Aston Martin Red Bull Racing maakt definitief de overstap naar Honda.
De kogel is door de kerk. Na weken van besprekingen en geruchten hebben Red Bull en Renault laten weten na 12 jaar een punt te zetten achter de samenwerking. Een partnerschap met pieken en dalen. Zo wist Red Bull met Renault-motoren 57 overwinningen te behalen, inclusief meerdere wereldkampioenschappen. De laatste jaren ging het echter bergafwaarts.
Renault kreeg steeds meer kritiek te verduren vanuit Red Bull en coureurs Max Verstappen en Daniel Ricciardo hadden moeite om Mercedes en Ferrari bij te houden. Daarnaast ging het op technisch vlak vaak mis. Uiteindelijk is besloten om de samenwerking stop te zetten.
Red Bull stapt over op F1-motoren van Honda. De Japanse motorleverancier keerde in 2015 terug in de F1 als leverancier voor McLaren. Tegenwoordig rijdt McLaren met Renault-motoren en levert Honda krachtbronnen aan Toro Rosso. De Japanners kunnen nu Aston Martin Red Bull Racing aan de portfolio toevoegen. Het is voor het eerst dat Honda aan meerdere teams tegelijkertijd motoren levert.
Honda en Red Bull hebben een meerjarencontract getekend. Vanaf 2019 rijden Ricciardo en Verstappen met de nieuwe motoren. Christian Horner aan het woord:
This multi-year agreement with Honda signals the start of an exciting new phase in Aston Martin Red Bull Racing’s efforts to compete not just for Grand Prix wins but for what is always our goal – championship titles.
UPDATE: Renault onthult nieuwe motor na Red Bull-breuk!
Meer lezen? Check onze lijst met motor-chassis combinaties die meteen kampioen werden!
Dutchdriftking zegt
Zat er dik in natuurlijk, maar als het dan eindelijk officieel is komt het toch nog als soort van verrassing. Benieuwd hoe Renault nu de rest van het seizoen omgaat met Redbull. En nu maar hopen dat het 2 mooie seizoenen voor RB gaat opleveren!
lekkerlinksrijden zegt
@dutchdriftking: ik ben bang dat Renault de red bulls een beetje links gaat laten liggen de rest van het seizoen, upgrades een paar races later pas bij hun motoren doorvoeren ed
fordnut zegt
@lekkerlinksrijden: Mag niet, volgens de regels moet Renault dezelfde motoren aan Red Bull leveren als ze zelf in de auto hebben.
Orichy zegt
@fordnut: daarnaast heeft Red Bull met Renault een contract wat gerespecteerd zal worden. Want uit eindelijk is het ook nog steeds een visitekaartje van Renault en hoe meer aanzien men voor zich kan creëeren, zul je dat moeten doen. Ga je er met de pet naar gooien, dan loop je uiteindelijk meer schade op, in reputatie en in commerciėle zin.
Want wie wil er motoren van een fabrikant, als je kans loopt om aan het einde van het contract, verwaarloost dreigt te worden?
griffendahl zegt
@dutchdriftking: Hoop idd ook dat het een goede zet blijkt te zijn. Ben wel erg benieuwd wie de versnellingsbak gaat maken nu. Die van Toro Rosso wordt gemaakt door McLaren Technologies…
laptom zegt
@griffendahl: RBR maakt zijn eigen versnellingsbak.
Design_Driven zegt
Op lagertermijn misschien een goede zet. Verwacht volgend jaar nog geen kampioenschap helaas. Als ik RIC was zou dit voor mij de rede zijn eens verder te kijken. VER heeft tijd dus die kan het nog eens gaan aankijken.
Robert zegt
@sketcher: ik ben ook bang dat Red Bull Racing qua performance toch wel weer één of twee jaar terug geworpen gaat worden. Maar hopelijk sla ik de plank mis.
Design_Driven zegt
@RRRobert: inderdaad, hoop het ook gruwelijk mis te hebben. Hopelijk heeft RB in de keuken gekeken en weet meer van de plannen van Honda dan wij.
gasskaas zegt
@sketcher: dat hoop ik inderdaad ook, echter vraag ik het mij af. Aangezien aston martin overweegt motoren te leveren wanneer zijn simpeler worden is de kans ook aanwezig dat red bull een gokje neemt, voor die twee jaar die ze moeten overbruggen.
Orichy zegt
@gasskaas: Ik heb het idee, dat jullie Honda onderschatten? Honda is gebrand, naar de ervaring met McLaren des te meer, op een goed en cleane reputatie. Honda doet hun huiswerk heel veel grondiger dan Renault, het zijn japanners en die zijn nog meer toegewijd.
Ik ben zo onrzettend blij met deze zet en kan niet wachten op het succes.
rufctr01 zegt
@Orichy: Renault heeft statistisch gezien beter hun huiswerk gedaan in het verleden. Renault is maar 11 keer wereldkampioen geweest, Honda 3 keer geloof ik.
Maar goed, ik hoop dat Max een goede auto krijgt, al ben ik bang dat ze wel een paar jaar achter gaan lopen. Honda heeft nog veel te leren en in te halen.
gwnbmw zegt
@sketcher: grote kans dat red bull enorm veel geld in honda gaat pompen, nog veel meer als wat al via toro rosso gebeurde.
VeniVidiVici zegt
@RRRobert: Ik denk dat je de plank mis slaat. Red-Bull is achter de schermen al langer Honda aan het helpen (via Toro Rosso) en de ontwikkeling van een super blok (Aston Martin en Cosworth zijn er vast ook bijgehaald) al verder is dan de buitenwereld weet.
gasskaas zegt
@sketcher: of juist eerder testen bij red bull dan renault, waardoor de red bulls weer uitvallen
kezzaa zegt
@sketcher: RIC lijkt nergens heen te kunnen.
Edge zegt
Wat mij betreft de logische keuze. Honda laat nu toch al enige tijd zien dat ze met zowat elk nieuw blok progressie boeken, terwijl de progressie bij Renault minimaal is, ze met een ERS-systeem rijden dat praktisch twee jaar oud is en ze in de media ook niet heel erg ambitieus en zelfverzekerd overkomen.
Design_Driven zegt
@Edge: De progressie bij Renault valt inderdaad wat tegen maar ze hoeven vergeleken met Honda ook van minder ver te komen. Het zijn die laatste paar PK’s die het lastigste zijn. Maar Honda heeft veel ervaring in de motor sport en F1 dus hopenlijk betaald dat zich de komende jaren wel uit.
dawwg zegt
@edge: Tja; maar ze lopen nu al 3~4 jaar tussen de 25 en 40pk achter op Ferrari en Mercedes; nog even los van de kwalificatie-stand. Ferrari heeft het gat (met hulp van Mercedes) wel kunnen dichten, Renault niet. En dan ook nog het minst betrouwbaar ook van de 3. Nee, ik denk ook dat de rek er bij Renault uit is en we de komende 2 jaar echt geen serieuze sprongen voorwaarts zien, terwijl Honda iets te bewijzen heeft.
Gulli zegt
Verstappen dus volgend jaar ook geen wereldkampioen. Scheelt weer een heel seizoen op de bank in slaap vallen voor de ‘fans’. Hoeven ze helemaal niet te kijken!
Hoop wel dat ze Newey houden.
tvklarenbosch zegt
Red Bull zou dit alleen doen als ze zeker weten dat de Honda volgend jaar beter is dan Renault. De race van Gasly in Canada bewijst dat Honda een goede stap heeft gezet en misschien nu al wel op gelijke hoogte staat met Renault.
VeniVidiVici zegt
@tvklarenbosch: Weet Red-Bull ook zeker. Ze lopen al via Toro Rosso mee te helpen met de ontwikkeling.
tvklarenbosch zegt
@venividivici: daarom. Ik verwacht eerlijk gezegd dat RBR een stap gaat maken voor komend seizoen.
VeniVidiVici zegt
@tvklarenbosch: Dat vermoeden heb ik ook. Mij benieuwen wat Ricciardo nu gaat doen, want die weet ook al meer dan wij…
cloverleaf zegt
RBR zou in de toekomst sowieso de tweede viool gaan spelen met Renault fabrieksteam voor hen. Met honda worden zij defacto het “fabrieksteam” van Honda incl. alle ondersteuning. Snap het wel.
Edge zegt
@cloverleaf: Ja, inderdaad, maar ik vraag mij wel af hoe Honda dan tegen de lange termijn aankijkt. Twee jaar Red Bull als fabrieksteam, en dan? Het heeft er alle schijn van dat Red Bull en Aston Martin gewoon samen een eigen motor gaan ontwikkelen voor 2021. Ik kan mij niet voorstellen dat Honda er veel trek in heeft om nu enorm veel tijd, energie en moeite in Red Bull te steken, om vanaf 2021 weer naar Toro Rosso te ‘degraderen’. Als het al zover komt, want Red Bull zou Toro Rosso natuurlijk ook gewoon met die Aston blokken kunnen laten rijden.
Ik heb dan ook het vermoeden dat deze motorendeal slechts onderdeel is van een groter spel, en zou er totaal niet vreemd van opkijken als Red Bull Toro Rosso aan het eind van 2020 (eventueel tegen een gereduceerde prijs) verkoopt aan Honda zodat het als fabrieksteam verder kan gaan.
gregorius zegt
@edge: aan de andere kant. Als die RBR met een Honda 2 jaar lang aan het kloten is; dan zal Honda de stekker er ook wel uit trekken. Niemand die nog een Honda in zn F1 team wil als EN Mclaren EN Redbull er in 6 jaar ontwikkeling niet in slagen om voorin mee te kunnen doen.
Lukt het wel om ‘beter’ te zijn dan Renault (of zelfs het beste); dan zullen er genoeg teams in de rij staan om die Honda blokjes af te nemen en zal het nog een lastige beslissing worden voor RB om zelf blokken (met hulp van verschillende bedrijfjes) te gaan ontwikkelen.
cloverleaf zegt
@gregorius: Dat denk ik zelf niet. Ik denk niet dat Aston de capaciteit heeft / moet hebben om zelfstandig F1 motoren te gaan bouwen. Honda wilt geen fabrieksteam meer. Dus an sich een ideale combi. Het zou mij eerlijk gezged niet verbazen wanneer Redbull zich inkoopt bij Aston Martin. Die zijn inmiddels op zoek naar een kapitaal injectie en die kan Redbull geven. Misschien krijgen we straks wel Aston’s met VTEC’s ;)
f31bmw320d zegt
@cloverleaf: dat zou toch wat zijn, AMG’s met VTEC
mashell zegt
@cloverleaf: Aston Martin heeft niet eens geld om motoren voor de productie wagens te ontwikkelen, die kopen ze in. Laat staan voor een hobby project als F1. Bij Red Bull (die liggen vanwege de ongezonde producten onder vuur) lijkt me inkrimping (Mateschitz heeft al eens gezegd dat het goedkoper moest) ook waarschijnlijker dan uitbreiden. Misschien is dat de reden om naar Honda over te stappen, je bent zeker een paar jaar nog kansloos voor de prijzen maar goedkoop is het wel.
cloverleaf zegt
@mashell: het is ook gewoon wilde speculaas. Maar als je 650 miljoen winst kan maken door vieze suikerdrankjes slim te marketen moet het ook wel lukken om “het coolste” automerk aan de man te brengen… ze zijn natuurlijk ook al betrokken bij de nieuwe batmobiel ;)
fastforward zegt
Als Red Bull dit voor elkaar krijgt. Hoe slecht gaat het wel niet bij McLaren?
toniominestrone zegt
@fastforward: is momenteel al zichtbaar.
harrie zegt
Hele slimme zet, alleen al om de onafhankelijkheid. En Red Bull gaat dit niet half doen, reken maar dat die al volle bak bezig waren met de ontwikkeling, waarschijnlijk pompen ze er nog een hoop geld in ook.
TR zal nog wel wat gridstraffen gaan incasseren tbv de ontwikkeling.
pomoek zegt
Ik heb begrepen dat de Honda motor conceptueel erg goed is maar dat het lastig bleek dit concept in een werkende motor om te zetten. Nu ze dat beter voor elkaar lijken te hebben en er daadwerkelijk progressie wordt geboekt is het logisch dat RB voor de Honda motor kiest in plaats van die van Renault die het lastig vinden om extra vermogen te persen uit de motor. In 2021 komt een nieuw motor reglement maar die zal denk ik niet dusdanig dramatisch afwijken van het huidige dat je niets meer hebt aan je ervaring die je nu opdoet met het racen. Een logische keuze dus.
viezefreddyw zegt
Aah @pomoek, ik vroeg me af of ik je het één en ander duidelijk heb kunnen maken vorige week voor wat betreft het recyclen van asfalt?
pomoek zegt
@viezefreddyw: jazeker! Ik was erg blij met je antwoord, ik had nog willen reageren maar ben ik domweg vergeten. Nog bedankt dus!
viezefreddyw zegt
@pomoek: Gelukkig! Ik wilde het kort houden maar dat lukte niet helemaal. Ik was even bang dat het te gecompliceerd zou zijn maar het viel uiteindelijk mee.
pomoek zegt
@viezefreddyw: nee hoor! Ik kon me, vaag, van de studie herinneren dat asfaltbeton werd hergebruikt maar ik wist niet meer het naadje van de kous. Vond het leuk om te lezen. Het leuke is dat veel mensen niet weten dat asfaltbeton een duurzaam product is. Het verraste mij in ieder geval, jaren geleden dus, ook.
viezefreddyw zegt
@pomoek: @gregorius: Ik ben blij dat het verhaal duidelijk was en zo jullie wat heb kunnen bijleren. Zo heb ik eindelijk een toegevoegde waarde gehad na al die jaren actief te zijn als reaguurder op deze mooie blog.
gregorius zegt
@viezefreddyw: was een mooi stukje!
evdw zegt
Wat een gemiste kans om met Honda in zee te gaan. Honda heeft absoluut geen motoren om wereldkampioen mee te worden dat is wel gebleken de afgelopen seizoenen. Ik had liever gezien dat RBR met Porsche in zee ging.
tvklarenbosch zegt
@evdw: want het is zo makkelijk om even een F1 motor te ontwikkelen voor Porsche? Red Bull kan geen Ferrari of Mercedes blok krijgen, en Honda laat zien sneller het gat te dichten dan Renault. Dit is de beste beslissing mogelijk, en ik denk dit wel eens de stap kan zijn richting een WK waardige auto.
mashell zegt
@tvklarenbosch: welk gat dicht Honda sneller dan Renault? Renault had na 1 seizoen haar betrouwbaarheidsproblemen opgelost, Honda had er 3 voor nodig. Met Renault kun je races winnen, met Honda rijd je in de middenmoot (in een sterk gelijkende auto). Ik denk dat Honda vooral snel het begrotingstekort van RBR dicht.
tvklarenbosch zegt
@mashell: je ziet toch wat er dit seizoen bij McLaren en Toro Rosso gebeurt? We mogen nu wel stellen dat een groot gedeelte van de problemen van Honda aan McLaren lag, aangezien ze nu ook veel betrouwbaarheidsproblemen hebben. Onder andere koeling is een groot probleem bij McLaren. Nu Honda aan STR levert is de motor best oké. De Renault motor zit al jaren op ongeveer dezelfde afstand van de top, en worden alleen wat betrouwbaarder. Honda had een giga performance gat wat ze snel aan het inlopen zijn. Daarnaast wordt ook de betrouwbaarheid rap beter. Geloof maar dat Red Bull haar huiswerk gedaan heeft en vrij zeker weet dat de Honda volgend seizoen beter is dan de Renault.
azmo83 zegt
Porsche is geen motorenleverancier, hooguit vanaf 2021. McLaren en Toro Rosso laten dit seizoen zien dat er niet zoveel mis is met Honda motoren, maar meer met het chassis van McLaren. Redbull is echt niet achterlijk, gaan niet over 1 nacht ijs. Derde team zijn ze toch wel, Honda geeft ze de potentie hogerop te komen.
racerx zegt
Toro Rosso incasseert dit jaar de pijn van het eerste jaar ontwikkeling binnen de RB gelederen, zodat RBR volgend jaar vermoedelijk op dezelfde voet door kan gaan als nu het geval is met Renault (en hopelijk ietsje beter).
Ik vind het een slimme zet die volgens mij al 80% zeker was na afgelopen wintertests, nu TR niet slechter blijkt te presteren dan voorgaand jaar en er zeker verbetering in zit was er eigenlijk maar 1 optie mogelijk. Ben erg benieuwd, hoop dat de gok zich uitbetaalt.
viezefreddyw zegt
Het lijkt er op dat Red Bull goed op de hoogte is wat er bij Honda gaande is. Ik hoop dat er veel gaande is want veel heeft Honda nog niet laten zien sinds hun comeback. Je zou verwachten dat er veel in de pijplijn zit bij Honda. Ik ben erg benieuwd.
ericc zegt
En dit terwijl AM motoren heeft van AMG, rijden ze rond in de F1 met Honda…? Krijgt McLaren nu de betere motoren of blijven die enkel bij het moederteam? Ik zie MV nog vertrekken naar Renault samen met Newey!
technofreak zegt
@ericc: zomaar een theorietje: AM stopt vanaf 2020 gerebadgde Honda motoren in hun modellen ipv AMG en RBR wordt AM/Honda RBR?
cloverleaf zegt
@technofreak: Zelf zal het me niets verbazen wanneer Redbull deels eigenaar wordt van AM, die zijn op zoek naar kapitaal injectie. Verder eens met je glazen bol theorie!
bugboy zegt
Of Ricciardo volgend jaar met een Honda motor rijdt valt natuurlijk nog wel te bezien. Is niet zeker dat hij bij RBR blijft, alhoewel bij Mercedes en Ferrari ook niet echt een plek lijkt vrij te komen…
desjonnies zegt
Maar wie gaat Red Bull dan lopen afzeiken als die Honda motoren soort van Klut blijken te zijn?
Zichzelf?
Of toch Renault?
Rick-dos zegt
Beste keuze die ze kunnen maken. Honda zal itt Renault dedicated zijn. De chassis, motor en versnellingsbak worden in één ontwikkeld waardoor elke partij invloed heeft op de ander en met elkaar kunnen afstemmen om zo de beste package te creëren. Dit was ook zo tijdens de succesjaren van RBR en Renault en dit is ook zo bij de andere topteams.
Verder zie je ook hoeveel progressie Honda geboekt heeft. Als je de topsnelheden van de TR zag in Canada dan zie je dat ze dat gat aardig gedicht hebben en misschien zelfs voorbij zijn aan Renault. Honda heeft aan RBR uit de doeken gedaan wat er allemaal in de pijpleiding zit en dat heeft RBR duidelijk aangesproken en heeft ze vertrouwen gegeven om met Honda in zee te gaan.
Dat McLaren debacle moet je niet op blijven terugkomen, want de wereld van F1 verandert veel sneller dan blijven hangen in het verleden. Het zal mij niets verbazen als Honda een party mode heeft volgend jaar bijvoorbeeld. Ik denk dat RBR met Honda een grotere kans heeft om kampioen te worden dan met Renault en dat om het simpele feit dat processen tussen RBR en motorleverancier veel efficiënter en effectiever zullen zijn.
evdw zegt
@rick-dos: Natuurlijk heeft Honda RBR allemaal prachtige dingen beloofd in een mooie powerpitch maar dat zullen eerst nog maar eens waar moeten maken. Ik geloof er nog niet zo in.
Rick-dos zegt
@evdw: Dan ben je niet aan het opletten wat ze al bij TR bereiken. ;) Dit terwijl ze met de samenwerking pas laat zijn begonnen.
evdw zegt
@rick-dos: Ik heb TR nog niet op het podium gezien en dat heb je wel nodig om wereldkampioen te worden.
Rick-dos zegt
@evdw: Een wereldkampioenschap hangt van wat meer factoren af dan alleen de motor. Met jouw redenering zou Stroll nu ook voor het kampioenschap moeten strijden immers heeft hij één van de sterkste motoren op de grid.
En let er ook op de samenwerking tussen Honda en TR begon ook pas heel laat in het jaar vorig jaar waardoor het optimale uit de samenwerking ook nog niet gehaald is.
evdw zegt
@rick-dos: Natuurlijk hangt dat van meerder factoren af maar als je als team veel op het podium staat zegt dat genoeg. De tijd dat Honda succesvol was ligt ver achter ons en dat verander je niet zomaar. Dus als RB of Max of Ric kampioen wil worden zal dat hoogst waarschijnlijk niet gaan lukken met Honda. En dat is duidelijk wel hun ambtitie hebben ze uitgesproken.
HZW zegt
@evdw: Maak je maar niet druk, TR gaat het Podium nog wel halen voor het eind van het seizoen, misschien zelfs nog een race winnen.
evdw zegt
@hzw: Een krat bier erop dat TR absoluut geen race gaat winnen.
mashell zegt
@rick-dos: Als we opletten zien we dat Honda middenmoot rijdt in een auto die lijkt op de RBR. Ik denk dat het meer om het Honda geld dan om de Honda performance (die valt wel mee) gaat. Maar ik krijg graag ongelijk.
metalmike zegt
@mashell: Waar reed Toro Rosso vorig jaar met dezelfde motor als RBR? Nog verder achteraan…
riddertevoet zegt
Het is niet voor het eerst dat Honda meerdere teams motoren levert. In 2001 en 2002 leverden ze aan BAR en Jordan.
amersfoorter zegt
Eerst maar zien of Honda in staat is een sterke en betrouwbare motor te bouwen
w0o0dy zegt
RBR heeft data van Toro Rosso over de snelheden van vorig jaar en de down force verbetering tov vorig jaar (en de drag) en kan dus precies bepalen hoe snel de motor is die Honda fit jaar levert. De betrouwbaarheid van Honda is beter dan van Renault en de packaging en het gewicht zijn beter…
Eigenlijk was het een makkelijke beslissing. Het zou me verbazen als RBR nog geen rondetijden heeft berekend voor hun auto met de Honda krachtbron in de afgelopen races..
Je rekent dan door hoeveel sneller je bent en dat geeft je de info over de mogelijke resultaten..
Het blijft wel Honda.. die weten echt vrijwel alles van motoren. Tijdens de jaren met McLaren ging dat team Honda de wet voorschrijven. Dat werkte niet. De interne structuur van Honda F1 is omgegooid, de testmethodes zijn aangepast en er is meer capaciteit geregeld. Die acties werpen hun vruchten inmiddels af.. en Renault? Die laten de teams hangen met een MGU-H uit 2016 oid… Bovendien vallen ze nog steeds vaker uit.
Volgend jaar titelkansen! Zin in!
riddertevoet zegt
@w0o0dy: Jij hebt de F1 ff niet gevolgd tussen pak ‘m beet 1993 en 2009? Honda is alleen succesvol geweest in het Senna/ Prost tijdperk, verder is het altijd kommer en kwel geweest en werd er niks gepresteerd. Toen Ross Brawn een Mercedes ipv een Honda achterin de auto legde werden ze pardoes gelijk kampioen. Het is nergens op gebaseerd dat Red Bull – Honda succesvol zal zijn. Bij McLaren zullen ze ook niet over een nacht ijs gegaan zijn toen ze de samenwerking met Honda verbraken. Als ik Ricciardo was zou ik alles zetten op een overstap naar Ferrari.
tttijn zegt
@riddertevoet: correct.
mark997gt3 zegt
@riddertevoet: brawn werd wk door de geblazen diffuser, niet door Mercedes. Sterker nog, Brawn had dat jaar met elke motor wereldkampioen kunnen worden.
Rick-dos zegt
@w0o0dy: Ik weet niet of je zover kan gaan dat ze volgend jaar al voor het kampioenschap kunnen gaan strijden, maar daarentegen is de kortzichtigheid en het gebrek aan kennis die hier in de comments tentoon wordt gespreid ook schrikbarend.
w0o0dy zegt
@rick-dos: & @riddertevoet: lees dit eens….” Having two teams means we can access twice as much data as previously. We believe that working with both Toro Rosso and Red Bull Racing will allow us to get closer to our goal of winning races and championships, building two strong partnerships. Discussions proceeded very quickly, thanks to Red Bull’s open and respectful attitude towards Honda, leading to a deal that is fair and equitable for all parties.”
Takahiro Hachigo (President van Honda motor co.)
En Christian Horner: “After careful consideration and evaluation we are certain this partnership with Honda is the right direction for the Team.” He added: “We have been impressed by Honda’s commitment to F1, by the rapid steps they have made in recent times with our sister team Scuderia Toro Rosso, and by the scope of their ambition, which matches our own.”
Hier spreken twee mensen die er heilig van overtuigd zijn dat deze deal goud gaat opleveren…
desjonnies zegt
@w0o0dy:
Weet je..
Voor die Gozer van Daimler ( Jurgen Schremp) was Fokker toen ook een ‘ love baby’
Zat nog veel meer love & dedication bij dan ooit in de F1
Later bleek het een motherfokker te zijn.
w0o0dy zegt
@desjonnies: maar dat was een Duitser.. we hebben het hier over Engelsen en Japanners.
Zonder dollen: natuurlijk wordt er vaak een mooi verhaal opgehangen. Maar de woordkeuze is interessant te noemen.
Overigens heb ik een analyse gelezen die de deal op 100 miljoen waardeert voor RBR/TR. Dat geld bespaart Redbull dus en kan men uitgeven aan Ricciardo/Newey en onnoemelijk veel performance testen van de power-unit en drive-line. Men is nu zo’n 3 maanden eerder dan toen Honda de deal sloot met Toro Rosso. Die integratie is goed gelukt. Ik denk dat TR exact dezelfde drive-train ophanging en versnellingsbak gaat gebruiken als Redbull volgend jaar. Dus zal RBR betere rugdekking krijgen van TR in de races. De derde plek in het kampioenschap gaat RBR dus vrijwel zeker vasthouden met veel mogelijkheden voor verbetering.. DAT zal het eerst doel zijn. Races winnen en nr 2 worden bij de constructeurs of beter…
Rick-dos zegt
@w0o0dy: @riddertevoet vergeet even dat Brawn in 2009 kampioen werd door de double diffuser die zij pionierden en niet zozeer door de Mercedes krachtbron. Dat kampioenschap verloren ze ook bijna doordat RBR dat trucje gedurende het seizoen wat effectiever inzette. Het was door de onbetrouwbaarheid van diezelfde Renault krachtbron dat het RBR toen nog niet lukte.
Mensen hier denken echt dat je met een sterke motor alleen een kampioenschap kan winnen… smh
w0o0dy zegt
@rick-dos: de samenwerking tussen Honda en Toro Rosso is voor Honda duidelijk een verademing. Ze worden met respect behandeld maar tegelijkertijd wordt er ook serieus gekeken welke partij zich het best kan aanpassen aan de ander. Als RBR dat ook zo slim aanpakt dan wordt het een zeer prettige samenwerking en zullen die Japanners alles doen om alsnog te bewijzen dat ze NIETS onder hoeven te doen voor Ferrari en Mercedes.
In een top chassis zal bovendien de betere vermogensafgifte van de Honda power-unit wonderen kunnen betekenen voor top-coureurs. Niet langer om de beperkingen van de power-unit heen hoeven te werken maar een power-unit die helpt de auto precies op de limiet (beter banden management?) te rijden/houden.
En laat dat maar aan Max en Daniël over….
w0o0dy zegt
@rick-dos: die Brawn was trouwens het Chassis dat Jos Verstappen samen met Honda had ontwikkeld.. een fabrieksteam dat een andere motor kreeg…
riddertevoet zegt
@w0o0dy: Met alle respect hoor, maar je begrijpt weinig tot niets van de historie van de F1. “die Brawn was trouwens het Chassis dat Jos Verstappen samen met Honda had ontwikkeld” Kerel, Jos Verstappen testte voor Honda in 1999. Datzelfde jaar nog trok Honda de stekker uit het project na de dood van Harvey Postlethwaite. Later heeft Honda BAR overgenomen wat later Brawn GP werd. Het 1999 Honda project waar Jos Verstappen bij betrokken was en die auto hebben niets maar dan ook helemaal niets te maken met de 2009 Brawn GP auto. Je snapt er gewoon niks van.
w0o0dy zegt
@riddertevoet: ja wat ik schreef klopt niet.. wat jij schrijft over kommer en kwel met Honda na het Senna/Prost tijdperk klopt echter ook niet.
23 podia, 4 poles en 3 overwinningen allemaal met Honda motoren.
utregcity zegt
@w0o0dy: en, in de US of Trump wint Honda/Acura alles wat maar los en vast zit/rijdt. Komt helemaal goed!
mashell zegt
Omdat Max Limburgs begrijpt citeer ik de Janse bagge bend: du most sollicitere!
olivierc zegt
Vraag me af of die trotste Japanners gaan kunnen lachen wanneer ze bij RedBull nog eens lopen te zagen over de motor die niet goed genoeg is
JvT zegt
‘Het nieuws die je wist dat zou komen’
iphonistvongates zegt
Dus geen enkele opperhoofd bij Red Bull Aston Martin Racing heeft de moeite genomen om ergens privé een diepgaand gesprek te voeren met F. Alonso. Ze hadden ook alle oude boordradiogesprekken van F. Alonso kunnen analyseren maar neen. Honda moet wel een gigantische korting hebben verleend om dit resultaat te boeken.
racerx zegt
@iphonistvongates: Of je propt gewoon je complete spectrum aan zintuigen achter je sluitspier gedurende de races in seizoen 2018… Honda is namelijk vrij vlot en betrouwbaar gebleken, terwijl Renault er in de McLaren nog steeds niet goed vanaf komt.
mashell zegt
@racerx: Waarom sleep je McLaren erbij? Met Renault in de RBR kan je races winnen. Met Honda in de STR (bijna dezelfde auto als de RBR) doe je mee in de middenmoot. Ik denk dus dat Honda in de RBR ook middenmoot gaat worden. Tenzij Honda iets briljants gaat doen, maar dat hebben ze al heel lang niet meer gedaan. Het is een grote gok van RBR.
racerx zegt
@mashell: goh, waarom zou ik McLaren er toch bijslepen…
Joost zegt
‘The power of dreams’ is de slogan van Honda toch? Liever ’the power of reality’…
We gaan het zien.
Kunnen ze de PU van een STR niet even een paar dagen in de RBR schroeven? Gewoon om te testen?
Met Renault worden ze imo sowieso geen wereldkampioen als Hulkenberg P7 als een overwinning ziet. Hij rijdt nog wel voor het fabrieksteam!
mashell zegt
@ijoost: “Kunnen ze de PU van een STR niet even een paar dagen in de RBR schroeven? ” Dat hebben ze toch al? STR en RBR zijn bijna dezelfde wagens.
Joost zegt
@mashell: zou je denken? Waarom rijden Gasly en/of Hartley dan niet nog dichter tegen de top 6 aan?
Ik geloof niet dat het bijna dezelfde auto’s zijn. Kijk maar naar de overstap van Max van STR naar RBR. Bij STR was de top 5 in kwalificatie onhaalbaar, bij RBR is het bijna een tegenvaller
racerx zegt
@iJoost: beide wagens hebben ook een totaal andere chief designer, dat zijn echt niet twee identieke wagens. Nooit geweest ook, kijk maar naar de seizoenen dat ze dezelfde krachtbron hadden. Budgetten voor beide teams verschillen eveneens.
w0o0dy zegt
@ijoost: dat zou wel kunnen maar mag niet. Wat wel kan is de cijfertjes van Toro Rosso gebruiken en de eigenschappen van het eigen chassis met spoilers en afstelling in een simulatie doorrekenen. Dan weet je exact (tot op 5 pk nauwkeurig denk ik) hoeveel vermogen die motor van Honda levert en hoe de power-delivery is.. Neem maar van mij aan dat Redbull VÉÉL meer weet dan welij denken.
In de laatste twee GP’s wist men ook te melden dat de auto’s van de concurrentie issues had (“banden van Kimi worden te heet” en “Bottas is short on fuel”…
Als ze zoveel kunnen afleiden van meekijken, metingen en snelheidsmetingen dan kun je misschien raden dat men heel wat af rekent tijdens een race/seizoen.
Joost zegt
@w0o0dy: dat valt me ook iedere keer op, dat ze alles al weten. En ik begrijp heel goed dat even een PU-swap niet mag. Zoals er zoveel niet mag in de F1….
Die ‘Bottas is short on fuel’ begrijp ik nog steeds niet. Afstand is toch hetzelfde? Altijd rond de 300 km (met uitzondering van Monaco). Ze kunnen toch berekenen hoeveel benzine er mee moet?
notsobig zegt
@w0o0dy: Als ik het me niet verkeerd herinner heeft Horner zelf verteld dat ze die dingen van de concurrentie (banden problemen/weinig brandstof) wisten doordat ze de code taal van de concurrentie die ze gebruiken over de radio door hadden…
Verder denk ik hetzelfde, Red Bull is echt niet gek en zal dit echt niet zomaar besloten hebben en weten echt wel meer wij hier op dit blog…
r9c11 zegt
Hopelijk geldt het acronym H.O.N.D.A. niet meer volgend jaar…
kezzaa zegt
Prima beslissing, Renault gaat het gat in ieder geval niet dichten de komende 2 jaar. Zou graag eens de data van Torro Rosso willen zien wat die Honda motoren betreft.
grandmasterb zegt
Die Hondamotoren deden het waardeloos dit seizoen, dus dat wordt niets. Als ik Ricciardo was zou ik meteen naar Ferrari gaan volgend seizoen, die hebben wel een sterke motor en kunnen strijden om de eerste plaats.