Spyker heeft zojuist laten weten dat het F1-team officieel verkocht is aan een consortium van Watson Ltd en Strongwind. Op 31 augustus begon men met de exclusieve onderhandelingen, waarbij er sprake was van een initiële verkoopprijs van 80 miljoen Euro. De toko is nu echter voor 88 miljoen Euro van eigenaar gewisseld.
De prijs is tot stand gekomen met de volgende onderdelen:
EUR27.0 million: Midland Group (deferred purchase price)*
EUR13.5 million: ABN-AMRO(current account)*
EUR17.3 million: Strongwind (loans)
EUR13.0 million: Net Creditors F1œ estimate
EUR 5.0 million: Friesland Bank(reduction credit line):
EUR12.2 million: RemainderEUR88.0 million: TOTAL
* Amount subject to currency fluctuations
Opvallend in bovenstaand lijstje is de 5 miljoen voor de Friesland Bank. Spyker heeft daar EUR 9.5 million open staan en die schuld wordt dus met EUR 5.0 million verminderd. Als toevoeging staat er in het persbericht: “Additionally Strongwind has issued a bankguarantee in favor of Friesland Banks further security. Loans currently in place from Spyker‘s other main shareholders remain in effect and, as part ofthe ongoing refinancingprocess, decisions will be taken on agreed repayment schedules in due course.”
Na de ondertekening van de diverse documenten is het F1-team vandaag officieel overgedragn aan de nieuwe eigenaars: Orange India Holdings (consortium van Dr Vijay Mallya en de familie Mol).
martijn 88 / gouda zegt
maar wat heeft het ze nou eigenlijk totaal gekost..??
aankoop van midland + kosten over het afgelopen jaar
want 88 miljoen is geen verkeerde prijs
ik vraag me dus af zijn ze er daadwerkelijk veel op achteruit gegaan..??
MarcO zegt
Ik heb ook een bedrijf wat niet helemaal lekker loopt…. iemand interesse? Ik doe het voor de helft (44 milj. euries). Pfffff waar gaan dit soort bedragen over. Beetje out of my league. Nu hopen dat beide Spyker avonturen overleven, maar echt vertrouwen erin heb ik niet.
D.D.B. zegt
Blijft toch een mooi gezicht die Spyker op 1. Jammer dat het nu al weer voorgoed verleden tijd is. Tevens jammer dat alles over gaat in handen van gladde zakenmannetjes. Waar is de tijd gebleven dat men een team runde vanuit hun eigen schuur en nog echt passie had voor F1. Tegenwoordig is het enige dat telt de winst die het team opbrengt. Jammer, maar ik blijf toch kijken!
BreinStein zegt
en nu vraag ik me af hoe het team gaat heten en met welke livery ze gaan rijden.
San Sebastiano zegt
Het wordt een rijdende Indiase vlag…
koen zegt
op gpupdate stond dat het team voor 50% nederlands zou blijven, dus ik hoop dat het nog spyker zou heten of iets in die richting
Chrizzzie zegt
“Vijay Mallya, CMD, Orange India Holdings, said, “There was a dilemma on whether there was an investment opportunity in the combined company of the car manufacturer in Holland and the F1 team or whether there was an opportunity with the F1 team itself.””
Dus hij heeft er ook nog over nagedacht om Spyker NV helemaal te kopen maar heeft uiteindelijk dus maar besloten om alleen de F1 te kopen, wat een dilemma toch………
IanH zegt
Die 13.5 miljoen ABN-AMRO current account hadden mij veel sneller over de streep geholden als investeerder of analyst. Ik ben belg en heb niet echt zo nauw het verhaaltje gevolgd maar hoeveel man werkt er bij Spyker? Ze produceren amper auto’s, hebben schulden bij de Friesland bank (investeringen in gebouwen en materiaal veronderstel ik) en krijgen het nog klaar om 13.5 miljoen extra op current account te krijgen (minstens). Moet je nogal goede praatjesmakers in het bedrijf hebben.
P.S. als die 13.5 miljoen enkel op het F1 team terugvallen is het nog erger, dan hadden ze nooit eraan moeten beginnen.
Citrofiel zegt
Dagdag Spyker F1. Hopelijk doet dit Spyker zelf goed…
Chrizzzie zegt
“Spyker Cars houdt uiteindelijk 12 miljoen euro over aan de verkoop”
Veel is dit niet. Lijkt mij eerder uitstel van executie als je kijkt voor hoeveel ze dit jaar al hebben geleend.
Chrizzzie zegt
Het consortum heeft trouwens orange india holdings dus ik denk dat we die naam nog terug gaan zien in hun nieuwe naam en geen spyker meer.
Franco zegt
Jammer dat Mallya niet de hele toko heeft opgekocht!
Dat zou immers de overlevingskans van Spyker (personenauto’s…geen sportwagen ;) ) sterk vergroten!
Maar goed, dat wacht ik wel weer af (tot de prijs van Spyker zover zakt, dat IK de boel kan overnemen… (6) )…hahahahaha!
L-Fred zegt
… en toen kwam de olifant met z’n lange snuit. Die blies het sprookje volledig uit. :-(
autoblogger zegt
De VEB heeft ook een lange snuit? ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/05/veb-verzoekt-herziening-jaarrekening-spyker
Michiel zegt
Die zien we nooit meer terug :)