De FIA heeft de nieuwe F1-motoren die vanaf 2026 gebruikt gaan worden goedgekeurd.
De transitie naar het hybride tijdperk van de Formule 1 verliep niet zonder slag of stoot. Weg waren de iconische geluiden, waar een toch wel vrij saai hybride geluid voor in de plaats kwam. Misschien dat het in 2026 wat dat betreft nog saaier gaat worden, want de reglementen voor de nieuwe F1-motoren zijn door de FIA goed bevonden.
Volledig elektrisch, dat zit er (gelukkig) nog niet in. In plaats daarvan bouwt de Formule 1 voort op het schoner maken van de hybride unit. Dat brengt een aantal veranderingen met zich mee. Een korte samenvatting van wat je zoal kunt verwachten van de F1-motoren in 2026:
- Rijden op duurzame brandstof
- Meer dan 1.000 pk vermogen
- De MGU-H verdwijnt
- MGU-K tot drie keer krachtiger
- Brandstofverbruik halveert ten opzichte van de motoren in 2013
Doelstelling is om de F1 tegen 2030 volledig CO2-neutraal te maken. Met de nieuwe motoren zet de FIA weer een stapje dichter naar dat doel toe. Het is niet bekend wat voor gevolgen dit gaat hebben voor het geluid van de motoren: bijvoorbeeld dat de soundtrack nog meer gedempt gaat zijn.
De omslag naar schonere motoren hoeft geen slecht nieuws voor liefhebbers te betekenen. De transitie kan juist een motivatie zijn om nieuwe merken aan te trekken. Denk aan Porsche. Hoogstwaarschijnlijk de nieuwe motorleverancier van Red Bull in de nabije toekomst.
Met duurzame doelstellingen kunnen (auto)merken de Formule 1 weer gaan gebruiken als visitekaartje. Het beeld moet niet zijn dat er 20 verwende coureurs rondjes rijden in veel te snelle auto’s. Maar een sport dat helpt met de ontwikkeling van bijvoorbeeld duurzame brandstoffen dat naast de elektrificatie van het wagenpark kan bestaan.
Edge zegt
Men schrijft zelf over “high-revving” motoren die dezelfde redline (15.000rpm) mogen hebben als de huidige motoren. Alleen halen motoren nu die 15.000rpm al niet, maar revven ze door de fuel flow restricties tot 11 à 12.000 rpm. Voor 2026 zou die fuel flow nog verder omlaag gaan, maar tegelijkertijd willen ze wel dezelfde revs aanhouden. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen en welke impact dat heeft op het geluid.
Ook wel interessant: Doordat de MGU-H nu niet gebruikt gaat worden, moeten de teams alle energie voor hun MGU-K terugwinnen door middel van regeneratief remmen op de achteras. Achterremmen zouden in theorie dus kleiner/zwakker kunnen, omdat het ERS-systeem een deel van de stopkracht voor zijn rekening neemt.
Henkie zegt
Door het gestegen elektrische vermogen is er minder brandstof nodig. (120Kw naar 350Kw)
Verwacht dus niet veel verlies aan vermogen in het totale pakket.
Verder zijn de achterrem en nu al erg klein.
En wil de f1 nu nog meer “verloren” energie op gaan vangen.
Ik vraag mij alleen af hoe ze dit gaan doen. Helemaal geen achterremmen meer? Of nog kleiner dan wat ze nu hebben om toch nog een soort van regelbare remkrachtverdeling te hebben.
flutterby zegt
Waar moet die elektriciteit dan vandaan komen? Of ze moeten de elektromotor ook aan de vooras gaan koppelen zoals in de Formule E.
gregorius zegt
Die MGU-H vind ik juist zo interessant: dat een (race) auto dus een systeem heeft dat ze uit warme energie kunnen halen. Als je zoiets in massa goedkoop kan produceren en dat op een normale auto kan zetten (en het werkt dus), dan lijkt me dat juist een interessante ontwikkeling.
Op het moment, geloof ik, is wat de MGU-H mag opwekken ongelimiteerd, terwijl de MGU-K (2MJ per lap)wel gelimiteerd is.
Volgens mij mochten F1 auto’s max 8 MJ opslaan en maar 4 MJ per lap gebruiken.
Als ze dus in 2026 naar max 6 MJ/lap gaan voor het remmen, zeg je dus eigenlijk dat een F1 auto, na 12 jaar van 4MJ nar 6MJ per lap gaat. Dat noem ik nou niet per se vooruitgang.
Henkie zegt
Dat hitte verhaal is wel heel erg overdreven. Het is gewoon een elektromotor tussen het compressorwiel en turbine wiel.
Hybride turbo eigenlijk.
royaledeluxe zegt
Wat me vooral opvalt is dat er nergens vermeld wordt of het nou 6-8-10 of 12 cylinders gaan worden… is daar al meer over bekend? En ook de motorinhoud is dacht ik nog niet vrijgegeven.
Dus ze keuren het wel goed maar Porsche en bij definitie de rest moet het doen zonder specs?
Robert zegt
@royaledeluxe: het worden opnieuw weer zescilinders (V6), met 1,6 liter inhoud. De FIA heeft er gisteren wat gelikte video’s over op YouTube gedropt:
The 2026 Engine Regulations: All You Need To Know!
https://youtu.be/ngwieh3s_fw
The 2026 Engine Changes Explained! | F1 TV Tech Talk
https://youtu.be/Qb9HhEAQ2hA
Henkie zegt
De 1,6 v6 blijft als basis dienen.
Neuf-Trois zegt
Als ze overschakelen op waterstof kunnen de teams gewoon een ICE’ blijven gebruiken. Uiteraard met de nodige aanpassingen maar het principe van de ICE blijft en mét geluid maar zonder Co2 uitstoot!
flutterby zegt
Liever houden ze stand aan het principe dat de F1 technische voorruitgang stimuleert en ook de techniek gebruikt die wij allemaal (gaan) gebruiken.