De kogel is door de kerk en dus krijgt de renstal van Max Verstappen een nieuwe titelsponsor.
Als een heel grote verrassing zal dit bericht niet komen, want Aston Martin en Red Bull Racing werkten al innig samen. Bovendien schreven we onlangs al over geruchten dat de samenwerking tussen de twee bedrijven wordt geïntensiveerd en dus is het niet meer dan logisch dat het team vanaf 2018 door het leven zal gaan als Aston Martin Red Bull Racing.
De logo’s van Aston Martin stonden al op de RB12 van vorig jaar en de RB13 van dit jaar en de twee partijen werkten al samen aan de Valkyrie hypercar die het op zal nemen tegen de onlangs gepresenteerde Mercedes-AMG Project One. Daarnaast gaan de bedrijven samenwerken in het nieuwe Advanced Performance Centre te Milton Keynes, waar de thuisbasis van de renstal gevestigd is. Hier zullen 110 werknemers samenwerken aan de ontwikkeling van de opvolgers van de Valkyrie.
Uiteraard blijft de grote vraag of Aston Martin zich op motorengebied met Red Bull Racing, pardon, Aston Martin Red Bull Racing gaat bemoeien. CEO Andy Palmer heeft in elk geval verklaard dat zijn toko geïnteresseerd is in een rol als motorenbouwer in de Formule 1, maar alleen als het totaalplaatje klopt en de omstandigheden gunstig zijn. Geloof ons maar: die motor gaat er echt wel komen zodra het nieuwe motorenreglement in werking treedt, zeker omdat de samenwerking tussen Red Bull en Renault het einde lijkt te naderen.
Het nieuwe logo van de renstal check je hieronder:
Dank voor alle tips!
cloverleaf zegt
Zou dit heel mischien kunnen betekenen dat RB in de nabije toekomst AM koopt? AM heeft alle potentie om een groot en winstgevend merk te worden maar is te klein om dat zelf te doen. De relatie RB/AM is al vrij incestieus.
poes zegt
@cloverleaf: RB kan prima eigenaar worden van AM. Dat zou nu ook kunnen. Gewoon de aandelen overnemen van de huidige eigenaren.
Maar om AM winstgevend te maken is een innige samenwerking nodig met een andere autofabrikant. Autonoom gaat dat nooit lukken. De jaren dat AM winst heeft gemaakt zijn volgens mij op één hand te tellen en met de huidige torenhoge ontwikkelingskosten wordt dat enkel moeilijker.
Wat dat betreft natuurlijk wel pikant dat Mercedes een kleine partij aandelen in handen heeft en minimaal onderdelenleverancier is geweest voor de DB-11 (inclusief de V8 motor, sinds kort).
Dizono zegt
@poes: tja, maar er zijn ook Mercedessen die stiekem Renaults zijn of een blok van Renault in het vooronder hebben liggen.
acizane80 zegt
@Dizono: die kan je niet vergelijken met de V8 blok dat zijn de kleinere motoren in de personen wagens
peug206 zegt
@acizane80: een motor is een blijft een motor. Welk logo erop staat maakt weinig meer uit, het karakter des te meer.
shadowbroker zegt
@peug206: een dorstig TFSI karakter?
peug206 zegt
@shadowbroker: boeiend. Een v8 weet je van dat ie een slokje meer lust, een lui blok is betrouwbaarder en een kont is geen borst. Je weet waar je voor gaat.
mashell zegt
@acizane80: qua financiële omvang is de samenwerking tussen de Renault en Mercedes natuurlijk veel groter dan die tussen Aston Martin en Mercedes.
cloverleaf zegt
@poes: autonoom niet nee. Maar evt met financiele backing van RB wel.
clarkson zegt
@cloverleaf: Ik denk eerder dat Redbull hun f1 team wilt verkopen met een aantal jaar.
trustmeiamanengineer zegt
Zat er aan te komen natuurlijk. Wel interessante opzet, beetje zoals bij McLaren en ook Williams. Een Tech divisie die F1 techniek, en andere ontwikkelingen weer kan verkopen voort toepassing in de meer alledaagse producten. En inderdaad zullen een deel van die 110 man onmiddellijk de mogelijkheid van een eigen AMR motor gaan onderzoeken lijkt me. De CEO heeft wel gezegd dat daarvoor wel eerst de budgetten en dynotijd gelimiteerd moeten worden, wat wel zal gebeuren in de nieuwe reglementen.
harrie zegt
Dit lijkt me wel de deur sluiten naar die eventuele Porsche F1 motor achterin de RB.
rhellema zegt
@harrie: stond die deur open dan?
bassx zegt
@rhellema: Porsche denkt er aan om vanaf 2021 F1 motoren te gaan bouwen maar niet specifiek voor Red Bull. We hebben dit veel autofabrikanten al horen zeggen, zelfs geruchten dat VW in F1 zou komen. Deze mogelijke deur was naast vele anderen dan ook open.
technofreak zegt
@harrie: Aston Martin heeft in een groot deel van z’n geschiedenis motoren van andere leveranciers gebruikt. Een Porsche Motor in de vorm van een “Aston Martin TAG Heuer developed by Porsche” is nog altijd een mogelijkheid ;-)
Gulli zegt
Dus Max rijdt dalijk in een AMRBR14?
Edge zegt
@gulli: Nee, gewoon een RB14, zonder AM ervoor. Toen ze nog Infiniti Red Bull Racing waren, werden de chassis ook niet naar de hoofdsponsor vernoemd.
Gulli zegt
@edge: Klinkt logisch
harrie zegt
@gulli:
Een Valkyrie om boodschappen te doen bij de Jumbo.
Dutchdriftking zegt
En dan nu onder de naam AM een Mercedes blok in de RB? Als onderdeel van de deal Max vanaf 2019 in een Mercedes.
VeniVidiVici zegt
@dutchdriftking: Grote kans dat Cosworth mee gaat doen als partner.
sracert zegt
Cosworth gaat het natuurlijk worden met als back-up Ford USA, als vanouds. Ford is niet voor niets de eigenaar van Astin Martin. Duitse blokken zijn natuurlijk no issue.
clubbtraxx zegt
@sracert: Ford?? Die heeft de hele toko toch al een jaar of 10 geleden verkocht aan een investeringsmaatschappij. Enne Cosworth was nog eerder verkocht, dus je loopt wat achter de feiten aan met je redenatie.
HZW zegt
Die app werkt lekker als ik het zo bekijk.
healey zegt
Een nieuwe motor fabrikant heeft een paar jaar nodig om de zaakjes voor elkaar te krijgen. Dus als in 2019 de AM motor komt heb je pas rond 2022 een competitieve motor. Dus Max, maak dat je wegkomt.