Geen zorgen, ze knallen niet met een tankwagen door je Vinex-paradijsje.
We schreven eerder al over geruchten rondom Shell TapUp: een dienst waarmee de oliegigant brandstof bij de klant wil bezorgen. Vandaag is officieel bekendgemaakt dat de pilot van start gaat in Rotterdam. Middels een app kiest de klant de brandstof naar keuze (diesel of Euro95), het gewenste tijdstip waarop de levering plaats mag vinden en natuurlijk de locatie. Vervolgens is het een kwestie van afrekenen en met de pootjes op het bureau genieten van de extra vrije tijd die je jezelf zojuist cadeau hebt gedaan.
De brandstof wordt geleverd door een elektrisch karretje (ironie?) dat genoeg capaciteit heeft om brandstof voor ongeveer 10 auto’s mee te nemen. Dan de vraag die op ieders lippen brandt: moet je bij de auto zijn om gebruik te kunnen maken van TapUp? Nee, dat hoeft niet. Wel moet je ervoor zorgen dat het brandstofklepje en de tankdop toegankelijk zijn, anders wordt het een lastig verhaal.
Vraag twee die op ieders lippen brandt: wat kost dat? De brandstofprijzen zijn een gemiddelde van diverse tankstations van het bedrijf. Daarnaast wordt per tankbeurt een bedrag van 3,95 euro aan servicekosten in rekening gebracht.
UPDATE: we hebben ’t er op de redactie nog eens over gehad, maar eigenlijk zien we het nut van deze app niet echt in. Tanken kan in principe overal in Nederland en het kost weinig tijd, dus waarom zou je bijvoorbeeld nu al middels de app regelen dat je auto morgenmiddag wordt afgetankt als ‘ie voor je huis op de stoep staat?
Wellicht zijn er mensen die heel veel geld verdienen en voor wie het kwartiertje tijdswinst dus ook echt voordelig is. Mocht dat niet het geval zijn, dan moet dit hele project wel bedoeld zijn als een soort laatste stuiptrekking van de auto op fossiele brandstoffen. Kun je je buurman met z’n laadpaal in de voortuin nog even de ogen uitstekken, voordat je ook zelf aan de EV moet geloven.
UPDATE 24-08-2018: Dat was snel. Shell stopt met het thuisbezorgen van benzine aan consumenten, er is te weinig animo.
Jochempie zegt
3,95 per klant… Kennelijk zit Shell in de shit en hebben ze een imagoboost nodig, want hoe is dat rendabel te noemen..
Edge zegt
@jochempie: Het is bij wijze van pilot en ze hebben een relatief klein verzorgingsgebied, dan kan dat nog wel. Het zou mijn niets verbazen dat als dit een succes blijkt en men groter c.q. landelijk gaat opereren met TapUp, de prijzen zullen stijgen.
lekkaah zegt
@jochempie: Je snijdt tankstations ertussen uit + je bent als eerste
Als straks dus iedereen deze app heeft van Shell, is het moeilijker voor andere leveranciers om er nog tussen te komen.
super zegt
@lekkaah:
juist erg makkelijk om er tussen te komen, investeringskosten zijn relatief laag. en als er meerdere leveranciers komen kun je er op wachten tot er een appje komt dat de goedkoopste optie voor je kiest.
autoporn zegt
@Jochempie: PostNL kan ook voor soortgelijk bedrag bezorgen. Indien er maar genoeg vraag naar is.
De capaciteit voor slechts 10 auto’s, en daardoor tijdverlies met bijvullen, lijkt me echter wel een dure kostenpost.
Zelf zou ik in ieder geval niet dat geld betalen voor 5 minuten extra tijd.
potjak zegt
@Jochempie: pic-nic doet het gratis met de dagelijkse boodschappen. Ik denk zelfs dat als er genoeg mensen er gebruik van gaan maken nog wel goedkoper kan.
bassx zegt
@Jochempie: Waarschijnljjk is het geen 1,50 per liter wat het nu wel is aan de onbemande tankstations maar een een stuk hoger.
mashell zegt
Dat brandstofprijs gebaseerd wordt een gemiddelde brandstofprijs van stations in de buurt geeft toch wel aan dat brandstofprijzen grotendeels op willekeur gebaseerd zijn.
Jochempie zegt
@mashell: Waarom dan?
mashell zegt
@jochempie: omdat er gewoon een landelijke adviesprijs is van Shell. Feitelijk is het ook niet zo moeilijk: Brandstofprijs = inkoop prijs olie + rafinage kosten + belastingen + marge. Regionale verschillen zijn volkomen kunstmatig.
escort77 zegt
@mashell: wat zou vergunning/huur kosten voor een tankstation langs pak ‘m beet de A4 bij Schiphol, vergeleken met een vergunning voor een pomp aan de rand van een industrieterreintje in trutteschuddeveen?
Jochempie zegt
@escort77: Precies.
mashell zegt
@escort77: en die kosten voor die “vergunning” (lees: pacht want de vergunning kost natuurlijk overal hetzelfde) wordt ruimschoots goedgemaakt door de grotere omzet die je daar aan de snelweg kunt behalen. Dat is ondernemerschap. Eigenlijk hoeft dat niet doorberekend te worden in de brandstofprijs.
Jochempie zegt
@mashell: Je concurreert toch enkel met tankstations in de buurt, ook als bezorger?
spykerboy zegt
@mashell: nee, door onze overheid die er teveel belasting op doet, en om zo meer mensen te lokken naar hun pomp geven ze maar korting zodat hun prijs lager word dan de concurrentie…
voorhuidsleder zegt
kwestie van tijd voordat ze overvallen worden.
pomoek zegt
@voorhuidsleder: haha, lijkt me een geweldige achtervolging. De politie in de B-klasse achter dit electro karretje aan. Pin pon pin pon pin pon! ( Politie sirene volgens Suske en Wiske).
Edge zegt
@pomoek: Ik zou toch voor een andere sirene kiezen. Deze is alleen relevant bij een Touran of Transporter die achter een plofkraker aan zit.
pomoek zegt
@edge: scherp!
galgootje zegt
@pomoek: érg scherp zelfs!
Jochempie zegt
@voorhuidsleder: Wel ironisch dat ze dan hun buit in de vluchtauto moeten gooien, en daarna er overheen om ‘m in de brand te steken..
suheyl zegt
Had verwacht dat de servicekosten hoger zouden liggen. Het kost je per tank dus 3,95 extra. Als ik daardoor niet langs de snelweg hoef te tanken, scheelt dat dus weer!
trustmeiamanengineer zegt
@suheyl: Ik neem aan dat de brandstofprijs gewoon vergelijkbaar is als aan de snelweg. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit voor “express” tarieven gaan doen.
suheyl zegt
@trustmeiamanengineer: Het ging om gemiddelde prijzen, stond er.. plus ik wordt niet verleid om wat te kopen wat ik niet nodig heb ;-)
fmgarcia zegt
@suheyl: Ja toch. Ik trap ook nog eens in al die aanbiedingen bij de kassa. Dus die €3.95 is het me zeker wel waard. In Rotterdam wonen alleen niet..
Jochempie zegt
@fmgarcia: Ze komen wel je auto voltanken in een vestje vol met Twix’en..
ingloriousleon zegt
En hoe zit het spillage (druppels uit de slang na uittrekken) dat meestal wel optreedt, maar waar tankstations speciale voorzieningen voor hebben. Lijkt me toch niet wenselijk als dit de grond/rioolput intrekt. GroenLinks kom er maar in…
FelixF zegt
@ingloriousleon: Daarvoor worden opvangmatjes gebruikt.
robert110 zegt
@ingloriousleon: Dat is zo weinig dat dat te verwaarlozen is.
Jochempie zegt
@ingloriousleon: Benzine heeft de neiging te verdampen..
lichtmetalenbelg zegt
‘Je hoeft niet bij je auto aanwezig te zijn, wel moet je ervoor zorgen dat het brandstofklepje en de tankdop toegankelijk zijn’. Bij mij zit de tankdop – zoals bij de meeste moderne auto’s denk ik – op de centrale vergrendeling. Dus moet ik toch echt bij m’n auto in de buurt zijn. Bij m’n C Kadett zal het iets makkelijker gaan, alleen die komt straks geen binnenstad meer in:)
phevtreb zegt
@lichtmetalenbelg: klepje open doen, auto op slot doen, klepje weer dicht doen tegen het vergrendelpennetje..
FelixF zegt
@lichtmetalenbelg: Nee hoor, je kan gewoon je tankklepje openen en daarna je auto afsluiten.
lekbak zegt
Dure diesel dus. Al lijkt me dit wel wat voor ons bootje. Aangezien jachthavens altijd stervensduur zijn loop ik met jerrycans te sjouwen en dat verveelt snel als je 250 liter wilt bunkeren. Wanneer komen ze in grou met deze service?
robert110 zegt
@lekbak: Ik weet niet hoe makkelijk jij met de auto bij jouw bootje kan komen, maar waarom schaf je gewoon zo’n 200 liter ton aan? Kost bijna niets past nog redelijk makkelijk in een auto (aanhangertje is misschien handig vanwege de geur). 12 volt pompje er bij en dan hoef je niet meer met jerrycans te klungelen.
lekbak zegt
@robert110: dat staat nog op de planning. Ik wil toch ook nog een nieuwe tank maken voor de kachel (incl dummy tank ivm rode diesel) en ff wat in elkaar lassen voor het bunkeren is dan makkelijk meegenomen. Maar voorlopig blijf ik nog ff sukkelen. Druk zat met andere projecten.
dennisdd zegt
@robert110: in principe mag je zonder ADR rondrijden met max 240 liter benzine, verdeeld over cans van max 60 liter.
De vraag is alleen of je met een bom wil rondrijden….
lekbak zegt
@dennisdd: ik heb ADN, zouden ze daar ook intrappen?
Maar ik vraag me dan wel af hoe het met diesel zit. Een stuk minder explosief dan benzine natuurlijk.
shadowbroker zegt
Mensen worden steeds luier..Straks komen er nog mensen die je dag zo rendement vol inplannen. Die alvast wc papier klaar leggen. Zodat je 10 seconden eerder van de plee kunt
Jochempie zegt
@shadowbroker: Klinkt meer als efficiency dan luiheid.. Kapitalisme op z’n best, iedereen zijn specialisatie.
wildewesten zegt
@shadowbroker: een huishoudster?
amersfoorter zegt
Bentley had dit initiatief aantal jaar geleden toch ook al?
ruben83 zegt
Ik zou er wel een beveiligingsbedrijf met een extra auto mee laten rijden. En het voertuig laten checken. Het blijft een geluidsarm rijdende bom voor kwaadwillenden. Je plaatst in of onder een te tanken voertuig in een wijk die een mooie score kan halen qua schrikbeeld. Wacht tot ze aankomen voor tanken en dan precies een bom waar jij hem zou willen. Ik heb zelf veel met I.E.D.’s gewerkt als profiler en in een observatieteam, en dan ben ik bezorgd als zoiets aan komt rijden. Kan makkelijk door smalle straatjes. Leuk bedacht. Maar nee dank je
ruben83 zegt
@ruben83: En handig, je kan met de app zien of het voertuig onderweg is. Heb je nog een beetje een beeld van het tijdschema ook.
Edge zegt
@ruben83: Ik begrijp je zorgen, zeker in deze tijd, maar in hoeverre kun je zoiets helemaal veilig maken? Een kwaadwillende kan voor relatief weinig geld een afgeleefde Caddy op de kop tikken, die volgooien met jerrycans met rotzooi en hetzelfde flikken.
ruben83 zegt
@Edge: Daar heb je gelijk in. Maar zou wel een voertuigcheck kunnen doen ter plaatse. Nog een electrobakkie die ervoor rijdt en de omgeving en voertuig even van te voren bekijkt. Ook dat neemt nog geen autobom meteen weg. Maar schrikt wel af. Dat doet de kwaadwillende namelijk ook met een dryrun . Maar een voertuig dat 700 liter ong mee zal voeren is wel iets anders dan een caddy volgegooid met explosieven. Die twee kunnen ze ook combineren. Kost je niets extras, gratis extra knal. Ik bedoel we moeten het ze niet te makkelijk gaan maken.
e1000bmw zegt
@ruben83: daarom vooralsnog alleen in Rotjeknor. Daar is niks aan verloren. En is al eens plat gegaan.
willeme zegt
In principe een heel erg goed idee, op een klein dingetje na. Waarom benzine bezorgen?? Benzine kun je overal krijgen. Dat is het probleem niet.
Ik ben erg benieuwd naar de mogelijkheden om stroom te bezorgen. Dat je je elektrische auto parkeert en een mobiele laadpaal je elektrische auto vol komt laden. Daarom is een elektrische auto voor het grote publiek volstrekt kansloos. Bij in de straat kan ik nergens laden, 500 meter verderop staan twee palen die altijd bezet zijn (verrekte Golfjes GTE ook altijd). That’s it.
Dus Shell: leuk idee, goede service. Alleen je verkoopt het verkeerde product. En, nee, ik hoef ook geen 5 pakjes Sportlife voor 5 euro.
Jochempie zegt
@willeme: Ik denk aan mensen die op de weg onder tijdsdruk staan en geen extra vertraging kunnen veroorloven. Advocaat die van klant naar klant moet bijvoorbeeld.
audicoupe84 zegt
@willeme: De electrische rijder wordt al door de overheid gematst, de laadpalen bij winkels zijn DICHTERBIJ DAN de INVALIDEN parkeerplaatsen (Purmerend Burg. D. Kooimanweg) Ik vindt persoonlijk de electrische rijders schrapers (vrij vertaald gierigaards maar beter nog: PROFITEURS) en dat alles van de centen van benzine rijders.
willeme zegt
@audicoupe84: … en we zijn weer terug in 1984!
mashell zegt
@audicoupe84: en waarom zijn die laadpalen bij de winkels, uiteraard betaald en aangelegd door de winkels, dichtbij de winkels, inderdaad dan zijn de kabels korter. Daar heeft de overheid niets mee te maken.
lekbak zegt
@mashell: 9 vd 10 keer staan die palen op gemeentelijke parkeerplaatsen. Hebben die winkels dus niks mee te maken.
gregorius zegt
@willeme:
Gaat dat echt al werken?
1 KWh is ongeveer 30cent. Een nieuwe Zoe kan 41 KWh hebben, maar in de meeste gevallen zal er niet veel meer dan 33 KWh geladen worden. Voila: Laadbeurt kost 10 euro en kost zomaar 30 – 60 minuten. Zitten er een paar Tesla’s tussen, geeft je max 20 euro aan electriciteit per beurt door.
Wil je zo’n oplaadkar dus voor een dag-helft wegsturen, krijg je er met geluk 5 laadbeurten uit.
Maar uiteindelijk zijn de loonkosten duurder dan de energie die overgedragen wordt.
Zelfs als je een 10tje aan service kosten rekent, kom je nog niet uit. Daarnaast: zo’n kar moet zelf dus een extra 300 KWh batterij hebben (= duur en zwaar) en dat moet ook nog op supercharge snelheid over te dragen zijn.
Ik houd van oplossingen, maar ik zie hier nog redelijk wat problemen.
fanboy zegt
@willeme: Laatste keer dat ik keek had werkelijk iedereen in Nederland een stopcontact in huis.
Zo’n karretje met extra accu’s laten rondrijden is dan een beetje zoals water naar de zee dragen.
Tuurlijk, er zijn mensen die de auto niet bij huis kunnen parkeren of wat dan ook, maar dan kun je veel beter laadpalen installeren. Die zijn ook niet gratis, maar kosten vallen mee, en als ie eenmaal staat dan heb je nauwelijks kosten eraan, in tegenstelling tot zo’n bemand karretje.
Esprit_de_Flandre zegt
Doet me denken aan die manager die naar z’n baas ging, ergens in 2000.
“Goed nieuws, we zijn nu de grootste producent van floppy discs…”
Jochempie zegt
@esprit_de_flandre: :D
Als er iets is dat je op locatie kunt doen, is het wel opladen!
boomhauwer zegt
@Esprit_de_Flandre: wat is je punt? Tijdperk van de brandstof auto is nog lang niet voorbij….
mashell zegt
@boomhauwer: als Shell de brandstof komt brengen met een electrowaggie dan geeft dat aan dat Shell zelf ook weet dat de olie business een aflopende zaak is.
Jochempie zegt
@boomhauwer: Bijna m’n bier over m’n toetsenbord… Grappenmaker
Esprit_de_Flandre zegt
@boomhauwer: Ik ben een andere mening toegedaan. Innovatie in fossiele brandstof is achterhaald. Shell zou beter z’n kapitaal gebruiken voor meer toekomstgerichte projecten…
C63 zegt
Leuk maar ik tank alleen 98
tenaci zegt
Zelfde wagentjes als Picnic. Maar ik vind dit ronduit onzinnig. Picnic levert met deze karretjes boodschappen en dat spaart me werkelijk tijd en frustratie. Bovendien leveren ze gratis. Tanken kost me nauwelijks moeite en frustratie dus ik zou niet weten waarom ik het zou laten bezorgen. En al helemaal niet als het bezorgen nog geld kost ook.
Jochempie zegt
@tenaci: De bezorging zit natuurlijk in de prijs verrekend bij Picnic.. Ook die Max-imitaties moeten ergens van betaald worden.
vroaaar zegt
Tegenwoordig wordt er meer en meer bezorgd. Als de extra kosten opwegen tegen het gemak dat je ervoor terug krijgt, zijn er genoeg klanten te vinden. Je betaald de bezorger van je pizza ook €1,50 voor de bezorging. Ken niemand die voor dat geld liever zelf z’n pizza ophaalt. En in (grote) steden struikel je bijna over de pizzeria’s terwijl tankstations er zeer dun gezaaid zijn.
mpowerm3 zegt
Wel handig als je zonder brandstof komt te zitten hoef je de anwb niet meer te bellen en 70 euro te betalen als je niet lid bent
stuko zegt
Een beetje ict bureau rekent 75 tot 120 euro per uur. Dan zou ik liever 3,95 aftikken dan een werknemer 15 minuten laten rijden+tanken. Snelle winst.