit nieuwe BMW-gedoe inhoud. Video’s van het BMW i-project HIER en HIERRR.
xilver zegt
Ze doen maar… zolang ze BMW zelf maar puur en rein houden, zonder die mueslibagger.
Esprit_de_Flandre zegt
@xilver: Dit IS gewoonweg BMW. Al die zever van ‘submerk’… Ofwel maak je een nieuw merk, ofwel is het hetzelfde merk.
Een nieuw merk durven ze niet aan, want een nieuw merk lanceren is moeilijk (smart, Maybach). Het BMW-logo moest erop, zodat iedereen direct weet wat het is, en denkt dat het ‘premium’ is…
SimonMc zegt
@Esprit_de_Flandre: Maybach is GEEN nieuw merk.Maybach bestond vroeger al, en men heeft het gewoon “gereanimeerd”.
Esprit_de_Flandre zegt
@SimonMc: Maybach is voor mij WEL een nieuw merk. Net zoals Spyker bvb. Het gat in de geschiedenis is gewoonweg te groot om te spreken van een ‘bestaand’ merk. Mini bvb heeft een zeer klein gat in hun geschiedenis. Iedereen herinnert zich de echte mini, er rijden er nog steeds van rond, en sommigen hebben er destijds nog mee gereden. Je kan je er nog altijd iets bij voorstellen.
De klanten van het oorspronkelijke Maybach en Spyker zijn allemaal dood, al jaren, en je vindt die auto’s alleen nog in musea en privé-collecties. Er is geen enkele link met het oorspronkelijke merk, behalve de naam. Nieuwe merken dus…
SimonMc zegt
@Esprit_de_Flandre: *mompelt iets in de aard van dat je misschien gelijk hebt*
Esprit_de_Flandre zegt
@SimonMc: DAnk U Wel… ;)
KippieKnaus zegt
Premium elektrowaggies. Moet kunnen.
KaCh1ng zegt
wel slim dat ze niet een volledig ander naam hebben , maar khoop dat ze de naam BMW niet gaan degraderen nu :) (bv. BMW i tegen een polo BMT :D)
RobinS zegt
Heb gehoord dat ze ook met een methaan motor op de markt gaan komen… De i-Crap
mout zegt
@RobinS: I-gas :-)
Roelio zegt
@RobinS: Whahaha goeie :D
OT Of worden het iSetta’s???
Esprit_de_Flandre zegt
@Roelio: Durf wedden dat er ook wel zo eentje tussen gaat zitten…
waxweazel zegt
Tja, creatief zijn ze nooit geweest in Duitsland.
Dit is toch wel heel erg zwak gekozen als naam voor een “merk”.
mercedesclsfan zegt
@waxweazel: tja we weten allemaal hoe creatieve namen verkopen, lancia …
waxweazel zegt
@mercedesclsfan:
En wat heeft Lancia hiermee te maken ? Het gaat over Duitsers en met name BMW !
mercedesclsfan zegt
@waxweazel: ik bedoel dat lancia wel creatieve namen heeft maar totaal niet goed verkoopt, mensen willen een makkelijke naam daarom dat duitser zo goed verkopen, je hoeft het merk er niet eens bij te zetten en iedereen weet wat je bedoelt. bv, 1 serie, ied weet dat je bmw bedoelt of a4 en c-klasse, iedereen weet wat je bedoelt en dat trekt mensen aan. Als je zegt een delta of ypsilon denk ik bv aan een rivier en een letter.
dondeboer zegt
Hmmm hier zullen de liefhebbers van de iPad, iPod en iPhone blij mee zijn. Kunnen ze eindelijk een iBMW kopen.
Ben benieuwd of het BMW gaat lukken om muesli- en elektroauto’s goed sturend te krijgen. Dat zijn ze in mijn ogen wel aan het merk BMW verschuldigd.
barney zegt
@dondeboer: En waar @thibault1234 het al over had, rechtzaakje te pakken? Dat dingetje tussen Ford en Ferrari duurde ook even voordat het ging rollen, misschien krijgt dit ook nog wel een staartje. Zijn er geen recht-boys in de zaal die dit idee kunnen bevestigen dan wel afbranden?
thibault1234 zegt
Hoor ik daar een aanklaging van Apple?
floryn zegt
@thibault1234: haha een aanklaging. Het woord van de dag, wat mij betreft.
Svensson zegt
Ik neem aan dat ze die FWD stadsautootjes waar onlangs veel over gesproken werd dan onder hun “i” label gaan uitbrengen, zodat de echte BMW modellen gewoon old school RWD kunnen blijven?
robbie zegt
@Svensson: “i” is alleen voor elektrische meuk.
paulusrx7 zegt
zal hyundai leuk vinden.
KaCh1ng zegt
@paulusrx7: idd :) vooral nadat ze naar de 1 serie hebben gekeken toen ze de i30 tekende :p
Esprit_de_Flandre zegt
@KaCh1ng: :?:
purplehaze zegt
Je begint toch onderhand spontaan een hekel te krijgen aan alles waar een ‘i’ voor staat..
SimonMc zegt
@purplehaze: Onderhands?Dat gevoel heb ik al zeker 2 jaar.
racerx zegt
Wat een ongelofelijk fantasieloos concept. Ben een BMW rijder en fan in hart en nieren, maar dit is echt waardeloos verzonnen. Wat ben ik blij dat ik nog een goeie ouwe E39 rijd zeg…
mclarenf1lm zegt
Die naam vind ik wel heel erg inspiratieloos,
Hopelijk bedoelde BMW met dat ze in de toekomst voorwiel aangedreven auto´s gingen maken, ze dat in BMW I doen.
PortRo zegt
Wedden dat ze er een marketingbureau achter hebben zitten waar ze tonnen ivoor hebben betaald? Met dit als resultaat! Briljant!
Esprit_de_Flandre zegt
@rahpor: Yep. Zo’n briljant ideetje kost minstens een paar honderdduizend euro.
We hebben het verkeerde vak gekozen…
Esprit_de_Flandre zegt
@rahpor: Oja, en het idee om een blauw randje rond het logo te doen kost ook nog eens zoveel natuurlijk…
Benjamin1 zegt
best wel gejat van Apple dus lekker origineel weer BMW!
GOD zegt
@Benjamin1:
BMW Project i: sinds 2000
iPod: sinds 2001
iTunes: sinds 2001
iPhone: sinds 2007
iPad: sinds 2010
pollepel zegt
@GOD: iMac 1998 ;)
Captain zegt
@pollepel:
inderdaad :) en die gekleurde iBook is ’99
Cedric zegt
Iedereen weet het uiteraard weer beter dan alle marketingspecialisten van BMW. Wees er maar zeker van dat er genoeg onderzoek aan vooraf is gegaan vooraleer men tot deze naam is gekomen.
Esprit_de_Flandre zegt
@Cedric: Ik hoef geen marketing-specialist zijn om te weten dat ‘i’ een populaire letter is tegenwoordig. En dat is volledig te danken aan het design van de iMac, de eerste die ‘i’ lanceerde, en zo opviel dat ‘i’ bleef plakken. Als BMW het aan mij gevraagd had, was de marketing-rekening wat lichter geweest, bij hetzelfde resultaat…
GOD zegt
@Esprit_de_Flandre:
De BMW Project i denktank afdeling bestaat al sinds 2000.
De letter i staat bij mijn weten voor intelligent, internet, informatie etc..
Dat is de toekomst in auto’s.
Alle informatie die je maar kan bedenken word doorgegeven op beeldschermen doormiddel van internet en intelligente systemen in de auto. iDrive is één van de beginselen.
Het echte werk begint met ConnectedDrive:
http://www.youtube.com/watch?v=gL-KDU_Sq1c&feature=player_embedded
phaedros zegt
@GOD:
En de iMac bestaat al sinds de jaren ’90 ;)
Niet dat Apple patent moet hebben op alles met een i, integendeel. De naam die BMW bedacht heeft, is weinig origineel, maar wel herkenbaar BMW, dus een slimme zet. BMW M bestaat immers ook al en je weet direct om wat voor soort model het gaat.
norge zegt
Als ze het genoeg zeggen is het vast wel premium ,krijgt Hyundai royalty’s?
realist zegt
Is het nou bmw-i of bm-wi, wel leuk een wi bmw, kun je die ook met een stick bedienen dan?
Atenza zegt
iPhone, i30, i-stop, wat nog meer? Beetje inspiratieloos zeg
SimonMc zegt
@Atenza: InspIratIeloos :P
the_rabbit zegt
Kijk, dit had porsche ook moeten doen.
Ik ben heel boers wat dat betreft. Porsche = sportwagen. Geen SUV (cayenne) en geen Sedan (panamera). BMW is ‘stoer’ merk vind ik. Met elektrisch rijden word je niet stoer, dus, een submerk. Heel slim
Esprit_de_Flandre zegt
@the_rabbit: Heel slim? Dit ‘sub-merk’ (haha) gaat max. 10 jaar mee. Daarna wordt het gewoon weer BMW. En ja, elektrisch. ‘i’ is gewoon een reclame-vehikel. Vergelijk het met ‘Blue Efficiency’. Wat is er ‘Blue’ aan een diesel? Niets. Dus, reclame-woordje. Net als ‘i’…
SimonMc zegt
@the_rabbit: Ja, vooral hun X1,X3 en 5 GT zijn héél stoer…
super zegt
naast de aai pet, aai pot, aai mek, aai foon, nu ook de aai bmw, stief djobs beinvloedt in elk geval hoe wij dingen noemen, lijkt me taalkundig interessant om te bestuderen. Is er al iemand die zijn kind i-nogiets heeft genoemd?
Esprit_de_Flandre zegt
@super: Zet ‘aai-mek’ maar vooraan. iMac is iGenesis…
Freewarefreak zegt
@super: Och jonge.. da’s al zo oud.. de eerste eigenaar was in mijn jeugd al bekend. Calimero. Dat was de eerste met een ei-pet.
GOD zegt
@Freewarefreak: Zo.. die is ff heel scherp. +1 (doe ik normaal nooit maar maak voor jou een uitzondering)
Tommy2 zegt
Euhm… Hyundai? Lekker verwarrend zo.
Megakix zegt
Foute naam…nu weet je wèl dat er een BMW-rijder naast je staat te pochen…maar niet, dattie een korrelige kruimeltjesdief is…brr…
V-Power zegt
Wat een origineel logo! Al is groen toch meer de eco kleur? en blauw toyota-hybride kleur?
Ben benieuwd of je deze BMW’s binnenkort kan kopen in de app-store van apple… en dan tunen via iTunes :)
Esprit_de_Flandre zegt
@V-Power: Nope, blauw is dé eco-kleur. Ten eerste is groen al oververtegenwoordigd in consumentengoederen.
Daarnaast is Blauw een ‘properder’ kleur, in de zin van de psychologische werking van kleuren op de mens. Roept ook openheid en helderheid op.
Vandaar Blue Efficiency, blauw voor Prius en Hybrid in het algemeen, enz…
mbman zegt
Moeten we nu gaan juichen.Het wordt er allemaal niet mooier op.
Esprit_de_Flandre zegt
:lol: :lol: :lol: Tijdens de live persconferentie van net hebben Robbie en ondergetekende maar liefst 471 keer het woord ‘premium’ voorbij horen komen. Just saying. :lol: :lol: :lol:
SimonMc zegt
@Esprit_de_Flandre: Maar Audi blijft kampioen op dat vlak, toch?
Esprit_de_Flandre zegt
@SimonMc: Heb jij al ooit zoveel keer ‘premium’ gehoord op een Audi-perscon? Het zou kunnen, maar dan nog…
VeniVidiVici zegt
Iedereen kan negatief lullen en zeiken wat hij of zij wil, maar als straks de olie écht op of schaars is dan lacht BMW hard. Want regeren is vooruitzien! :)
Freewarefreak zegt
@VeniVidiVici: En Nissan. Want wij rijden dan al in the 4e generatie Leaf.
Klassiekerrally zegt
Tsss… Straks komen ze nog met een BMW iSetta…
tvrspeedsix zegt
Ik wordt zo moe van al dat I gebeuren.
retetikker zegt
Die, zag ik niet aankomen…
PyroZnype zegt
Helemaal mooi dat ze extra zuinige wagens gaan maken, kunnen ze mooi N/A M modellen blijven maken en co2 neutraal blijven :D
Atenza zegt
En wie weet rijden we over 5 jaar allemaal electrisch… dan kan BMW het submerk weer opdoeken ;)
SummerSky zegt
Is dat Adrian van Hooydonk? Hij wordt langzaamaan zo’n beetje het gezicht van BMW, best grappig. Pischetsrieder? wie?
Alpinaa zegt
@SummerSky: Dat is idd Adriaan van Hooydonk. Hij heeft tenslotte een van de belangrijste functies bij BMW.
SummerSky zegt
Oftewel: Reithofer? Wie? (ja want zo onbekend zijn die CEOs)
Larick zegt
Van je beemer overstappen in een Bimii?
Justawheelchairguy zegt
Dus dan zeggen we straks, hey daar rijd een BMW. Ohnee, het is een BMWI
highperformance zegt
Iedereen maar altijd mekkeren over dat het om inhoud gaat en nu miepen over de naam van iets.
appeltje zegt
Ik heb ooit geleerd dat “i” een imaginair getal is. En inderdaad, het is meteen van toepassing; dit submerk is imaginair, het is gewoon BMW. Zelfs als je het kwadrateert komt er nog iets negatiefs uit :L
Hupke zegt
@appeltje:
Iedereen die effectief gebruik maakt van imaginaire getallen (zoals ook zij die electrische wagens bouwen), gebruikt “j” ipv “i” om een imaginair deel aan te duiden.
Ik vind je manier van denken anders wel leuk :P
Esprit_de_Flandre zegt
@Hupke: Ik heb het toch geleerd met ‘i’ hoor…
i²=-1
Esprit_de_Flandre zegt
@Hupke: Note to self: EERST research doen, dan reageren…
“Binnen de wiskunde is de imaginaire eenheid, aangeduid met i (binnen de elektrotechniek aangeduid met j)”
http://nl.wikipedia.org/wiki/Imaginaire_eenheid
Aangezien het hier over elektro-karretjes gaat, zullen ze bij BMW ook wel ‘j’ gebruiken.
Maar @appeltje heeft idd een punt… :mrgreen:
gerjanm zegt
Hopen dat ze een elektrische maken die er gewoon normaal uitziet en niet met zo’n overdreven futuristisch uiterlijk.