Het droomhuwelijk is van de baan.
Paniek in Formule 1-land. Sauber heeft op de eigen website namelijk een statement geplaatst waarin wordt aangegeven dat de geplande motorendeal met Honda (zoals verwacht) niet doorgaat. De Japanners zouden vanaf komend seizoen aandrijflijnen gaan leveren aan het van oorsprong Zwitserse team. Waarom dat niet zal gebeuren weten we verder niet.
Wat we wél weten is dat het geplaagde Sauber-team voorlopig zonder motor zit. Dit is wat Frédéric Vasseur, de opvolger van Monisha Kaltenborn, erover te zeggen heeft:
“It is very unfortunate that we have to discontinue the planned collaboration with Honda at this stage. However, this decision has been made for strategic reasons, and with the best intent for the future of the Sauber F1 Team in mind. We would like to thank Honda for their collaboration, and wish them all the best for their future in Formula One.”
Sauber rijdt momenteel met verouderde Ferrari-motoren en daarmee is het uiteraard lastig om mee te doen voor de prijzen. Alleen McLaren doet het nóg slechter, wat vooral met de gebrekkige betrouwbaarheid van de Honda-motor te maken heeft. In dat opzicht hoeft Sauber dus niet rouwig te zijn om het klappen van de deal, al zullen ze wel haast moeten maken met het vinden van een motor voor komend jaar.
Ondertussen is het ook de vraag wat Honda nog in de Formule 1 te zoeken heeft. De Japanners hebben op motorengebied een sterke reputatie, maar McLaren lijkt tabak te hebben van alle pech die het sinds de samenwerking met Honda heeft gehad. Als (hele grote als) de Britse renstal een andere leverancier weet te vinden kunnen we ons niet voorstellen dat een ander team met de Jappen in zee wil.
UPDATE (28-07): vandaag is bevestigd dat Sauber vanaf komend seizoen wederom de beschikking krijgt over Ferrari-motoren. Het gaat dan echter niet om oudere motoren -zoals nu het geval is-, maar om nieuw materiaal.
gregorius zegt
Spannend!
Heeft ie alle ramen ingegooid bij Renault, of heeft ie daar nog wat lijntjes lopen?
Of heeft hij vrienden gemaakt in Duitsland en Italie?
Lijkt me wel dat ze niet nog een jaar met oude motoren rond willen rijden. En dat zal ook wel niet, want je moet toch al een ander plan hebben voordat je deze deal opzegt?
Edge zegt
Nou Ferrari, grijp je kans. Haas heeft al aangegeven dat ze volgend jaar doorgaan met Grosjean en Magnussen, dus daar is geen plaats voor Giovinazzi en Leclerc. Nu Sauber-Honda van de baan is, is dat de uitgelezen kans voor Ferrari om haar invloed op de Zwitserse renstal weer wat te vergroten middels een deal voor courante motoren tegen een vriendenprijsje in ruil voor zitjes voor Leclerc en Giovinazzi. En om Ome Sergio aan te sporen dit te doen: Je kunt er ook een Alfa Romeo stickertje op plakken.
str8six zegt
@Edge: zou wel gaaf zijn! Zeker Giovinazzi zou een mooie aanvulling op ’t veld zijn.
Edge zegt
@str8six: Leclerc misschien nog wel meer. Die jongen is bezig aan misschien wel het meest imposante
GP2F2 seizoen tot nu toe. Alle zes de feature races tot nu toe op pole position gestart, vijf races gewonnen en ondanks drie DNFs een ruime voorsprong van 67 punten op de nummer twee in het algemeen klassement.w0o0dy zegt
Misschien is het wel zo dat Honda van McLaren heeft gehoord dat ze niet verder willen en Honda er zonder A-team er geen heil meer in ziet. Dan heeft blijven voor alleen Sauber ook geen zin.. achterhoede team met matige motor.. dat is erger dan je geld openbaar verbranden.
johanw zegt
Beste schrijver Honda is al bezig met de motor van volgende jaar…
Verder is qua betrouwbaarheid red bull het minst betrouwbaar als je kijkt naar het aantal raceronden…
Sauber wordt er met die slechte Honda motor met gemak uitgereden, zelfs het Renault fabrieksteam is nou niet echt denderend te noemen….Honda haalt op dit moment q3 ook al en dat met een motor die voor het eerste jaar is gefabriceerd (size zero concept van de eerste 2 jaar kan je niet meetellen).
Er wordt hier gedaan of het aan Honda ligt maar McLaren pushte het size zero concept erdoor waar Honda al eerder aangaf hier vanaf te willen stappen..
Vibraties in de motor? McLaren was degeen die vlak voor het seizoen wisselde van brandstof en olieleverancier, waardoor Honda aantal races de betrouwbaarheid en power moets terugschroeven…
McLaren is zeker onderdeel van de onstane problemen…maar wijst vooral naar Honda…
dawwg zegt
@johanw: De RB Renault motoren minder betrouwbaar dan de Honda motoren ? Ga jij ff snel je mond spoelen … En het is nog altijd het 3e jaar voor Honda, ‘size-zero concept’ mijn achterwerk. En natuurlijk ligt het niet aan Honda alleen, maar vibraties in de motor komen heus niet van een andere olie-leverancier hoor (er even vanuit gegaan dat ze wel de juiste type smering gebruiken).
johanw zegt
@dawwg:
Lezen is ook een vak? Red bull heeft toch minder raceronden dan McLaren…verstappen viel ook al twee keer uit in de eerste drie ronden door betrouwbaarheid…dus wat snap je niet?
En ga eerst eens inlezen in dat size zero concept alvorens zo dom over te komen…
En die vibraties komen zeker daardoor…staat helemaal uitgelegd door experts…het luistert heel nauw in F1 waarom denk je dat red bull blij was dat de brandstofleverancier weer wat extra had gevonden, staat overigens ook allemaal op internet beschreven ook bij slysports waar toch wat bekende F1 rijders zitten…
Edge zegt
@dawwg: De brandstoffen en oliën zijn echt een grote factor in het presteren van de motor. Zowel McLaren als Red Bull ondervindt/ondervond problemen van hun switch.
w0o0dy zegt
Als Alfa Romeo de tent koopt en Ferrari courante motoren gaat leveren kon het nog wel eens interessant worden.
rob5nismo zegt
Dan zal er geen motor zijn voor volgend jaar of misschien weer een Ferrari van een jaar oud
berlinetta zegt
Met Honda motoren hadden ze tenminste wel geld gekregen om te kunnen racen. Zal me niks verbazen als ze op korte termijn ermee kappen wegens een geldgebrek.
retetikker zegt
Misschien is dit om Sauber beter in de markt te kunnen zetten en het daardoor voor meer geld te kunnen verkopen. De eigenaar is op het moment nog steeds een investeringsmaatschappij…
johanw zegt
Trouwens size zero concept is enkel eerste en tweede jaar, dit jaar nu de tokens zijn afgeschaft is Honda met compleet nieuwe motor op de proppen gekomen.
Overigens als je echt info wilt lezen over mapping van een motor en brandstof explosies in de motor en de problemen die het oplevert lees dan onderstaand stuk eens:
http://www.grandprix247.com/2017/07/02/inside-line-why-is-the-honda-engine-so-bad/
Honda had developed all of its previous power units to specifically use Exxon-Mobil fuel but ahead of the 2017 season a very late switch to BP-Castrol fuel was needed after McLaren signed a new deal with the the British supplier. This would have been a massive blow. Engine tokens are ditched this year but this change needs real miles. Track time is non existent, and dynos are almost useless past producing a base map.
So I am going to say it… Have McLaren created a large chunk of the problems through a last minute trade deal?
Edge zegt
@MauritsH: Sauber heeft aangekondigd dat ze hun partnerschap met Ferrari verlengd hebben en vanaf volgend jaar met courante motoren gaan rijden
Author zegt
@edge: Thanks, we hebben een update geplaatst!