Nee, niet in het DTM team.
Ze hebben het maar druk daar bij Mercedes. Gisteren werd de laatste DTM race gereden door het merk uit Stuttgart. Na 30 jaar in deze klasse actief te zijn geweest, gaat Mercedes over op een andere tak van motorsport: Formule E. Die serie begon een beetje ongelukkig en weinig interessant voor de petrolhead, maar de klasse groeit gestaag en lijkt alleen maar groter en professioneler te worden.
Dat zie je ook aan de namen die aangekondigd worden. Er komen telkens meer grote fabrikanten bij en natuurlijk ook behoorlijke coureurs. Het is dus niet meer het afvoerputje van mislukte racecarrières, maar een serie waar juist de grote namen aankloppen om mee te kunnen doen. Een nieuw team voor volgend seizoen is Mercedes, dat met HWA Racelab mee gaat doen aan de Formule E. Uiteraard doen ze alleen mee met een paar grote coureurs en nu moeten we eerlijk zeggen: dat is uitstekend gelukt.
Gary Paffett was al eerder aangekondigd. Vorige week om precies te zijn. De Brit werd gisteren DTM-kampioen en won deze prestigieuze titel ook al in 2005. De 37-jarige Paffett mag gerust een oude rot genoemd worden, want de beste man rijdt al sinds 2003 onafgebroken in het DTM, waaronder het leeuwendeel bij het HWA raceteam. Hij krijgt voor het seizoen 2018-2019 er een coureur van formaat bij in de vorm van Stoffel Vandoorne.
De Belg is na twee mislukte seizoen bij het ongelukkige McLaren een beetje in de vergetelheid geraakt. Het feit dat ‘Ons Stoffel’ constant achteraan het veld reed beloofde weinig goeds, terwijl Alonso juist wel voor enkele verrassingen wist te zorgen met de langzame McLaren. Maar zelfs Mr. Frank Visser, Dr. Phil én Bas Nijhuis konden van een afstandje zien dat Fernando een beetje werd voorgetrokken. Overigens hoeven we geen medelijden te hebben met de Belg, want deze schone deerne wacht hem elke avond op. Nice.
Het rijdersveld van de Formule E voor 2018-2019 begint op deze manier al aardige vormen aan te nemen. Denk aan oud Formule 1-courers Jean-Eric Vergne, Felipe Massa, Lucas Di Grassi, Sebastian Buemi, Nelson Piquet Jr. Ook doet er een Nederlander mee: Robin Frijns rijdt bij het topteam van Audi. Met Paffett en Vandoorne wordt het er in elk geval interessanter op.
Lees meer over de Formule E op groen7.nl.
toniominestrone zegt
Blijft een beetje 2e garnituur rijders in deze race klasse.
mark997gt3 zegt
@toniominestrone: maar volgens mij wordt deze tweede garnituur beter betaald dan jij en ik. En beter dan jij en ik samen……
toniominestrone zegt
@mark997gt3: Wat is de relevantie hiervan?
mark997gt3 zegt
@toniominestrone: tweede garnituur klinkt een beetje negatief. Zijn in werkelijkheid echte professionals, zeer goede coureurs die er ook nog eens dik voor betaald worden. Daar lijkt mij dus niks negatiefs aan……
Maar je hebt wel gelijk hoor. De absolute F1 top zal je in de F-e niet tegen komen.
drdrift zegt
@mark997gt3: deze uitspraak is genoteerd en stoffen we af in 2028 als de F1 is opgegaan in FE
mark997gt3 zegt
@toniominestrone: allemaal echte professionals. En misschien horen ze niet tot de beste 15 a 20 coureurs in de wereld. Maar ik zou graag mijn brood verdienen als prof coureur. Is maar voor weinigen weg gelegd!
toniominestrone zegt
@mark997gt3: Jij bent wrl erg gefixeerd op geld verdienen.
skinnybmw zegt
@toniominestrone: 2e garnituur F1-rijders welterverstaan.
lacker zegt
Formule E wordt ook interessanter voor sponsoren: Naast F1 gaat Heineken ook de FE sponsoren
http://www.fiaformulae.com/en/news/2018/october/heineken-joins-formula-e-as-official-partner/ Leuk man, met zo’n Formule E -wagen door de grachten van Amsterdam!
rob5nismo zegt
@lacker: alleen dat leegpompen van die grachten zal wel klote worden
Gulli zegt
@rob5nismo: welnee gewoon elk jaar met de fietsen en de winkelwagentjes uit het water halen. Zo’n Halo blijft vast lekker hangen aan zo’n kraan.
ghost zegt
De auto’s zien er wel spectaculair uit. Ik kreeg in eerste aanleg het idee dat ik naar de nieuwe voertuigen van Disney’s Tron 2 zat te kijken.
berlinetta zegt
Ik ben wel benieuwd hoe het in de toekomst met de F1 en FE zal gaan. Kan me namelijk voorstellen dat deze 2 klasses op den duur gaan fuseren, omdat F1-wagens niet meer op fossiele brandstoffen gaan rijden.
pomoek zegt
@berlinetta: ik begreep dat Formule-e voorlopig de enige is die een elektrische formule auto raceklasse voor de FIA mag organiseren. F1 pist wat dat betreft naast de pot. Ergens wel een behoorlijke miskleun.
goodolddays zegt
Blijft een totaal zoutloze oninteressante race klasse…
Design_Driven zegt
Jammer dat we hem volgend seizoen dus niet meer in de F1 zien, ik hoop dat hij in de FE mooie dingen laat zien en iedereen overtuigd dat een terug keer in de F1 een must is.
Boomer zegt
Stoffel was ook eigenlijk niet goed genoeg voor de F1 dat heeft hij wel laten zien. Ondanks dat Alonso idd de betere spullen kreeg is hij nooit ook maar echt in de buurt gekomen. Hij is niet consistent, is geen persoonlijkheid en heeft imho geen echte racers mentaliteit. Bij andere teams was dit denk ik net zo pijnlijk duidelijk geworden.
marinepower zegt
F1 zal over een X aantal jaren niet meer bestaan, en de FE vult dat gat. Wellicht dat er 10 Goodwood edities verder nog eens een paar F1 wagens van stal worden gehaald.
En door.
Gulli zegt
@marinepower: ik vind het altijd wel tekenend dat er voor persevenementen altijd een V10 of V8 van stal wordt gehaald, en alle reclames die iets met F1 te maken willen hebben zetten er de hoogtoerige V10 schreeuw onder idd.
ikleesookoverautos zegt
Die auto’s zien er wel gaaf uit zo.
beetec zegt
Ik denk dat F1 gewoon blijft bestaan met verbrandingsmotoren naast FE. Men vindt het mooi dus als er markt voor is waarom niet? Paardensport bestaat ook nog gewoon. Die zijn toch al een tijdje geleden vervangen door auto’s.
berlinetta zegt
@beetec: Maar waarom zouden fabrikanten in de toekomst nog miljoenen blijven pompen in de ontwikkeling brandstofmotoren terwijl ze al die kennis en techniek niet meer kunnen toepassen in hun straatauto’s?
mashell zegt
@beetec: maar je hebt natuurlijk wel kans dat de F1 op termijn een zachte dood gaat sterven zoals het DTM of de hoogste klassen in LeMans, daar doen amper nog teams aan mee. Formule E daarintegen is echt booming, als je daar als fabrikant niet in mee doet heb je geen toekomstvisie lijkt het wel.
beetec zegt
@mashell: niemand weet natuurlijk hoe de autosport zich gaat ontwikkelen maar ik denk dat nu met de formule E merken bang zijn de boot/exposure te missen.
Ik denk dat er wel plaats blijft voor verbrandingsmotoren. Ontwikkelingskosten vallen mee als er niet over bruikbaarheid en ontwikkeling voor de straat hoeft worden nagedacht (wat nu ook overschat wordt). Een “oude” V8/V10 willen mensen graag zien en er zullen zat motorenbouwers zijn die deze blokken kunnen en willen maken als de kosten meevallen en de opbrengsten er blijven.
seicilindri zegt
Dat zou het allermooiste scenario zijn, want als de grote fabrikanten er uit zijn kan het weer gaan draaien om de sport ipv om wie er het meeste geld in kan stoppen en kunnen de kleine teams weer aansluiten.
karaya zegt
Afvoerputje.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Mogen we hieruit concluderen dat Esteban Ocon al een plekje voor volgend jaar heeft gevonden? Het feit dat Mercedes buiten hun eigen kringen coereurs werft geeft mij de indruk dat ze voor Ocon al iets beters geregeld hebben
inbedrijf zegt
Go Stoffel, top kans! Beet pakken met beide handen en knallen met die handel!